بازدید 3079

کنگره به‌دنبال نظارت بر قرارداد هسته‌ای با عربستان

کد خبر: ۸۸۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ 01 March 2019

اعضای کنگره آمریکا روز پنجشنبه طرحی را ارائه دادند که در صورت تصویب، هرگونه قرارداد همکاری و فروش تجهیزات هسته‌ای آمریکا به عربستان سعودی را منوط به تایید کنگره می‌کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سناتور«ادوارد مارکی» از حزب دمکرات و سناتور «مارکو روبیو» از حزب جمهوریخواه، طرح موسوم به «قانون اشاعه هسته‌ای سعودی» را روز پنجشنبه ارائه کردند.

همزمان، طرح مشابهی در مجلس نمایندگان آمریکا با حمایت نماینده دمکرات «برد شرمن» و «تد یوهو» عضو جمهوریخواه این مجلس به ثبت رسید.

شرمن در بیانیه‌ای درخصوص این طرح نوشت: نمی‌توان به دولتی که حتی برای در اختیار داشتن استخوان‌بُر هم مورد اعتماد نیست، سلاح هسته‌ای فروخت.

اشاره وی به قتل خونین «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول است.

به گزارش رسانه‌ها، پس از قتل خاشچقی جنازه وی قطعه قطعه و اجزای بدنش به صورت مجزا از ساختمان کنسولگری خارج شده بود.

پس از این قتل، شمار حامیان عربستان سعودی در کنگره آمریکا با ریزش شدیدی مواجه شد.

کاخ سفید اما نه تنها حاضر به محکومیت مقام‌های عالی‌رتبه سعودی و قطع همکاری با این کشور نشده که اخیرا حتی انتقال فناوری‌های حساس هسته‌ای به عربستان را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

به تازگی مجلس نمایندگان آمریکا در گزارشی، از تلاش مشاوران و منصوبان ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور برای فروش تجهیزات هسته‌ای به ریاض، با وجود مخالفت اعضای شورای امنیت ملی آمریکا خبر داده بود.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، هدایت این تلاش‌ها را پیشتر «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهوری آمریکا بر عهده داشته و بعدها «ریک پری» وزیر انرژی دولت ترامپ جایگزین او شده است.

از جمله اتهام‌های مطرح علیه نزدیکان ترامپ، مسأله تضاد منافع و بهره‌مندی شخصی آن‌ها از قرارداد احتمالی با ریاض برای فروش تجهیزات هسته‌ای است.

سیاست‌مداران و قانونگذاران آمریکایی نگرانند که بی‌توجهی کاخ سفید به تخطی احتمالی ریاض از تضمین‌ها و تعهدات امنیتی مرتبط با بازپردازش ضایعات هسته‌ای، بعدها به تهدیدی جدی علیه امنیت ملی آمریکا تبدیل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار