بازدید 4612

ترکیه از زمان کودتا تاکنون چند‌نفر را بازداشت کرده‌؟

کد خبر: ۸۸۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲ 12 March 2019

وزیر کشور ترکیه از دستگیری بیش از ۵۰۰ هزار نفر از زمان شکست کودتا در سال ۲۰۱۶ تاکنون خبر داد. این اشخاص به تهمت ارتباط احتمالی با فتح‌الله گولن تحت پیگرد و بازداشت قرار گرفتند.

به گزارش «آزادی»، دولت ترکیه گولن را حامی کودتای اخیر بر ضد دولت رجب طیب اردوغان معرفی کرده‌است.وزیر کشور ترکیه در اظهارات روز گذشته خود بیان کرد که تعداد ۵۱۱ هزار نفر از اعضای جنبش گولن، تاکنون بازداشت شدند و در این میان تعداد ۳۰ هزار و ۸۲۱ نفر، از زمان کودتا تا کنون به‌زندان رفتند.

آمار وزارت عدالت و دادگستری ترکیه حاکی از آن است که تعداد اشخاصی که از بدو کودتا در سال ۲۰۱۶ تاکنون مورد بازجویی و بازداشت قرار گرفتند بالغ بر ۵۰۰ هزار و ۶۵۰ نفر است.از این تاریخ به بعد دولت ترکیه جنبش خدمات‌رسانی گولن را یک «سازمان تروریستی مسلح» معرفی کرد.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که از این تعداد ۵۰۰ هزار و ۶۵۰ فرد دستگیر شده، ۳۷۹ هزار و ۷۳۲ مرد و ۱۰۳ هزار و ۵۱۷ فرد زن هستند؛ همچنان که تعداد ۲هزار و ۶۰ کودک به‌تهمت عضویت در سازمان گولن، تحت تنبیه قرار گرفتند.ارقام و اعداد این وزارت‌خانه همچنین اشاره می‌کند که تعداد کسانی که تحت تعقیب قانونی هستند به ۲۵۹ هزار و ۹۹ فرد می‌رسد در حالی که تعداد مظنونان قضایی به ۷۸هزار و ۵۴۴ نفر می‌رسد.

زندان‌های حکومت ترکیه ۳۰ هزار و ۶۷۹ فرد را به جرم عضویت در جنبش گولن درخود جای داده‌است که از این تعداد ۱۸ هزار و ۶۷۹ فرد به حکم‌های بلندمدت محکوم شدند.این آمار همچنین نشان می‌دهد که ۲۲ هزار نفر در حین انجام تحقیقات فرار کردند.

دستگاه‌های امنیتی ترکیه همچنین تعداد ۷۷ هزار و ۳۵۵ نفر را تحت تعقیب قرار دادند که از این تعداد ۲۴ هزار و ۳۵۵ نفر در حال سپری کردن تحقیقات و ۵۳ هزار و ۳۰ نفر تحت تعقیب و فراری هستند.

پس از این کودتا دولت ترکیه عملیات پاک‌سازی گسترده‌ای را در سطح دستگاه‌های دولتی این کشور آغاز کرد که نتیجه آن دستگیری ۸۰ هزار نفر، که در انتظار اجرای محاکمه هستند، شد.

در این عملیات ۱۷۵ هزار نفر کار خود را تنها به تهمت عضویت در گروه فتح‌الله گولن از دست دادند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر