بازدید 73577

کلاهی که «هزارپا» سر مردم گذاشت، با عذرخواهی برداشته می‌شود؟!

پس از اظهارات ابوالحسن داودی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهارات این کارگردان را رد و تأکید کرده که توزیع «هزار پا» در قالب دو دی‌وی‌دی طی دو هفته را به اصرار پخش کننده (مؤسسه تصویری سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی) پذیرفته و در واقع بر خلاف گفته داودی، چنین نوع توزیعی متأثر از جبر نبوده، بلکه عامداً برای کسب سود بیشتر از مردم بینوا بوده است.
کد خبر: ۸۸۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸ 09 March 2019

کلاهی که «هزارپا» سر مردم گذاشت، با عذرخواهی برداشته می‌شود؟!فیلم سینمایی «هزار پا» در حالی در شبکه نمایش خانگی پخش شد که بدون اطلاع رسانی مناسب و کافی، تنها نیمی از فیلم در قالب یک دی وی دی پخش شده بود و نیمه دوم در قالب یک دی وی دی دیگر طی روزهای آینده عرضه می‌شود و تماشاگران قسمت نخست برای آنکه تا پایان ماجرا را ببینند، مجبور به خرید دی وی دی دیگر هستند؛ اقدامی که با عذرخواهی ابوالحسن داودی کارگردان این فیلم مواجه شد؛ اما آیا کلاهی که «هزارپا» سر مردم گذاشت، با عذرخواهی برداشته می‌شود؟!

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «هزار پا» به کارگردانی ابوالحسن داودی، فیلمی بود که شانس اصلی برای شکستن رکورد نهنگ عنبر را داشت و از قضا مهم‌ترین عوامل رکوردشکنی یعنی یک کمدی نزدیک به خطوط قرمز به انضمام یک معجون فوق العاده بازیگری متشکل از رضا عطاران و جواد عزتی را داشت و همین کافی بود تا این اثر بتواند به سرعتی بسیار بالا از سوی عموم مردم مورد اقبال واقع شود و تبلیغات دهان به دهان سرعت فروش این فیلم را بالا برد. «هزارپا» در نهایت بیش از 38 میلیارد تومان در گیشه فروخت تا به موقعیتی دست نیافتی برسد و دست کم در چند سال آینده رسیدن به این جایگاه دشوار باشد.

طبیعی بود که مالکان رکوردار فروش تاریخ سینمای ایران که رکورد فروش را به شدت جابجا کرده بود، به دنبال تمهیداتی برای کسب درآمد بیشتری در شبکه نمایش خانگی نسبت به دیگر فیلم‌های سینمایی باشند. در این شرایط یک اتفاق عجیب رخ داد و به این فیلم سینمایی 122 دقیقه، حدود صد دقیقه از دقایق حذف و پشت صحنه اثر اضافه شد و یک نسخه 205 دقیقه تهیه و در نهایت این نسخه نه در قالب یک دی‌وی‌دی، بلکه در قالب دو دی‌وی‌دی طی دو هفته عرضه شد؛ قسمت نخست هفته پیش توزیع شد و قسمت دوم این هفته توزیع می‌شود.

کلاهی که «هزارپا» سر مردم گذاشت، با عذرخواهی برداشته می‌شود؟!

البته این اقدام غیرمرسوم و منفعت‌طلبانه با اطلاع رسانی مناسبی همراه نبود تا مردم انتخاب کنند که آیا قصد دارند برای تماشای این فیلم هزینه خرید دو لوح فشرده را بپردازند یا قید خرید را می‌زنند. اغلب مردم در عمل انجام شده قرار گرفتند و در پایان زمان دی وی دی نخست، با این پیام مواجه شدند که این پایان قسمت نخست است و ادامه فیلم در قسمت دوم قرار دارد و باید یک هفته صبر کنند و دی وی دی دیگری بخرند. این اقدام انتقادهای گسترده‌ای را در فضای مجازی در پی داشت که منجر به عذرخواهی ابوالحسن داودی شد.

بیشتر بخوانید

کارگردان «هزار پا» امروز در پیامی ویدیویی در این زمینه گفت: «با توجه به اعتراض‌هایی که برخی از دوستان بیننده نسبت به نحوه ارائه دی‌وی‌دی اول فیلم «هزارپا» داشتند، لازم دانستم قبل از تماشای قسمت دوم توضیحی را بیان کنم. فیلمی که می‌بینید نه یک سریال و نه یک مینی سریال است، بلکه یک فیلم سه ساعت و نیمه و نسخه کامل فیلم سینمایی «هزارپا»ست. ما در نمایش سینمایی به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم مجبور شدیم حدود یک ساعت و نیم از این فیلم را حذف کنیم و دوستان نسخه دو ساعته را در سینماها دیدند.»

او اضافه کرد: «این نسخه کامل فیلم است، دلیل ارائه آن در دو دی‌وی‌دی این است که اگر قرار بود با کیفیت خوب تصویر، تمام فیلم و پشت صحنه را ارائه دهیم طبعا در یک دی‌وی‌دی جای نمی‌گرفت. البته بهتر بود نسخه نهایی در یک پک متشکل از دو دی‌وی‌دی در یک زمان عرضه می‌شد اما مقررات شبکه نمایش خانگی به نحوی است که یک فیلم سه ساعت و نیمه را به رسمیت نمی‌شناسد و مجوز مینی سریال به آن می‌دهد. به هر حال من بابت این مسأله از جانب همه، از شما بینندگان عزیز پوزش می‌خواهم.»

کلاهی که «هزارپا» سر مردم گذاشت، با عذرخواهی برداشته می‌شود؟!

البته عذرخواهی داودی دردی از مردم دوا نمی‌کند و متضرر شدن مردم را جبران نخواهد نمود. البته بر خلاف گفته‌های کارگردان «هزار پا» راه دیگری بود و آن هم عرضه هر دو نسخه در یک هفته و همچنین اطلاع رسانی وسیع نسبت به این نوع عرضه بود تا مخاطبان نسبت به آنچه می‌خرند آگاهی داشته باشند و خیار غَبن نسبت به این معامله برای آنها حادث نشود. در هر حال اکنون نیز دیر نشده و مالکین این فیلم می‌توانند دست کم نسخه الکترونیک قسمت دوم را به رایگان در اختیار مخاطبانی قرار دهند که قسمت اول را خریده‌اند؛ هرچند می‌دانیم چنین مشتری‌مداری در سینمای ایران یک شوخی است.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که پس از اظهارات ابوالحسن داودی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهارات این کارگردان را رد و تأکید کرده که توزیع «هزار پا» در قالب دو دی‌وی‌دی طی دو هفته را به اصرار پخش کننده (مؤسسه تصویری سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی) پذیرفته و در واقع بر خلاف گفته داودی، چنین نوع توزیعی متأثر از جبر نبوده، بلکه عامداً برای کسب سود بیشتر از مردم بینوا بوده است.

داستان «هزار پا»، درباره رضا و دوستش منصور است که به کیف قاپی مشغول هستند. او از طریق مادرش متوجه می‌شود، دختر فردی پولدار نذر کرده‌ است که با یک جانباز ازدواج کند. به همین دلیل، رضا تصمیم می‌گیرد خود را به دختر نزدیک کند تا بتواند با او ازدواج کند و در این زمینه کارهای عجیب و خنده‌داری می‌کند و در نهایت فرجام کار آنطور که او انتظار داشته، نمی‌شود... .

علاوه بر عطاران و عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی، سپند امیرسلیمانی، نعیمه نظام دوست، امیرمهدی ژوله، لاله اسکندری، امید روحانی، شهره سلطانی، حسین سلیمانی، شهین تسلیمی و... در این فیلم سینمایی بازی های قابل قبولی داشته و توانسته‌اند مکمل زوج عطاران و عزتی باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۸
من که تو یوتیوب هم دیدم رایگان هم دانلود کردم با کیفیت 720 خیلی راحت چه پولی چه کشکی بهترین فیلم وسریال های روز دنیا رو رایگان دانلود می کنم حالا بیام برای فیلم ایرانی پول بدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
اینجور دانلود کردن اشکال شرعی داره اگه پول اون فیلم پرداخت نشه
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
من هم همینطور،اصلافیلمهای ایرانی ارزش دیدن ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
زدن جیب دیگران افتخار ندارد
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
دمت گرم، خدا شاهده تا امروز حتی یه دونه سی دی رایتی یا دانلودی نگرفتم اما با این رفتارهای زشت تصمیم گرفتم هم سی دی رایتی بخرم هم فیلم دانلود کنم
ناشناس
| Bulgaria |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
خوب کردی داداش این فیلمای آبزیپو فروش تو سینما هم از سرشون زیاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
خیلی ها ممکنه ترجیح بدن همه چی رو رایگان به دست بیارن. این دلیل نمیشه که کارشون درسته
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
اونهایی که فکر میکنند با عذر خواهی می تونن ادامه بدهند در اشتباه محض هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
شما متوجه هستی اون کارگردان زحمت کشیده برای کارش خوبه ی نفر بیاد از شما دزدی کنه
پس مردم حق دارند کپی فیلم رو تهیه کنند تا سرشون کلاه نره
فقط دانلود
حالا اونقدرها هم مساله مهمی نبود
کلاهبرداری دیگه به امری عادی تبدیل شده از شرکتهای خودروساز بگیر تا بقال و نقال وو... فقط همه در فکر برداشتن کلاه یکدیگرند...
تازه تو شبكه هاي ماهواره اي هم رايگان پخش مي كنن
انصافا کار کثیفی بود
باید قسمت دوم را یا مجانی و یا با حداقل قیمت به بازار بفرستند و الا بجرم کلاهبرداری باید محاکمه شوند.
من که از یوتیوب رایگان دانلود کردم و دیدم. البته قبلا در سینما دیده بودم. کلا این شیوه عرضه محصولات الکترونیگی، چه چند رسانه ای و چه کتاب و نرم افزار داره تغییر می کنه. در حال حاضر دنیای نرم افزار با معرفی ویرایشهای اپن سورس پیشتازه. در دنیای دیجیتال نمی توان محدودیتی را به مدت طولانی وضع کرد. بهتره با پیدا کردن اسپانسر و تبلیغات هزینه های تولید محصولات الکترونیکی پوشش داده بشه.
ملت بزرگوار توجه داشته باشید اون کار مندی که برای خودش اضافه اضافه کار رد میکنه هم اگر یک روزی به مقام بالاتر برسه میشه همون اختلاسگر و رانت خوارای دورو برمون.هر وقت بحا جا نماز ابکشیدن قانون وضع کنه و پسر حاجی فلان بازی درنیاره اونوقت کشورمون حداقل از خودی متضرر نمیشه
متاسفانه اینکارو میکنید و خریدارانی که مثل بنده و سایر مردم برای حمایت اصل سی دی را میخریم بعد میبینیم نصف فیلم هست یعنی به شعور مردم کمی فقط کمی احترام بگذارید با اینکار باعث میشوید نسبت به همه سی دی ها مردم بی اعتماد بشوند والا کاری نداره 500 تومن میدی دانلود میکنی یا از یوتیوپ دانلود میکنی نکنین اینکارا رو بقیه تهیه کنندگان رو هم با این کارتون زیر سوال میبرین.
من اشتباه کردم و خریدم
دقیقا دیشب حس و حال بدی به من و بچه هام دست داد با دیدن این اتفاق، سرمایه اجتماعی توی این مملکت به طرق مختلف داره نابود میشه
سلام. الان به طور معمول هر فیلم یا سریال در شبکه خانگی در حدود ده هزار تومان به فروش میرسه اما قسمت اول این فیلم با بالاترین کیفیت پنج هزار تومان فروخته شده که مجموع دو قسمت هزینه ای همانند سایر فیلم و سریال ها در شبکه خانگی خواهد داشت. به نظر من چندان هم کلاه سر کسی نرفته و فقط اطلاع رسانی مناسب نشده. البته من که قسمت اول رو گرفتم کاملا توضیحات شفاف بود و گفته شده بود در دو قسمت و در چه تاریخ هایی عرضه میشه.
خواهش میکنم بعد از بررسی و تایید اعلام فرماید که اخیرا شرکت پخش آثار هنری "هنر اول" سی دی های صوتی آثار هنرمندان بزرگی چون محمد معتمدی و استاد کیخسرو پورناظری، کاکوبندو......... با فرمتی رایت و بفروش رسانده اند که بجز کامپیوتر یا دی وی دی پلیر در پخش صوت ها قابل پخش نمی باشد. این در حالیست که قیمت هر کدام از آثار حدود سی هزار تومان میباشد و شرکت " هنر اول" بجای ارتقا کیفی با سهل انگاری صدها هزار سی دی معیوب را به مردم هنردست فروخته است . جالب اینجاست که این شرکت به ظاهر معظم به جای قبولی اشتباه بزرگ و کسب درآمد نامشروع از سکوت مردم که از حق خود بی اطلاع هستند به روند اشتباه خود ادامه میدهد. اگر این اقدام در کشوری دیگر اتفاق میافتد این شرکت باید علاوه بر مجازات کیفری میلیاردها تومان بابت این اشتباه سهوی !!! جریمه میگردید . لطفا در مورد این اتفاق تحقیق فرمایید بعد از انتشاراتش چشم پوشی فرمایید.
با احترام
از شیر مادر حلالترش هرکسیکه فیلمهای ایرانی رو کپی میکنه و میفروشه ، خجالت بکشید با این کلاهبرداری آشکارا ، حلال نمیکنم بابت این کار
پای این نوع سینما پول دادن حرام است من هم دانلود کردم بدبخت کسانیکه متعهدن پای برخی آدمهای نا متعهد سینمای فارسی................
اينجاست كه اينترنت به كمك مردم فريب خورده مياد
قسمت دومش رو از نت دانلود ميكنن و پولي بابت حركت اشتباه اقايون پرداخت نميكنن
متأسفانه اعتقاد مردم را با این فیلم لکه دار کردند.
بنظر من قانون باید عوامل تهیه این فیلم را بخاطر توهین به اعتقاد مردم و دین و رزمندگانی که عمری
در جبه های حق علیه باطل با دشمن زبون و فساد جنگیدند برخورد کند .
من نظرم در مورد این فیلم کاملا منفی است .
اقای عطاران باید ممنوع تصویر شود.
متأسفم از مسئولین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
حرف مفت ممنوع
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل