بازدید 4261
نبض تالار شیشه‌ای حافظ؛

عقب نشینی شاخص کل بورس در کانال ۱۶۴ هزار واحد/ تملک بازار توسط حقیقی‌ها

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه سیزدهم اسفندماه ۹۷، با کاهش ۲۰۴ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به رقم ۱۶۴ هزار و ۲۳۸ واحد رسید. این در حالی است که روز گذشته شاهد رشد اندک ۷۲ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد نماگر کل بازار سرمایه بودیم.
کد خبر: ۸۸۲۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱ 04 March 2019

تابناک اقتصادیشاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه سیزدهم اسفندماه ۹۷، با کاهش ۲۰۴ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به رقم ۱۶۴ هزار و ۲۳۸ واحد رسید. این در حالی است که روز گذشته شاهد رشد اندک ۷۲ واحدی معادل ۰.۰۴ درصد نماگر کل بازار سرمایه بودیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ امروز تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته جاری، بر خلاف روز قبل، شاهد روند نزولی تعدادی از شاخص‌های منتخب بود؛ به گونه‌ای که، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۵۹ واحدی معادل ۰.۱۲ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۵۶۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۸ واحدی معادل ۰.۰۹ رصد، عدد ۳۰ هزار و ۹۰۶ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۰ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۲۱ هزار و ۶۵۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۷۰ واحد کاهش معادل ۰.۱۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۸۳ هزار و ۶۹۹ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۳۱۴ واحد کاهش معادل ۰.۲۵ درصد به رقم ۱۲۳ هزار و ۴۹۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۶۹ واحد افزایش معادل ۰.۱۲ درصد همراه بود و عدد ۳۱۵ هزار و ۲۷۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در ساعت ۱۰:۰۵ داشت و در سطح ۱۶۴ هزار و ۷۷۸ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس

در معاملات امروز بازار سرمایه، نماد معاملاتی وبملت متعلق به بانک ملت با ۹۰ واحد، نماد کچاد متعلق به معدنی‌وصنعتی‌چادرملو با ۴۲ واحد، نماد وامید متعلق به گروه مدیریت سرمایه گذاری امید با ۳۱ واحد، نماد کگل متعلق به معدنی و صنعتی گل گهر و نماد رانفور متعلق به خدمات‌انفورماتیک با ۲۵ واحد، نماد ومعادن متعلق به توسعه‌معادن‌وفلزات با ۲۳ واحد، نماد پارسان متعلق به گسترش نفت و گاز پارسیان و نماد بفجر متعلق به پتروشیمی فجر با ۲۲ واحد و همچنین نماد فخوز متعلق به فولاد خوزستان با ۲۰ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در روند کاهشی شاخص کل بورس داشتند.

در مقابل، نماد فملی متعلق به ملی صنایع مس ایران با ۱۲۲ واحد، نماد کاوه متعلق به فولاد کاوه جنوب کیش و نماد جم متعلق به پتروشیمی جم با ۲۶ واحد، نماد شاراک متعلق به پتروشیمی شازند با ۲۲ واحد، نماد‌های وب متعلق به داده گسترعصرنوین-های وب با ۱۹ واحد و نماد دروز متعلق به داروسازی روزدارو با ۱۲ واحد افزایش، بیشترین نقش را در جلوگیری از افت بیشتر نماگر کل بورس داشتند.

معامله‌گران بورس امروز ۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۱۴۹ هزار و ۱۳۳ نوبت معامله و به ارزش ۷۴۱ میلیارد و ۸۵ میلیون تومان داد و ستد کردند.

بر اساس این گزارش و به نقل از بازار سرمایه (سنا)؛ بررسی ها نشان می دهد، الگوی معاملاتی سهامداران این روزها کوچ به سمت نمادهای کوچک بورسی است. تشدید عرضه در نمادهای بزرگ در حالی امروز نیز ادامه داشت که بازگشایی بازارهای جهانی با خوش بینی های بسیاری به توافق تجاری آمریکا و چین همراه بود.

کالامحورهای بورسی طی یکسال اخیر رشد قیمتی قابل توجهی داشته اند، که به زعم کارشناسان بزرگترین اهرم صعود آن ها روند قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی بوده است. از این رو، این انتظار وجود داشت که بازتاب روند امروز بازارهای جهانی در بورس تهران دیده شود. در کنار این اظهارنظرها، بسیاری براین باورند در ماه آخر سال نیاز به نقدینگی در میان تمام بازیگران بورسی تشدید می شود، همین امر مسبب تشدید فروش در بسیاری از سهام شرکت ها شده است.

تملک بازار توسط حقیقی ها

از نکات مهم داد و ستدهای امروز تالار شیشه ای، تملک بازار توسط حقیقی ها بود. بازیگران خرد که در چند روز گذشته مالکیت بازار را از دست داده بودند، امروز توانستند بار دیگر سکان بازار را در اختیار بگیرند.

حقیقی ها بیشترین خرید را صنایع خودرو، سیمان و ارتباطات داشتند. این گروه حجم تقاضای قابل توجهی در نماد "خپارس"  و "های وب" داشتند. بزرگان بازار نیز امروز در گروه های کانه فلزی و دارویی حمایت ویژه ای داشتند. عمده جمع اوری صفوف تویط این گروه در نماد های "فملی" و "امید" صورت گرفت.

برترین صنعت بازار بانک ها بودند. ارزش معاملات این گروه به بیش از ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم رسید. خودرویی ها دومین صنعت برتر بازار بودند. این گروه امروز بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و حدود ۳۶۰ میلیون سهم از این شرکت ها توسط سهامداران خریداری شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار