بازدید 4987

۶۰ روستای چابهار درگیر پشه آنوفل

کد خبر: ۸۸۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶ 05 March 2019

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار گفت: عملیات سم پاشی به منظور مبارزه با پشه آنوفل در حاشیه شهر چابهار و ۶٠ روستای این شهرستان آغاز شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مسعود اعلایی افزود: در این طرح که به صورت خانه به خانه اجرا می شود، ٤٠ کارگر ، ٢٢ پزشک و ٢٠ کاردان بهداشت حضور دارند و ١٠ کارشناس بر این طرح نظارت می کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار در ادامه گفت: طرح سمپاشی ابقایی برای مقابله با پشه آنوفل، ناقل بیماری مالاریا، چیکن گونیا، تب دنگ و سالک به مدت ٢٠ روز در این شهرستان انجام می شود.

وی با بیان این که عملیات سمپاشی سالانه 2 بار قبل از فصل شیوع مالاریا انجام می شود، گفت: لاروکشی، توزیع پشه بند آغشته به سم ، آموزش های مردمی، مه پاشی، مراقبت پویای بیماری، زهکشی آب های راکد و روان و توزیع ماهی گامبوزیا از دیگر برنامه های شبکه بهداشت و درمان چابهار برای مقابله با بیماری مالاریا است.

اعلائی اظهار کرد: مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌ است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی