بازدید 5912

حقوق کارگران به ریال اما خرجشان به دلار است!

کد خبر: ۸۸۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 24 February 2019

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران پیشنهاد شناور شدن مزد کارگران را نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی دانست و پلکانی کردن حداقل مزد کارگران را ناعادلانه توصیف کرد. وی از کسانی که در مورد دستمزد کارگران اظهارنظر می‌کنند خواست تا یک روز خود را جای کارگران بگذارند و هزینه‌های جاری زندگی را واقع بینانه محاسبه کنند.

به گزارش «تابناک»، هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد کارگران کشور قراردادی و حداقل بگیر هستند و متأسفانه قراردادهای موقت رو به افزایش است. از این رو نمی‌توانیم برای چنین جامعه‌ای حقوق پلکانی تعریف کنیم و حداقل مزد کارگری که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرد ۶۰ درصد افزایش بدهیم و برای کارگری که ۲۰ سال سابقه دارد ۱۰ درصد افزایش مزد را لحاظ کنیم.

وی با ناعادلانه خواندن پلکانی کردن حداقل دستمزد گفت: شاید این طرح در مورد کارمندان دولت قابل اجرا باشد ولی در خصوص کارگران که بخش اعظمی از آنها حداقل بگیرند، امکان پذیر نیست.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه عقب افتادگی مزدی سالهای قبل کارگران باید جبران شود، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم شورای عالی کار در کنار افزایش سالانه حداقل دستمزد، عقب افتادگی مزدی کارگران را هم در یک برنامه ۵ ساله جبران کند؛ مثلاً اگر قرار است ۲۰ درصد به حقوق کارگران افزوده شود ۱۰ درصد هم بابت عقب افتادگی دستمزد کارگران که از سال‌های جنگ طلب دارند اضافه کنند و از این طریق عقب افتادگی مزدی را پوشش دهند.

ابوی درعین‌حال درباره پیشنهاد فراکسیون کارگری مجلس، برای شناور شدن دستمزد کارگران، گفت: منظور از مزد شناور یعنی اگر قیمت ارز شناور است میزان دستمزد کارگران هم به تناسب آن شناور باشد. البته این پیشنهاد در شرایط فعلی اقتصاد قابل اجرا نیست مگر آنکه اصلاحاتی در ساختار اقتصاد کشور صورت گیرد یا یک برنامه بلند مدت برای اجرای آن پیش‌بینی شود.

به گفته این مقام مسئول کارگری، در حال حاضر کارگران به ریال حقوق می‌گیرند اما هزینه‌های زندگیشان به دلار است و وقتی هزینه‌های زندگی به ارز وابستگی شدید داشته باشد باید دستمزدها هم متناسب با هزینه‌های افزایش پیدا کند.

وی درباره اظهارات برخی مسئولان در خصوص متفاوت بودن تعیین دستمزد سال ۹۸ کارگران، گفت: حقیقت آن است که برخی مسئولان بیرون از جلسات شورای عالی کار صحبت‌هایی می‌کنند که با صحبت‌های داخل جلسات شورا متفاوت است. انتظار جامعه کارگری این است که از وعده و وعید پرهیز کنیم و واقعیات زندگی کارگران را در نظر بگیریم.

ابوی تاکید کرد: کسانی که در مورد دستمزد کارگران اظهار نظر می‌کنند یک روز خودشان را جای کارگران قرار بدهند و هزینه‌های جاری زندگی را روی کاغذ بیاورند و محاسبه کنند. اگر کمیته دستمزد رقم هزینه معیشت کارگران را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرده که ما معتقدیم برای یک خانوار چهارنفره بیش از این و در حدود ۵ میلیون تومان است، شورای عالی کار باید در همین اندازه هم برای دستمزد کارگران تصمیم‌گیری کند.

به گزارش ایسنا، کمیته دستمزد شورای عالی کار با بررسی وضع معیشت خانوارهای کارگری در مناطق مختلف و با استناد به گزارش مراجع رسمی آماری و تحقیقات میدانی کمیته‌های مزد در استان‌های مختلف، آخرین رقم هزینه ماهانه معیشت کارگران را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
سلام. ضمن تایید صحبت ایشان باید عرض کنم در مورد کارمندان هم درست نیست. یکی از عوامل افزایش حقوق کارمند تلاش و دریافت امتیاز هستش که باعث میشه ضریب حقوق افزایش پیدا کنه . در عوض کسی که کار نمی کنه افزایش حقوق کمتری دارد. حالا اگر پلکانی حقوق افزایش پیدا کنه ، حقوق کارمند غیر فعال افزایش بیشتری نسبت به کارمند فعال داره. این مسئله خصوصاً در مراکز پژوهشی بیشتر به چشم میخوره. و کارمند انگیزه ای برای تلاش بیشتر نداره.
همش حرف چرت اخرشم 300 اضافه میکنن. بترسید از روزی که کارگرا برای نان بیان بیرون.....
مال کارمندان هم همینطوره
پس کارمندای بد بهت چی . پارسال پلکانی افزایش حقوق دادن . مگه مواد غذایی و زندگی پلکانی خرید و فروش میشه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!شورشو در آوردن
اگر یک ماه اعتصاب شه از طرف کارگران اونی که 18میلیون میگیره کار من با کارگر یکی نیست ببینید چجوری کارها انجام میشه که 18میلیون بگیره.
هر سال اين حرفا هست نهايتا 9 يا بتركونه 10 درصد اضافه ميشه و همه ميرن دنبال كارشون علي ميمونه و حوضش بدبخت كارگر مستاجر با 3 تا بچه!!!!!
از ماست که بر ماست . آره جونم . . .
چند سال قبل عرض کردم خدمت شما ودوستان
چرا فقط کارگران را پر رنگ می کنید؟ کارمند و بقیه اقشار به دلار حقوق می گیرند؟
خدا را شکر که غیر از کارگران بقیه مشاغل به دلار حقوق میگیرند. مثلا معلمان و کارمندان دلاری حقوق میگیرند و ریالی خرج میکنند. البته باید فکری هم به حال کارگران عزیز کرد تا آنها هم مثل سایر مشاغل کشور دلاری حقوق بگیرند.
یکشنبه ۵ اسفند
پراید۵۳ میلیون
سکه ۵ میلیون
دلار ۱۴۴۰۰
هیچکس پاسخگونیست
علی برکت الله
مردم بدبخت شدن
تنها نكته اي كه عامدانه فراموش ميشود همين حقوق به ريال و اخذ هزينه به دلار است كه دولتيها اگاهانه از ان رد ميشوند و متاسفانه سيما هم به ان دامن ميزند اگر بخش ويژه ي خبري با اجراي قاليباف را نگاه كنيد همه ي تلاش مجري كه بقول خودش واتاق بازرگاني نماينده ي بخش خصوصي شده و بدترين برنامه را براي گران كردن اجناس و ناديده گرفتن مردم اجرا ميكند و كسي هم به اين قضيه ورود نميكند را مشاهده خواهيد كرد
حقوق كارگران و كارمندان اضافه نشده دولت اقدام به افزايش 10 درصدي قبض آب و برق كرد بقيه كالاها و خدمات هم به مرور اضافه خواهد شد و سرجم اينها را حساب كني مي بينيد در حدود 100 الي 150 درصد افزايش تعرفه و قيمت داشتيم ولي با افزايش 20 درصدي براي يكبار در سال به قشر كارمند و كارگر توهين و حق شان را پايمال مي كنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر