بازدید 14793
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تشریح کرد:

همه می‌توانند از ماموران پلیس فیلم بگیرند؟

کد خبر: ۸۸۲۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹ 03 March 2019
شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که تخلف یکی از چهره‌های فوتبالی کشور منجر به بروز یک مبحث حقوقی بسیار مهم شده و این سوال را ایجاد کند که آیا فیلم گرفتن از ماموران پلیس حین انجام وظیفه جرم است یا خیر؟

به گزارش «آزادی» چند روز پیش فرهاد مجیدی بازیکن سابق و مربی فعلی استقلال که شبانگاهان در یکی از بزرگراه‌های تهران تردد می‌کرد توسط ماموران راهور پلیس تهران متوقف می‌شود. وی که به این اقدام پلیس معترض بوده از مکالمه خود با ماموران راهور توسط گوشی همراه خود فیلمبرداری کرده و آن را در استوری صفحه اینستاگرامش منتشر می‌کند.

این اقدام فرهاد مجیدی با واکنش مقامات نیروی انتظامی مواجه شد به گونه‌ای که حتی بالاترین مقام انتظامی کشورهم به این واقعه واکنش نشان داد. سردار حسین اشتری ظهر در همایش سراسری روسا و مدیران پلیس راهور سراسر کشوربا بیان اینکه با رعایت تمام موارد، قانون را اعمال می‌کنیم، یادآور شده بود: در اجرای قانون تبعیضی نداریم، نه خودرو و نه شخصیت در اعمال قانون فرقی ندارد هر کس که قانون را رعایت نکند اعمال قانون می‌شود؛ اگر مأمور ما در اجرای قانون کوتاهی کرد به آن رسیدگی می‌کنیم، اما کسی حق ندارد به مأمور توهین کند، از مأمور قانون تصویر بردارد و وی را تهدید کند، از مأمورانمان در هر کجای کشور حمایت می‌کنیم، چون جانشان را می‌دهند.

حال در همین ارتباط حجت الاسلام جلیل محبی دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به این سوال که سردار اشتری گفته‌اند تصویربرداری از مأموران نیروی انتظامی در حین انجام وظیفه غیرقانونی است گفت: از منظر قانون ایران هیچ عملی جرم نیست مگر اینکه مطابق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته باشد.

وی افزود: برای تصویربرداری فقط ۳ مورد هست که تصویربرداری کردن از آن ممنوع است. اول تصویربرداری کردن از حریم خصوصی افراد که مطابق قانون سمعی و بصری جرم است، دوم تصویربرداری کردن از استحکامات نظامی و امنیتی که مطابق ماده ۵۰۳ قانون مجازات اسلامی ممنوع است و سوم تصویربرداری کردن و ارسال آن برای خارجی‌ها و اتباع بیگانه و دوول خارجی متخاصم علیه جمهوری اسلامی جرم است که این جرم در واقع همکاری با خارجی‌ها محسوب می‌شود.

محبی گفت: در غیر از این آزاد است و هر عمل و فیلم‌برداری از رفتار پلیس با توجه به اینکه فرد نمی‌خواهد به خارج بفرستد و فقط می‌خواهد در داخل رفتار پلیس را نشان دهد جزء آزادی‌های مردم محسوب می‌شود و قانون‌گذار جلوی این عمل را نگرفته و این عمل آزاد است و بیان فرمانده ناجا سردار اشتری، بیان حقوقی نیست.

وی ادامه داد:‌ای کاش سردار اشتری قبل از اظهار نظر با مشاورین حقوقی‌شان این مسئله را مطرح می‌کردند؛ لذا نتیجتاً اینکه فیلم گرفتن از رفتار پلیس برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی خودمان نه برای ارسال به دشمن و برای ارزیابی جامعه امری آزاد است و همه می‌توانند این کار را در راستای امر به معروف و نهی از منکر انجام بدهند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به این سوال که اگر سردار اشتری بگویند که به واسطه فیلم گرفتن و انتشار این فیلم در شبکه اینستاگرام پلیس در برابر خارجی‌ها تضعیف می‌شود، چه پاسخی می‌شود داد گفت: تضعیف نیست، اسم این تقویت است.

وی گفت: ما مردم برای اینکه رفتار پلیس را بتوانم ارزیابی کنم از آن فیلم می‌گیریم و پخش می‌کنم و هیچ‌جای قانون هم جرم نیست. اگر فیلم را مستقیماً به دشمن بدهم این جرم است، ولی اگر آن را به دشمن ندهم این جرم نیست لذا این عمل در راستای آزادی‌های مردم است و نمی‌توانیم آزادی‌های مردم را خلاف قانون محدود کنیم.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که مامور ناجا که در خیابان جلوی چشم همگان در حال انجام وظیفه است یا مطابق قانون رفتار کرده یا خلاف قانون. اگر مطابق قانون است که باید به فیلم منتشر شده از آن مامور افتخار کنیم و اگر خلاف قانون است گرفتن فیلم موجب می‌شود پلیس رفتار خود را اصلاح کند.

جلیل محبی با اشاره به این مطلب که فیلم گرفتن از همه مامورین دولتی بجز درموارد ممنوع قانونی به نفع کشور و مردم و در راستای امر به معروف و نهی از منکر مسوولین است گفت: ضمن این که ما حق نداریم آزادی مردم را بر خلاف قانون مصوب مجلس و شرع مقدس محدود کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر