بازدید 2833

بدهی ۱۲۰ میلیاردی بهزیستی به مراکز نگهداری معلولان و سالمندان

کد خبر: ۸۸۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 27 February 2019

مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور با اشاره به اینکه بهزیستی ۱۲۰ میلیارد تومان بدهکار است، گفت: در صورت عدم پرداخت، این مراکز با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

به گزارش مهر، سعید سعدآبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر ۲۳۰۰ مرکز نگهداری و آموزشی توانبخشی در کشور فعالیت می‌کنند که ۲۵ هزار پرسنل در این مراکز به معلولان و سالمندان خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ هزار معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن تحت پوشش این مراکز هستند، افزود: هزینه‌های مراکز توانبخشی هر سال بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تعیین می‌شود که البته هزینه‌های امسال مطابق مصوبه سال ۹۶ پرداخت شده است.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور تصریح کرد: نمایندگانی از انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی، نماینده وزارت رفاه و نماینده بهزیستی در خصوص حداقل و حداکثر یارانه مراکز تصمیم می‌گیرند و طبق آن در بودجه سنواتی دولت پیش‌بینی خواهد شد.

سعدآبادی با اشاره به اینکه پرداخت یارانه همانند سال قبل مشکلات زیادی را برای مراکز توانبخشی ایجاد کرده است، تأکید کرد: هزینه مراکز نگهداری سالمندان و معلولان توسط خیرین و بخشی نیز توسط دولت تأمین می‌شود.

وی گفت: یارانه‌ای که هر سال به مراکز اختصاص پیدا می‌کند، صرف هزینه‌های موادغذایی، پوشاک، هزینه‌های بهداشتی و ... معلولان و سالمندان می‌شود و در سال جاری با توجه به تغییراتی که در نرخ ارز و مشکلات اقتصادی ایجاد شد، هزینه‌های این افراد را نسبت به گذشته بالاتر برد اما متأسفانه یارانه ما همان اندازه سال قبل است.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور تصریح کرد: هزینه نگهداری یک معلول در سال ۹۶، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود که این رقم در سال ۹۷، به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که این افزایش قیمت، مشکلاتی را برای مراکز ایجاد کرد.

سعدآبادی با اشاره به اینکه یارانه مراکز به موقع پرداخت نمی‌شود، افزود: ماهیانه باید ۷۷۰ هزار تومان مابه‌التفاوت یارانه سال قبل و امسال به مراکز پرداخت شود که تاکنون این موضوع عملی نشده است.

وی گفت: بدهی که از بابت پرداخت مابه‌التفاوت یارانه سال قبل و امسال مراکز بهزیستی دارد، ۱۲۰ میلیارد تومان است که با عدم پرداخت آن، مشکلات زیادی برای مراکز ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۵۰ مرکز روزانه نگهداری از معلولان و سالمندان داریم، اظهار داشت: یارانه این مراکز ۴۳۵ هزار تومان است و یارانه مراکز شبانه‌روزی نیز ۸۰۰ هزار تومان است که البته به درستی پرداخت نمی‌شود.

سعدآبادی با تأکید بر اینکه ۱۵ هزار نفر از افرادی که در مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند، مجهول‌الهویه هستند، گفت: این افراد هیچ خانواده‌ای ندارند و باید به طور کامل هزینه‌های آنها توسط ما پرداخت شود.

وی بیان کرد: اگر حقوق و دستمزد سال آینده ۳۰ درصد افزایش پیدا کند، مراکز غیردولتی ما تعطیل خواهد شد چرا که توان پرداخت آن را نداریم اما در صورت افزایش ۲۰ درصدی، امکان تعطیلی ضعیف‌تر می‌شود.

مدیرعامل انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی معلولان کشور با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار سال ۹۷ را ۱۰۰ درصد تخصیص دهد چرا که در حال حاضر ۸۳ درصد تخصیص داده و خزانه‌داری نیز ۷۰ درصد پول را به بهزیستی پرداخت کرده است، گفت: اگر ۱۰۰ درصد اعتبارات داده شود، یارانه بهمن و اسفند ماه نیز پرداخت خواهد شد.

سعدآبادی همچنین در مورد بودجه‌ای که از محل هدفمندی یارانه‌ها باید پرداخت شود، خاطرنشان کرد: چنانچه اعتبار این محل به درستی به بهزیستی پرداخت شود، می‌تواند در جهت ارائه خدمات به مددجویان تحت پوشش اقدام کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار