بازدید 2888

دزدان اُرس ۴۰۰ ساله خراسان شمالی به دام افتادند

کد خبر: ۸۸۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ 28 March 2019

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: 2 متخلف که اقدام به قطع 3 اصله درخت 400 ساله و ارزشمند اُرس در منطقه کالیمانی شهرستان مانه و سملقان کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ موسی الرضا حیاتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قطع درخت ارزشمند ارس در یک دهه اخیر، بی سابقه است و پیش از این گزارشی در این خصوص به ما نرسیده بود.

وی با بیان اینکه درختان ارس قطع شده، دست کم 400 سال قدمت و حدود 10 متر طول داشته اند، افزود: چوب های درختان قطع شده ارس اخیرا در منطقه کالیمانی شناسایی شده بود که مجرمان دستگیر شده برای رسیدگی به پرونده، به مراجع قضایی تحویل شدند. 

سرهنگ حیاتی اظهار داشت: متاسفانه سودجویان و طمع کاران، با دست اندازی به این گونه ارزشمند طبیعی، خسارت بسیار سنگین و جبران ناپذیری به طبیعت تحمیل می کنند.

وی خاطرنشان کرد: قطع هر گونه درخت در عرصه های طبیعی تخلف است و قطع درخت ارس جرم محسوب می شود و بر اساس قانون با مجرمان برخورد می شود.

وی گفت: متاسفانه قوانین موجود از بازدارندگی لازم برای جلوگیری از تخلفاتی چون قطع درخت باارزش ارس، برخوردار نیست. 

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: درخت ارس گونه ای، سازگار با خشکسالی و سرما است و تاثیر بسیار زیادی در تلطیف هوا دارد.

ارس، درختی 2 پایه از خانواده سرو، از معدود سوزنی برگ های بومی شمال ایران و درخت مقاوم و زیبای مناطق جنگلی و کوهستانی بویژه شمال کشور محسوب می شود. 

مقاومت در برابر خشکی و سرما، قابلیت رویش در ارتفاعات بیش از 3 هزار متری از سطح دریا و سرسبزی همیشگی از ویژگی های این درخت زیباست که توسعه کاشت آن در ارتفاعات، روند فرسایش خاک را در کشور کاهش می دهد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل