بازدید 5660

بعید است دولت برای سال آینده کارت سوخت را احیا کند/ هر چقدر هم بنزین گران شود، مصرف کم نمی‌شود

چند وقتی است، بار دیگر موضوع احیای کارت سوخت بر سر زبان ها افتاده و با اینکه مجلس در بررسی لایحه بودجه با این طرح مخالفت کرد، با ارائه گزارش مرکز پژوهش های مجلس، این موضوع دوباره به بحث روز میان نمایندگان تبدیل شده و برخی از نمایندگان درباره آن اظهارنظرهایی داشته اند.
کد خبر: ۸۸۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ 26 March 2019

بعید است دولت برای سال آینده کارت سوخت را احیا کند/ هر چقدر هم بنزین گران شود، مصرف کم نمی‌شودچند وقتی است، بار دیگر موضوع احیای کارت سوخت بر سر زبان ها افتاده و با اینکه مجلس در بررسی لایحه بودجه با این طرح مخالفت کرد، با ارائه گزارش مرکز پژوهش های مجلس، این موضوع به بحث روز میان نمایندگان تبدیل شده و برخی از نمایندگان درباره آن اظهارنظرهایی داشته اند.

به گزارش «تابناک» ـ برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که مصرف سوخت در کشور به این میزان نیست و پس از بالا رفتن نرخ ارز و گرانی دلار، انگیزه برای قاچاق ایجاد شده است و به همین دلیل، بخش عمده ای از سوخت کشور توسط افراد سودجو به خارج از کشور قاچاق می شود.

اما در این میان، برخی از نمایندگان مجلس، سهمیه بندی بنزین را راهکار کاهش مصرف نمی دانند و اعتقاد دارند هر میزان سهمیه بندی هم که اعمال شود و یا قیمت سوخت افزایش پیدا کند، در میزان مصرف سوخت تأثیری ندارد.

به نظر این نمایندگان، دلیل اصلی مصرف سوخت، نه قاچاق است و نه مصرف بی رویه، بلکه آنان مقصر اصلی این میزان سوخت در کشور را تولیدکنندگان می دانند. به گفته این نمایندگان، خودروسازی ها در این سال ها، تنها به فکر پر کردن جیب خود بوده و هیچ کاری برای افزایش کیفیت و پایین آوردن میزان مصرف نکرده اند و انحصاری کردن بازار در سال های اخیر نیز این موضوع را بدتر کرده است.

هدایت‌الله خادمی درباره «احیای کارت سوخت بدون سهمیه‌بندی» و «احیای کارت سوخت با سهمیه‌بندی» به ‌عنوان راهکارهای ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت گفت: چندین راهکار برای کنترل مصرف و قاچاق سوخت وجود دارد که اصلی‌ترین آن توسعه سیستم حمل و نقل و عمومی است، تا جایی که مردم نیازی به خودروی شخصی برای انجام امور روزانه خود نداشته باشند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تولید خودروهای گازی، برقی و استاندارد، یکی ‌دیگر از روش‌های مهم برای مقابله با مصرف بیش از اندازه بنزین به شمار می‌آید، افزود: قیمت بنزین نیز باید مؤثر باشد تا افراد، خارج از نیاز واقعی خود از خودرو استفاده نکند.

وی با اعتقاد به اینکه اکنون که نه خودروها استاندارد می‌سوزند و نه قیمت‌ها تاثیری در کاهش مصرف بنزین دارند، لذا احیای دوباره کارت سوخت، یکی از اقدامات کارآمد در کنترل مصرف است، افزود: کارت سوخت شفافیت ایجاد می‌کند؛ بدین شکل که میزان سوخت تحویلی توسط جایگاه‌دار و حتی میزان فروش به چه خودرویی در سامانه ثبت می‌شود.

خادمی با اشاره به اینکه ایجاد شفافیت، قاچاق و مصرف بنزین را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: از آنجا که میزان تولید بنزین در کشور به حدی است که می‌تواند مصرف داخلی را تأمین کند و حداقل برای سال آینده کمبودی نخواهیم داشت، بعید است دولت برای سال آینده کارت سوخت احیا کند، چون هنوز ضرورت آن احساس نشده، ولی با وجود این، دولت به دلایل گوناگون این کار را در برنامه خود دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با وجود حمایت از احیای کارت سوخت، سهمیه‌بندی را در شرایط اقتصادی کنونی کشور به نفع مردم ندانست و افزود: دولت نیز این شرایط را درک کرده و بعید است حتی در صورت تمایل، بنزین را سهمیه‌بندی کند، زیرا دو نرخی شدن بنزین، گرانی ده‌ها کالای دیگر و تورم را به دنبال خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۱
دولت باید به تدریج یارانه های مستقیم به افراد نیازمند رو زیاد کنه اما از اونور یارانه های غیرمستقیم رو برداره. مخصوصا دلار 4200 تومنی که کل اقتصاد ایران رو بهم ریخته و هم باعث فساد شده و هم مانع تولید
بنزین رو گرون کنی چند صد درصد دیگه میره رو این تورم ونزوئلایی که ایجاد کردی
ان سالی که اجرا کردن مصرف کمتر شد
الان چون خودتان تولید کننده شدین معلوم است نگرانی ندارید وگرنه اگر دو سال پیش بود قطعا نگرانی داشتید و کارت را احیا کرده بودین تا حالا
شما قیمت بنزین را بکن لیتری ۱۰ هزار تومان مصرف یک سوم می شود چون کسی جرات استفاده از خودروی شخصی را نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
چرا درآمدها را زیاد نمیکنید؟
ضمنا به جا بنزین فعلا یه فکری برای پیاز بکنید لطفاً
بجای اینهمه عوام فریبی قیمت دلار را به هفت تومان کاهش دهیدمشکلات کشور وملت حل خواهد شد ولی راهکار .قانون از کجا آورده ای را تصویب واجرا کنید واموالی که توسط خودیها و اعضای خانواده هابشان غارت شده از حلقومشان بیرون بکشید ومدت دو ما به همه انها فرصت دهید خودشان پولهای اختلاس ورشوه وزمین خواری از یکریال تا میلیازدهاتومان را بانضمام دیرکرد به خزانه واریز کنند در صورت تمرد دست خودشان واعضای خانواده به استناد حد وقصاصی که به ان ایمان دارند قطع خواهد شد
گرانی بنزین تیر خلاص به ۹۶ درصدی ها و امداد غیبی به ثروتمندان ۴ درصدی است.

لااقل اجازه واردات بدون تعرفه یا با تعرفه پایین به خودروهای روز و استاندارد جهانی را بدهید.

بی انصافی است این بنزین با هر قیمتی درون باک خودروهای آشغال داخلی و زباله های چینی ریخته شود.
سر کاری یعنی این.....یعنی هر کی هر روز یه چیزی میگه
مگه میشه بین گرانی و مصرف کالا رابطه موجود ندارد گران نشدن بنزین یک اقدام پوپولیستی است
مگه میشه سالی یک میلیون ماشین بی کیفیت و پرمصرف به بازار وارد بشه و ماشینی خارج نشه بعد انتظار داشته باشید مصرف بیاد پایین!
امار مصرف پس از هدف مندی یارانه ها را باید مطالعه کرد .
در ان مقطع در بعضی استانها کاهش مصرف و در برخی عدم افزایش مصرف رخ داد اما تا یک سال و نیم اثر ان بود.
امار ان سالها باید منتسر و بررسی شود
عدم احیای کارت سوخت تنها در یک صورت امکانپذیر است .
این یعنی بنزین ۴۰۰۰ تومنی .
یا خدا.
خودت به ما رحم کن.
منظور از سال اینده سال 99 هستش؟
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
این یعنی اعتراضات مردم ممکن است بیشتر شود، بدین خاطر به نفع مردم نیست. دولت نیز این شرایط را درک کرده و فقط قیمت بنزین را افزایش می دهد. و این یعنی ممانعت دولت و مجلس از گرانی ده‌ها کالای دیگر و تورم. دست شما درد نکند. خسته نباشید. احسنت.
چون ماشینهای پر مصرف ومصرف کنندگان زیاد از تازه به دوران رسیده های رانتخوار هستند دولت فرصت طلب جرأت سهمیه بندی هر ماشین 60 لیتر درماه که هم به نفع مملکته هم جلو دزدی را میگیرد را ندارد
باید قیمت سوخت 5 برابر شود و یارانه به صورت نقدی پرداخت شود این گونه هم مصرف بنزین کم می شود هم افراد ضعیف مشکلشان تا حدی حل می شود
هر کس نظری غیر از این دارد یا نمی داند یا عمدا نمی خواهد
اگر بعید است پس مصاحبه دیگه برای چی؟
نه اینکه با کارت سوخت مصرف را مدیریت کنند در دوره احمدی نژاد جواب نداد تنها یک راه حل علمی دهرد و ان این هست که ارزش پول ملی را بالا ببرید . قیمت دلار و دیگر ارزها را منطقی کنید . کالا و خدمات و حقوق ها را با نرم جهانی پرداخت کنید . چرا وقتی علم راه حل داده دنبال مسایل حاشیه ای میروید . چرا باید مردم از سر ناچار به شخصیتی از سر ناچاری رای بدهند که بگوید چون در ایران ارزان هست قاچاق میشود در صورتی دلار به ۱۴ هزار تومان رسیده یعنی سواد اقتصادی اولین لازمه یک کاندید ریاست جمهوری هست . سوخت باید به قیمت جهانی باشد
این آقایانی که دنبال سهمیه بندی بنزین و همچنان ارزانی آن هستند حتما دنبال رانت های خودشان و شرکت های وابسته به خود هستند وگرنه کجای دنیا بنزین سهمیه بندی عرضه می شود؟ ا
بنزین حداقل باید لیتری ۱۰ تومان بشه. بابا پیاز کیلو ۱۳۰۰۰ تومان شده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان