بازدید 7083

دلیل عجیب وزیر برای ابقای کنکور دکتری

کنکور دکتری حذف نخواهد شد؛ این را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید تا آب پاکی روی دست همگان بریزد. اما چرا؟
کد خبر: ۸۸۰۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷ 22 February 2019
کنکور دکتری حذف نخواهد شد؛ این را وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید تا آب پاکی روی دست همگان بریزد. اما چرا؟
 
به گزارش «تابناک»، دکتر منصور غلامی در حاشیه بازدید از برگزاری آزمون دکتری در دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه ۱۹۴ هزار داوطلب شرکت کننده در آزمون سراسری دکتری ۹۸ داریم گفت: برنامه خاصی برای حذف کنکور دکتری نداریم.

اظهار نظری که نشان می‌دهد همه اظهارات مطرح شده در گذشته درباره حذف کنکور دکتری، بی اعتبار هستند و برنامه‌ای برای اجرایشان وجود ندارد. اظهارنظر‌هایی که تاریخ انقضایشان رسیده است، تا جایی که وزیر تاکید دارد کنکور دکتری پابرجاست. اما چرا؟

غلامی در این خصوص می‌گوید: با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد، حدود ۲۳ هزار داوطلب در آزمون دکتری ۹۸ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرش خواهند شد. با این یادآوری که در سال آتی افزایش چشمگیری در ظرفیت پذیرش آزمون دکتری دانشگاه‌ها نداریم.

اعداد و ارقامی که حکایت از قبولی حدود یک هشتم متقاضیان دکتری دارد و وزیر با تکیه به آن می‌گوید: با توجه به اینکه داوطلبان این آزمون بیشتر از تعداد ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها است قطعاً یک آزمون سنجش کلی متعادل باید وجود داشته باشد. به همین دلیل فعلاً برنامه خاصی برای حذف کنکور دکتری وجود ندارد.

اظهارنظری که پیرو آن، تقاضای برخی دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان دکتری به شکل مستقیم بیان می‌شود تا وزیر تاکید کند که این پیشنهادات هنوز بررسی نشده‌اند؛ وضعیتی که غلامی توضیح نداده علت آن چیست، هرچند می‌شود با تکیه به سخنان قبلی وزیر دریافت که چرا مسئولان خواستار واگذاری پذیرش دکتری به دانشگاه‌ها نیستند.

اما آیا می‌شود به نابرابر بودن شمار متقاضیان و شمار پذیرفته شدگان یک آزمون، از غیر ممکن بودن حذف آزمون ورودی سخن گفت؟ آن هم آزمونی که بر اساس آن، برخی به بالاترین مقطع آموزش عالی در کشورمان راه پیدا می‌کنند؛ شیوه‌ای که به باور بسیاری، آسیب آفرین و مشکل ساز است، آنقدر که می‌بایست به مسیری برگردیم که پیشتر در کشورمان برای جذب دانشجویان دکتری به کار گرفته می‌شود و منطبق بر شیوه‌های جهانی است.

نکات قابل تاملی که اگر بدانیم به تازگی حذف کنکور ورودی دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی، به رغم نابرابری شدید میان متقاضیان و پذیرفته شدگان تا حدود زیادی به اجرا در آمده، جالب توجه‌تر به نظر می‌رسد چراکه برخلاف ادعای وزیر، این نابرابری موجب نشده کنکور ورودی دانشگاه‌ها حذف شود!

تفاوتی که این سوال را به وجود می‌آورد که چگونه حذف کنکور کارشناسی ممکن است، اما حذف کنکور دکتری نه؟ امکان و عدم امکانی که هر دو با استدلال عدالت مطرح می‌شوند تا این گونه به نظر برسد که "عدالت" در این میان چیزی بیش از دستمایه توجیه نیست!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
کنکور دکتری حذف نشه بهتره. دانشگاه ها نگاه تبعیض آمیزی به دانشجوها دارن. اساتید دانشجوهای خودشون رو میگیرن فارغ از رزومه. جو منصفانه ای نیست.
حذف کنکور هزار و یک جور فساد و رانت به همراه دارد. اینقدر چرند نبافید به هم لاشخورهای مفت خور که حال درس خواندن ندارید و میخواهید دانشگاهها را هم اختصاصی کنید.
کلا باید حداقل 5 سال هیج دانشجوی دکتری تو این مملکت گرفته نشه.. تا اینها که گرفتن تکلیفشون مشخص بشه... بعد...
همین کنکورحداقل نمی گذاره متقاضیان خیلی سطح پایین برای مصاحبه دعوت بشن و دانشگاه ها حداقل مجبورن از رتبه های خاصی دعوت کنن وگرنه طرف با مثلا دانش ریاضی و زبان صفر دانشگاه تهران قبول میشه که تحربش هم موجوده
کلا همه سدها را بشکنید ، کنکور ، کنکور ارشد ، کنکور دکتری
من قبلا مخالف کنکور بودم اما با توجه به اینکه اگر کنکور دکتری برداشته شود و جذب بر اساس فعالیتهای علمی قبلی دانشجو باشد هر خرپولی برای مقاله و پروپوزال خواهد خرید. همان فسادی رخ خواهد داد که اکنون در پردیس دانشگاهها شاهدش هستیم
چنانچه کنکور دکتری وجود نداشته باشد قطعا در پذیرش دانشجو مسائل رابطه و پارتی نقش مهمی خواهد داشت. همانطور که هم اینک برای استخدام یک فرد در هر سمتی و در هر سازمانی پارتی بازی حرف اول را می زند. بنابراین وجود کنکور دکتری بهتر از سایر روشهاست هر چند که اشکالاتی هم دارد اما در کل بهتر از روشهای دیگر است.
خوب نگفتید اگر کنکور حذف شود واجدین شرایط چه جور انتخاب شوند!!! الان حداقل اقبالی برای مردم عادی وجود دارد تا بتوانند با زحمت و درس خواندن وارد این مقطع شوند اما در صورت حذف آزمون دکتری ضرفیت آن کاملا در اشغال از ما بهتران در خواهد آمد. فقط ایراد نگیرید، راهکار هم بدهید!!!
برگزاری کنکور دکتری در دانشگاه سیستان و بلوچستان یک فاجعه بود. سالن ورزشی دبیرستان که محل برگذاری آزمون بود به شدت سرد بود و هرج و مرج شده بود کسی هم جوابگو نبود
اونهایی که که هی دم از حذف آزمون دکتری میزنن حتما نمیدونن که ده سال پیش پذیرش بدون کنکور بود و چه افتضاحی ببار اومده بود ... خیلی از دانشگاها با پارتی بازی دانشجوهای خودشون رو میگرفتن و خیلی از اساتید هم شاگردای فوق لیسانس خودشون رو ... به هیچ جا هم نمی شد شکایت کرد ... چون گزینش و همه مراحل اون غیر متمرکز و به دست خود دانشگاه بود ... خواهش میکنم به بهونه اصلاح سیستم موجود اون رو به شرایط اسفناک گذشته برنگردونید ... در ازمون دکتری خدا رو شکر موسسات کنکور نقش خیلی کمتری از آزمون کارشناسی دارند و جدا از اون اگه آزمون برداشته بشه بی عدالتی و پارتی بازی بیداد میکنه ...
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام همین حالا هم که قبولی نهای بر اساس نمره مصاحبه انجام میشود در زمان انجام مصاحبه بسیار حق کشی میشود و دانشگاههای مجری فقط بر اساس اینکه داوطلب دانشجوی همان دانشگاه نیست نمره مصاحبه او را بسیار کمتر از نمره واقعی اعلام میکنند
بهترین گزینه برای رعات عدالت کنکور است که هر کس واقعا اطلاعات دارد قبول میشود
شما تابناکی ها دیوانه هستید یا اصرار دارید که همیشه حرف بزنید حالا مهم نیست چی بگید انهم با لحن تند طلبکارانه و الا یادمان هست انقدر اصرار که شما داشتید برای برگزاری کنکور سراسری برای پذیرش دکتری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر