بازدید 12068

نیمه پنهان «اختلاس‌ها» در ایران کجاست؟/ تکه گمشده پازل پرونده «پتروشیمی گیت» و لزوم برخورد با آن!

این بخش دوم که اتفاقا می تواند نقش مهمی در شکل گیری پرونده های مفاسد اقتصادی داشته باشد، سر دیگر ماجراست که کمترین توجه به آن شده و خیلی در روند رسیدگی به پرونده های اختلاس مورد اعتنا نبوده اند. در حالی که این افراد می توانند بسیار تأثیرگذار باشند و در صورت عدم برخورد با آنان حتما زمینه سازی دیگری برای شکل گیری یک پرونده فساد در بخشی دیگر صورت خواهند داد.
کد خبر: ۸۸۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹ 11 March 2019

این روز‌ها دادگاه محاکمه عاملان بزرگ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ ایران که حدود شش میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو است، برگزار می‌شود. پرونده‌ای که به «پتروشیمی گیت» معروف گشته و جدای از افرادی که هم اکنون در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفته اند و تعداد آن‌ها ۱۳ تن ذکر شده است؛ دو متهم این پرونده که یک خانم و یک آقا هستند در خارج از کشور و متواری هستند.

به گزارش «تابناک»؛ در پرونده «پتروشیمی گیت» جرایم مختلفی نظیر اخلال در نظام اقتصادی و موضوعاتی از این دست در آن به چشم می‌خورد. عدد این پرونده اکنون رکورد اختلاس‌ها در کشور را شکسته و حدود سه برابر بدهی «بابک زنجانی» به وزارت نفت است که پیش از این بزرگ‌ترین پرونده تخلف مالی و اختلاس در کشور به شمار می‌آمد.

طی روز‌های گذشته، بخش زیادی از فضای خبری کشور درگیر این پرونده بزرگ شده است و هنوز ابهامات زیادی در مورد «پتروشیمی گیت» وجود دارد. حضور یک زن در جریان این پرونده که اکنون گفته می‌شود در خارج از کشور است و به لحتظ سیاسی، چهره ای دو زیست بوده که هم برای نزدیکی به اصلاح طلبان در دوران حاکمیت آنان و هم برای نزدیکی به اصولگرایان در زمان تصدی نهاد‌های دولتی و حکومتی توسط آنان تلاش کرده است. اینکه برخی منابع آگاه گفته اند این پرونده صرفا محدود به پتروشیمی نیست و پا در بنادر هم دارد و راز چهره‌های متهمانی که هیچ نگرانی حداقل در عکس‌های مخابره شده از این دادگاه در چهره شان دیده نمی‌شود، از جمله موضوعاتی است که باید مدتی زمان بگذرد تا اطلاعات بیشتری از چرایی آن به دست آورد.

به هر حال رکورد تخلفات مالی و اختلاس‌ها با مطرح شدن پرونده پتروشیمی شکسته شده است. آخرین رقمی که از بدهی‌های بابک زنجانی از سوی «زهره رضایی» مشاور حقوقی زنجانی در امور بین الملل، اعلام شده بود، یک میلیارد‌و ۹۶۷ میلیون‌و ۵۰۰ هزار یورو (۱۹۶۷۵۰۰۰۰۰) بود. این رقم از سوی وزارت نفت حدود دو میلیارد یورو اعلام شد. در هر حال با وجود تناقض، کماکان رقم اعلامی از سوی این دو بخش، حدود چهار میلیارد یورو از رقمی که در کیفرخواست پرونده پتروشیمی اخیر مطرح شده، کمتر است؛ رقمی که به گفته قاضی مسعودی مقام، قاضی این پرونده، شش میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو عنوان شد؛ یعنی سه برابر بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت.

علاوه بر ابهامات این پرونده که با برگزاری جلسات دادگاه و اتمام پروسه دادرسی در نهایت شفاف مشخص خواهد شد و مقصران حاضر در این پرونده که با نام متهم هم اکنون در حال محاکمه هستند، به اندازه تقصیراتی که در این کلاهبرداری بزرگ داشته اند، محکوم خواهند بود، چند نکته حاشیه‌ای وجود دارد که باید برای بررسی و رسیدگی به پرونده‌های اختلاس مورد توجه مقامات رسیدگی کننده قرار بگیرد.

به نظر می‌رسد، افرادی که هم اکنون در جریان پرونده «پتروشیمی گیت» در حال محاکمه هستند، جزو آن دسته گروهی محسوب می‌شوند که می‌توان به آن‌ها «سرویس گیرنده» گفت. یعنی افرادی که در اثر فعل و انفعالات و اقداماتی از یک سرویس ویژه برخوردار شده و توانسته اند یک پرونده با بار مالی حدود ۷ میلیارد یورو را به ملت تحمل کنند.

این پرونده و پرونده‌های اقتصادی امثال این که در سال‌های اخیر چندین و چند نمونه آن را شاهد بوده ایم، یک سر دیگر هم دارد که می‌توان به طرف‌های «سرویس گیرندگان» عنوان «سرویس دهنده» را اطلاق کرد. این افراد کسانی هستند که در راستای هدف نامشروع اقتصادی کسانی که هم اکنون در حال محاکمه هستند، اقدام و زمینه را برای شکل گیری این عدد بزرگ اختلاس فراهم کرده اند.

این بخش دوم که اتفاقا می‌تواند نقش مهمی در شکل گیری پرونده‌های مفاسد اقتصادی داشته باشد، سر دیگر ماجراست که کمترین توجه به آن شده و خیلی در روند رسیدگی به پرونده‌های اختلاس مورد اعتنا نبوده اند. در حالی که این افراد می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند و در صورت عدم برخورد با آنان حتما زمینه سازی دیگری برای شکل گیری یک پرونده فساد در بخشی دیگر صورت خواهند داد؛ بنابراین لازم است در جریان رسیدگی به پرونده‌هایی نظیر «پتروشیمی گیت» جرایم و تخلفات صورت گرفته توسط تک تک سرویس دهنده ها را بررسی و رسیدگی کنند و همه هیأت مدیره ها، مدیران عامل، ارزیابان و کارشناسان حقوقی و افرادی نظیر این‌ها را که در زمره «سرویس دهندگان» هستند و مصوبات، تسهیلات و موضوعات اینچنینی که منجر به شکل گیری اختلاس شده است را به امضا رسانده اند، مورد تعقیب و مجازات قرار بدهند. خلاصه آنکه تا با این پازل شکل گیری اختلاس برخورد نشود، فقط محل و زمان وقوع اختلاس‌ها جابجا خواهد شد و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۴
اینها فقط قربانی هستند. اختلاسگران کسانی هستند که هیچ کس حاضر به معرفی آنان نیست
یکی رو پیدا میکنن بهش درصد ناچیزی میدهند و سپس فراریش میدهند به جایی که نتوان تقاضای استرداد داد و او میشود مسئول و اختلاسگر و این وسط پول ها گم میشود و درسترسی به آن ناممکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
همه را فراری می دهند!!! ولی اکثرا در ایران زندانی هستند و تعداد اندکی فرار می کنند
چقدر باهوشی تو و چرا کاراگاه و یا بازجو نشدی تا حالا
!!!!!
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
كاملا با شما موافقم چون در خارج از ايران شما بيش از 20هزار دلار به همراه داشته باشي به جرم پولشويي بيچارت ميكنن اين دوستاني كه فرار ميكنن قطعا نميتونن انقدر راحت پول هاشون رو ببرن پس احتمالا يه مبلغ بسيار كمتري ميگيرن و ميرن و نفر اصلي با پولها عشق ميكنه
قاضی پرونده گفته ۶ میلیارد بوده ولی یک بخشی از این مبلغ اختلاس و دزدیده شده و نه کل این مبلغ
لطفا تصحیح کنید
راه حل تنها در آزاد سازی اقتصاد و شفافیت است،و این بدون روند سیاسی و مشارکت دادن همه ملت در قدرت امکان پذیر نیست،اگر بدقت نگاه کنید همه اختلاسگران بنوعی خود را ارزشی میدونستند! و نتیجه مشارکت ۵درصدی در قدرت رانت هست و....
مردمِ بدبخت که فقط باید این اخبارو بخونن و بسوزن ... وقتی این مدل فاجعه ها مدام تکرار میشه یعنی مردم سرکارن و با یه عده مشغولشون کردن تا یه عده کارِ خودشونو بکنن ... بدبخت فقط مردم ... مردمِ شرمنده زن و بچه .. به خدا شب ها زودتر می خوابیم که زن و بچه از پول و خرید حرف نزنن!!! مردمِ کشوری با کوهی از ثروت!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
متاسفانه این فضای مجازی هم که حکومت مدام دم از بد بودن آن میزند شده یه سوپاپ اطمینان، همه درد و دلها و اعتراض ها به این فضای مجازی محدود می شود. می نویسیم و دکمه ارسال را می زنیم و آرامش پیدا می کنیم ولی متاسفانه بقیه هم به کار خود مشغولند و گزندی متوجه شان نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
به خدا قسم تنها راه خودکشیه .

آخه این چه زندگیه ما داریم ؟
همش زیر سر مدیران رانتی هست که اجازه نمیدن بورس انرزی پا بگیره تا رانتی خودشون نفت رو معامله کنند !
ایران ، رکورددار اختلاس در منظومه شمسی
خیالتان راحت هیچ اتفاق خاصی برای کسی نمیافتد
چون کسانی که به اینجور منابع دسترسی دارن از اقوام درجه هستند که هیچ کسی نمیتواند باهاشون کاری بکند.
.
تمام (و نه نیمه) موضوع مفاسد مالی به نحوه گزینش از میان باندها و جناح های سیاسی برمی گردد. اگر کسی جزو بازی نباشد امکان ندارد به چنین پستها و موقعیتهایی دست پیدا کند. نتیجه اینکه این همه از میان یاران خودتان برگزیدید و بقیه ملت را نامحرم دانستید نتیجه ای جز فساد گسترده به دست نیاوردید. از این چند هزار نفر خودی بی خاصیت دست بردارید و جمعیت کشور را همان هشتاد میلیون نفر ببینید تا موضوعاتتان بهتر حل شود
تابی جان : چو دانی و پرسی سوالت خطاست
دنبال نیمه پنهان اختلاس ها نگرد
دنبال مدیریت قوی و اجرایی بگرد که سالهاست رنگشو ندیدیم
مبارک است هر دم از این راه بری میرسد تازه تر تازه تری میرسد بخاطر بالا رفتن روسری برخی صداشون در میاد ولی بخاطر 6 ملیون یورو به اسلام آسیبی نمی رسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
میلیارد عزیزم

6 میلیارد یورو
عوامل این اختلاسگریها همگی از وابستگان و سرسپردگان غرب و استکبار و کانادا و انگلیس هستند. و انشالله با مدیریت جهادی خطاکاران بازداشت و به اشد اعدام برسند تا مشکلات اقتصاد حل شود و مردم گوشت ارزان بخرند و دشمن نابود میگردد بزودی.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
دقیقا
نیمه گمشده ؟
مثالی می زنم ، شما بروید به یک بانک و از او بخواهید دو هزار تومان به شما پول نقد بدهد اما هزار تومان از حسابتان کم شود ،
اگر توانستید ، ما هم می توانیم باور کنیم که این دزدان بیت المال بدون هماهنگی کار می کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
دمت گرم
چقدر غلط داشتی
ولی دستت درد نکنه
حرفت درست بود
فســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاد
والله برای یک وام معمولی بانکها چندین ضامن و وثیقه و چک و غیرو میگیرند واز سر وته وام تا میتوانند میبرند و دهها اما و اگر دیگر .بخواهی مبلغی بیش از ده پانزده میلیون تومان جابه جا بکنی امکانش نیست ولی چرا این ججم اختلا س صورت میگیرد و کسی آنرا نمی بیند را باید در همان نیمه پنهان اختلاس در کجاست جستجو کرد این نیمه پنهانها چرا تا به این حد پیش میروند باید در بی قانونی و طمع ورزی عدهای که خود را فراقانون حساب میکنند جستجو کرد و مسئولی که برای مردم از قانون دم میزند و ادله اش برای انجام امور قانون است ولی برای افراد قانون شکن این قانون ارزش و اعتباری ندارد دیگر ثابت شده که ادعای چنین و چنان بودن ملاک بر پاکدستی افراد نیست و این افراد برای چنین روزهایی در مناصب کلیدی نفوذ کرده و در فرصت پیش آمده ضربه خود را به اقتصاد کشور خواهند زد باید در حیطه اقتصادی بیشتر و دقیقتر از قبل مراقبت و بازرسی به عمل آید تا این گیتهای میلیاردی اتفاق نیفتد معلوم است که اختلاس گران با تطمیع کلیه افراد مسئول این حوزه و ذی نفع کردن آنها از عایدات میلیاردی کار خود را میکنند برخورد اگر بشود تمام مسئولین این امر باید مواخذه و بازخواست شوند تا ریشه چنین مفاسدی برای همیشه برکنده شود .
بچه که بودیم به ما می گفتند هر کسی دزدی کنه می ره جهنم... بزرگتر که شدیم فهمیدیم می ره کانادا و مسکو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
ما تا حالا مسکو نشنیدیم فقد کانادا بوده ! مسکو خودش دزدها و گانگسترهایی داره که به خواب ندیده باشی
قدرت باید تحت نظارت مردم باشه نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
در پاسخ شما فرمودند ، مردم چکاره اند ؟!!!!!!!
این فسادها از مشکلات تحریم و انزوا است و وبالش هم گردن تحریم دوستان
کل اختلاس ها بر می گردد به عدم شفافیت مالی و رانت و فساد سیستماتیک و صد البته منافع یک عده نمک نشناس که نه عرق ملی می شناسند و نه خون شهدا را. پس ضرر عدم تصویب معاهدات بین المللی مثل FATF و امثالهم را الان می بینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
فکر کردی اف ای تی اف میاد دزدیهای تو را به تو میگه ! نه برادر جان اون فقط دنبال اون قسمتهایی میگرده و برملا می کنه که مخالف سیاستها و مطامع خودشه
فقدان سیستم مهمترین عامل اشاعه فساد است، از متخصصین سیستم استفاده کنید.
امکان اختلاس کردن ، شده آرزوی ایرانی ها. چون هم مشهور میشی، هم در داخل ارج و قرب پیدا میکنی و هم در خارج. کسی هم باهات کاری نداره. عکسهات رو هم بعدا از ینگه دنیا میفرستی برای ایرانی ها که ببینن با پولشون چه حالی داری میکنی. برای چی هی زور بزنی و آبرومندانه کار کنی؟ در ایران هم حتما از نورچشمی ها بوده ای و الآن هم حتما کسی رو داری که پیگیر کارت باشه و غمی نداشته باشی.
ملت ایران رازیر فشاراقتصادی له نمودند آنوقت بیت المال توسط غارتگران اقتصادی باارقام نجومی غارت میشود
علت اصلی این همه اختلاس ریشه در سلیقه گرایی دارد.
مسئولان ایران هر طور دوست دارند هزینه می کنند و پایبند قانون و پاسخگویی نیستند.
لذا دیگران هم از این وضعیت سو استفاده می کنند و میلیازدی اختلاس می کنند. چون قانون و نظارت و جود ندارد و می گویند وقتی مسئولان اینطوری پول مملکت را به باد میدن چرا ما بی نصیب باشیم.
اقای روحانی میگه برای پرداخت یارانه ها پول نداریم. خوب اگر پول ندارد پس این همه پول بی صاحب کجا بوده که سرقت شده
نیمه پنهانش را در ضعف قوانین جستجو کنید .نیمه آشکارش هم که دست برخی مسئولان است.
مگر میشود براحتی دزدی های نجومی وتاریخی انجام داد ؟ چرا در کشورهای قانون مند وبا رسانه های ازاد از این دزدی ها خبری نیست .؟بگزدین تا علت را پیدا کنید ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
چون رسانه های فرمایشی ندارند .
ریشه تمام فسادها مربوط به انتخاب مدیران از بیرون هر مجموعه و جابجایی اتوبوسی زیر مجموعه به این دلیل که من به کارکنان محل مدیریت اعتماد ندارم می باشد که همه این را می‌دانند ولی بعلت منافع کلان این دیدگاه به این مسئله ورود نمی کنند
گردش مالی حساب دولت ۶میلیارد دلار بود که در خزانه است
اما سواستفاده مجرمان از این گردش ۲۰میلیون دلار است
ضمن پیگیری لطفا درست اطلاعرسانی کنید
اینان به نمایندگان و نخست وزیرکانادا رشوه های انچنانی داده اند تا ایران نتواند سفارت را در اوتاوا باز کند. و اینها هم در نقش اوپوزیسیون و بی حجابی به غارت ایران و پولشویی به کانادا مشغول.
سرویس دهندگان اختلاسها ،،و ، رانتها ، از افراد محرم هستند ،و از ما بهتران ؟ نمیشود به آنان نزدیک شد ؟ چونکه آنان هم مانند زنجیر حلقه هایی دارند ؟ که امکان دسترسی به آنها وجود ندارد ؟،،
اختلاس جزء لاینفک دور زدن تحریم ، عدم شفافیت در تحصیل مال ، رانت و دادن امتیاز به افرادیست که نه شایستگی دارند و نه تعهد و تقوی
تسویه حسابهای جناحی دم خروس رو برای مردم نمایان کرده وگرنه کسی بدنبال اصلاح امور نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
همین هم غنیمته . بذار پته هم رو بریزن رو آب .
نیمه پنهان در دروغ است که به شکلهای مختلف به جامعه تزریق شده.....
علی برکت اله انشاالله خیر است منتظر اختلاس بزرگتر هم باشیم بابا ایران رو بدبخت کردید .
اخرش ختم می شود به مردم .............از الان گفتم
جیب های گشادی که دوخته شده برای بیت المال و اینها عروسک های خیمه شب بازی هستند تا آوار را بر سرشان خراب کنند
خاوری و آل آقا چرا تونستن اینقدر راحت فرار کنند تا حالا فکر کردین؟
چون اینها هیچکاره بودن فقط سرپوشن بر دزدی بزرگ
تا اعدام از مسئولان خاطی شروع نشه این روند فساد ادامه خواهد داشت این حرف این نشان
بخدا خیانت به امام و شهدا ست این فساد و نظام مقدس اسلامیمان
این افراد سرویس گیرنده بوده اند ، تا موقعی که برخورد جدی و شفافی با سرویس دهنده ها نشود همین منوال تکرار تکرار تکرار میشود
. شرکتها و ارگانهای مختلف هریک برای خود یک یا چند حیات خلوت دارند که از آنها برای انواع اختلاس ، سوء استفاده ، تبانی ، واگذاری مجانی اموال عمومی دولت و مردم یا استخدام نورچشمیها یا اشتغال پس از بازنشستگی استفاده میکنند که در زیر چند مثال برایتان میآورم . ...........

شرکتهای خصوصی حیات خلوت شرکتهای دولتی را بشناسیم !

اکثر شرکتهای دولتی در کنار خود ، یک یا چند شرکت خصوصی اقماری ! دارند . مدیران و کارشناسان قبل از بازنشستگی ، از محل اموال دولت (مردم ) شرکت خصوصی را شارژ میکنند .

مثلا بنام خصوصی سازی به آنها یک بخش از شرکت یا یک معدن یا یک واحد پولساز را هدیه میدهند . ( فروش به قیمتهای در حد مجانی ) ........... مثال زیبا : تقدیم قیرسازی پالایشگاهها به ...... پس از بازنشستگی هم برای استخدام به آنجا رفته و پاداش خدمات خود را میگیرند .

به همین سادگی و دوراندیشی کامل !!
یا سهام شیرین یا کوپن استخدام آشنایان را بجای آن خوش خدمتی دریافت میکنند . مانند : --------------------

شرکت بازرگانی پتروشیمی در کنار شرکت ملی پتروشیمی
شرکت سرمایه گذاری اهداف در کنار شرکت ملی پتروشیمی

سرمایه گذاری سپه یا امید در کنار بانک سپه ......................
سرمایه گذاری بانک ملی در کنار بانک ملی ......................
تکادو کنار ذوب آهن . --------------------
احیا کنار ذوب آهن . --------------------
میدکو در کنار تهیه تولید یا ایمیدرو . --------------------
شرکت توکا در کنار فولاد مبارکه . --------------------
سرمایه گذاری خوارزمی کنار بانک صادرات . --------------------
شرکت سرمایه گذاری بانک ملی در کنار بانک ملی --------------------
شستا و شستان در کنار تامین اجتماعی --------------------
سرمایه گذاری صنعت نفت در کنار وزارت نفت --------------------
شرکت نفت جی در کنار وزارت نفت ----------
شرکت نفت پاسارگاد در کنار وزارت نفت ----------
سرمایه گذاری آریان کنار بانک پاسارگاد ...............................................
و .....

بررسی وضعیت دارایی و غنایم کسب شده این شرکتها با هزاران میلیارد تومان ارزش ، شاه کلید علت کاهش درآمد دولت و زیان ده شدن برخی شرکتهای دولتی است که همه این مفاسد به افزایش تورم و تنزل زندگی مردم کشور منجر میگردد .
با این سیاست های آقایون خاک شد توی سر مردم بیچاره

بدبخت مردم

سیاه روز مردم

خودم کردم که لعنت بر خودم باد
این سرویس دهندگان دارندگان امضاهای طلایی هستند و آدمای با قدرت و نفوذ بالا. مدیر رده پایین نیستن. تازه در سطح مشایی هم اگه محاکمه شدن به علت تبلیغ علیه نظام و پاره کردن حکم یک معاون دیگر بود‌ مفسدان اقتصادی گردن کلفت هیچ وقت محاکمه نمیشن فقط عوامل خرده پاشون تو تله گیر میکنن نه اونایی که امضای طلایی دارن
ازحواشى اخبار چنين برمى ايد كه اختلاس كننده گان مجرى بوده اند وأمرين دربيرون كشور ند وپولهاى به سرقت رفته دراختيار گروهك هاى معاند قرار گرفته است مهمترين مسئله قطع دست وپاهاى اختاپوس خارج نشين وحاميان انهااز پيكر اقتصادى كشور است همه شرايط براى ريشه كنى انها فراهم است وحتما اين مهم انجام خواهد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر