بازدید 7972
جهانگیری: چرا برخی می‌گویند تصویب لوایح چهارگانه خیانت به کشور است؟

آخرین‌ تصمیم‌ دولت درباره‌ کوپنی‌ شدن کالاها

کد خبر: ۸۸۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳ 04 March 2019

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری این که در حال حاضر هیچ دغدغه و موضوعی مهمتر از اداره کشور و زندگی مردم نیست، گفت: ما باید به خاطر مردم و کشورمان هر موضوعی را تحمل کنیم و در دل خودمان نگهداریم، به همین دلیل است که من اصرار دارم اکنون زمانی است که ما به انسجام و وحدت نیاز داریم و زمانی است که باید با هم باشیم.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «اسحاق جهانگیری» عصر امروز در آیین معارفه معاونان جدید هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه ای معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی خود با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران، اظهار داشت:

تعامل اقتصاد ما با دنیا در این است که بتوانیم کالاهای خود را صادر کرده، منابع خارجی بگیریم و بتوانیم از فناوری های روز استفاده کنیم، باید بتوانیم داد و ستد و ارتباط با اقتصاد دنیا را برقرار کنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: این اقتصاد را نمی توان با این امتیازات و شرایطی که دارد در داخل ایران حبس کرد و اگر آن را حبس کنیم از بین می رود.

وی افزود: وقتی اقتصاد ایران دچار مشکل جدی می شود که ارتباط آن با اقتصاد دنیا قطع شود. ممکن است که طراحی آمریکایی ها این باشد که ارتباط اقتصاد ایران با اقتصاد دنیا قطع شود، اما طراحی ما نباید این باشد. همه هم و غم ما باید این باشد که اقتصاد ما با اقتصاد دنیا در تعامل باشد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: تعامل اقتصاد ما با دنیا در این است که بتوانیم کالاهای خود را صادر کرده، منابع خارجی بگیریم و بتوانیم از تکنولوژی های روز استفاده کنیم، باید بتوانیم داد و ستد و ارتباط با اقتصاد دنیا را برقرار کنیم.

جهانگیری با بیان این که باید تمام زیربناهای تعامل با اقتصاد فراهم شود، تصریح کرد: باید فضای اقتصادی و سیاسی خارجی مناسب را ایجاد کنیم.

وی با بیان این که دشمنان نمی خواهند تعامل ایران با اقتصاد دنیا اتفاق بیفتد اما باید این کار را انجام دهیم، گفت: نظام بانکی ما باید با نظام بانکی دنیا ارتباط داشته باشد تا وقتی کالای صادر کننده ما بر روی کشتی قرار می گیرد، اطمینان داشته باشد که پول این کالا به دستش می رسد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: هیچ طراحی جز نظام بانکی در دنیا برای این اطمینان وجود ندارد، فقط نظام بانکی است که می تواند به یک تاجر در پرداخت پول در قبال کالا اطمینان دهد.

جهانگیری با بیان این که آمریکا به دنبال قطع ارتباط بانکی ما با دنیا است، اظهار داشت: ما ممکن است در داخل اختلاف نظرهای جدی درباره اداره کشور، مسائل اقتصادی و سیاسی داشته باشیم، اما جای این موارد انتخابات است، درموقع خودش همه از عهده همدیگر بر می آییم.

وی اضافه کرد: هیچکس در مقابل دیگری کم نمی آورد؛ وقت آن که برسد، جواب همه حرف هایی که زده می شود، می توان با یک جلسه 5 داد، آنقدر قدر مطلب وجود دارد که فقط کفایت می کند که آدم اراده کند برای جواب دادن.
معاون اول رییس جمهوری گفت: اگر از تمام ظرفیت های اقتصاد و از نیروی متخصص انسانی استفاده شود فرصت های زیادی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور و حل مشکلات وجود دارد. ما انصافا در همه بخش ها، نیروهای انسانی تحصیلکرده، مدیر و متخصص با ظرفیت های بسیار بالایی داریم.

 

**اقتصاد ایران با بنیه است

معاون اول رییس جمهوری افزود: برخی اقتصاد کشور را نمی شناسند، ما حتی در زمینه طرح های بزرگ و مهندسی و صنعتی طراحی اولیه، و ساخت تجهیزات آمادگی کامل در داخل کشور داریم؛ اقتصاد ایران اقتصاد با بنیه ای است.
جهانگیری اظهار داشت: اینکه آمریکایی ها فکر می کنند اقتصاد ما را تحریم و منجر به فروپاشی آن می شوند چرا که با 4 کشور دیگر این کار را انجام داده اند، به نظر آنها اقتصاد ایران نیز آن ضعف ها را دارد و می توانند آن را متلاشی کنند، اما اقتصاد ایران ریشه و بنیه و توانمندی دارد.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: البته ممکن است به دلیل شوکی که به آن وارد می شود، در گوشه ای از آن حرکت نامطلوبی دیده شود اما اقتصاد ایران به دلیل ظرفیت های درونی خود می تواند روی پای خود بایستد.

جهانگیری با بیان اینکه ما باید برنامه ریزی و تلاش کنیم تا ظرفیت های درون زای اقتصادی کشور را شکوفا کنیم، ادامه داد: ویژگی دوم اقتصاد ما برونگرایی و تعامل با دنیاست، اقتصاد ما با تمام امتیازات و شرایطی که دارد اصلا نمی تواند در داخل ایران حبس شود، اگر حبس شود حتما از بین می رود، اقتصاد ما زمانی دچار مشکل جدی می شود که کاری کنیم ارتباط ما با اقتصاد دنیا قطع شود.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: اگر آمریکایی ها تلاش می کنند که ارتباط اقتصادی ما با دنیا قطع شود ما باید برعکس آن تلاش کنیم اقتصاد ما با اقتصاد دنیا در تعامل باشد.

 

** اگر بر تصویب و تایید لوایح اف ای تی اف تاکید می شود چون نیاز و دغدغه کشور است

جهانگیری افزود: این چه حرفی است اگر کسی گفت این لوایح تصویب بشود خیانت به کشور است. شما یک نفر فعال اقتصادی و صاحبنظر در کشور پیدا کنید که با دنیا صادرات، واردات داشته باشد و معتقد باشد بدون این نوع تعاملات بانکی با دنیا می تواند کار اقتصادی انجام دهد، اگر یک نفر پیدا شد ما نظر وی را قبول خواهیم داشت.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: اگر بر تصویب و تایید لوایح اف ای تی اف تاکید می شود چون نیاز و دغدغه کشور است که باید انجام شود نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم و بگوییم به این لوایح نیاز نداریم، کسانی که در صحنه هستند و در میدان کار حضور دارند اذعان می کنند به این لوایح نیاز است تا بتوانند کار کنند.

جهانگیری افزود: البته برای هر کاری عوارضی وجود دارد، باید دور هم بنشینیم و در مورد آن گفت و گو کنیم و مطمئن شویم و به همین دلیل این موارد به مراجع مختلف ارجاع داده شده تا دغدغه های خود را بیان کنند و راهکارهای برطرف کردن دغدغه آنها را پیدا کنیم، تا فرصت کار کردن و رفع مشکلات مردم و فعالان اقتصادی این موضوع نباید از صحنه حذف شود. و بایستی اصل باشد ضمن اینکه دغدغه ها هم دیده شود.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از موارد مهمی است که باید در شرایط کنونی کشور به آن پرداخته شود و با این سیاست اقتصادی بسیاری از مسایل و مشکلات کشور حل خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به سیاست های اقتصادی دولت تاکید کرد: کالاهای اساسی کشور در مرحله اول باید به فور و در مرحله دوم با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد؛ دولت در این زمینه تصمیم خود را گرفته و ١4 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی اختصاص داده است.

وی گفت: وقتی ارزی با یک قیمت پایین اختصاص داده می شود تا کالا به قیمت ارزان به دست مردم برسد حتما یک رانتی هم ایجاد می شود؛ ممکن است یک عده سو استفاده کنند، یک عده ممکن است در گرفتن ارز و عده ای نیز ممکن است پس از صادر کردن کالا، ارز قیمت بالا بدست آورند که این راه های سواستفاده به دلیل ارز ارزان برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز زندگی مردم بوده است و تا این لحظه در اتخاذ سیاست تردیدی ایجاد نشده است.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه برخی می گویند «می خواهند نظام کوپنی را احیا کنند و ما را به دهه 60 برگردانند» افزود: این موارد در حد حرف است و البته ممکن است یک عده طرفدار این نظریه باشند که دلسوزانه بیان می کنند که اگر می خواهید مطمئن باشید کالا به یک میزان در اختیار مردم قرار می گیرد، سیستم کوپنی ایجاد کنید، یا به یارانه نقدی تبدیل کنید، که هر کدام از اینها جنبه های مثبت و منفی دارد که در مورد آن بحث و گفت و گو شده است. اما ما تا این لحظه بر سیاست تامین کالای اساسی به وفور و قیمت مناسب تاکید داریم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سیاست های اصل 44 باید به صورت جدی دنبال شود و این جزو اولویت ها دولت است. خصوصی سازی باید انجام شود؛ یکی از مهمترین ویژگی های اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است. ما باید در نهاد ریاست جمهوری این اتفاقات را باید پیگیری کنیم تا محقق شود. سازمان خصوصی سازی با جدیت این موضوع را باید دنبال کند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: برخی از دوستان پیشنهاد می کنند اگر در مقطعی واگذاری مالکیت با مشکل مواجه است، واگذاری مدیریت را در دستور کار قرار دهیم، این پیشنهاد باید در وزارت اقتصاد بررسی شود.
جهانگیری عنوان کرد: طرح های نیمه تمام باید واگذار شود، این موضوع در شورای سران سه قوه بحث شده است، امتیازات مختلفی داده شده تا مدیران این طرح ها را واگذار کنند. اگر دستگاه ها در این موضوع کند عمل می کنند باید با یک پیگیری ویژه این واگذاری ها را محقق کنیم، این جزو برنامه هایی است که مکرر گفته شده است.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه توسعه سواحل مکران و تبدیل آن به مناطق توسعه یافته جزو سیاست های دولت است، گفت: هر متر این سواحل برای ما یک مساله حیاتی است، دستگاه های مختلف طرح های با ارزش چند 10 هزار میلیارد تومان تعریف کرده اند.
جهانگیری با اشاره به اهمیت سواحل مکران گفت: امکان دارد در آینده فردی را برای سواحل مکران منصوب کنند تا به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: طرح های بزرگ کشور باید همواره در دستور کار نهاد قرار گیرد و پیگیری آن باید به نتیجه برسد. طرح هایی مانند ستاره خلیج فارس، براساس پیگیری های ویژه و تامین سقف چندصدمیلیون دلار وام ارزی به نتیجه رسید و اگر ایستادگی، جدیت و پیگیری ها برای پرداخت ارز آن و حضور پرتوان وزارت نفت نبود، شاید امروز خیلی از کارهای ستاره خلیج فارس باقی مانده بود.

جهانگیری یادآور شد: طرح های بزرگ در حوزه پتروشیمی، حمل و نقل ریلی که با مشارکت بخش دولتی و خصوصی انجام می شود و مسائل استان ها همواره باید در دستور کار قرار داشته باشد و به صورت ویژه پیگیری شود.

معاون اول رییس جمهوری بر پشتیبانی از استانداران سراسر کشور تاکید کرد و اظهار داشت: باید در استانداران این احساس به وجود بیاید اگر کار آنها با یک دستگاه یا سازمان یا وزارتخانه با مشکل مواجه شد در نهاد ریاست جمهوری افرادی حضور دارند که به صورت جدی پشتیبان آنها هستند تا مشکلات آنان با دستگاه مرکزی حل شود.

جهانگیری ادامه داد: کارهایی که در حوزه فاینانس با کشور چین انجام شده است باید دنبال شود. طرح های متعددی به این فاینانس متصل هستند که اگر فعال شوند حدود 20 میلیارد دلار طرح در کشور فعال می شود و منابع آن عموما در کشور نهایی شده است، فقط با پیگیری آن، باید اجرایی شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: ما متعهد هستیم مترو در تمام کلانشهرها راه اندازی شود، 2 میلیارد دلار فاینانسی که برای ساخت واگن ها اختصاص دادیم باید پیگیری شود تا وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور و شهرداری ها با جدیت پای کار بیاید و کارها را به نتیجه برسانند.

جهانگیری با بیان اینکه توسعه همکاری های منطقه ای یکی از مهمترین موضوعات سیاسی، اقتصادی، بازرگانی کشور است، افزود: اولین مقصد فعالیت بازرگانی و اقتصادی ما کشورهای همسایه هستند؛ ما اگر سقف مبادلات تجاری خود را با همین سه کشور همسایه: ترکیه، عراق و افغانستان- که بیشترین سقف مبادلات را با آنها داریم- حفظ کرده و افزایش دهیم، آمریکا اگر هزار تحریم هم بر ضد ما داشته باشد با تبادلات با این سه کشور می توانیم مشکلات اقتصادی خود را حل کنیم.

معاون اول رییس جمهوری بیان کرد: در اطراف ایران 15 کشور قرار دارد که با آنها از ارمنستان گرفته تا پاکستان روابط خوبی داریم که می توانیم کالاهای خود را به آنها صادر کنیم.

جهانگیری باید روی روابط با این کشورها تمرکز کنیم کارهای اقتصادی آنها را پیگیری کنیم حجم مبادلات را افزایش دهیم موانع پیش روی روابط اقتصادی خود را برداریم. بخش خصوصی باید احساس کند که اگر فعالیت آنها در نقطه ای متوقف شد می تواند به نهاد ریاست جمهوری منتقل کند مسائل آنها پیگیری و حل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای حل مسائل مربوط به هنرمندان، فعالان فرهنگی و اجتماعی کشور نیز باید این فرصت به وجود بیاید تا دغدغه های آنها رفع شود، وزارتخانه هایی که در بخش های فرهنگی و اجتماعی فعال هستند، بیشتر نیازمند کمک و حمایت دولت و نهاد ریاست جمهوری هستند و امیدوارم همکاران وقت بیشتر بگذارند و مسائل آنها را حل کنند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اهمیت انتصاب زنان در پست های مدیریتی گفت: در دولت تصویب کرده ایم 30 درصد پست های مدیریتی تا آخر برنامه ششم توسعه به زنان واگذار شود، غیر از دستگاه های مسئول که باید این کار را انجام بدهند، بخشی باید در نهاد ریاست جمهوری وجود داشته باشد که این موضوع را لحظه ای و روزانه رصد کند و دستگاهی را که این مصوبه را انجام می دهد تشویق و آن دستگاهی که آن را انجام نمی دهد ماخذه شود.
جهانگیری بیان کرد: انتصاب زنان در سطح معاون وزیر، مدیرکل و در سطح استانداری ها نیز باید این اتفاق بیفتد و از نیروهای جوان نیز باید به سیستم ورود پیدا کنند و در مناصب مدیریتی قرار بگیرند.

معاون اول رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد تمام مسائل مربوط به کشور با همکاری و همفکری همه معاونان، مدیران و کارشناسان حوزه نهاد ریاست جمهوری پیگیری شود تا کارها پیش برود و کمکی برای تحقق وعده های رییس جمهوری به مردم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایان دوران فعالیت دکتر ویسه معاون هماهنگی و نظارت خود، گفت: من از دوران تصدی وزارت صنایع و معادن با ایشان آشنا هستم و ایشان فردی توانمند است.

وی افزود : در دوره ای که وزیر صنایع و معادن بودم، ابتدا دکتر ویسه را به عنوان مشاور خود منصوب کردم و در مقطع زمانی کوتاهی پس از آگاهی از توانمندی های ایشان، مهمترین پست وزارتخانه یعنی ریاست سازمان گسترش را به وی محول کردم که یکی از دوران های بسیار خوب سازمان گسترش در دوره مسئولیت ایشان رقم خورد.

جهانگیری همچنین با اشاره به عملکرد دکتر ویسه بعنوان معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهوری،‌ تصریح کرد: معمولا گزارش هایی که از حوزه مسئولیت ایشان به دستم می رسید به جهت آنکه از عمق کارشناسی برخوردار بود، می توانستم با اطمینان درباره آن موضوع تصمیم گیری کنم.

معاون اول رییس جمهوری افزود: پس از آنکه دکتر ویسه مانند برخی دیگر از مدیران کشور مشمول قانون بازنشستگی شد، از این مسئولیت خداحافظی کرد، اما بی تردید تا جایی که قانون اجازه داده است، همچنان به ما کمک خواهد کرد و از دانش و توانمندی او بهره مند خواهیم شد.

وی با اشاره به حجم کار سنگین معاونت های زیرمجموعه معاون اول رییس جمهوری،‌ خاطر نشان کرد: به دلیل گسترش و حجم بالای کارها،‌ با پیگیری نهاد ریاست جمهوری و سازمان امور اداری و استخدامی کشور حوزه معاونت نظارت و هماهنگی معاون اول رییس جمهوری به دو معاونت افزایش یافت که یکی از معاونان آقای شیرکوند است که استاد بنام اقتصاد دانشگاه تهران است و در حوزه اجرایی نیز فعالیت های متعددی داشته ودر دوره دولت آقای خاتمی نیز معاون وزارت اقتصاد بود و تسلط خوبی بر اقتصاد کلان کشور دارد.

جهانگیری همچنین با اشاره به ویژگی های علیخانی معاون دیگر زیرمجموعه حوزه معاون اول رییس جمهوری، افزود: وی فردی جوان است و تاکنون نیز در همین مجموعه دارای مسئولیت بوده و هدف ما این بود که یکی از معاونین را از میان مدیران داخل مجموعه منصوب کنیم و ایشان بعنوان معاون فرهنگی، اجتماعی و همکاری های منطقه ای انتخاب شد.

 

**اصلی ترین وظیفه ما خدمت به مردم است
رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت پیشین معاون اول رییس جمهوری نیز در سخنانی در این مراسم گفت: برای انجام به موقع کارها صبر و حوصله و پی گیری لازم است، استراتژی کار ما حمایت و تسهیل امور و ماموریت ما نیز حمایت و نظارت و پیگیری در پروژه های ابلاغی بود.

معاون هماهنگی و نظارت پیشین معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی، قانون رفع موانع تولید، شوراهای عالی، پیگیری توسعه همکاری با کشورهای همسایه از مهمترین سرفصل ها و دستور کارهای حوزه معاونت اول رییس جمهوری بود که نتایج آن حاصل تلاش همه همکاران در این حوزه بوده است.

ویسه با بیان این که تا نفس دارم خدمتگزار مردم و کشور هستم، افزود: اصلی ترین وظیفه ما خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
وی حدود پنج سال و نیم در نهاد ریاست جمهوری در حوزه هماهنگی و نظارت در پروژه های مختلف مورد نظر مسیولیت داشته است.

در ابتدای این مراسم محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت ضمن تقدیر از خدمات «رضا ویسه» معاون هماهنگی و نظارت پیشین معاون اول رییس جمهوری درباره شخصیت و خدمات وی در دوران مسیولیت در نهاد ریاست جمهوری و حوزه معاونت اول رییس جمهوری سخنرانی کرد.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری هفتم اسفند در احکام جداگانه ای، «مهدی علیخانی» را به عنوان معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه ای و «سعید شیرکوند» را نیز به عنوان معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی خود منصوب کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی