بازدید 12172

تصمیمی که اهالی موسیقی را ناکوک کرد

کد خبر: ۸۸۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 09 March 2019

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت –پرونده بودجه سال 98 کل کشور در صحن علنی مجلس در حالی بسته شد که یکی از مصوبات موسیقایی آن به مذاق اهالی این عرصه خوش نیامده است.

بر اساس بندی از قانون بودجه سال آتی، باید ۱۰ درصد بهای بلیط اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهرها به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود تا برای ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تعمیر، تجهیز و اداره مجتمع‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌ها غیر از مراکز استان اختصاص پیدا کند.

نخستین بار انتقاد به این تصمیم حتی قبل از آنکه در صحن علنی مجلس تصویب شود و زمانی که در کمیسیون تلفیق بودجه مورد موافقت اعضا قرار گرفته بود، از سوی اهالی موسیقی در جلسه با کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد.

علی ترابی، رییس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به این مصوبه کمیسیون تلفیق گفته بود: دولت در اقتصاد موسیقی تنها سهم 3 درصدی دارد و 97 درصد آن در دست بخش خصوصی است؛ با این انواع و اقسام محدودیت‌ها روا نیست که دست دولت در جیب بخش خصوصی باشد.

در همان جلسه طیبه سیاوشی شاه عنایتی توضیح داد که مصوبه کمیسیون تلفیق پیشنهادی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با آن مخالفت بودند.

اما نهایتا این موضوع در صحن علنی مجلس تصویب و مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

محمد معتمدی خواننده مطرح موسیقی ایرانی در واکنش به این تصمیم مجلس متنی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: هر چه در تلاش بودیم تا با طرحی به نام "هنر برای همه" بهای بلیط کنسرت را به پایین‌ترین حد ممکن برسانیم تا بخش کم درآمد جامعه توان رفتن به کنسرت‌های خوب را پیدا کنند ولی با این مصوبه، کنسرت‌ها در سال آینده گران خواهد شد.

علی ترابی رییس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌‎وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: در وهله نخست بخش درآمدی این مصوبه یعنی برداشت ۱۰ درصد از بهای بلیط اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهرها محل ایراد است که باید مورد کارشناسی بیشتر قرار می‌گرفت زیرا از هر اجرایی در کلانشهر نمی‌تواند 10 درصد فروش آن را برداشت.

وی توضیح داد: بسیاری از اجراهای کلانشهرها حتی هزینه خود کنسرت از فروش بلیط در نمی‌آید؛ بنابراین باید حداقل و حداکثر درآمدی در این مصوبه تعریف می‌شد؛ یا شامل سالن‌های با ظرفیت بالا می‌شد؛ یا شامل گونه‌های خاصی از موسیقی.

این هنرمند موسیقی با اشاره به بخش هزینه‌ای این مصوبه که اشاره دارد درآمد حاصله صرف تجهیز و اداره مجتمع‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌ها شود، افزود: درآمد حاصله باید در حوزه تقویت موسیقی اصیل و ایرانی هزینه شود؛ یعنی برای بنیان‌های خود موسیقی از آن استفاده شود.

رییس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از اینکه برای تصمیم‌گیری در این موضوع مورد مشورت قرار نگرفته‌اند، تاکید کرد: این ایده از سوی معاونت هنری وزارتخانه مطرح نشد؛ حتی مشورتی با ما نشد و زمانی که در کمیسیون تلفیق مصوب شد، متوجه آن شدیم.

بر اساس این گزارش، احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود مخالفت‌های اهالی موسیقی چنین مصوبه‌ای در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، توضیح داد: رقم 10 درصد کسر شده از بهای بلیط اجراهای صحنه‌ای(کنسرت) در عمل چیزی نخواهد بود.

وی ادامه داد: در صورت اجرای درست این قانون، اهالی موسیقی خود اولین گروهی خواهند بود که از آن دفاع خواهند کرد.

به گزارش خانه ملت، حال باید دید اختصاص ۱۰ درصد از فروش کنسرت‌ها در سال 98 چه تاثیری بر فضای هنری کشور خواهد گذاشت؛ آیا بلیط‌ کنسرت‌ها را گران می‌کند یا سالن آنها را خالی‌تر؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم