بازدید 16043

حقوق کارگران باید یک میلیون تومان افزایش یابد/ حقوق کارگران بر مبنای خط فقر باشد

تقریبا یک ماهی می شود که تکلیف افزایش حقوق کارکنان دولت مشخص شده و طبق آنچه در لایحه بودجه سنواتی عنوان شده و به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس نیز رسیده است، حداقل افزایش دستمزد کارمندان دولت 20 درصد تعیین شده؛ البته قرار است این موضوع در صحن علنی نیز بررسی تا شاید اندکی دچار تغییرات شود.
کد خبر: ۸۸۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 24 February 2019

حقوق کارگران باید یک میلیون تومان افزایش یابد/ حقوق کارگران بر مبنای خط فقر باشدتقریبا یک ماهی می‌شود، تکلیف افزایش حقوق کارکنان دولت مشخص شده است. بر پایه آنچه در لایحه بودجه سنواتی عنوان شده و به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس نیز رسیده، افزایش دستمزد کارمندان دولت ۲۰ درصد تعیین شده که البته قرار است این موضوع در صحن علنی بررسی تا شاید اندکی دچار تغییرات شود.

به گزارش «تابناک»؛ اما هنوز موضوع افزایش حقوق و دستمزد کارگران ـ که تعدادشان چندین برابر حقوق بگیران دولت هست ـ تعیین تکلیف نشده و شورای عالی حقوق و دستمزد، رقمی برای سال آینده در نظر نگرفته است. در سالیان گذشته، معمولا روال کار این گونه بود که حقوق‌ها تا پایان سال تعیین تکلیف می شد، ولی امسال زمزمه‌های دیگری به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌هایی که حکایت از احتمال به تأخیر افتادن میزان افزایش‌ها تا سال آینده و اواخر فروردین ماه دارد.

هرچند بحث‌های گوناگونی مانند حقوق توافقی بین کارفرما و کارگر هم گاهی مطرح می‌شود، به نظر نمی‌رسد امسال هیچ فرمول جایگزینی در نظر گرفته شود و آن گونه که از اخبار برمی‌آید، نمایندگان کارفرمایی در انتظار تصویب لایحه بودجه در مجلس هستند تا میزان افزایش حقوق کارگران را بر مبنای افزایش حقوق کارمندان دولت افزایش دهند.

در این باره باید گفت، نظریه های گوناگونی درباره افزایش حقوق کارگران وجود دارد؛ برخی‌ بر این باورند، طبق قانون برنامه ششم و با توجه به گرانی‌های اخیر، باید میزان افزایش بر اساس نرخ تورم باشد. در مقابل نمایندگان کارفرمایی می گویند، این میزان افزایش خارج از قدرت پرداخت آن‌ها خواهد بود و باعث بیکاری بیشتر کارگران می‌شود.

اما برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که حقوق کارگران باید بر اساس خط فقر تعیین شود و به همین دلیل، معتقدند حقوق‌ها باید دست کم به دو میلیون تومان برسد تا کارگران بتوانند بخشی از نیازهای خود را در ماه تأمین کنند.

در همین زمینه، علی اصغر یوسف نژاد، نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸، با اشاره به اینکه دستمزد کارگران ایرانی در مقایسه با کارگران سراسر جهان بسیار کمتر است، گفت: در کمیسیون تلفیق به موضوع دستمزد کارگران ورود پیدا نکردیم، چون این موضوع از اختیارات دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان تأمین اجتماعی و انجمن‌های کارگری است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی هر ساله مزد کارگری را تعیین می‌کند، ادامه داد: دولت وظیفه دارد پیش از پایان سال، حداقل حقوق را بررسی و اعلام کند و اکنون در حال مذاکره و بحث بر سر تعیین حداقل حقوق کارگری هستند.

نماینده مردم ساری در مجلس دهم شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه دستمزد کارگری باید واقع بینانه تعیین شود، عنوان کرد: برای تعیین حداقل حقوق کارگران باید به نرخ تورم، خط فقر و وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور توجه کرد.

وی با اشاره به شرایط شاخص‌های اقتصادی، اظهار داشت: هم اکنون نرخ تورم برای سال ۹۷ بالغ بر ۲۷ درصد اعلام شده و خط فقر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. با این حساب باید حقوق کارگران را به نحوی تعیین کرد تا از پس هزینه‌های زندگی روزمره خانواده شان برآیند. حقوق کارگران در سال جاری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که با توجه به شرایط حکم بر فضای اقتصادی کشور، تصور می‌کنم حداقل حقوق کارگری در سال ۹۸ باید ۲ میلیون تومان باشد.

همچنین محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به ضرورت افزایش حقوق کارگران گفت: از آنجا که در حال حاضر به دلیل کاهش ارزش پول ملی، حقوق کارگران بر اساس نرخ ارز، کمتر از ۱۰۰ دلار شده، قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نخستین بار است در سال‌های پس از انقلاب، ارزش حقوق کارگران تا این حد کاهش یافته، افزود: کاهش ارزش پول ملی مشکلات بسیاری برای معیشت کارگران ایجاد کرده است؛ بنابراین، کارفرمایان باید برای بهبود کیفیت تولیدات خود با پاداش و پرداختی‌های انگیزشی، دریافتی کارگران را افزایش دهند تا بتوانند از این طریق بهره‌برداری نیروی کار را افزایش دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصد به حقوق کارگران حداقل میزانی است که باید به درآمد آن‌ها افزوده شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد نمایندگان برای افزایش حقوق در سال آینده، یک میلیون تومان است. باید دید سرانجام این پیشنهاد در جریان بررسی بودجه ۹۸ در صحن علنی چه می‌شود.

منصوری با بیان اینکه حتی افزایش یک میلیون تومان به دریافتی کارگران نیز نمی‌تواند کمک چندانی به بهبود معیشت آن‌ها باشد، ادامه داد: باید با راهکار‌هایی مانند افزایش بهره‌وری، استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و افزایش صادرات، درآمد کارخانه‌های لوازم خانگی افزایش پیدا کند تا از این طریق، منابع مالی مورد نیاز برای افزایش حقوق کارگران ایجاد شود. این در حالی است که آموزش نادرست نیروی کار و معیشت نامناسبی برای مردم ایجاد کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۶
نیمه اول سال 1398 شاید نتیجه بگیرند و 15% افزایش دهند + سبد حمایتی 5%!
پاسخ ها
زپلشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
حضرت اباعبدالله الحسين«سلام‌الله‌عليه» در روز عاشورا و موقعي که همۀ اصحاب و ياران به شهادت رسیده بوده‌اند، يعني در آن موقعیت حساس، که لازم است مهم‌ترین و حساس‌ترین مطالب بیان شود، آخرین وصیت خود به فرزند برومندشان که در حقیقت آخرین وصیت ایشان به شیعیان و بلکه بشریت است را چنین بیان می فرمايند:

«يا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ» [1]

ای فرزندم، از ظلم به کسی که در برابر تو ، هیچ یاری
کننده‌ای به جز خداوند ندارد، بر حذر باش.
آقایان ظلم به کارگر هیهات ، اگر دین دارید اگر آقا امام حسین را قبول دارید به کارگران ظلم نکنید....
دوربین مخفیه؟
دشمنتونیم مگه پراید 53 تومن گوشت 110 تومن حقوق یک و دویست؟
چند نکته :
1-بیشترین سود افزایش حقوق کارگران به نفع سازمان تامین اجتماعی است.اگر این سازمان در اوضاع رکود و مشکلات اقتصادی بجای 30% ، مثلا 10% از حقوق کارگر بردارد.هم کارگر و هم کارفرما وضع بهتری خواهتد داشت.

2- وضعیت کنونی ناشی از عدم مدیریت صحیح مسئولان است.کارگران در فشارند و لازم است دولت خودش یا وضع موجود را درست کند یا که به جبران خسارت وارده به کارگران بپردازد و همه بار آن را به دوش کارفرم نیاندازد.

3- بسیاری از کارفرمایان نیز مانند کارگران وضع مناسب اقتصادی ندارند و به تنهایی قادر به جبران خسارت وارده از سوی سوئ مدیریت مسئولان نیستند و فشار از سوی دولت می تواند به تعطیلی کسب و کارشان بیانجامد.
افزایش حقوق و ادامه داشتن توروم هیچ مشکلی را حل نمی کند و در کمترین زمان قدرت خرید بدتر از قبل می شود باید توروم مهار شود و ارزش پول ملی تقویت شود البته برای کشوری با ذخایر بزرگ نفت و گاز کار سختی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
تصور می کنم حداقل حقوق در سال 98 باید 2. میلیون تومان باشد . در مسائل اقتصادی باید بر اساس مطالعات علمی نظر کارشناسی داد ، تصور کردن معلوم نیست ه چه نتیجه ای منتهی شود .
اخرین خبر این است که بانک مرکزی می خواهد سیاست کنونی ارزی خود را تحت عنوان بازار متشکل ارز تغییر دهد. همین چند ساعت پیش در مورد التهاب بازار ارز و سکه کامنتی گذاشتیم که همه این التهابات به خاطر نشت اطلاعات و سیاستهای در دست تدوین که قاعدتا باید در پشت اتاق های در بسته باشد تا کسی نتواند از ان در بازار سو استفاده کند. حالا می بینید که ان کامنت درست بوده و افرادی از درون سیستم بانک مرکزی و سایر نهادهای تصمیم گیر اقتصادی و سیاسی این اخبار را به قوم و خویش و کارگزاران خود انتقال می دهند و سودها هزاران میلیاردی می برند.اما ان کامنت:

"در ایران به خاطر فساد اداری نشت اطلاعات اقتصادی بیداد می کند. اگر می بینید که در این چند روز قیمت دلار و طلا شدیدا رو به بالا هست احتمالا نشان می دهد بانک مرکزی شدیدا دچار کمبود منابع دلاری و طلا شده و احتمالا خواستار تصمیم گیری مراجع بالاتر در مورد اقتصاد و این وضعیت خطیر شده و این نامه نگاریها و اخبار به توسط واسطه ها به رانتی های رسیده و انها شروع به خرید سنگین دلار و طلا کردند چون پیش بینی می کنند در هفته های اینده بتوانند به میزان بسیار گرانتری ان را بفروشند. همیشه در ایران نشت اطلاعات باعث می شود قبل از ایجاد رسمی تغییر سیاستها در بازار ارز و سکه و ماشین و.. بازار متوجه شود. خدا می داند چه اندازه قرار است گران شود"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
کشوری مثل ایران کمبود ارزی و طلا اتفاق نمی افتد در طلا که همیشه بیشتتر از هر جنس با ارزش دیگری هست به خاطر اینکه استخراج کننده است
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
در کشورهای پیشرفته که بازار سهام و اقتصاد متکامل دارند بزرگترین جرم برای مقامات اقتصادی یا مدیران اقتصادی که جزای ان حتی از قتل عمد هم بیشتر است همین نشت دادن اطلاعات است. فقط تصور کنید که مثلا شرکت حسابرسی که مسئول حسابرسی صورتهای مالی اپل یا سامسونگ هستند وقتی زودتر متوجه زیان این شرکتها برای سال مالی یا سود سه ماه شوند انها را قبل از تاریخ اعلام رسمی در اختیاز دوست و اشنا و کارگذار خود قرار دهند. دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود. یا ترامپ یا وزرا او بنا بر اطلاعات سری که دارند از مثلا کودتا در فلان کشور نفت خیز خبر داشته باشند و به دوستان خود بگویند که نفت را الان زیاد بخرید.تصور کنید چه جرم سنگینی است ولی در ایران هیچ چیز جدی گرفته نمی شود حتی قسمی که بنا بر ان هرگز نباید این اطلاعات ار حتی به اعضای خانواده خود گفت.
خواهشا در افزایش حقوق ها به بالارفتن بیمه حق بیمه تامین اجتماعی هم توجه شود آنهم تبدیل به هزینه سنگینی میشود . از تابناک خواهمندم پلی شود برای بررسی این مطلب .
لطفاً در مورد مستمری بگیران تامین اجتماعی هم گزارشی تحلیلی تهیه کنید. این عزیزان در شرایط سخت زندگی با حداقل‌های ممکن هستند و امکان زندگی براشون مهیا نیست. در صورتی که سالها حق بیمه بالا دادند.
اقای روحانی شما که دائم تو کشورهای دیگه هستی به قول خودتون کربلا رو که گفتید حقوق چقدره؟ گرونی ها هم تازه فهمیدم کار شما نیست انصافا اعتراف کنید که برنامه دقیق این نوع بحران رو کی بهتون داده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
من دلخوشی ندارم از ایشون ولی قرار هم نیست هر چیزی را بگوییم

قدرت خرید کارگران ایران و عراق تقریبا یکی است
چون دولت تدبیر هزینه ها را بر مبنا دلار تعیین میکنند
بنابراین حقوق کارگران را نیز دلاری کند و در آخر هر ماه با توجه به قیمت دلار ، ریال پرداخت نماید
بنزین را برمبنا دلار، خودرو را بر مبنا دلار ، گوشت نیز بر مبنا دلار و همه اینها به اضافه حقوق بر مبنا قیمت های جهانی
بانک مرکزی که توان حفظ ارزش پول ملی را ندارد ،هما ن بهتر که واحد پولمان یک ارز خارجی باشد حتی شده دینار عراق یا افغانی ، افغانستان
کاهش قدرت خرید معلول تورم است که موجب کاهش ارزش پول ملی شده است ، لذا باید علت های تورم را شناسایی کرده و بر اساس مبانی علمی و تجارب سال های گذشته ، راهکار منطقی و فراگیر ارائه داد . اگر فردی امسال 2 میلیون تومان بگیرد و تورم سالانه 20 درصد باشد و به همین میزان افزایش حقوق سالانه داده شود ، پس از پنج سال باید 5 میلیون حقوق بگیرد که نتیجه آن افزایش نقدینگی در کل کشور ، تورم جدید ، کاهش مجدد قدرت خرید ، رکود ، تورم جدید و . . . می گردد .
اقا یک میلیون هم افزایش دهید با افزایش های دیگری هم که به ان اضافه می شود
به ۲۷۰۰۰۰۰ تومان می رسد و بهتر از رقم افزایش ۲۰ درصدی است
هر چند چشم ما راه به جایی نمی برد
شما نرخ بهره بانکی که به کارخانه ها می دهید پایین و در حد صفر بدهید خود به خود درامد کارگران بیشتر می شود و قیمت ها پایین تر می رود و کاری که همه جای دنیا می کنند
بنده به عنوان یک کارگر این جامعه باید به ارزتان برساند که نباید در این شرایط سیاه نمایی کرد و دشمن را شاد کرد. درسته که انذکی مشکلات های اختصادی ناچیز وجود دارد ولی اینقدرها هم سخت نیست حوقوق ما کارگران کافیست و حتی با کمتر از این هم می توانیم سپری کنیم. این را باید دشمنان بداند و از عصبانیت برود بمیرد امریکای جنایت کار الان نمیتواند جواب جلیقه زردها را بدهد و 99درصد مردم امریکا کارتن خواب شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
احسنت دقیقا همینطور است
آنچه مسلم است حتی افزایش 100 درصدی دستمزد هم نمیتواند اوضاع اقتصادی نابسامان فعلی را جوابگو باشد. اشکال اصلی نظام اقتصادی و سیاسی موجود است که این همه تورم و گرانی و احتکار و اختلاس و کمبود را باعث گردیده. بنابراین مدیران دلسوز با یک برنامه دقیق و کارآمد باید اداره کشور را در دست بگیرند و بدون شعارهای سیاسی و فرافکنی اولویتها را در اختصاص بودجه کشور و جلوگیری از اتلاف بودجه در نهاد های بیمورد داخلی و خارجی ، کشور را از این وضعیت نجات دهند. بدون تردید چنین مدیرانی در ایران وجود دارند.
واي از روزي كه نتيجه ريالي يكماه كارسخت كردن با اصلا كار نكردن براي يك كارگر تقريبا يكي شود .
این افزایش یک میلیونی و حتی 20 درصدی قدرت خرید ما رو حتی به نصف سال قبل نخواهد رسوند.
افزایش حقوق کارگران بهر مقدار که باشد
اولین اثر ان بتولید وکارفرما است اثرات بعدی توان خرید ملت با با توجه به افزایش قیمت کالا که ناشی از افزایش حقوق وبالا رفتن هزینه تولید میباشد کارشناسی افزایش حقوق کارگر خیلی سخت وپیچیده بود که همه ملت بار انرا بردوش میکشند
اقای روحانی چرا نظارت نیست چرا چرا
هر چقدر غیرمنطقی افزایش دهید به همان میزان اخراج می کنیم
در مسابقه قیمت دلار ،و قیمت کالا ها ،مثل همیشه ،کارگران و کارمندان حقوق ثابت بازنده شدند و از رسیدن به حد و نساب لازم جا ماندند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر