بازدید 11360

خاورمیانه در آستانه تنشی خطرناک، به دنبال تصمیم جدید دونالد ترامپ در جولان اشغالی/ واکنش‌های جهانی به تصمیم ترامپ

دونالد ترامپ در توئیتی اعلام کرد، وقت آن است که ایالات متحده آمریکا پس از ۵۲ سال، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را کاملا به رسمیت بشناسد. دولت سوریه در واکنشی تند به موضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان، ضمن محکوم کردن این رویکرد، یادآور شد، دمشق این منطقه اشغالی را از طریق راه ها و امکانات در دسترس باز پس خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۸۷۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱ 22 March 2019

دونالد ترامپ در توئیتی اعلام کرد، وقت آن است که ایالات متحده آمریکا پس از ۵۲ سال، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.

در پی اعلام این موضوع از سوی ترامپ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در حساب کاربری‌ رسمی این نهاد در توئیتر هم بلافاصله از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرد و نوشت: «زمانی که ایران به دنبال استفاده از سوریه به عنوان سکویی برای نابودی اسرائیل است، رئیس‌جمهوری آمریکا جسورانه حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت. ممنون، رئیس‌جمهور ترامپ.»

از سوی دیگر، بنا بر گفته دفتر نتانیاهو، وی در تماس تلفنی خطاب به ترامپ گفته است: «شما تاریخ‌ساز شده‌اید.»

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته (چهارشنبه ۱۳ مارس/ ۲۲ اسفند) در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان، توصیف معمول خود از بلندی‌های جولان را از «بلندی‌های تحت اشغال» به «بلندی‌های تحت کنترل» اسرائیل تغییر داد.

خاورمیانه در آستانه تنشی خطرناک به دنبال تصمیم جدید دونالد ترامپ در جولان اشغالی/ واکنش های جهانی به تصمیم ترامپ

اسرائیل در جریان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ میلادی با کشورهای عربی، افزون بر بخشی از کرانه باختری و نوار غزه، ارتفاعات جولان واقع در خاک سوریه را نیز به اشغال خود درآورد.

بیشتر بخوانید

اسرائیل از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون تلاش دارد تا این منطقه استراتژیک را رسما ضمیمه خاک خود کند؛ تلاشی که هنوز با مقاومت سازمان ملل متحد و کشورهای جهان به نتیجه نرسیده است.

این موضع گیری از سوی رئیس جمهوری آمریکا، در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوشنبه آینده در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار می کند و از سوی دیگر، انتخابات اسرائیل نیز سه هفته دیگر برگزار خواهد شد.

خاورمیانه در آستانه تنشی خطرناک به دنبال تصمیم جدید دونالد ترامپ در جولان اشغالی/ واکنش های جهانی به تصمیم ترامپ

تحلیلگران می‌گویند، موضع آمریکا در ارتباط با بلندی‌های جولان می‌تواند شانس بنیامین نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات پیش روی را بالا ببرد.

واکنش ها

دولت سوریه در واکنشی تند به موضع رئیس جمهوری آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان، ضمن محکوم کردن این رویکرد یادآور شد، دمشق این منطقه اشغالی را از طریق راه ها و امکانات در دسترس باز پس خواهد گرفت.

در بیانیه دولت سوریه ـ که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده ـ یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه این کشور، موضع آمریکا در قبال جولان رانوعی جانبداری بدون منطق و تعصب کور ایالات متحده در قبال اسرائیل قلمداد و تأکید کرده است که این اظهارنظرها نمی تواند سبب تغییر حقایق موجود در جولان شود و این منطقه برای همیشه عربی و متعلق به سوریه خواهد ماند.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: «مردم سوریه مصمم هستند تا از طریق کلیه راه ها و امکانات موجود، این بخش از سرزمین خود را باز پس گیرند.»

دمشق همچنین در ادامه، تصمیم در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان را ناقض قوانین بین المللی ارزیابی کرده است.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از منابع رسانه ای در ایران اعلام کرد، تهران ضمن ابراز نگرانی از رویکرد آمریکا در قبال حاکمیت اسرائیل بر جولان، تصمیم کاخ سفید در این خصوص را غیر مشروع و غیر قابل پذیرش توصیف کرده است.

روز جمعه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، با قلدرمآبانه قلمداد کردن رفتار آمریکا و رژیم صهیونیستی به رسمیت رساندن اشغال بلندی های جولان را سرمنشأ وقوع درگیری های جدید در منطقه ارزیابی و تأکید کرد: «رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر بر هیچ یک از اراضی عربی و اسلامی حاکمیت ندارد و باید سریع به تجاوز و اشغالگری این رژیم پایان داده شود. جولان نیز بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت، بخش اشغال شده سرزمین سوریه به شمار می رود و جز پایان دادن به اشغال، هیچ راه حل دیگری برای آن متصور نیست.»

همچنین احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: هر گونه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه، وجهه قانونی نداشته و هیچ حقوقی را به دنبال ندارد.

ابوالغیط افزود: اتحادیه عرب از حق سوریه در خصوص سرزمین اشغال شده اش حمایت می کند و ما موضع روشنی در این خصوص داریم. بر اساس حقوق بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل متحد و شورای امنیت، جولان، سرزمین اشغال شده سوریه است.

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به اقدام ترامپ گفت: تلاش ها برای مشروعیت دادن به اقدامات خلاف قانون اسرائیل، افزایش خشونت در منطقه را به دنبال خواهد داشت.

ایگور موروزوف، عضو کمیسیون امور بین الملل پارلمان روسیه اعلام کرد، مسکو به هیچ وجه حاکمیت اسرائیل را بر جولان اشغالی به رسمیت نخواهد شناخت.

همچنین رسانه های رژیم صهیونیستی به نقل از دیپلمات های روس اعلام کردند، مسکو با هر گونه تصمیم، مبنی بر به رسمیت شناختن الحاق جولان به اسرائیل مخالف است.

خاورمیانه در آستانه تنشی خطرناک به دنبال تصمیم جدید دونالد ترامپ در جولان اشغالی/ واکنش های جهانی به تصمیم ترامپ

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز در توییتی نوشت: به شدت با ترامپ در بخشش بلندی‌های جولان از سوریه به اسراییل مخالفم. اکنون زمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان نیست، چون هیچ حکومت عربی با اسراییل صلح نخواهد کرد. همچنین این تصمیم نقض قطعنامه 242 شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود که حاکمیت بر مناطق به واسطه جنگ را رد می‌کند و نیز این گفته اسراییل که همه دولت‌ها حق دارند در صلح زندگی کنند را هم نقض می‌کند. پیش از آنکه آمریکا از قطعنامه 242 شورای امنیت به آسانی عبور کند، نباید فراموش کنیم که آن بر ناروا بودن تصرف سرزمینی با جنگ تأکید دارد. این مهمترین پایه اصل نظم بین‌المللی است و مبنای مخالفت آمریکا با تصرف کویت از سوی صدام و کریمه از سوی پوتین بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۳۸
باز ترامپ که حرف آخرو اول میزنه
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
ترامپ از گسترش جنگ در خاور میانه حمایت میکند و کسانیکه در جهت صلح نیستند همدست ایشان می باشند.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
ترامپ غلط می‌کنه با تمام اعوان و اذنابش،بخصوص اذنابی که به طور شرم اوری فارسی صحبت میکنن،ترامپ ضعیفتر از اونه که بتونه بدون تاوان فوق سنگین،همچین حرکتی بکنه،خواهیم دید،خواهید دید،خواهند دید
ترامپ = پول دوست
به ما چه.
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
تو برو کشکتو بساب -
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
مثل اینکه در باغ نیستی
مثلا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل چه تنشی روی داد که حالا دوباره روی بده!!؟؟؟؟؟
بهتر نیست ایران وسوریه در مورد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه سخن پراکنی و واکنش نشان دهند
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
نه بهتر نیست،بهتر نیست امریکا راجع به نص صریح قوانین بین المللی پایبندی ولو ظاهری نشون بده؟چه بی مغزانی،خودشون رو دانای این اطراف میدونن،تهی مغزانی که حتی براورد نمیکنن کجاها میشه از یکی دفاع کرد،کجاها این کار غیرممکنه،شورای روابط خارجی امریکا،که قدرتمندتر از دولت و ارتش امریکاست،همچین ریسک ابلهانه ای نمی کنه،اگر تردیدی در میزان قدرت شورای روابط خارجی امریکا نسبت به دولت و ارتشش دارین،اوصیکم بالمطالعه!!!!
خط اخر اين مويد همه چيز است. روسيه چطور از حق حاكميت كشورها بر مناطق صحبت مي كنه وقتي كريمه رو با زور اشغال و الحاق كرده؟ يا حق حاكميت ايران بر درياي خزر؟؟؟؟
ترامپ مرد عمل هست پس از دو حالت خارج نیست یا ما ی مشت شعار میدیم و جولان اشغالی زمینه خاک اسراییل میشه یا خودمون رو وارد ی بازی خطرناک میکنیم ک اصلا ربطی بما نداره و اوضاع کشور رو داغونتر میکنیم و بازم جولان اشغالی ضمیمه خاک اسراییل میشه
برخلاف انتظار همه ترامپ خیلی خوب داره به اهدافش میرسه.

این نشانه خوبی برای مردم آمریکا و هشدار بدی برای اروپایی هاست.
دوران طلایی اروپا تمام شده.
حالا نوبت مردم مغرور و فریبکار کشورهای اروپایی است که طعم جنگ را بچشند.
آفرین به ترامپ بخاطر فشار به اروپا و پایان دادن به دوران خوش خوشان قاره سبز.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
با همه اینهایی گفته ای و نسبتا هم درست است، اختلاف بین آنها آنقدر شدت نمی یابد که سودی نسیب ما شود.
جهان در مقابل تصمیم ترامپ جز اعتراضات زبانی و شفاهی کار دیگری انجام نخواهد داد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
واقعا نمیتونه.
نان امریکا در تنش بعد بیایید به روسیه فحش بدید
بد فکری نیست، حداقل این منطقه آباد میشود، عربها و مسلمان های سوری و ترک (داعش) بقیه منطقه را برای همیشه ویران کردند، مهم آبادانی است، بنظر میرسد که یک قدم مثبت برای کل منطقه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
هر دو طرف جنگ خرابی و فاجعه را بر گرده می کشند.
تموم شد رفت حالا کی وجود داره مخالفت کنه و این بیانیه ها دادن ها هم به درد نمیخوره
هیچ اتفاقی دیگر در خاورمیانه نمی افتد دیگر از جنگ و خونریزی بدتر هم داریم!! که هفتاد سال وضع ما این است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
باری کلا
این اقدام قلدر مابانه پایه های نظم جهانی را به لرزه درخواهد آورد
تابناک جان مگر روزی که امریکا تصمیم به انتقال پایتخت به قدس شریف گرفت چه اتفاقی افتاد که الان بخاد اتفاقی بیفته
از این مسلمین هیچی برنمیاد مگر اسنکه قاسم سلیمانیها کاری بکنند . البته قاسم ما نه . قاسمهای سوری
چرا جمهوری اسلامی ایران تجاوز و الحاق کریمه اوکراین توسط روسیه را محکوم نکرد؟
اسرائیل یک نوار باریک است، اگر به نقشه نگاه کنید، می بینید که آنها میخواهند عمق استراتژیک داشه باشند و به زور سرزمین های کشورهای همسایه را اشغال و ضمیمه میکنند. متاسفانه روسیه از سوریه برای برخورد با اشغالگری اسرائیل حمایت نمیکند و مساله اینست که اسرائیل با کمک آمریکا به اشغالگری خود ادامه خواهد داد. راه حل چیست؟ فعلا صبر استراتژیک تا زمانی که کشورهای منطقه بتوانند قدرت لازم برای ستاندن جولان را بدست آورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
حق زندگی اسراییل را باید به رسمیت شناخت و مسائل مرزی را در صلح جستجو کرد.
روسیه خودش کریمه اوکراین رو اشغال کرده و شرق اکراین رو داره تجزیه میکنه. حالا ظاهرا ساز مخالف بر سر جولان زده که بتواند از امریکا برای سکوت در مقابل تجزیه اوکراین امتیاز بگیره. اینقدر سیاست دنیا کثیف است. همینقدر کثیف
ما هر روز قدرت مندتر میشویم ولی اونها روز به روز وضعشون بهتر میشه و بیشتر مواضعشون رو مستحکم میکنند. این دو تناقض ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
این برای رد گم کردن است
والا روسيه هم كريمه رو گرفت صداي كسي در نيومد! كلا به نظر ميرسه اون نظام بين الملل مذكور ديگه خيلي نظام نيست تعارفه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
اتفاقا صدای همه در اومد اما ما تو ایران سکوت کردیم! این داستان جولان هم مال ۶۰ سال پیشه! کسایی که راجع به کریمه سکوت کردند حالا راجع به موضوع به این قدیمی سر و صدا بکنند!
معلومه که دنبال تجزیه منطقه هستند و از حالا سهم اسرائیل را هم بهش داده. کشورهای مسلمان کی از خواب غفلت و دوست پنداشتن اینها بیدار می شوند و کی بجای دشمنی با هم بسوی اتحاد حرکت می کنند. مگر در قرآن نیامده که اینها می خواهند در کار شما خلل ایجاد کنند.
اسرائیل بیش از آنکه نماینده یهودیان باشد، مزدور و مجری سیاستهای آمریکا و غرب علیه مسلمانان است.
به ترامپ میگیم شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
ترامپ و نتانیاهو برای انتخاب شدن به همدیگه نیاز دارن..!!
ترامپ میخواد به نتانیاهو کمک کنه که د انتخابات برنده بشه
در عوض بعدا نتانیاهو هم توسط لابی جهود به ترامپ کمک میکنه تا چها سال دیگه رای بیاره!!
اگه ترامپ مجدد انتخاب بشه صد در صد با ایران جنگ میکنه چون نتانیاهو میخواد!!
غم انگیزه،رفتار ترامپ نه ها،این نظردهندگان رو میگم،چقدر میتوان نادان و سبک مغز بود،من میتونم تضمین بدم که افرادی که اینجا حامی اسراییل و امریکان،هیچ صلاحیتی برای اظهار نظر در این موارد ندارن،چرا که هیچ پشتوانه مطالعاتی،تحلیلی،تاریخی،نظامی،سیاسی ندارن،وگرنه اینقدر ساده لوحانه،نسخه نمی پیچیدن،به صرف داشتن اوقات فراغت و برخورداری از نت و توان تایپ کلمات،نمیتوان کارشناس شد و نظرات صائب داد،کماکان اوصیکم بالمطالعه!! و البته اوصیکم به انصاف و فهم و منافع ملی و خیلی چیزهای ابتدایی دیگه،که علیرغم ابتدایی بودنشون،بسیار مهمن،جولان رو بدن اسراییل که این نادونا خوشحال بشن؟! شورای روابط خارجی امریکا،که کارکشته ترینهای اشغال و استعمار و تجاوز،اونجان،همچین کاری رو عملی نمی‌دونم یا بسیار بسیار خطرناک میدونن،که زبانش خیلی بیش از سودشه،اونوقت تعدادی فاقد درایت و بینش سیاسی نظامی،نسخه استامینوفن با شربت سینه،تجویز میکنن برای سرطانی بدخیم و پیچیده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها