بازدید 2031

مساله «سربازی» و ورودی دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف!

کد خبر: ۸۸۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 24 February 2019
به رغم آنکه شمار دخترانی که از سد کنکور می‌گذرند، بیش از پسران است، اما در مقاطع تحصیلی بالاتر، این نسبت وارونه می‌شود تا این سوال به وجود آید که چرا؟

به گزارش «تابناک»، با اعلام آمار ثبت‌نام در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۹۸، مشخص شد که از حدود ۱۹۴ هزار داوطلب، ۵۷ درصد را آقایان و ۴۳ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند؛ آماری که تقریبا سال پیش نیز درصد‌های مشابهی را نشان می‌داد، در حالی که می‌دانیم شمار پذیرفته شدگان خانم در مقطع کارشناسی بیش از آقایان است.

تفاوتی که در میزان شرکت کنندگان در کنکور نیز مشاهده می‌شود و حکایت از حضور چشمگیرتر خانم‌ها در این آزمون دارد تا جایی که مسئولان مجاب شده‌اند قانونی ویژه تدارک دیده و در پذیرش در دانشگاه ها، عامل جنسیت را نیز لحاظ کنند.

تبعیضی که چند سال پیش رسما مهر تایید خورد تا رئیس وقت سازمان سنجش از آن دفاع کرده و توضیح دهد که اولا در همه رشته‌ها اعمال نمی‌شود و دوما دلایلی دارد که از جمله آنها، برابر بودن میزان دختران و پسران فارغ التحصیل در هر سال تحصیلی است که، چون پسران می‌بایست سربازی بروند، خیلی زود از این صف کنار می‌روند، اما دختران می‌توانند تا چند سال متقاضی ورود به دانشگاه بمانند و در نتیجه شمار دختران در کنکور به نسبت پسران بالاتر می‌شود.

اما آیا واقعا «سربازی» عامل شکل گیری این اتفاق است؟ پاسخ به این سوال زمانی ممکن می‌شود که بررسی کنیم میزان شرکت دختران و پسران در آزمون ورودی مقاطع تحصیلی بالاتر و میزان موفقیت ایشان به چه صورت است.

بررسی‌هایی که نتیجه آن در مقطع کارشناسی ارشد، برتری شمار دختران در میزان شرکت در آزمون ورودی این مقط و میزان برتری ایشان در این آزمون است و در مقطع دکتری به ناگاه تغییر می‌کند تا شمار پسران از دختران پیش بگیرد. آمار و ارقامی که اگر قرار باشد با الزامات مانند اعزام پسران به خدمت سربازی توجیه شود، به بن بست خواهیم رسید!

وضعیتی که اگر قرار باشد پای مسائلی مانند جذب فارغ التحصیلان به بازار را به میان کشیده و از شانس بالاتر پسران برای اشتغال سخن به میان آید، بغرنج‌تر جلوه می‌کند چراکه حضور چشمگیر پسران در کنکور دکتری حکایت از کوتاه ماندن دست شمار زیادی از ایشان از کسب و کار دارد. اتفاقی که تنها توجیه قابل قبول برای آن، خروج دختران از صف متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری است.

خروجی که با توجه به آمار و ارقام نه چندان مطلوب ازدواج در کشورمان، نمی‌تواند ناشی از این پدیده باشد و لذا، علت آن به ابهامی بزرگ تبدیل می‌شود که می‌بایست ریشه یابی شود؛ ریشه یابی چرایی اقبال کمتر دختران به ادامه تحصیل در مقطع دکتری تخصصی، آن هم به رغم حضور چشمگیر و پررنگی ایشان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر