بازدید 117444

روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی

کد خبر: ۸۸۲۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ 03 March 2019

مردانی که با علائم بزرگ شدن پروستات که به نام هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می‌شود، مانند مکث در ادرار، تکرر ادرار شبانه، و جریان ضعیف ادرار مواجه هستند، گزینه‌های مختلفی برای کمک به کوچک شدن این غده و بهبود شرایط خود در اختیار دارند. برخی از این گزینه‌ها شامل دارو‌هایی برای بزرگی پروستات هستند که می‌تواند برخی عوارض جانبی ناخوشایند را به همراه داشته باشد و همچنین درمان‌های طبیعی و گیاهی نیز در دسترس هستند.

به گزارش  عصر ایران به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، ایجاد تغییرات در سبک زندگی یکی از روش‌های طبیعی است که می‌توانید برای کوچک شدن اندازه پروستات مد نظر قرار دهید.

روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی

به خاطر داشته باشید که می‌توانید علائم یک پروستات بزرگ شده را تجربه کنید، بدون این که در واقع این اتفاق رخ داده باشد و بالعکس. در هر صورت، مواد غذایی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است می‌توانند به همراه درمان‌های طبیعی دیگر مانند ورزش منظم، حفظ وزن سالم، حفظ تعادل هورمون ها، مصرف مکمل‌های طبیعی، و محدود کردن محرک‌هایی مانند الکل و کافئین، هم از سلامت پروستات و هم سلامت دستگاه ادراری شما پشتیبانی خواهد کرد.

روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی

آووکادو از جمله معدود مواد غذایی است که مقدار خوبی از بتا-سیتواسترول، ماده‌ای موثر در کاهش التهاب پروستات، را ارائه می‌کند. به عنوان مثال، یک مطالعه به ارزیابی شرایط ۱۷۷ مرد دارای پروستات بزرگ شده پرداخت. شرکت کنندگان به مدت شش ماه روزانه ۱۳۰ میلی گرم بتا-سیتواسترول دریافت کردند. پس از پایان مدت مطالعه، شرکت کنندگان بهبود قابل توجه در امتیاز‌های علائم ادراری و پروستاتی را نشان دادند که در حقیقت قابل مقایسه با بهبود حاصل از مصرف داروی پروسکار (Proscar) بود.

از دیگر مواد غذایی که منبع خوبی برای بتا-سیتواسترول هستند می‌توان به گل تاج خروس، برگ گشنیز، گردوی آمریکایی، دانه‌های کدو تنبل، سویا، و جوانه گندم اشاره کرد.

روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی

چای سبز حاوی کاتچین ها، از جمله اپی‌گالوکاتچین‌ها است که آنتی اکسیدان‌هایی قوی محسوب می‌شوند و می‌توانند بر تولید و فعالیت هورمون‌ها اثرگذار باشند، از این رو، ممکن است در درمان بزرگی پروستات مفید باشند.

همچنین، چای سبز در مهار ۵-آلفا ردوکتاز، آنزیمی که در بزرگ شدن پروستات نقش دارد و تبدیل عادی تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) را کاهش می‌دهد، موثر عمل می‌کند. تجمع دی هیدروتستوسترون رشد سلول‌های پروستات و در نتیجه آن بزرگ شدن آن را تشویق می‌کند.

روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی

هم مطالعاتی با سوژه‌های حیوانی و هم سوژه‌های انسانی توانایی انار برای کمک به مدیریت بزرگی پروستات را نشان داده اند. در یکی از جدیدترین مطالعات، عصاره آب انار در پیشگیری از بزرگ شدن پروستات ناشی از فعالیت تستوسترون موفق بوده است. دانشمندان ویژگی‌های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی انار را عوامل کلیدی در این زمینه می‌دانند.

در آزمایش‌های بالینی با حضور سوژه‌های انسانی، دانشمندان شواهدی مبنی بر این که آب انار به افزایش چشمگیر متابولیت‌های اکسید نیتریک منجر شده است را شاهد بودند که به نظر می‌رسد عامل کلیدی در تسکین علائم بزرگی پروستات است.

ماهی سالمون و دیگر ماهی‌های چرب

روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی

ماهی‌های چرب که از آن جمله می‌توان به سالمون، تن، شاه ماهی، ساردین، و خالمخالی اشاره کرد سرشار از اسید‌های چرب امگا-۳ هستند که ممکن است سطوح ناکافی از این ماده مغذی به بروز مشکلات پروستات منجر شود.

مطالعه‌ای که به تازگی در نشریه International Urology and Nephrology منتشر شد، نشان داد که اسید‌های چرب امگا-۳ اثر بالقوه در کاهش التهاب در اندام‌های اورولوژیک، از جمله پروستات دارند.

اگر تمایلی به مصرف ماهی ندارید، می‌توانید برای دریافت اسید‌های چرب امگا-۳ منابع غذایی دیگر مانند پودر بذر کتان، دانه‌های چیا، ارگانو، گردو و اسفناج را مد نظر قرار دهید.

گوجه فرنگی

روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی

گوجه فرنگی‌های رسیده بیشترین میزان لیکوپن را دارا هستند که یک ترکیب کوچک کننده پروستات محسوب می‌شود. برای بهره‌مندی از بیشترین میزان لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باید آن را به صورت پخته مصرف کنید. به عنوان مثال، رب گوجه فرنگی، و سوپ گوجه فرنگی نسبت به گوجه فرنگی تازه منابع بهتری برای لیکوپن هستند. شواهد نشان داده اند که لیکوپن می‌تواند به مردان مبتلا به بزرگی پروستات کمک کند و سطوح آنتی‌ژن، پروتئینی مرتبط با بزرگ شدن پروستات و التهاب پروستات، را کاهش دهد.

از دیگر منابع لیکوپن می‌توان به زردآلو، پاپایا، گریپ فروت صورتی، و هندوانه اشاره کرد.

سبزیجات

روش کوچک کردن پروستات با فرمول غذایی

برای آشنایی با دیم (دیندولیل متان) باید با ایندول-۳-کابینول (I۳C) آشنا باشید که یک پیشساز برای دیم است. دیندولیل متان و ایندول-۳-کابینول برای کمک به مدیریت بزرگی پروستات استفاده می‌شوند. ایندول-۳-کاربینول یک ماده مغذی گیاهی است که به مقدار زیاد در بروکلی و دیگر سبزیجات چلیپایی مانند کلم، جوانه‌های بروکسل، گل کلم، کیل و تربچه یافت می‌شود.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان داده اند که دیندولیل متان و ایندول-۳-کابینول می‌توانند به پیشگیری از التهاب در پروستات کمک کنند.

برخی از سبزیجات، به ویژه بروکلی و نمونه‌های دیگری که حاوی ماده مغذی گیاهی دیم (DIM) هستند می‌توانند به کاهش التهاب پروستات کمک کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان