بازدید 8445
۸
پیمانه اقتصادی؛

خسارت ۶۸ میلیاردی به دام و طیور مناطق سیل‌زده/ شروع سبز بورس در بهار ۹۸/ رکود بر بازار گوشت حاکم است/ دلار ۱۲۹۵۰ تومانی در اولین روز کاری سال/ هشدار اردوغان به سفته بازان دلار

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام آسیایی به شدت سقوط کرد، قیمت طلای جهانی بالا رفت، ذخیره‌سازی بیش از ۲ میلیون لیتر سوخت در مناطق سیل‌زده، قیمت نفت آمریکا یک درصد سقوط کرد، بانک مرکزی آمریکا ۳۸.۵ میلیارد دلار بهره به بانک‌ها پرداخت کرد و تداوم رشد قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته را در بر دارد.
کد خبر: ۸۸۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵ 25 March 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام آسیایی به شدت سقوط کرد، قیمت طلای جهانی بالا رفت، ذخیره‌سازی بیش از ۲ میلیون لیتر سوخت در مناطق سیل‌زده، قیمت نفت آمریکا یک درصد سقوط کرد، بانک مرکزی آمریکا ۳۸.۵ میلیارد دلار بهره به بانک‌ها پرداخت کرد و تداوم رشد قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته را در بر دارد.

شروع سبز بورس در بهار ۹۸

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۵۳۵ واحدی معادل ۰.۳۰ درصد به رقم ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی)، با افزایش ۱۵۴ واحدی معادل ۰.۳۰ درصد به رقم ۵۱ هزار و ۶۷۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۴۲۲ واحدی معادل ۱.۲۸ رصد، عدد ۳۳ هزار و ۳۹۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۹۴ واحدی معادل ۱.۲۸ درصد به رقم ۲۳ هزار و ۳۰۶ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۶۹۸ واحد افزایش معادل ۰.۳۵ درصد را رقم زد و به سطح ۲۰۰ هزار و ۸۲۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۳۱ واحد افزایش معادل ۰.۳۲ درصد به رقم ۱۳۴ هزار و ۲۹۸ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۸۹۲ واحد افزایش معادل ۰.۲۶ درصد همراه بود و عدد ۳۴۶ هزار و ۵۴ واحد را به نمایش گذاشت. 

خسارت ۶۸ میلیاردی به دام و طیور مناطق سیل‌زده/ شروع سبز بورس در بهار ۹۸/ رکود بر بازار گوشت حاکم است/ دلار ۱۲۹۵۰ تومانی در اولین روز کاری سال/ هشدار اردوغان به سفته بازان دلار

سهام آسیایی به شدت سقوط کرد

روز دوشنبه، با وحشت سرمایه‌گذاران از بالا رفتن ریسک رکود اقتصادی آمریکا و هجوم به سوی سرمایه‌های امن، سهام جهان به شدت سقوط کرد. انتظار می‌رود فضای غمبار امروز بازارهای آسیایی، به بازارهای اروپا و آسیا منتقل شود. داده‌های تاجران اروپایی نشان می‌دهد، با باز شدن بازارهای این قاره، داکس آلمان ۰.۳۶ درصد، فوتسی انگلیس ۰.۶۳ درصد و کاک فرانسه ۰.۴۲ درصد افت کرده‌اند. شاخص استاکس ۶۰۰ کل اروپا، ۰.۶۱ درصد پایین آمده است. ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ آمریکا تا به این لحظه ۰.۵ درصد افت کرده است. با هجوم به فروش سهام در آسیا، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۱.۵ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح یک هفته‌ای خود رسید. نیکی ژاپن پس از سقوط ۳.۱ درصدی، که بدترین سقوط یک روزه آن از ماه دسامبر تا کنون بود. کوسپی کره‌جنوبی ۱.۹۲ درصد سقوط کرد و ای‌اس‌اکس استرالیا هم ۱.۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. کامپوزیت شانگهای ۱.۹۷ درصد و هانگ‌سانگ هنگ‌کنگ ۲.۰۳ درصد سقوط کردند.

خسارت ۶۸ میلیاردی به دام و طیور مناطق سیل‌زده

رئیس سازمان دامپزشکی در مشهد اظهار کرد: بر اساس گزارش های رسیده خسارت وارده در استان گلستان در حوزه دام، طیور و آبزیان ۶۸ میلیارد تومان برآورد شده که در این میان ۷۰۰ هزار مرغ گوشتی و ۲۰۰۰ راس دام سبک و ۱۷ راس دام سنگین نیز تلف شده است و همچنین در استان مازندران نیز ۷۶ هزار قطعه مرغ مادر، ۸۷ هزار قطعه مرغ گوشتی، ۸ هزار قطعه مرغ بومی، ۲۵ راس دام سنگین، ۵۴۰ رأس دام سبک و ۲۰۰۰ کلنی زنبور عسل از بین رفته است.

بهای طلای جهانی بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی با نگرانی‌ها پیرامون رکود احتمالی اقتصاد آمریکا و ضعیف شدن تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی‌های پرریسک که جذابیت این فلز زرد را تقویت کرد، افزایش یافت. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۳۱۶.۱۱ دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۳۱۵.۸۰ دلار ایستاد. بهای معاملات طلا هفته گذشته با یک درصد رشد، برای سومین هفته متوالی افزایش یافت.

ذخیره‌سازی بیش از ۲ میلیون لیتر سوخت در مناطق سیل‌زده

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از ذخیره‌سازی ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار لیتر انواع فرآورده در فروشندگی‌های روستایی و توزیع سوخت رایگان در مناطق سیل‌زده استان گلستان و مازندران خبر داد. به نقل از وزارت نفت، سیدمحمدرضا موسوی‌خواه گفت: با توجه به اطلاع‌رسانی ستاد بحران پیش از رویداد سیل، بیش از ۳۶۰ هزار لیتر بنزین، بیش از ۵۶۰ هزار لیتر نفت سفید و بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار لیتر نفت‌گاز در فروشندگی‌های روستایی استان گلستان ذخیره‌سازی شده که کمک مؤثری برای تأمین کامل سوخت این مناطق بوده است.

رکود بر بازار گوشت حاکم است

حسن شکوهی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری از رکود حاکم بر بازار گوشت خبر داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت گوشت در ماه‌های اخیر، تقاضای چندانی برای خرید در بازار وجود ندارد. وی از ثبات نرخ گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

شکوهی با اشاره به اینکه قاچاق دام از مرز‌های کشور به حداقل رسیده است، بیان کرد: با توجه به قوانین جدید دامپزشکی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا، جابجایی دام در استان‌ها به سختی انجام می‌گیرد که این امر در کنار کشتار دام در استان‌ها بر کنترل قاچاق تأثیر خوبی داشته است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری ادامه داد: با توجه به میزان واردات، حذف فله‌ای عرضه گوشت و توزیع بسته بندی انتظار می‌رود که روند کاهشی قیمت گوشت در بازار ادامه دار شود. وی از کاهش قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو دام زنده با نرخ ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان در میادین عرضه می‌شود. این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه گوشت قرمز نیست، بیان کرد: با توجه به ذخیره سازی مناسب و عرضه تولید داخل به بازار، قیمت دام زنده و به تبع آن گوشت قرمز کاهش پیدا کرده است. وی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه زمینه دام مولد در میادین کاهش یافته است، بیان کرد: با توجه به ممنوعیت جابجایی دام از شهرستان‌ها باید تدابیری اندیشیده شود، چون تهران عمدتا مصرف کننده است.

قیمت نفت آمریکا یک درصد سقوط کرد

قیمت نفت روز دوشنبه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به رکود که کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا را تحت تأثیر قرار داد، حدود یک درصد سقوط کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۷ سنت یا معادل ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۶۶.۵۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۲ سنت یا معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۵۸.۵۲ دلار در هر بشکه رسید.

بانک مرکزی آمریکا ۳۸.۵ میلیارد دلار بهره به بانک ها پرداخت کرد

فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی در مقایسه با سال قبل از آن سود کمتری را به خزانه داری بازگرداند و سود بیشتری را به بانک های بزرگ پرداخت کرد. این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی به کاهش ترازنامه خود به عنوان بخشی از بازگشت به سیاست پولی استانداردتر ادامه داد. در همین حال، فدرال رزرو در گزاش سالانه حسابرسی مالی خود اعلام کرد بانک مرکزی آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۱۲.۳ میلیارد دلار به دارایی های خود اضافه کرد که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی ۱.۳ میلیارد دلار کمتر است. هزینه های بانک مرکزی آمریکا در سال گذشته میلادی تقریبا ۷ میلیارد دلار اعلام شده و ۶۵.۳ میلیارد دلار به وزارت خزانه داری انتقال داده است. این موضوع حاکی از روند نزولی تقریبا ۱۵.۲ میلیارد دلاری از پرداخت مالیات دهندگان در سال ۲۰۱۷ میلادی است. هزینه اصلی فدرال رزرو در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۸.۵ میلیارد دلار پرداخت بهره به بانک ها بود که به علت سپرده گذاری های آنها در نزد بانک مرکزی آمریکا انجام گرفت که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۲.۶ میلیارد دلار پرداخت بهره افزایش نشان می دهد که نشان دهنده تصویب افزایش نرخ بهره در طول سال گذشته میلادی از سوی بانک مرکزی آمریکاست. در حال حاضر فدرال رزرو به مدیریت نرخ بهره هدف گذاری خود از طریق افزایش یا کاهش «بهره بر روی مازاد ذخایر» می پردازد که استانداردی را برای دیگر نرخ های بهره وضع شده از سوی مؤسسات مالی تعیین می کند. بر پایه این گزارش، فدرال رزرو آمریکا از اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد اقدام به کاهش میزان اوراق قرضه خزانه داری و اوراق بهادر با پشتبانه وام مسکن کرده است و این دارایی ها حدود ۳۷۹ میلیارد دلار در طول سال ۲۰۱۸ میلادی کاهش پیدا کردند.

دلار ۱۲۹۵۰ تومانی در اولین روز کاری سال

در اولین روز فعالیت رسمی صرافی های مجاز و بانکی کشور، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 12850 تومان در این صرافی ها خریداری شد و به قیمت 12950 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین در بازار امروز، هر اسکناس یورو نیز به نرخ 14850 تومان خریداری شد و به نرخ 14950 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

تداوم رشد قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته

میانگین هفتگی قیمت سبد نفتی اوپک در هفته گذشته به ۶۷ دلار و ۲۲ سنت به ازای هر بشکه رسید، در حالی که قیمت این شاخص در هفته پیش از آن ۶۶ دلار و ۶۲ سنت بود. قیمت سبد نفتی اوپک در روز جمعه (دوم فروردین‌ماه) ۶۶ دلار و ۶۷ سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل انواع نفت خام تولیدی در ۱۴ کشور عضو این سازمان است

هشدار اردوغان به سفته بازان دلار

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: آن دسته از افرادی در بخش مالی اقدام به خرید ارز به چشم داشت، کاهش ارزش لیر می کنند، هزینه بسیار سنگینی را پرداخت خواهند کرد و وزارت دارایی در حال کار کردن روی این موضوع است. ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار در روز جمعه بیش از ۴ درصد روند نزولی به خود گرفته است که بیشترین کاهش ارزش پول ترکیه در یک روز از ماه اوت سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد محسوب می شود و این موضوع نگرانی را در میان تُرک ها برای خرید بیشتر ارز در بحبوحه وخیم تر شدن روابط آنکارا-واشنگتن افزایش داده است. هر ۵.۷۶۲۵ لیر ترکیه در برابر یک دلار معامله شد. همچنین آمارهای بانک مرکزی ترکیه حاکی از آن دارد که ذخیره ارزی و صندوق های نگهداری فلزات گرانبها در ترکیه در هفته منتهی به پانزدهم مارس ماه جاری میلادی به رکورد بالایی رسید. اردوغان در سخنرانی خود در استانبول گفت: برخی ها اقدام به شروع تحریک ترکیه و تلاش به کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی به همراه همکاران خود در ترکیه کرده اند. رئیس جمهور ترکیه افزود: هویت همه کسانیکه درگیر این فعالیت ها هستند را می شناسیم. می دانیم که آنها کاملا چه می کنند و بعداز جشن انتخابات آنها را به شما معرفی خواهیم کرد. اردوغان تصریح کرد، ترکیه شرایط سختی را برای آن دسته از افرادی که اقدام به دستکاری در بازار ارز می کنند، ایجاد خواهد کرد. پیش از این، بانک جی پی مورگان در شیطنتی اقدام به اعلام نظر در مورد کاهش ارزش لیر بعداز انتخابات و آسیب زدن به بورس استانبول و شهرت بانک های ترکیه ای کرده بود و رگولاتور ترکیه شکایتی را علیه بانک آمریکایی جی پی مورگان تنظیم کرده بود. /رویترز

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
همانطور که مردم با نخریدن آجیل سلطان آجیل را به زانو درآوردند برای خودروسازان ، قصابان، مرغ فروشان و ..... نیز نمین کار را باید تکرار کرد تا سلاطین و مافیا را سرجایشان بنشانند.
ترکیه به خاطر بدهی کلان خارجی نمی تواند زیاد با امریکا سرشاخ شود ،و تورم این کشور به خاطر این بدهی ها هیچ وقت پایین نیست که به تبع ان لیرش هم کاهش می یابد ولی این لیر درعرض ۴ سال دو برابر شده ولی برعکس ان ایران به خاطر اینکه درامد ارزی خیلی کلانی دارد می تواند برای چندین سال ارز را ثابت نگه دارد
ولی چون پول پاشی در ایران زیاد است ان هم بی حساب و کتاب تورم زیاد است در ایران وگرنه اگر انضباط مالی درست انجام گیرد این تورم حتی به زیر یک درصد هم میتواند برسد و دیگر ارزش ریال کاهش نمی یابد حتی با وجود تحریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
ببخشید این ۴ سال از ۲/۵ رسیده به ۶ لیر که جا انداختم
سال گذشته مسئولان به مردم میگفتند دلار و سکه نخرید . گرانی نخواهیم داشت .
حالا فکرش را بکنید کسانی که سال گذشته پراید ۲۱ میلیونی تولید صددرصد داخلی را نخریدند امسال باید ۴۰ میلیون پول بدهند !!!!!
مسئولان با اموال مردم چه کردند !!!!
مسئولان دولتی بدانند حنایشان دیگه هیچ رنگی ............. !!!
خسارتمهم نیست فردوسی پور مهم هست بس مردم بینش سیاسی سواد سیاسی سواد تاریخی ندارد محکوم به شکست میشن
اردوغان هم مثل سیف تهدید توخالی میکند سرنوشت لیر همان سرنوشت ریال است
رئیس دولت در پیام نوروزی وعده کنترل ارز از اول سال را می داد اما مثل اینکه این هم دروغ از آب در آمد
دلار ۱۲۹۵۰ تومانی در اولین روز کاری سال
خبر/
روحانی به تعطیلات در جزیره قشم پایان داد!

حسن روحانی رئیس‌جمهور که تعطیلات نوروز را در جزیره قشم به سر می‌برد، امروز به تهران بازگشت.98/1/6
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل