بازدید 2135
نماینده کارگران:

می‌خواهند اموال کارگران و بازنشستگان را در شستا واگذار کنند

یک نماینده کارگری با تاکید بر اینکه اموال شستا اموال خصوصی است، تاکید کرد: به جای واگذاری، این دولت است که باید پایش را از شستا بیرون بکشد و دست از تصدی‌گری اموال شستا بردارد.
کد خبر: ۸۸۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵ 11 March 2019

علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت و گو با خبرگزاری فارس درباره موضع دولت درباره فروش اموال شستا و حتی واگذاری رایگان آنها به دلیل زیان‌ده بودن گفت: این موضوع ما را نگران می‌کند، با طرح موضوع واگذاری رایگان و  اصرار بر واگذاری به هر شکلی ممکن است اموال تامین اجتماعی بدون هیچ ملاحظه ای از دست برود.

  • خریدار واقعی بخش خصوصی برای بنگاه‌های شستا وجود ندارد

این نماینده کارگری گفت: شرایط فعلی اقتصاد حتی بدون توجه به اینکه چه دولتی بر سر کار است، زمان مناسبی برای واگذاری اموال شستا نیست چراکه وضعیت اقتصادی به گونه‌ای نیست که خریدار واقعی بخش خصوصی وجود داشته باشد.

خدایی با تاکید بر اینکه اموال شستا اموال خصوصی است، ادامه داد:در واقع به جای واگذاری، این دولت است که باید پایش را از شستا بیرون بکشد و دست از تصدی‌گری اموال شستا بردارد چرا که این اموال متعلق به تامین اجتماعی است و اداره آن هم باید به صورت سه جانبه باشد.

  • دولت بدهکار تامین اجتماعی است اما اموال بیمه شدگان را خصولتی می‌داند

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار  تهران با یاودآوری اینکه ساختار مدیریتی تامین اجتماعی دچار مشکل است، ادامه داد:سالهاست می‌گویم شورای عالی تامین اجتماعی باید احیا شود اما حالا دولت جایگاه خود را در این میان به گونه ای می بیند که اموال شستا را خصولتی اعلام می کند یعنی بخشی از آن را خصوصی و بخشی را مربوط به نهاد عمومی می‌داند.
این نماینده کارگری تاکید کرد: چه کسی می تواند ثابت کند که اموال شستا غیر از صاحبان واقعی خود مالک دیگری دارد؟  وقتی دولت حتی بدهی های خود را به این سازمان پرداخت نمی‌کند و به عنوان بزرگترین نهاد بدهکار به سازمان تامین اجتماعی مطرح است، نباید خود را آنقدر محق داند که این اموال را خصولتی اعلام کند.
وی یادآورشد: خصولتی اعلام شدن اموال شستا در واقع نشان دهنده این است که آن دید واقعی که باید نسبت به سازمان تامین اجتماعی در دولت وجود داشته باشد، وجود ندارد و این باعث نگرانی است.
خدایی تاکید کرد: گروه های کارگری و بازنشستگی متفق‌القول با واگذاری شرکت های شستا مخالفند.

  • واگذاری شستا اعلام شکست مدیریتی است

وی با یادآوری اینکه در دوره‌ای بحث خروج از بنگاه داری و جایگزینی سهامداری مطرح شد، افزود: به شرط اینکه شرایط اقتصادی اجازه دهد این اتفاق می توانست بیفتد اما معتقدم شرایط اقتصادی کشور اکنون به گونه‌ای نیست که بتوانیم بنگاه‌ها را واگذار کنیم و عملا شکست مدیریتی را اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی در صورتی که به این نتیجه برسد که باید اموال شستا را واگذار کند در واقع صلاحیت مدیریتی خود را زیر سوال می‌برد و این مدیریت در سایر عرصه‌ها نیز زیر سوال میرود و صرفاً شستا نیست.

این نماینده کارگری گفت: این که سال‌های سال مدیریت این مجموعه تبدیل مدیریت جناحی سیاسی شده باشد و این شرکتها زیان‌ده شده باشند حالا بخواهیم به قول رئیس جمهور آنها را رایگان واگذار کنیم، صرفا حکایت از شکست مدیریتی دارد و  قطعاً جامعه کارگری با این قضیه موافق نخواهد بود و مخالفت خود را به شدت ابراز می دارد.

  • پیشنهاد واگذاری شستا به بیمه پردازان

وی گفت: پیشنهاد ما درباره شرکتهای شستا و سایر ارکانی که شرکای اجتماعی در آن سهم دارند این است که به صورت سه جانبه اداره شوند که می تواند در قالب تعاونی انجام شود؛ درباره واگذاری شستا هم کسی بیش از صاحبان اصلی این اموال محق تر نیست آن هم به صورت رایگان.
خدایی تأکید کرد: اگر قرار است اموال شستا واگذار شود چه بهتر که به صاحبان اصلی آن واگذار شود و مدیریت این مجموعه ها به صورت سه جانبه به صاحبان اصلی سپرده شود.

  • رئیس جمهور بگوید اگر اموال شستا متعلق به بیمه‌شدگان نیست، متعلق به چه کسی است؟

وی همچنین یادآور شد: رئیس جمهور به صورت سوال گونه مطرح می کردند که اطرافیان آقای ربیعی می‌گفتند این اموال متعلق به بازنشستگان است. از رئیس جمهور سوال داریم که اگر اموال بازنشستگان و کارگران نیست پس متعلق به چه کسی است؟

خدایی گفت: اینکه درک درستی از سازمان تامین اجتماعی در آقای ربیعی و اطرافیان او وجود داشته نباید زیر سوال برود چرا که این اموال مربوط به بیمه شدگان است؛ در واقع در اموال تامین اجتماعی هم کارگران و هم کارفرمایان سهم دارند و دولت باید نقش نظارتی خود را ایفا کند اما متاسفانه حتی هیأت امنا  ترکیب متناقضی که نمی تواند خواسته های گروه کارگری و بازنشستگی را فراهم تامین کند چراکه اکثریت با دولتی‌ها هستند.

این نماینده کارگری همچنین با اشاره به تجربه ناموفق خصوصی سازی تصریح کرد: شاهد هستیم  شرکت‌هایی که واگذار کردند چه سرنوشتی داشتند، مگر در خصوصی سازی موفق بودند که حالا می خواهند در اموال خصوصی بیمه شدگان دخل و تصرف کرده و آنها را واگذار کنند؟

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان