بازدید 17943
در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» بررسی شد؛

پرواز دوباره قیمت مرغ به رغم نرخ ۱۱۵۰۰ تومانی دولت/ تحریک تقاضا و ایجاد صف، نتیجه سیاست تنظیم بازار/ نیوکاسل به جان گله‌های گوشتی افتاد/ واردات از ترکیه به جای حمایت از تولیدکننده ایرانی/ وزیر کشاورزی: مرغ منجمد به وفور داریم

چند ماهی است، روند قیمت گوشت مرغ صعودی بوده و در چند روز مانده به پایان سال شیب این روند صعودی بیشتر شده و خبر‌ها حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلو مرغ به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شده است. برای پی بردن به دلایل این افزایش گوشت مرغ در روز‌های پایانی سال، خبرنگار تابناک اقتصادی گفت وگویی با غلامعلی فارغی، رئیس انجمن صنایع طیور ایران انجام داده است.
کد خبر: ۸۸۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ 12 March 2019
تابناک اقتصادیچند ماهی است، روند قیمت گوشت مرغ صعودی بوده و در چند روز مانده به پایان سال شیب این روند صعودی بیشتر شده و خبر‌ها حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلو مرغ به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شده است. برای پی بردن به دلایل این افزایش گوشت مرغ در روز‌های پایانی سال، خبرنگار تابناک اقتصادی گفت وگویی با غلامعلی فارغی، رئیس انجمن صنایع طیور ایران انجام داده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ همان گونه که از نمودار زیر مشخص است، قیمت مرغ (میانگین) در ماه‌های اخیر روند صعودی داشته است.

مرغ

در روز‌های پایانی سال دوباره بازار گوشت و مرغ با افزایش قیمت مواجه شده است و هر روز رکورد جدیدی را به نام خود ثبت می‌کند. هر چند نمودار بالا میانگین قیمت مرغ کشتار در ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۷ را حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان نشان می‌دهد، خبر‌ها حکایت از آن دارد که قیمت مرغ به کانال ۱۷ هزار تومان وارد شده است.

این قیمت‌های نجومی مرغ در حالی است که کارگروه تنظیم بازار در پاییز امسال قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را بر اساس هزینه‌های تولید برای این محصول ۹۸۰۰ تومان (با در نظر گرفتن ۵ درصد تغییرات) تعیین کرد. البته هنگامی که ستاد تنظیم بازار این نرخ را برای قیمت هر کیلو گوشت مرغ گرم اعلام کرد، تشکل‌های بخش طیور به این نرخ اعتراض و طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردند که این قیمت را قبول ندارند و سرانجام قیمت ستاد تنظیم بازار بر روی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم مرغ گرم بسته شد.

به هر حال قیمت‌هایی که امروز در بازار برای هر کیلوگرم مرغ گرم شاهدیم فاصله بسیار زیادی با قیمت اعلامی ستاد تنظیم بازار دارد.

به همین منظور خبرنگار تابناک اقتصادی طی گفت وگویی با غلامعلی فارغی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و رئیس انجمن صنایع طیور ایران از دلایل این افزایش قیمت گوشت مرغ در روز‌های پایانی سال پرسید.

وی که رئیس هیأت مدیره انجمن ملی طیور و انجمن جوجه یکروزه نیز هست، ضمن اشاره به این که مرغداران قیمت ستاد تنظیم بازار را قبول ندارند، افزود: قیمتی که ستاد تنظیم بازار گذاشته، قیمت عملیاتی نیست چرا که این قیمت با فرضیاتی چون سویا ۲۴۵۰ تومانی و ذرت ۱۳۰۰ تومانی بسته شده است حال آنکه این نهاده‌های دامی با قیمت‌هایی بیشتر از این فرضیات به دست مصرف کننده می‌رسد؛ بنابراین قیمت عملیاتی شده مرغ بالاتر از قیمت ستاد تنظیم بازار است و همان موقع هم ما اعلام کردیم که ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ را بر روی ۱۳ هزار تومان قرار دهد، اما این ستاد توجهی به این موضوع نکرد. ما در چهل سال گذشته، بخصوص در بخش مرغ این تجربه را داشته ایم که با زور، فشار و تهدید نمی‌توانیم بازار را تنظیم کنیم و باید برای تنظیم بازار واقع بین باشیم.

پرواز دوباره قیمت مرغ به رغم نرخ ۱۱۵۰۰ تومانی دولت/ تحریک تقاضا و ایجاد صف، نتیجه سیاست تنظیم بازار/ نیوکاسل به جان گله‌های گوشتی افتاد/ واردات از ترکیه بجای حمایت از تولیدکننده ایرانی

وی در مورد دلایل افزایش قیمت مرغ در روز‌های پایانی سال گفت: در ماه‌های اخیر ما به لحاظ آمار جوجه ریزی مشکلی نداشتیم و حتی این جوجه ریزی در مقایسه با سال گذشته رشد هم داشته است. ما در دی ماه ۱۲۰ میلیون قطعه، در بهمن ماه ۱۲۲ میلیون قطعه، در اسفند ماه ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی داشته ایم. همچنین در فروردین ماه سال آینده نیز نزدیک به ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی خواهیم داشت. این افزایش جوجه ریزی خودش را در کاهش قیمت جوجه نشان داده، به طوری که بیست روز پیش قیمت جوجه ۳۸۰۰ تومان بود و الان به حدود ۲۰۰۰ تومان و زیر قیمت ستاد تنظیم بازار (۲۴۵۰ تومان) رسیده است. این کاهش قیمت به دلیل این است که عرضه حدود دو تا سه درصد بیشتر از تقاضا برای جوجه است.
 
حالا می‌توان گفت، به چهار دلیل این افزایش جوجه ریزی اثر خود را در بازار گوشت مرغ نشان نداده است:
 

اول اینکه یک بیماری به نام نیوکاسل حاد، گله‌های گوشتی شمال کشور را در دو سه ماه گذشته مورد حمله قرار داده است و تلفات زیادی از مرغدار‌ها گرفته است و تولید را کاهش داده است. همچنین گله‌ای که درگیر چنین بیماری می‌شود؛ ضمن اینکه تلفات می‌دهد رشدش هم به تعویق می‌افتد. شاید ۷ تا ۸ درصد از تولید به خاطر این بیماری تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته است. این بیماری با گرم شدن هوا و تغییر فصل اثراتش کمتر می‌شود و در نتیجه تولید دیگر تحت تأثیر این بیماری قرار نخواهد گرفت و پیش بینی‌ها در مورد افزایش تولید به جای خودش برخواهد گشت.

دومین دلیل گران شدن گوشت قرمز است. گوشت قرمز و گوشت مرغ، دو کالای جانشین برای یکدیگر محسوب می‌شوند. در تمام دنیا از لحاظ قیمتی، قیمت یک کیلو گوشت قرمز با قیمت سه کیلو گوشت مرغ برابری می‌کند. حالا قیمت گوشت قرمز در بازار چقدر است؟ قیمت گوشت قرمز تقریبا هر کیلویی ۱۰۰ هزار تومان است و این در حالی است که قیمت گوشت مرغ حدود ۱۵ هزار تومان می‌باشد. از طرفی این افزایش قیمت گوشت قرمز باعث شده است مردم برای تأمین نیاز خود به گوشت، به گوشت مرغ روی بیاورند و همین افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت گوشت مرغ شده است.

سومین دلیل هم به نهاده‌های دامی و دان مرغ برمی‌گردد. دان به اندازه کافی و بموقع دست مرغدار گاهی اوقات نمی‌رسد و حتی شاید با قیمت بالاتر از آنچه مصوب شده است، به دست مرغدار می‌رسد. نتیجه این دیر رسیدن دان مرغ این می‌شود که مرغدار تغذیه بدی به مرغ‌ها می‌دهد و رشد مرغ‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و کند می‌شود. البته می‌توان گفت: این دلیل نسبت به دو دلیل قبلی تاثیرگذاری کمتری بر روی افزایش قیمت مرغ داشته است.

چهارمین دلیل فضای ناامنی است که در زمینه تأمین مواد غذایی در کشور ایجاد شده است. مردم از ترس کمبود هجوم آورده اند و در حال پر کردن یخچال‌های خود هستند. در نتیجه، این چهار دلیل باعث شده است تا ۱۵ درصد افزایش تولید مرغ که در دی ماه و بهمن ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاده، تحت تاثیر قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در مورد قیمت کنونی مرغ گفت: با توجه به همه عوامل هزینه ای، هم اکنون قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو مرغ یک قیمت متعادل است.

 
 قیمت مرغ


فارغی در ادامه از نقش دخالت‌های دولت در این افزایش قیمت نیز گفت و تشریح کرد: دولت با ورود و دخالت خود در بازار و ایجاد صف، باعث شده است تا تقاضا تحریک شود. وی افزود: ببینید هم اکنون دولت باعث شده تا دو قیمت برای مرغ در بازار ایجاد شود؛ یک قیمت مربوط به مرغ توزیعی امور پشتیبانی دام است که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و یک قیمت هم قیمت بازار است که حدود ۱۷ هزار تومان می‌باشد. با این وضعیت که دولت ایجاد کرده مصرف کننده فکر می‌کند کمبود وجود دارد و در نتیجه مصرفش از حالت متعادل به غیرمتعادل تبدیل می‌شود.

وقتی شما صف ایجاد می‌کنید باعث می‌شوید تقاضا تحریک شود. یک عده‌ای که بیکارند صف می‌ایستند و مرغ را به قیمت ارزان می‌خرند و سپس به قیمت بازار می‌فروشند و کسب درآمد می‌کنند. اتفاقی که در مورد گوشت قرمز افتاده است. دیگران هم که می‌بینند صف تشکیل شده تحریک می‌شوند و برای دریافت مرغ ارزان و پر کردن یخچال هایشان از ترس کمبود به این صف می‌پیوندند. این تشکیل صف یک اثر روانی دارد. این راهکار‌های دولت غیر از ایجاد التهاب بازار و تحریک تقاضا هیچ نتیجه‌ای نداشته و فقط برای دولت هزینه ایجاد کرده است.

این یک نوع دخالت دولت در نظم بازار بود و دخالت دیگری نیز از سوی دولت در این چند وقت اخیر رخ داده است و آن این است که الان ستاد تنظیم بازار استان‌ها برای تنظیم بازار داخلی استان‌ها نیز تصمیم می‌گیرد. الان مثلاً ستاد تنظیم بازار استان‌های مازندران و گیلان که ریاست آن بر عهده استاندار است، خروج مرغ زنده از این دو استان را ممنوع اعلام کرده است. دلیل این ممنوعیت هم تنظیم بازار استان‌های گیلان و مازندران است. این تصمیم و ممنوعیت باعث شده است تا سرریز تولید مرغ این استان‌ها که تاکنون به استان تهران می‌آمد، دیگر نیاید و نتیجه آن که هم اکنون قیمت مرغ در استان مازندران و گیلان ۱۴ هزار تومان و در تهران ۱۷ هزار تومان است.

رئیس انجمن صنایع طیور ایران گفت: هم اکنون تقاضای ما این است که اگر دولت نهاده‌های دامی، واکسن و داروی مرغداری‌ها را تأمین کند، نه تنها کمبود در زمینه تأمین گوشت مرغ نداریم بلکه مازاد هم داریم و هیچ نیازی به واردات هم نیست. خود این واردات از نظر بیماری، اشتغال و سرمایه گذاری داخلی یک تهدید است. هم اکنون ۵۰ درصد از واحد‌های ما خالی است، خب دولت به جای اینکه این‌ها را فعال کند، واردات انجام می‌دهد. هم اکنون دولت مجوز واردات سی هزار تن گوشت مرغ از ترکیه را صادر کرده است. واردات در شرایطی که ما می‌توانیم تولید داشته باشیم، ظلم نابخشودنی است. پیشنهاد ما به دولت این است که همان ارز وارداتی را به ما بدهد و در عوض از ما به همان نرخ، مرغ تحویل بگیرد.

فارغی ضمن اشاره به تولید ۲۱۰ هزار تن گوشت مرغ به صورت ماهانه گفت: اگر دولت نهاده و واکسن ما را بموقع و به مقدار نیاز تأمین کند، ما می‌توانیم تا ۲۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید کنیم. در این شرایط دولت حتی می‌تواند اگر مایل بود در هر ماه ۳۰ هزار تن را هم صادر کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن ملی طیور و انجمن جوجه یکروزه در پایان صحبت‌های خود گفت: پیشنهاد این است که دولت برای برنامه ریزی با بخش خصوصی مشورت کند. هم اکنون دولت بخش خصوصی را برای برنامه ریزی حذف کرده است. این تحریم ها، تنها و تنها با همکاری دولت و بخش خصوصی شکسته خواهند شد. بدون همکاری، دولت یا به ما لطمه می‌زند یا به مصرف کننده. وی افزود: اگر این بساط دو نرخی بودن جمع شود، به دلیل آنکه میزان تولید ما خوب است نه تنها افزایش قیمتی نخواهیم داشت بلکه قیمت کاهش هم خواهد یافت.

وزیر کشاورزی: مرغ منجمد به وفور داریم

بر اساس این گزارش، امروز محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم "درختکاری" به مناسبت هفته "منابع طبیعی و درختکاری" که در سازمان جنگل‌ها برگزار شد، در بخشی از صحبت‌های خود، یادآور شد: از نظر گوشت سفید محدودیتی نداریم، تنها متأسفانه بحث سیاه بازار وجود دارد که عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند. لازم است که با این موارد برخورد جدی شود. این مشکل به خصوص در تهران و به طور ویژه در مورد عرضه کنندگان میدان بهمن وجود دارد. متأسفانه این افراد قدری کم لطفی می‌کنند که از آنها خواهش می‌کنم در چارچوب خریدی که انجام می‌دهند و در قالب قیمت‌های تعیین شده نسبت به عرضه گوشت سفید اقدام کنند و از فرصت شب عید سوءاستفاده نکنند و با مردم مهربان‌تر باشند. حجتی خاطرنشان کرد: البته عرضه مرغ منجمد به وفور صورت می‌گیرد و امیدوار هستیم کسانی که از سیاه بازار سوءاستفاده می‌کنند و برای شب عید مشکل ایجاد می‌کنند؛ روحیه نوع دوستی را در خود تقویت کرده و به خود بیایند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۸
قیمت جوجه ۱ روزه خیلی بالاتر از رقم اعلامی است.
شهرستان ۴۵۰۰ تومان و تهران بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
خوبی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
روحانی چرا این همه دیر رفت عراق؟
وقتی ترکیه جای تجار و صادرات ما را در عراق گرفت
وقتی در داخل اینهمه مشکل داریم و امکان صادرات نداریم
حالا یک چندروزی مرغ و تخم مرغ نخوریم چی میشه؟ نخوریم تا قیمتها بیان پایین
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
زمانی نخریدن باعث کاهش قیمتی شود که افزایش قیمت
ها در نتیجه افزایش غیر منطقی تقاضا باشد.مانند خودرو.
در بسیاری از موارد که امروز قیمت محصولات تولیدی افزایش پیدا کرده به دلیل افزایش سرسام آور قیمت نهاده ها می باشد. اگر تقاضا را به صورت مصنوعی کاهش دهیم و قیمت ها به شدت افت کند باعث ورشکستگی تولیدکننده واقعی و از کار افتادن واحد تولیدی در میان مدت، و افزایش شدید آن محصول خواهد شد.تنها راهکار کاهش قیمت نهاده های کشاورزی است. که به دلیل تحریم و ها مقدور نیست. اگر قیمت ها واقعی نباشد در بلند مدت به ضرر تولید کننده و مصرف کننده خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
وقتی راه صادرات باز باشه نخریدن تاثیری ندارد عامل گرانی تمام محصولات کشاورزی صادرات است
ملت همیشه در صحنه بجای تحریم خرید مرغ میرن صف میکشن و میخرن بعد میگن چرا گرون میشه؟؟؟؟داداش باید فرهنگتو ببری بالا یه ماه مرغ نخور بخدا نمیمیری همه مرغها هم میگنده و رو دستشون میمونه ولی افسوس با این ملت فهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
یک ماه بدون گوشت و مرغ برای بچه تو سن ۴ سال می دونی یعنی چی؟؟؟
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
واقعا تو ایرانی مرد حسابی کسی نیست از یک ما مرغ نخوردن بمیره رو دست فروشنده نمی ماند نیمی را می برند سردخانه وسه برابر دوباره به خودمان می دهند ونیمی را صادر می کنند وکیفش را می برند ما ملت اینطور فکر کردیم که حالا باید توصف بایستیم ولی اگر موقع ای که گران شد حسابی دادوبیداد می کردیم بیا یکبار در صحنه دل بخواهشان نباشیم بعد این مرغ 17000تومانی تبدیل به 7000تومان می شد اینهمه به سازشان رقصیدیم یکبار حقمان را بخواهیم بخدا که همه چیز درست می شود نه خلاف انقلاب بلکه به حق وطلب عدالت ؟/...
وقتی قیمت جوجه ۱ روز ۴۵۰۰ تومان است...
تا کی باید از تولید کننده ایرانی حمایت بشه اونوقت اونا سر بزنگاه وقتی که باید از اقتصاد کشور و خانواده ها کمک کنند تو زرد از آب دربیان و گرانفروشی کنن و خون مردم رو تو شیشه کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
تا موقعی که کارگر ایرانی داره کار میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
همه بفکر منافع خودشون هستند و این طبیعی است مشکل دولت است که توان اجرای سیاست های درست را ندارد
یا اقتصاد نمی دانید یا تظاهر به متوجه نشدن موضوع می کنید. همواره کارگروه های تنظیم بازار خوشان سبب اشاعه این مطلب شده اند که کمبودی حتمی در راه است. تقاضای زیاد و بی علت بوجود می آورند در حالی که عرضه به میزان سابق باقی است. قانون عرضه و تقاضا و نیز کتاب «ثروت ملل» را مجدداً مطالعه کند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
نه اقتصاد میدانند و هم تظاهر به متوجه شدن میکنند. اقتصاد در دنیای کنونی علم هست که باید به دست عالم این علم اعمال بشه
الان وقت اینه که مراجع عظام و آقا خوردن گوشت و مرغ را برای قشر ضعیف حرام و برای قشر ثروتمند مستحب اعلام کنند . باشد که موجب غفران گردد.
مرغی که قدقد میکنه / غلطای بیخود میکنه!
نکته جالب اینجاست که دیواری کوتاه تر از دیوار دولت که از نظر قانون اسای هیچ کار است پیدا نمیکنند
اقا قیمت نهاله ها رو ازاد کنید اون یارانه به مردم بدین با نهاله به قیمت یارانه ای میگیرن و موقع فروش به قیمت ازاد میفروشن
بنده خدا در قسمت اول حرفاش میگه با زور و تهدید و .... نمی شه قیمت را تنظیم کرد در اخر میگه ارز برای خوراک و دارو مرغ را به ما بدهید ما قیمت را همان قیمت شما تحویل می دهیم خوب اگه ندادین چی ؟ کی زورش می رسه؟ زورمون به دامدار که گوسفندش در صحرا می چرید نرسید
پاسخ ها
مسعود
| Netherlands |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
!نهاده یا نهاله
اینهمه دکترای کشاورزی وبا انگیزه تو کشور داریم بعد یه لیسانس عمران سکان امنیت غذایی کشور رو بدست گرفته و تمام ساز مانهای وابسته به این و زارتخانه ومعاونتهای تخصصی اش کاری جز ایین نامه نوشتن وچوب لای چرخ تولید گذاشتن ندارند
حداقل انصاف داشته باشیدسیب زمینی وتخم مرغ رابرای ماکارگزهابزاریدبمونه ،صادرنکنید،سیب زمینی دوباره گران شد
نتیجه گیری که میتوان از اینهمه ندانم کاری کرد اینه که تصمیمات متمرکز ، همسو و خاصی با تمرکز بر نابودی زیرساختهای اقتصادی موجود گرفته می شود
وقتی دولت نهادهای دامی را با دلار 4200 تومن در احتیار تولید کننده قرار میدهد حق دخالت در تعیین قیمت را برای خود محفوظ میداند
دادن ارز دولتی 4200 تومن به کالاهایی مثل نهادهای دامی و کشاورزی که مستقیما مورد استفاده مردم قرار نمیگیرند اشتباه است چون این محصولات یا صادر میشوند و یا گران به دست مردم میرسند
((پیشنهاد ما به دولت این است که همان ارز وارداتی را به ما بدهد و در عوض از ما به همان نرخ، مرغ تحویل بگیرد))
این صنایع هم مثل سایر صنایع از منابع داخلی ارزان قیمت برای تولید استفاده میکنند ولی میخواهند تولیدشان را به قیمت جهانی به مردم بفروشند
اگر دولت قیمت ارز رو آزاد میگذاشت و فقط با کنترل عرضه ارز جلوی نوسانات شدید رو میگرفت، هم فساد گسترده بوجود نمی آمد و هم دولت درآمدش خیلی بیشتر میشد و میتونست یارانه مستقیم خیلی بیشتری بده به افراد نیازمند و هم تولید و صادرات رونق میگرفت. یارانه غیرمستقیم هم داره بیشتر سودش توی جیب دلالان میره.
حالا پیدا کنید پرتقال فروش را که چرا دولت چنین نکرد!
ای مرغ چه شد بال و پر تو؟ صد جوجه فدای همسر تو!
گفت روزی به جعفر صادق (ع)
حیله بازی منافقی فاسق
کز حرام ربا چه مقصودست
گفت زان رو که مانع جُود است
ديگه با نخريدن و نخوردن مردم نميشه قيمت ها رو كاهش داد ، صادر كنندگان و دلالان از خدا شونه كه مردم نخورند تا بتونن مرغ بيشتري صادر و سودهاي نجومي كسب كنند . تنها راه مهار گراني ، ممانعت از صادرات است كه اين روزها بدليل نياز دولت به دلار و ارز خارجي ، جلو صادرات گرفته نمي شه .
بابا شما رو به خدا دين نداريد آزاده باشيد.
فقط دروغ فقط دروغ توي همين يك ماه گذشته يه بار گفتيد قيمت مرغ كيلويي 9500 بعد شد 10500 الان شده 11500 دروغ شما بماند يه مرغ فروشي نشون بديد يكي از اين قيمت ها رو ميده .فقط شعار فقط دروغ فقط ريا
باور کنید برای درمان وضع مملکت ، آقایون ریز و درشت هیچ برنامه ای ندارن . وسلام
پاسخ ها
مسعود
| Netherlands |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
البته ریز ودرشتهای کارگزار دولت تدبیر،
مرغ به وفور داریم اره اینو همه می دونن اونم تو یخچال سای بای ساید...فقط ما داریم کیلویی ۱۷هزار میخریم اقای وزیر...شما کجای کار هستین......
مردم مرغ نخرن،تخم مرغ نخرن،گوشت نخرن.......نخرن اگه همه چیز رو تحریم کنیم بعد چه بخورن.
بقول وزیر محترم جناب حجتی شکر کنیم همین هم هست.
بس کنید.جوجه ها نیوکاسل گرفتن گاو و گوسفندامون افسردگی...همین درست توی ۲ ماه اخیر باعث شده هم کمیاب بشه هم گرون...یادش بخیر قدیمها میگفتن خودتی ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر