بازدید 41673

سقوط چشمگیر و شدید شانس قبولی در کنکور ۹۸!

برخلاف آنچه تصور می‌شد، شانس قبولی داوطلبان در کنکور ۹۸ از همیشه پایین‌تر است؛ آنقدر پایین که هرگز سابقه نداشته!
کد خبر: ۸۸۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷ 27 February 2019
برخلاف آنچه تصور می‌شد، شانس قبولی داوطلبان در کنکور ۹۸ از همیشه پایین‌تر است؛ آنقدر پایین که هرگز سابقه نداشته!

به گزارش «تابناک»، این را آمار داوطلبان ثبت نام کننده در کنکور سال بعد نشان می‌دهد که حدود یک میلیون و صد هزار نفر است؛ آماری که قرار است افزایش پیدا کند چراکه مهلتی جدید برای بازماندگان از ثبت نام در نظر گرفته شده است.

استقبالی که قیاس آن با آمار ثبت نام کنندگان در کنکور ۹۷، حکایت از رشد شمار متقاضیان دارد، آن هم در شرایطی که ظرفیت کنکور به شدت کاسته شده و قرار است ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور و با تکیه بر سوابق تحصیلی متقاضیان پر شود.

تغییری که بر اساس مصوبه اخیر اعمال می‌شود و موجب شده تنها ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها با کنکور تکمیل شود. کاهش ظرفیتی که نه تنها موجب کاهش شمار متقاضیان کنکور نشده، که با افزایش شمار داوطلبان این آزمون سراسری همراه شده است. افزایشی که نتیجه آن، کاهش شانس قبولی و موفقیت در کنکور است.

رویدادی که قرار بود از شمار کنکوری‌ها بکاهد، اما این گونه نشده است تا مشخص شود که تغییرات اخیر کنکور، آن چنان که تصور می‌شد، کارآمد نیستند چراکه نتوانسته‌اند کنکور را از رونق انداخته و از آسیب‌های فراوان ناشی از آن، بکاهند.

صحبت درباره آسیب‌هایی است که یکی از آنها، فشار شدیدی است که بر متقاضیان ورود به دانشگاه در مسیر کنکور وارد می‌آید. فشاری که حالا به بالاترین سطح خود رسیده و موجب شده شانس قبولی شرکت کنندگان به شدت کاهش پیدا کند؛ شانسی که در کنکور ۹۷، ۷۵ درصد محاسبه و اعلام شده بود.

رویدادی که ممکن است به دلایل مختلف، از جمله ضعف مسئولان در اطلاع رسانی و تشریح کامل وضعیت پذیرش دانشگاه‌ها در سال ۹۸ بروز کرده، یا حتی ریشه در بی اعتمادی داوطلبان به تصمیم مسئولان یا مسائل دیگر داشته باشد، اما فارغ از علت بروز و ظهور آن، از این رو که رقابت در کنکور را به فشرده‌ترین حالت خود رسانده، به شدت قابل تامل است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۰
کار کارشناسی انجام نگرفته است ، یلکه یک شبه تصمیم گرفتند . که مثلا دارن قانون رو انجام میدن .
دانش آموزان انسانند ، و دارای تفکر .
از خود این آقایان بپرسید : حاضرند بچه های خود را به رشته های 15% نفرستند و به 85& یا بفرستند . اگر این کار را کردند ، بنده هم این کار رو انجام میدم .
تصمیمات بی مطالعه و صرفا از روی حدس و گمان و احساس نتیجه ای جز این ندارد.
خیلی از این جمعیت کنکور بده سیاهی لشگر هستند. همیشه یک جمعیت خاصی هدفشون رشته های شاخص و یا پولساز هست و بقیه به سمت پیام نور و علمی کاربردی و ... هدایت خواهند شد. پس جای نگرانی نیست.
عزیزم تحلیل شما هم درست است هم غلط اول انکه فقط تعداد محدودی رشته در تعداد محدودی دانشگاه برای داوطلبان ارزشمند است و بقیه رشته ها سیاهی لشگرند که کسانی در انها تحصیل می کنند که نیاز به مدرکی برای قاب کردن دارند اما در عین حال این رشته ها و متقاضیان هم وجود دارند پس نمی شود گفت فشار کنکور زیاد است جون قبولی در دسترس است بلکه بگویید فشار کنکور برای رشته های درجه ۱ زیاد است
مسخره ترین تحلیلی بود که خوانده بودم
هيج كدام نيست، مردم پول دانشگاه آزاد را ندارند و نتيجتا تمايل به دانشگاه سراسري زياد شده
جایی نیست که سالم مانده باشد. اینجا هم تبعیض. آخه کنکور یک فرصت برابر به همه میده که با هم رقابت کنن و هر کسی که دانش و آمادگی بیشتری داره در رشته مورد علاقه قبول بشه.
ببینید چقدر دیگه به جوانهای بی پناه این مملکت میتوانید ظلم کنید. چقدر سهمیه های ناعادلانه که استعدادها را نابود میکنه. آخه یکی بگه چرا کسی که عضو هیئت علمی و مرفه است باید بتواند فرزند خود را از دانشگاه یالغوزآباد به دانشگاه تهران منتقل کنه. فریادرس کجاست؟ بی عدالتی تا کی؟
برادر در کنکور شانس معنا ندارد انتخاب برترهاست نه شانسی قبول شدن قرار نیست قرعه بکشن که
تابی از اون حرفها زدی که فقط چیزی گفته باشی !!!!!!
تا دیر نشده ظرفیت پزشکی و تخصص پزشکی را بالا ببرید وگرنه سال های سال همچنان باید به صنف باج بدهید.
کسانی که خواستار رشته های تاپ هستند ، بسیار زیاد شده اند ولی من بین بچه ها می بینم که تلاش زیادی نمی کنند و فعلا به فکر امتحانات نهایی هستند . کتاب های نظام جدید خیلی ساده شده اند ولی سرگردانی بچه ها برای پیش بینی کنکور مانع از موفقیت آنها خواهد شد . از نظر من نظام قدیم موفق تر خواهند بود چراکه برای تراز بندی بین جدید و قدیم باید تقریبا سوالات یکسان و شبیه هم باشند از این رو با حجم محدود اطلاعات نظام جدید کنکور 98 آسان خواهد بود .
احتمالا فکر کرده اید که یک کنکوری الان اینجا چیکار می کند و باید الان درس بخواند ، پس من رفع زحمت می کنم .
دوستان گلم زیاد خودتون ناراحت نکنین از دانشگاه ۱۰ نفر ظرفیت داشته باشه ۸ تاش با سهمیس. دیگه خودتون بقیشه بدونین
آیا در کنکور سراسری قبول شدم یان
توروخدا این سهمیه جانبازان شهیدا حذف کنید
فقط پول...فک میکنید همه اینایی که پزشکی قبول شدن نابغن....نه خیر....با پول بهترین معلم...بهترین تکنیک...یادمه سوالات نهایی رو هم خریده بودن...یا باند فروش سوالات کنکور در بلوچستان....
خدا شکر من سهمیه ی خیلی زیادی دارم
خدا شکر من سهمیه ی خیلی زیادی دارم
مسولان بیسوادی که قادر به اتخاذیه تصمیم درست نیستند وبا رندگی جوانان اینگونه باری میکنند باید جوابگو باشند باید به خاطر این اتلاف سرمایه انسانی وبیت المال اعدامشان کرد تابا رندگی جوانان وخانواده ها اینگونه باری نکنن اقای مسول کجایی باپاسخگوباش
مسولان بیسوادی که قادر به اتخاذیه تصمیم درست نیستند وبا رندگی جوانان اینگونه باری میکنند باید جوابگو باشند باید به خاطر این اتلاف سرمایه انسانی وبیت المال اعدامشان کرد تابا رندگی جوانان وخانواده ها اینگونه باری نکنن اقای مسول کجایی باپاسخگوباش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل