بازدید 20821

گلو درد عفونی نوزاد

کد خبر: ۸۸۱۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 26 February 2019

معمولا نوزادان کمتر دچار گلودردهای عفونی می‌شوند اما استرپتوکوک‌های گروه B یکی از عوامل مهم در عفونت زودرس اولیه نوزادان هستند. این باکتری‌ها در واقع همزمان با تولد، از طریق کانال زایمان، از مادر به نوزاد منتقل می‌شود و می‌تواند دل درد نوزاد را به دنبال داشته باشد.

اگر شدت باکتری‌های مستقر در واژن مادر شدید باشد، احتمال انتقالش به نوزاد کمتر است و اگر میزان استقرار باکتری‌ها بسیار شدید باشد، نوزاد با احتمال بالاتری از ابتلا روبرو خواهد بود.

عفونت گلو یا سیاه سرفه نوزادان

وقتی نوزاد نمی‌تواند به درستی شیر بخورد و موقع بلع شیر گریه می‌کند، احتمالا گلویش دردناک شده است و یکی از شایع‌ترین عوامل باکتریایی این نوع گلودردها همین باکتری استرپتوکوک است که احتمال انتقالش از مادر به نوزاد، موقع زایمان طبیعی وجود دارد.

اما از دیگر عوامل که گلودرد و دل درد نوزاد را به دنبال دارد، می‌توان به عوامل محرک در هوا،‌ قرار گرفتن در معرض دود سیگار،‌ موی سگ و گربه، گرد و خاک، گیاهان می‌تواند باعث بروز گلودرد و علائمی شبیه سرماخوردگی در نوزادان شود.

گلو درد و مراجعه به پزشک

اگر غیر از گلودرد، دل درد نوزاد شدید شده و عوارض دیگری مثل تاول، قرمزی گلو، سختی بلع، نفس تنگی، کم اشتهایی، تف کردن و ... بروز می‌دهد، او را سریعا به پزشک برسانید.

البته گلودرد در موارد بسیار کمی اورژانسی است اما عفونت دریچه بافت گلو می‌تواند مانع از بلغ غذا و مایعات از نای شده، تنفس و بلع را سخت کند. این نوع بیماری تی شدید و خس خس سینه هم به همراه دارد.

گلودرد نوزاد مسری است؟

عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که باعث گلودرد و دل درد نوزاد می‌شوند، مسری هستند. بنابراین سعی کنید از نزدیک شدن افراد بیمار به فرزندتان جلوگیری کرده، او را صرفا روی رختخواب‌های تمیز خودش بخوابانید و به افراد بیمار اجازه ندهید حتی لباس و رختخواب او را لمس کنند. حتما ظروفی که در آن به نوزاد غذا می‌دهید، از ظروف فرد بیمار جدا کرده و از فرد بیمار بخواهید دستهایش را مرتب بشوید.

به این ترتیب احتمال انتقال بیماری به نوزاد کاهش می‌یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار