بازدید 12091
۳
سرنوشت مبهم عیدی‌های کلان که به نام سینماگران توزیع شد؛

علاوه بر عیدی میلیاردی ۹۸، پای ۹۰۰ میلیون دیگر برای ۹۷ در میان است

مشخص نیست چرا این بریزوبپاش‌ها تا این حد بی‌سروصدا انجام می‌شود و شفاف‌سازی در این گذرگاه‌ها به محاق می‌رود؟! آیا امکان شفاف‌سازی در حد اعلام میزان اعتبارات تخصیص یافته به هر صنف نیز ممکن نبود یا بیان جزئیات ماجرا برای مدیران خانه سینما هزینه ساز می‌شد؟!
کد خبر: ۸۸۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱ 30 March 2019

علاوه بر یک میلیارد عیدی 98، پای 900 میلیون دیگر نیز برای 97 در میان استبا وجود آنکه رئیس هیأت مدیره خانه سینما به توجیه ابهامات درباره نحوه توزیع عیدی میلیاردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میان گروهی از سینماگران پرداخته، نه تنها این توجیهات پذیرفته نشده، بلکه ابهامات درباره عیدی کلان مشابهی که برای سال 97 به خانه سینما پرداخت شده نیز مطرح است؛ ابهاماتی که انتظار می‌رود با پاسخ قانع کننده‌ای همراه باشد.

به گزارش «تابناک»؛ سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واپسین روزهای سال هزار و سیصد و نود و هفت، پنج هزار کارت هدیه دویست هزار تومانی ـ مجموعاً در قالب یک میلیارد تومان ـ را به عنوان «عیدی» در اختیار مدیرعامل خانه سینما قرار داده تا میان اهالی سینما توزیع شود. این واریز در حالی رسانه‌ای شده که برخی سینماگران در گفت‌وگوهای خصوصی تأکید داشتند این عیدی به دست آنها نرسیده و از نحوه توزیع آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند و در عین حال، نحوه توزیع این مبلغ میان عده‌ای خاص شائبه برانگیز شده بود.

علی قائم مقامی، نایب رئیس انجمن مدیران تولید و عضو و سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما درباره عیدی یک میلیارد تومانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه سینما عنوان کرده است: «من از کم و کیف و تعداد دقیق کارت هدیه‌های اهدایی به هر صنف اطلاعی ندارم... به طور کلی 50 کارت هدیه 200 هزار تومانی جمعاً به مبلغ 10 میلیون تومان در اختیار این انجمن قرار گرفته و این کارت‌ها توسط یونس صباحی بازرس انجمن بین اعضایی که در یک سال گذشته کم‌کار بودند توزیع شده است.»

علاوه بر یک میلیارد عیدی 98، پای 900 میلیون دیگر نیز برای 97 در میان است

او درباره کیفیت و ابعاد توزیع این عیدی نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است: «من نمی‌دانم به هر صنف چند کارت هدیه تعلق گرفته. شاید به یک صنف صد و به یک صنف 200 کارت اختصاص داده شده است، اما همه آن کارت‌ها به مبلغ 200 هزار تومانی بود. این کارت‌ها به تشخیص مسئولان هر صنف بین اعضا توزیع شده و بعضی از صنوف به اعضای خود دو کارت هدیه 200 هزار تومانی دادند.» نکته قابل تأمل اینکه به جز قائم مقامی دیگر، اعضای هیأت مدیره ترجیح داده‌اند سکوت کنند و درباره پشت پرده ماجرا توضیحی ندهند.

همچنین رئیس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران، از اختصاص هشت میلیون تومان در قالب 40 کارت هدیه دویست هزار تومانی به عنوان عیدی وزارت ارشاد به این انجمن خبر داده بود. رئیس انجمن بدلکاران هم سهم این صنف را 67 میلیون تومان اعلام کرده بود و بدین ترتیب، درباره حجم عظیمی از این سرمایه تاکنون ابهام‌های جدی وجود داشته و دارد.

این اعتراضات در نهایت منجر به واکنش همایون اسعدیان، رئیس هیأت مدیره خانه سینما و یار صمیمی منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما شد که در این زمینه گفت: «تمامی اعضای چهار صنف تدارکات، بدلکاران، دستیاران فیلمبردار و دستیاران فنی صحنه و لباس این کارت‌های هدیه را دریافت کردند. آنها با حضور در محل خانه سینما و با هماهنگی شورای مرکزی کارت‌های خود را دریافت کردند و اگر کسی مانده باشد، در روزهای آینده کارت خود را دریافت می‌کند.»

اسعدیان افزود: «به جز چهار صنف تدارکات، بدلکاران، دستیاران فیلمبردار و دستیاران فنی صحنه و لباس، کارت‌های هدیه صنوف دیگر به شورای مرکزی آنها تحویل داده شد تا با مدیریت خود به افرادی که مستحق هستند، اهدا شود و اعضای شورای مرکزی می‌توانستند به تشخیص خود به یک فرد، یک یا دو کارت بدهند؛ ضمن آنکه به چهار صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان، کانون پخش‌کنندگان و مدرسان سینما نیز با تشخیص هیأت مدیره و مدیرعامل و با توجه به توانایی مالی اعضای این صنف هیچ کارت هدیه‌ای تعلق نگرفت.»

به گفته اسعدیان، علاوه بر اعضای صنوف مختلف خانه سینما، افراد دیگری نیز خارج از صنف قرار دارند که تحت پوشش خدمات خانه سینما هستند؛ مانند همسران و خانواده برخی از کارگردانان و فعالان سینما که در سال های گذشته فوت کردند که تعدادی از کارت‌های هدیه نیز به این افراد تعلق گرفته است. بر اساس گفته این کارگردان، حدود ۸۵۰ میلیون تومان از مبلغ یک میلیارد تومان اهدای وزارت ارشاد در قالب کارت هدیه ۲۰۰ هزار تومانی به اعضای صنوف داده شد و نام کسانی که مستقیم کارتها را دریافت کردند و همچنین افرادی که از طریق صنف کارت خود را گرفتند، مشخص است، زیرا در زمان اهدای کارت‌ها از افراد رسید گرفته شده است.

گفته‌های اسعدیان نقدهای تازه‌ای را در پی داشت. مهم‌ترین نقد اینکه چگونه مدیرعامل بدون کسب مصوبه هیأت مدیره و به تشخیص خود، یکباره این کارت‌ها را توزیع کرده و مبنای توزیع میان صنوف مختلف نیز بر اساس چه دستورالعملی تعیین شده است. یکی از نقدهای جدی به دوره مدیریت شاهسواری، خودمحوری او و عدم تصویب تصمیمات توسط هیأت مدیره و اجرا به تشخیص مدیرعامل است که منجر به چنین اتفاقاتی می‌شود.

این در حالی است که ظاهراً چنین پرداخت‌هایی تازگی نداشت و برای نوروز سال 1397 نیز چیزی حدود 900 میلیون تومان به خانه سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد تزریق شده بوده که صدای آن نیز همچون صدای این پرداخت درنیامده است! مشخص نیست چرا این بریزوبپاش‌ها تا این حد بی‌سروصدا انجام می‌شود و شفاف‌سازی در این گذرگاه‌ها به محاق می‌رود؟ آیا امکان شفاف‌سازی در حد اعلام میزان اعتبارات تخصیص یافته به هر صنف نیز ممکن نبود یا بیان جزئیات ماجرا برای مدیران خانه سینما هزینه ساز می‌شد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
عزیم بگو عیدی ناچیزی که برای هنرمندان باعث شرمساری است بدست آنان نرسیده .طوری تتتر زدی انگار به هنرمندان عیدی نجومی پرداخت کرده ا ند.
اگر پول زیاده خب یه مبلغی رو با یارانه اسفند به هر خانوار ایرانی میدادید تا شب عید نیم کیلو آجیل بتونن برا خودشون بخرن نه اینکه به عده ای بدید که بخورن و خوش باشن این جور کارا فساد میاره اختلاس میاره خب مستقیم بدین به همه مردم
با الفاظی مانند هیات مدیره، جلسه، جشن، همایش، سینما و فیلم دفاع ... دارن پول برداشت میکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل