بازدید 4198
۴

۱۹ میلیون جمعیت شهری در فقر مطلق هستند

کد خبر: ۸۸۳۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹ 06 March 2019

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: به صورت ملی ۱۹ میلیون نفر جمعیت شهری در فقر مطلق زندگی می کنند که یک سوم جمعیت شهری ایران و یک چهارم کل جمعیت ایران است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، عباس آخوندی روز سه شنبه در نشست بازآفرینی شهری و مدیریت شهری در سالن همایش کتابخانه مرکزی افزود: از این رو هیچ راهی در ایران به جز بازآفرینی شهرها وجود ندارد زیرا با وجود اجرای طرح های مختلف از جمله مسکن مهر باز هم شاهد 19 میلیون بد مسکن در کشور هستیم که نشان می دهد در تعاریف مشکل داشتیم.

وی اظهارداشت : اینکه به شهر به عنوان سازمان اجتماعی نگاه کنیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این اهمیت در ظرف شهر تحقق می یابد.

آخوندی با بیان اینکه رویکرد کالبدی و انسان محور به شهر 2 نتیجه متفاوت خواهد داشت، گفت: بدون تامل نسبت به بنیان های نظری راه به جایی نمی بریم و هرچه اقدام کنیم نتایج بدتری خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به محور پیاده راه سازی چهارباغ تصریح کرد: این طرح در مبنای اولویت ماشین نیست بلکه برمبنای اولویت انسان است، کاری که در چهارباغ صورت گرفت بسیاری از باغ ها در این محور را از بین برد.

وی ادامه داد: اصلی ترین بحث این است که نباید شهرها، انسان ها و شهروندان فدای کالبد شوند، تمام کالبد شهر برای این است که مردم احساس آسایش داشته باشند.

آخوندی خطاب به شهرداران و مدیران شهری خاطرنشان کرد: شهرها باید زیست پذیر باشند، از این رو نکته مهمی که کمتر به آن توجه شده این است که این زیست پذیری باید جنبه عینی و ذهنی داشته باشد.

وزیر اسبق راه و شهرسازی با اشاره به مشکل بعد از انقلاب با توجه به رشد سریع شهرنشینی خاطر نشان کرد: جمعیت شهری ایران 10 برابر شد و اختلال بسیار گسترده بین روابط بین مردم شهرها به وجود آمد که این اختلال گسترده نیاز به یک بازآفرینی شهری دارد.

وی بیان کرد: بازآفرینی شهری به این معناست که چگونه می توان بازآفرینی را در راستای بازآفرینی کالبدی و ذهنی تعریف کنیم که نتیجه آن این باشد که هر شهروندی از زندگی در شهر خود لذت ببرد و این شهر به معنای زیست پذیری واقعی باشد.

آخوندی با اشاره به برنامه بازآفرینی شهری گفت: اگر بپذیریم شهرها سازمان اجتماعی است مفهوم این است که استقلال نسبی را پذیرفتیم که مردمان شهر استقلال نسبی نسبت به شهر خود دارند.

وی با بیان اینکه چرا در ایران نظام حکمروایی محلی نداریم، بیان کرد: ایده ای که از این منظر مطرح بوده این است که جایگاه نسبی تحت عنوان دبیر ستاد بازآفرینی برای مدیران شهری و شهرداران در نظر گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: باید بتوانیم در 2 سطح امور محلی و ملی سرمایه گذاری کنیم و این موارد را به صورت ارگانیک نه به صورت اداری بهم متصل کنیم که این موضوع با داشتن ایده محقق می شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر گرفتاری سختی داریم که بیشتر از یک سطح از حکمروایی را نمی شناسیم و بروکراسی خشک و منعطف را در این زمینه شاهد هستیم که قدرت تجدید نظر در این نوع بروکراسی دیده نمی شود.

به گفته آخوندی 4.7 میلیون خانه خالی و خانه دوم در کشور وجود دارد که در هفته چندین مرتبه هم به این منازل سرزده نمی شود.

وی اضافه کرد: براساس آمار سال 74، 280 هزار هکتار به سطح اراضی شهری اضافه شده است که ظرفیت پذیری حداقلی آن 28 میلیون نفر جمعیت جدید را شامل می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران معیار و واحد بازآفرینی شهری را براساس محله دانست و بیان کرد: در حوزه بازآفرینی شهری اساس ایده این است که یک شهر داریم که این شهر در رشدهای سریع تعادل درونی را از دست داده و ساختارهای محلی بهم ریخته است.

به گزارش ایرنا، بحث بازآفرینی شهری و بافت های ناکارآمد در حوزه اجتماعی مهم ترین مساله کشور محسوب می شوند و در زمان حاضر یک سوم جمعیت شهری ایران در این مناطق ساکن هستند. مساله بازآفرینی، حوزه اجتماعی و مشکلات مربوط به آن اختصاص به ستاد ملی بازآفرینی شهری ندارد، بلکه مساله اصلی تمام کشور محسوب می شود.

بیش از یک سوم مردم ایران در بافت های ناکارآمد شهری زندگی می کنند و در برنامه احیای بافت های فرسوده شهری قرار است 2 هزار و 700 محله در مدت 10 سال آینده نوسازی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴
یعنی یک چهارم جمعیت ایران .
....
.یعنی۱۹ میلیون نفر در ایران توان خورد و خوراک روزانه را ندارد ، این عدد را اصلا از منظر سیاسی احیانا نگاه نکردین ؟
حداقلش بگو ۱ میلیون فقر مطلق و ۳۰ میلیون فقیر که ادم یک کمی به شما اعتماد کند
چشم شما روشن .روی ثروتها خوابیدیم .................این امارمان است ..واقعا جای تاسف دارد
این آمار مربوط به قبله. الان 50 ملیون نفر زیر خط فقرن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان