بازدید 3647

فرمانده‌آمریکایی: راه درازی تا پایان داعش باقی‌است

کد خبر: ۸۸۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴ 07 March 2019

فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه می‌گوید هرچند میزان اراضی تحت کنترل داعش به شدت کاهش یافته، اما مبارزه با این گروه همچنان ادامه دارد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، ژنرال «جوزف ووتل» فرمانده مقر مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا روز پنج‌شنبه بر خلاف نظر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، گفت تا پایان مبارزه با گروه تروریستی «داعش»، هنوز فاصله زیادی وجود دارد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ان»، ووتل که در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «کاهش گستره خلافت فیزیکی [داعش] یک دستاورد نظامی بسیار مهم است، اما تا پایان مبارزه با داعش و افراط‌گرایی خشن راه درازی باقی مانده است.»

وی در این نشست گفت مساحت اراضی تحت کنترل داعش در دوران اوج این گروه حدود ۳۴۰۰۰ مایل مربع (۸۰۰۰۰ کیلومتر مربع) بوده، اما این رقم اکنون به کمتر از یک مایل مربع (۲.۶ کیلومتر مربع) رسیده و به بخشی از شهر «باغوز» در سوریه محدود است.

با این وجود، این فرمانده آمریکایی هشدار داد که ممکن است اعضای داعش در سرتاسر سوریه و عراق پراکنده شده و منتظر لحظه مناسب برای قدرت‌گیری مجدد باشند.

ووتل گفت: «ما باید تهاجمی هوشیارانه علیه این سازمان که اکنون کاملا پراکنده و تکه تکه شده، اما رهبرانی، جنگجویانی، همدستانی و همین‌طور ایدئولوژی مسمومی دارد، را حفظ کنیم.»

او خروج همسران و فرزندان اعضای داعش از شهر باغوز را نیز «اقدامی حساب‌شده» توصیف کرد که هدف آن حفظ توانایی مبارزه برای آینده است.

او توضیح داد: «آنچه شاهدش هستیم، تسلیم داعش به عنوان کل سازمان نیست، بلکه تصمیمی حساب‌شده برای حفظ امنیت خانواده‌های آن‌ها و حفظ توانمندی آن‌ها از طریق استفاده از فرصت رفتن به اردوگاه‌های آوارگان و منتظر ماندن در مناطق دورافتاده برای خیزش مجدد در زمان مناسب، است.»

ووتل با اشاره به مشاهدات نیروهای آمریکایی، ادامه داد: «جمعیت داعش که در حال تخلیه از بقایای اراضی این خلافت است، عمدتا افراط‌گرا بوده و نادم و بی‌روحیه نیستند.»

این در حالی است که ترامپ چند ماه پیش با بیان اینکه داعش به طور کامل شکست خورده، گفت آمریکا قصد دارد تمام نظامیان خود را از سوریه خارج کند. با این وجود، فشار رسانه‌ها و مقام‌های اروپایی به وی موجب شده تا او از بخشی از این تصمیم صرف نظر کرده و با ماندن چند نفر از نظامیان آمریکایی در سوریه موافقت کند.

ووتل با حمایت از این تصمیم، مدعی شد که حضور نظامیان آمریکایی در سوریه به واشنگتن اجازه می‌دهد «به مأموریت خود ادامه داده و از منافع خود حراست کند.»

آمریکا در حال حاضر با ادعای مبارزه با داعش بین ۲ تا ۳ هزار نیروی نظامی در سوریه دارد. گفته می‌شود این تعداد قرار است به ۴۰۰ نفر کاهش یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل