بازدید 15176

ابهاماتی مالی در خودروهای پیش فروش شده وجود دارد!/ خودرو از زمان اجرای قانون جدید، بیش از ۳۰ درصد گران شده است

موضوع خودرو در ایران تمامی ندارد و به نظر می‌رسد، غول‌های جاده مخصوص نمی خواهند به حاشیه‌های خود پایان دهند. شاید مشکلات خودرویی کشور از زمانی آغاز شد که این دو شرکت بزرگ خودروسازی به دست دولت افتاد و شاید از همان زمان است که حاشیه‌ها نیز آغاز شده.
کد خبر: ۸۸۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵ 09 March 2019

ابهامات مالی در خودرو‌های پیش فروش شده وجود دارد! / خودرو‌ها از زمان اجرای قانون جدید وزارت صنعت، ۳۰ درصد گران شده اندموضوع خودرو در ایران پایانی ندارد و به نظر می‌رسد، غول‌های جاده مخصوص نمی‌خواهند به حاشیه‌های خود پایان دهند! شاید مشکلات خودرویی کشور، از زمانی آغاز شد که این دو شرکت بزرگ خودروسازی به دست دولت افتاد و از همان زمان است که حاشیه‌ها نیز آغاز شده است!

به گزارش «تابناک»؛ اما در سال جاری و به ویژه در روز‌های اخیر، ماجرا پیچیده‌تر شده است؛ از یک سو، خودروسازی‌ها به طور گسترده ای خودرو پیش فروش می‌کنند و از سوی دیگر، توان تحویل خودرو‌های پیش فروش یک سال پیش خود را نیز ندارند و از سوی دیگر، اعلام می‌کنند که به دلیل کمبود منابع مالی به مشکل برخورده اند.

اما با وجود این، خودروسازان حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از پیش فروش خودرو‌ها درآمد به دست آورده اند و از سوی دیگر، هر یک حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار از دولت گرفته اند. اکنون دیگر موضوع ارتقای کیفیت و افزایش قیمت خودرو مطرح نیست، بلکه موضوع تحویل خودروست که خودروسازی‌ها حاضر نیستند همین چهارچرخ‌هایی که به آن خودرو می گویند، نیز به مردم بدهند.

جالب آنکه رفتارشان با مشتریان نیز به همین شیوه تحویل خودروست؛ یعنی اگر کسی بخواهد برای به دست آوردن حقش پافشاری کند، ممکن است با برخورد تند از سوی کارمندان نمایندگی‌ها مواجه شود و یا حتی از دست مدیر یکی از این نمایندگی‌ها کتک هم بخورد. خودروساز هم نه قرار است به کسی پاسخی بدهد و نه مسئولیت آن را می‌پذیرد.

مجموعه این اتفاقات با واکنش‌های بسیاری در جامعه روبه رو شده و حتی برخی نمایندگان مجلس نیز به این موضوع اعتراض کرده اند، اما همچنان موضع خودروسازی‌ها سکوت است و بی توجه به این اعتراضات در حال انجام کار‌های خود هستند.

در همین زمینه، حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از برخورد نامناسب یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی با مشتری گفت: خودروسازان باید در برخورد با مشتری نهایت احترام و ادب را رعایت کرده و شرایط خریداران را درک کنند. هم اکنون که مردم به دلیل خُلف وعده خودروسازان بسیار ناراحت و عصبانی هستند، شرکت‌های خودروسازی باید تمام هم و غم خود را برای عمل به تعهداتشان به کار گیرند.

نماینده مردم فیروزه و نیشابور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خودرو‌های پیش فروش شده با تأخیر چهارماه یا بیشتر به خریداران تحویل داده می‌شود، افزود: در شرایطی که خودروسازان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و خودرو‌های پیش فروش شده را با دیرکردهای طولانی و قیمت‌های سرسام‌آور به خریداران تحویل می‌دهند، رفتار بی‌ادبانه و برخورد نامناسب توجیهی ندارد و قابل دفاع نیست. دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید با متخلفان برخورد کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه خودروسازان باید تمام توان خود را برای عمل به تعهداتشان به کار گیرند، خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها نمی‌توانند با ادعا‌هایی مانند افزایش نرخ ارز از تحویل خودرو سر باز زنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با طرح این پرسش که در صورت کاهش نرخ ارز آیا خودروسازان مابقی پول را به خریداران برگشت می‌دادند، تصریح کرد: مسلما در صورت ایجاد چنین شرایطی، این شرکت‌ها مبلغی به ازای ارزانی خودرو به خریداران پرداخت نمی‌کردند بلکه قیمت مندرج در قرارداد را مبنا قرار می‌دادند.

غیر از گرمابی، نمایندگان دیگری نیز از بی مسئولیتی‌های خودروسازان انتقاد کرده اند، به طوری که سخنگوی کمیسیون اصل نود از ورود جدی این کمیسیون به موضوع خودروسازی‌ها خبر داده و اعلام کرده که در صورت بی توجهی خودروسازی‌ها به اعتراضات عواقب بدی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، با اشاره به جلسه کمیسیون متبوعش با وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان گفت: در ماه‌های گذشته بیشترین حجم شکایات واصله به کمیسیون اصل ۹۰ مربوط به خودرو‌های پیش فروش و قیمت لجام گسیخته چهارچرخ‌ها بود. به همین دلیل، این کمیسیون در هفته جاری برای بررسی مشکلات صنعت خودروسازی جلسه‌ای با حضور مسئولان امر برگزار کرد.

بیشتر بخوانید

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: در جلسه ۲۹ آذر ماه سال جاری در جلسه‌ای که در کمیسیون اصل ۹۰ تشکیل شد، خودروسازان متعهد شدند، در صورتی که خودرو‌های تولیدی را ۵ درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند، به تدریج و در هر مرحله می‌توانند قیمت چهارچرخ‌ها را ۵ درصد کاهش دهند. در صورت تحقق وعده خودروسازان، قیمت خودرو باید در آخرین فروش نقدی -که چند روز پیش بود- نسبت به ۲۹ آذر حداقل ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد، در حالی که نه تنها قیمت چهارچرخ‌ها کاهش پیدا نکرده بلکه از آن زمان، ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه خودروسازان ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی پیش فروش را تاکنون تحویل نداده‌اند، خاطرنشان کرد: هرچند در ۲۹ آذر ماه خودروسازان متعهد شدند، همه خودرو‌های پیش فروش را ظرف شش ماه (تا آخر خرداد ماه) به خریداران تحویل دهند، در هفته جاری این شرکت‌ها اذعان کردند، دست کم یک سال فرصت برای تحویل این خودرو‌ها نیاز است؛ یعنی تا سال آینده نیز نمی‌توانند خودرو‌های پیش فروش شده را تحویل داده و به تعهدات خود عمل کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: به دلیل خُلف وعده‌های پی در پی خودروسازان، مقرر شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان حسابرسی و کارشناسان حوزه خودرو تشکیل شود تا با بازدید‌های میدانی از دو شرکت بزرگ خودروساز و بررسی مشکلات آن‌ها ابهامات موجود در صنعت خودروسازی کشور رفع شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز باید نهایت همکاری را با کمیته‌ی مذکور داشته باشند، تأکید کرد: با این بررسی، ابهاماتی که در موضوعات مالی و خودرو‌های پیش فروش وجود دارد، مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف نمایندگان از تشکیل کمیته برای بررسی مشکلات صنعت خودروسازی، جلوگیری از ایجاد بحران جدی در جامعه است، گفت: خودروسازان ۲۰ هزار میلیارد تومان بابت پیش فروش خودرو از مردم دریافت کرده‌اند، اما مشخص نیست این مبلغ در چه محلی هزینه شده است. همچنین این شرکت‌ها انباشته دارند. هرچند خودروسازان ادعا می‌کنند ۲۰ درصد از تولید خود را در فروش‌های نقدی ثبت‌نام می‌کنند، گویا نام نویسی خودرو در طرح‌های فروش نقدی بیش از این مقدار باشد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۴۰
اگر مودبانه بگویینمجلس و مجلسیان فقط حرف می زنند!!!
تو رو به خدا برای هیچ موضوعی برنامه ریزی و تصمیم گیری نکنید چون هر جا ورود کردید، اوضاع خرابتر شده است.
دیگه حتی از اظهار نظر در این مورد واقعا خسته شدیم ...... خیلی متاسفم!!!!!
دولت نتوانست ، شاید قوه قضائیه بتواند این موضوع را حل کنند
این میتواند آزمونی باشد برای رئیس جدید قوه قضائیه تا ببینیم چگونه عمل میکند
متاسفانه نمایندگان مجلس هیچ اقدامی نمیکنند و حرفشان در رسانه ها با رای که میدهند متناقض هست
قابل توجه اعضا محترم کمیسیون اصل نود و کمیسیون محترم صنایع مجلس

=====================

طبق الزامات قانون حمایت از خریداران خودرو خودرو سازان موظف بوده اند پول مردم را صرف خرید قطعه به قیمت روز ثبت نام بکنند

اگر به این تکلیف قانونی خود عمل نکرده اند تقاضای رسیدگی قانونی داریم
واقعا در این کشور چه خبره. خود دولت عامل گرانی همه ی کالا ها است. دو شرکت خودروساز سودجو و منفعت طلب چ دایم از این ملت سو استفاده می کنند کسی ناظر بر اعمال آنها نیست. باور کنید اگر آنها را تعطیلش کنید ویا دارایی های ثابت آن را بخ مشاغل دیگر اجاره بدهید بهتره. این خودرو سازی نیست که، واردات خودرو از ساخت آن با این عملکرد برای مردم و خود کشور سود آور تره.
با سلام، وقتی خودرو های ثبت نامی تحویل نشده اند، با چه حقی خودرو ساز اقدام به ثبت نام فوری با قیمت بسیار بالا به نام تنظیم بازار میکند؟؟ همه دیدند نه تنها بازار تنظیم نشد بلکه بدتر هم شد.
خودرو هایی که قرار بود آذر ، دی و بهمن تحویل شود به صورت فوری و با قیمت بالا فروخته شد و وقتی تماس میگیری با شرکت ایران خودرو میگن قطعه نداریم خودروی شما رو تحویل بدیم..
واقعا جای تعجب هست ...این همه سکوت در مقابل این بی احترامی
این همه نوشتید نماینده ها گفتن باید چی بشه و چی نشه ولی یک کلمه از برخورد با اون نمایندگی گستاخ نگفتن. آقا زور دولت و نمایندگان به خودروساز نمیره. تازه فقط تعدادی از نماینده ها اعتراض کردن
وقتی که فروش خودروی اشغال بدون هر گونه رقیبی با پیش فروش های یکساله و بدون هرگونه امکاناتی ادامه دارد و هر روز هم دنبال تهسلات مجانی از مردم و دولت هستند احترام به متقاضی هیچ جایگاهی ندارد . در مدیریت بازاریابی امروزه حق با مشتری است و اصلا مشتری است که تعیین کننده نوع کالاست. اما آیا این موضوع در کشور ما مفهوم دارد به هیچ وجه و دلیل آن کاملا مشخص است . انحصار در تولید . اگر حمایت های بی حدو حصر از خودروسازان برداشته شود و تعرفه های واردات کاهش یابد حتما خودروساز داخلی با نهایت بی ادبی با مشتری برخورد نمی کند. تولید کننده واقعی تامین نیاز خود را در برآورده کردن نیازهای واقعی مشتریان خود می داند ولی تولید کننده بدون رقیب فاقد اداب مربوط به رفتار با مشتری هستند. آخه چند سال باید از صنایع هزینه زای کشور حمایت کرد 10 سال ، 20 آل ، 30 سال ، 40 سال و...این حمایت کاملا بی جا و هزینه زاست.
فراموش نکرده ایم در اواخر دهه 80 خودروساز آمریکایی با زیان مواجه شد و به ورشکستی رسید که دولت برای نجات آن اقدام نمود اما این اقدام دولت آمریکا تنها در طی دو سال اتفاق افتاد و شرکت پس از سودده شدن به سرعت واگذار شد. این یعنی سرعت عمل و یعنی شفافیت و یعنی حمایت. ما از دشمنان خود هم نمی توانیم مدیریت های خوب را یاد بگیریم
بزودی اعلام ورشکستگی خواهند کرد
دوست من سایپا سراتو نوشته بوده و تیرماه باید تحویل میداده اند هنوز تا امروز به او نداده اند و کلیه تصفیه حسابهایش را قبل از گرانی ها انجام داده بوده.
سایپایی ها دروغ ممنوع ع ع ع و الکی نگویید جمعه ها را هم سر کار می اییم و فلان و بهمان.
ماشین مردم را تحویل بدهید و بعد مدام بروید جمعه و غیرجمعه سرکار.
تو فروش نقدی که این روزها رو سایت فعال شده، هر روز چند میلیون میزارن رو قیمت چهارچرخها!!! کسی نیست پاسخگوی این افزایش قیمت های نامعقول باشه؟؟؟
مصوبه 5% زیر نرخ بازار مثل دلار 4200 تومان است که کمر اقتصاد و خانوار را شکست چون مدام قیمت بالا می رود و نتیجه تولید کننده دائما گرانتر میفروشد؟
با عرض سلام واحترام
تنها سایپا وایران خودرو نیستند که حقوق مشتریان را رعایت نمی کنند وخودروها روتحویل نمی دهند. در سایر شرکت ها نیز وضعیت همینطور است بلکه بدتر. آنها سال 96 پول مردم را گرفته وثبت سفارش کرده اند ولی خودروها را تحویل نمیدهند.همه شرکت ها خلف وعده کرده اند. اگر سازمان حمایت از مصرف کنندگان به وظایف خود عمل کرده بودند اینهمه حقوق ملت ضایع نمی شد.
تا خصوصی نشود همین است.میخورند و میروند.!!!!
چرا از اختلاسهای ایران فیلم نمیسازن این اخریه پتروشیمی میگن شیش میلیارد دلاره حتی انقدر زیاد شده سریال هم میشه ساخت میشینیم با بچه های سیستان بلوچستان میبینیم البته دختر پسرا جدا
سلام اخیرا بعد سه ماه تاخیر ایران خودرو بدای یک دستگاه خودرو ۲۰۶ برای من دعوت نامه ارسال کرد اما در نمایندگی و در زمان تکمیل وجه متوجه شدم در قرارداد آورده اند که خودرو در طی ۱۳۰ روز آینده تحویل داده خواهد شد و الان هم که یک ماه از تکمیل وجه گذشته خبری نیست. توجه نمایید که چهار ماه بعد از تکمیل وجه؟!!!
مقصر اصلی افزایش خودرو بخاطر سیاست های غلط دولت است. چگونه است که بهترین اجناس خارجی از آنطرف آب که چندین واسطه از کنار آن نان می خورند وارد کشور می شود ولی رغبت مردم با وجود گران بودن به اجناس خارجی بیشتر است. ما اگر کالای مرغوب در داخل تولید کنیم و هزینه های گزاف بر تولید تحمیل نکنیم و تولید کننگان ما قائل بر حفظ بازار و مشتری مدار باشند اصولا چیزی به نام قاچاق کالا بی معنی است (حتی اگر عوارض گمرکی بر کالاهای خارجی وضع نشود) و مصداق قاچاق کالا فقط بر کالاهای ممونه جاری خواهد شد. موضوع قاچاق نشان می دهد که ما در سرمایه گذاری خارجی / در استفاده از توان منابع انسانی / در استفاده از منابع / در بانک جهت جاری شدن سرمایه در فرایند تولید/در مشتری مداری و حفظ بازار خودخواهانه و ضعیف عمل می کنیم و بیشتر دنبال منافع کوتاه مدت به جای بلند مدت هستیم. دولت مردان ما باید بدانند که بدترین سیاست ها در کشور همان سیاست افراط و تفریط هایی است که وجود دارد و در روایات دینی از آن به نشانه های جهالت تعبیر شده است.
تابناک اینقدر فرافکنی و دروغ پردازی نکن و آدرس غلط هم به مردم نده . همه میدونن لوازم یدکی تو بازار بیش از ۵ برابر شده قیمتش و طبیعی هست خودرو هم گرون بشه . همه ۰یز حد اقل ۴ برابر شده و تو هیچ اعتراضی نمیکنی و فقط برای خبر پراکنی و انحراف افکار عمومی زوم کردی رو خودرو و مردم رو با این اخبار مزخرفت سرگرم میکنی . چرا از قیمت بلیط هواپیما لاستیک مواد غذایی شکر کرایه خونه لبنیات هزینه تعمیرات خودرو لاستیک و طلا و دلار مطلب نمیزنی و فقط ذهن مردم رو کشوندی رو سمت گرونی ۳۰ درصدی خودرو؟؟؟
گوش ما از این حرفها پره
اي مردم تا کي ميخواهيد بي غيرتي و تحمل داشته باشيد نخريد نخريد تا ورشکسته بشوند اين خودروسازها و واردات خودرو دست عده اي دولتي و شبه دولتي است و حالا که بيت المال ته کشيده هجوم آورده اند به جيب ملت تا در کشورهاي دشمن (براي ملت براي خودشان ايمن) سرمايه گذاري کنند و آقا زاده هاشون خوش بگذرانند تا کي ظلم و بي پاسخي.
۲۰۶ نوشتم تحویل ابان قیمت قطعی تحویل نمیدهند میگویند نداریم
تمام مبلغ رو پرداختم
اما اقایون یکماه هست دارن تحویل فوری ۲۰۶ میفروشن

اشکال نداره گور بابای مردم
توی جنگ تعارف که با کسی نداریم ، ما صددرصد اول دبی و ابوظبی رو میزنیم و حتا تصرف میکنیم و همچنین ریاض و حیفا وتلاویو رو موشک باران میکنیم و یا زمینی بسمتشون حرکت میکنیم . فقط کافیه روز اعلان مهلت به ترک اتباع غربی از این کشورهای برسه انوقت ببینید چجور به طرفه العینی اقتصاد پوشالی امارات و عربستان میپاشه. حالا با حماقتشون دارن حساب بالا میارن تا وقتش . کاری به کویت وقطر و عمان و اردن نداریم.وقتی مستقیم با خود آمریکا جنگ شروع بشه دیگه با هیچکسی تعارف نداریم چه داخل چه خارخ.وقتی که تنگه بسته بشه با چندتا غرق شدن نفتکش و کانتینربر های امارات خودش برای حداقل ماه ها بسته میشه .آمریکا خبر نداره ایران در مصر و اردن هم نیروهای وفادار نیابتی داره .
اما یه موضوع مهمتر هم هست و اونم اینه که اگر جنگ بشه مردم دیگه با دشمنان داخلی از جمله خودرو ساز و خیانتکارها که با لابی گری خودشون بیش از پیش باعث افزایش فشار زندگی به مردم میشن هم تعارف نخواهند داشت و در زمان جنگ ممکنه مردم دیگه نه فقط به خودرو ساز اعتراض کنند بلکه به کارخانه ها حمله و به آتش بکشند و انتقام تمام این سالها رو بگیرند ، همچون امارات که روز به روز داره حساب خصومت بالا میاره.
بی صاحب رها شده به صغیر وکبیر رحم نمی کنند. هیچ نظارتی وجود ندارد.حق وحقوق مشتری به کل معطل است. کسی فریاد رس نیست. دلبخواهی است. نماینده فقط حرف
می زند عملی نیست. وحشتناک پول مردم گرفتند. به شدت و حتی با عمل کرد شان قصد مایوس کردن ونا امیدی ملت.
بوی اختلاس جدید میاد
یک بار دیگه شاهد پدیده شاندیز و سکه ثامن و موسسه ثامن خواهیم بود
مرذم عزیز پیش خرید نکنند که بعدش برن تو نمایندگی از خجالتشون دربیان.
جلو مجلس بعد عید شلوغ میشه.
سازمان بازرسی باید جلوی هرگونه پیش فروش بگیره مگرنه اتفاقات هولناکی میفته.
در حالی که برای رد گم کنی تلوزیون ماموران تعزیرات رو نشون میده که به پفک و امالهم گیر میدن قیمت خودرو چندین برابر شده و انگار این سازمان ماموری نداره که بره سراغ اونا.
منتظرین یک اختلاس و یک اتفاق دوباره بیوفته
مگر عاقل از یک سوراخ چندبار گزیده میشه
الان که میتونین وارد شین.
مردم چون اعتماد دارن به نظام سرمایه گذاری میکنن.
ارزان شدن خودرو میتونه نوید ارزانی همه چی را بده.
برادر خودت را سر کار نگزار ارز 3 تا 4 برابر شده خودرو،گوشت،مرغ و حتی مرگ موش هم 3 تا 4 برابر شده یا خواهد شد خلاص
تا پراید هفتاد میلیون نشه ، همین آشه و همین کاسه
تاریخ این چند ساله نشان داده که نمایندگان عرضه برخورد با خودروسازان را ندارند.
اقای روحانی کاشکه صنعت ما وزیر نداشت تا این وزیری که به فکر جیب مردم است
ظاهراً برخورد با خودروسازان که یکی از مصادیق فساد شده همچنان با مهربانی و عطوفت همراه است! ولی این ظلم آشکار به مردم، این جماعت رو کله پا خواهد کرد
منو بیچاره کردن.
با این همه ادعاشون وادعای واردات گوشت اقایون حتی نتوانستند هزار تومان از قیمت گوشت بکاهند اون موقع شما توقع دارین که قیمت خودرو کم بشه خودرویی که کاملا در انحصار خودشونه ونه وارداتی دارند ونه نظارتی روشون هست
اقای روحانی 20 میلیون رای پشت سرت بود نمیتوانی جلو ترامپ بگیری جلو دزدان مملکت بگیر نمونه اش خودروسازها
غول؟! اینها بچه گربه هم نیست! با یک غوره سردیشون میشه با یک مویز گرمی!

بیشتر از نیم قرن هست دارن مونتاژ میکنند دریغ از تولید 1 اتوموبیل ایرانی واقعی!
لیاقت مردم ما همینه،خدایا شکرت،جای حق نشستی.
نماينده هاي مجلس و مسئولين ديگه كار خودروسازها از انتقاد شما گذشته.اگه مي تونيد كاري عملي كنيد خوب بفرما وگرنه لطفا و انتقاد هم نكنيد چون گوش مردم از اين حرفها پره.
اون وقتي كه بايد جلوي ظلم خودرسازها رو ميگرفتيد كه كاري نكرديد و به اسم توليد ملي جعلي ازشون حمايت كرديد كه الان ديگه بقدري گستاخ شدن كه خداهم چاره شون رو نميكنه چه برسه به شما
انقدر غول غول نکن اینا هیچی نیستن
آقا نخرید
چاره کار فقط نخریدن

یک میلیون بار گفتم ، بازم میگم ، چاره فقط اتوموبیل برقی در تعداد محدود

آهای نعمت کجایی همش زیر سر توئه

چرا می خرید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان