بازدید 15655
آخرین تحولات خاورمیانه؛

بالا گرفتن تنش میان قطر و امارات/افشای طرح آمریکا برای بیرون راندن «الحشد الشعبی» از غرب عراق/دست رد آمریکا به سینه کُردهای سوریه/ فشار آمریکا بر کشورهای عربی برای خودداری از عادی‌سازی روابط با سوریه

فشار آمریکا بر کشورهای عربی برای خودداری از عادی‌سازی روابط با سوریه، دست رد آمریکا به سینه کُردهای سوریه، مذاکرات داعش با کُردهای سوریه برای انتقال به غرب عراق و افشای طرح آمریکا برای بیرون راندن «الحشد الشعبی» از غرب عراق، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بالا گرفتن تنش میان قطر و امارات نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۷۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 19 February 2019

فشار آمریکا بر کشورهای عربی برای خودداری از عادی‌سازی روابط با سوریه، دست رد آمریکا به سینه کُردهای سوریه، مذاکرات داعش با کُردهای سوریه برای انتقال به غرب عراق و افشای طرح آمریکا برای بیرون راندن «الحشد الشعبی» از غرب عراق، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بالا گرفتن تنش میان قطر و امارات نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات به راهبرد دوحه برای "گسستن بحران" بین قطر و چهار کشور عرب امارات، عربستان، مصر و بحرین حمله کرد و در توییتی نوشت: راهبرد قطر برای شکستن بحران، خود در بحران است. یک لوح فشرده و تکراری، جلسات پوشالی و عدم اهتمام بین المللی حال روز امروز راهبرد دوحه است.

قرقاش افزود: در این چارچوب، سردرگمی دوحه ادامه دارد و بی شک با یأس و تناقض آرا است. تلاش برای برهم زدن صفوف چهار کشور (امارات، عربستان، بحرین و مصر) با اصل اساسی این کشورها و در صدر آنها عربستان روبه رو شده است. دوحه نیاز دارد در راه یافتن راه حلی که مسیر آن روشن است، از خودخواهی دست بردارد.

بالا گرفتن تنش میان قطر و امارات/افشای طرح آمریکا برای بیرون راندن «الحشد الشعبی» از غرب عراق/دست رد آمریکا به سینه کُردهای سوریه/ فشار آمریکا بر کشورهای عربی برای خودداری از عادی‌سازی روابط با سوریه

بر اساس گزارش پایگاه خبری عربی 21، این اظهارات تند قرقاش با واکنش شدید مدیر دفتر رسانه ای وزارت خارجه قطر روبه رو شد و احمد الرمیحی در توییتی گفت: راهبرد قطر روشن و شفاف و در تریبون های بین المللی حاضر است. آخرین مورد نیز سفرهای دوره‌ای امیر قطر و حضورش در کنفرانس امنیتی مونیخ بود.

وی در اشاره به محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی افزود: سفرهای دوره ای قطر بر عکس کسی است که در قبال رسانه های خارجی شتابزده و عجول است و در سیاست خود ناپخته است که آخرین مورد آن (به زعم الرمیحی) بازگشایی سفارت امارات در دمشق بود.

گفته های قرقاش همچنین با حمله کاربران عرب روبه رو شد. آنها گفتند که وابسته به کشوری است که قتل و جنایت راهبرد اصلی آن به شمار می رود.

فشار آمریکا بر کشورهای عربی برای خودداری از عادی‌سازی روابط با سوریه

پنج منبع آگاه به رویترز گفتند که ایالات متحده در حال لابی و رایزنی با کشورهای خلیج فارس است تا همچنان انزوای سوریه را حفظ کرده و روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دمشق از سر نگیرند.

منابع آگاه افزودند: از جمله کشورهای عربی خلیج فارس که آمریکا فشار زیادی را بر آن وارد کرده تا همچنان سوریه را منزوی نگه دارد، امارات متحده عربی است. مقام‌های امارات متحده عربی سعی کرده‌اند تا به دمشق نزدیک‌تر شوند تا به‌ زعم خود با نفوذ ایران مقابله کنند.

به ‌نوشته رویترز، رویکردهای متضاد و متناقض در مرحله اولیه آزمون و خطاست که آیا بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌تواند بار دیگر اعتبار سیاسی و دیپلماتیک خود را پس از هشت سال جنگ و درگیری به دست آورد یا نه.

بسیاری از کشورها روابط خود را با سوریه از ابتدای درگیری‌های این کشور قطع کردند. برخی کشورهای خلیج فارس نیز سفارتخانه‌های خود در دمشق را تعطیل کرده یا سطح روابط خود را با دولت سوریه کاهش داده‌اند. عضویت سوریه در اتحادیه عرب نیز به ‌حالت تعلیق درآمده است. پروازها متوقف شده و این کشورها مرزهای خود با سوریه را بسته‌اند. آمریکا و سایر کشورها تحریم‌های اقتصادی زیادی را علیه سوریه اعمال کرده‌اند.

واشنگتن با حمایت و همراهی کشورهای خلیج فارس مثل عربستان سعودی و قطر، خواستار آن نیست که سوریه بار دیگر به جامعه بین‌المللی بازگردد؛ آن هم تا زمانی که بر سر یک روند سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی این کشور توافق و اجماع کلی حاصل شود.

یک مقام ارشد آمریکایی درباره فشارهای دیپلماتیک بر سوریه گفت: سعودی‌ها در اعمال فشار بر سایر کشورها کاملاً مفید و مؤثر عمل کرده‌اند و قطر نیز اقدامات مناسب و درستی انجام داده است.

وی افزود: ایالات متحده از این مسأله خرسند و راضی است که برخی کشورهای عربی خلیج فارس ترمز را کشیده‌اند.

موضع آمریکا نشان می‌دهد، بشار اسد هنوز راهی طولانی در پیش دارد تا از سوی جامعه بین‌المللی پذیرفته شود؛ آن هم در شرایطی که ارتش سوریه توانسته است با حمایت ایران و روسیه بخش‌های زیادی از اراضی تصرف ‌شده توسط تروریست‌ها را بازپس بگیرد.

رویترز در ادامه افزود: عدم حمایت آمریکا و وزن منطقه‌ای ریاض برای پایان دادن به انزوای سوریه، این مسأله را سخت‌تر خواهد کرد که دمشق بتواند سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای بازسازی این کشور را به ‌راحتی جذب کند.

در حالی که امارات متحده عربی بر این باور است، کشورهای مسلمان باید به‌آرامی سوریه را برای بازگشت به جامعه بین‌المللی قبول کنند تا دمشق از مدار نفوذ ایران خارج شود، قطر و عربستان سعودی از رویکرد آمریکا حمایت می‌کنند.

یک منبع آگاه در یکی از کشورهای خلیج فارس در این باره گفت: امارات متحده عربی، بشار اسد را تنها گزینه می‌داند و بر این باور است که مقابله با نفوذ ایران در سوریه می‌تواند مانع از ایفای نقشی شود که تهران هم‌اکنون در عراق بازی می‌کند.

یک مقام آمریکایی و یک دیپلمات ارشد غربی و سه منبع سیاسی در کشورهای عربی نیز اظهار داشتند: مقام‌های آمریکایی و سعودی با نمایندگان کشورهای عربی خلیج فارس صحبت کرده و از آنها خواسته‌اند تا روابط خود را با سوریه مجدداً از سر نگیرند. آنها به‌طور خاص از کشورهای عربی خلیج فارس خواسته‌اند تا تضمین دهند که کشورهایشان از تلاش سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب حمایت نخواهند کرد و سفارتخانه‌های آنها همچنان بسته خواهد ماند یا تنها با تعداد کمی از کارکنان خود به فعالیت ادامه خواهند داد.

دست رد آمریکا به سینه کُردهای سوریه

جوزف ووتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در واکنش به درخواست کردهای سوریه مبنی بر باقی ماندن ۱۵۰۰ نفر از نظامیان ائتلاف بین‌المللی در سوریه اظهار کرد: موضوع باقی‌ماندن نیروهای آمریکا در سوریه مطرح نیست و نیروهای آمریکایی دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور مبنی بر خروج از سوریه را اجرا می‌کنند.

وی افزود: بررسی‌ها درباره باقی ماندن نیروهای آمریکا در سوریه نیست بلکه درباره آنچه که ائتلاف بین‌المللی می‌تواند انجام دهد، است.

بالا گرفتن تنش میان قطر و امارات/افشای طرح آمریکا برای بیرون راندن «الحشد الشعبی» از غرب عراق/دست رد آمریکا به سینه کُردهای سوریه/ فشار آمریکا بر کشورهای عربی برای خودداری از عادی‌سازی روابط با سوریه

پیشتر مظلوم کوبانی فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) از ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش به رهبری آمریکا خواسته بود که ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن از نظامیان خود را در سوریه باقی بگذارد تا به این نیروها در عملیات مقابله با داعش کمک کنند.

مذاکرات داعش با کُردهای سوریه برای انتقال به غرب عراق

شورای استانداری «الانبار» عراق از مذاکرات بین عناصر گروه تروریستی داعش و شبه‌نظامیان کُرد به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» خبر داد.

نیروهای دموکراتیک وابسته به آمریکا هستند و در حال حاضر عناصر داعش را در شرق فرات واقع در استان دیرالزور سوریه محاصره کرده‌اند.

با وجود اینکه خبرها از توافق بین داعش و کُردها حکایت دارد، «کینو گابرییل» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه ۲۷ بهمن ماه از ادامه عملیات نظامی در یک مساحت کوچک در شرق فرات علیه داعش خبر داد تا اخبار مربوط به توافق با داعش را بی‌اساس جلوه دهد.

«فرحان محمد الدلیمی» عضو شورای استانداری الانبار نیز به مذاکرات بین کُردهای تحت حمایت آمریکا با داعش اشاره و تأکید کرد که داعش در مذاکرات محرمانه با نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) از آنان خواسته است که به عناصر این گروه اجازه دهند به مناطق بیابانی غرب الانبار منتقل شوند.

به گفته الدیلمی، عناصر داعش همچنین به کُردها گفته‌اند که به مناطق بیابانی استان حمص واقع در مرکز سوریه منتقل نمی‌شوند.

این مسئول عراقی تأکید کرد که این خواسته داعش هزاران علامت سؤال را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه داعیش ها اطمینان دارند، نیروهای پنهان آنان در مناطق بیابانی به راحتی در رفت و آمد هستند.

وی تصریح کرد، عناصر داعش از طریق تونل های پنهانی که بعضا به طول سه کیلومتر می‌رسد، در حال تردد هستند و شاید ازاین تونلها برای عبور از سوریه به سمت مناطق غرب الانبار استفاده کنند.

الدیلمی از دولت مرکزی خواست تا دیر نشده است، اقدام کند و به نیروهای امنیتی دستور دهد که عملیات گسترده‌ای در مناطق بیابانی انجام دهند.

عضو شورای استانداری الانبار در پایان خاطرنشان کرد، خواسته داعش برای انتقال به الانبار در راستای بازساماندهی این گروه در مناطق بیابانی عراق است تا نیروهای امنیتی را هدف قرار دهند و امنیت شهرهای الانبار را بر هم بزنند.

در همین ارتباط، یک مقام ارشد نظامی آمریکا از فرار بیش از هزار داعشی از سوریه به کوه ها و دشت های غرب عراق طی شش ماه گذشته خبر داد.

وی اعلام کرد، عناصر داعش در حالی به دنبال فرار از سوریه هستند که آخرین پایگاه آنها در جنوب شرقی سوریه در حال بازپس گیری است. گفته می‌شود برخی از این نیروهای داعشی از اعضای القاعده در عراق هستند.

افشای طرح آمریکا برای بیرون راندن «الحشد الشعبی» از غرب عراق

کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق از دسیسه‌های جدید آمریکا علیه نیروهای سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) این کشور خبر داد.

«علی جبار» عضو این کمیته گفت، نیروهای «آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد در استان الانبار و سایر استان های غربی، در حال برنامه‌ریزی برای بیرون راندن نیروهای الحشد الشعبی از این استان‌ها هستند».

بالا گرفتن تنش میان قطر و امارات/افشای طرح آمریکا برای بیرون راندن «الحشد الشعبی» از غرب عراق/دست رد آمریکا به سینه کُردهای سوریه/ فشار آمریکا بر کشورهای عربی برای خودداری از عادی‌سازی روابط با سوریه

جبار به پایگاه خبری «المعلومه» عراق گفت، این نقشه‌ها به خاطر ترس واشنگتن از درگیری با الحشد الشعبی است و اینکه موجب شکل‌گیری افکار عمومی شود که پس از اعمال فشار به دولت، خواستار بیرون راندن غیر قانونی نیروهای آمریکایی از عراق شود.

وی با بیان این مطلب افزود: «همه تلاش و کوشش آمریکا برای بیرون راندن نیروهای الحشد الشعبی از استان های غربی، شکست خواهد خورد و نخواهد توانست، افکار عمومی شکل‌ دهد که حامی بقای نظامی آن باشد».

این مسئول عراقی ادامه داد: «نیروهای آمریکایی از الحشد الشعبی می‌ترسند و در تلاشند آن را از پایگاه های خود و مناطق حضور نظامی خود در الانبار، نینوی و صلاح الدین دور کند».

المعلومه هم گزارش داد، کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق شنبه هفته جاری خبر اعلام حمایت نیروهای آمریکایی از شیوخ عشایر و فرماندهان برجسته در استانهای غربی عراق را فاش کرد.

نیروهای آمریکایی با این حمایت در تلاشند، «یک پایگاه نظامی از مزدوران ایجاد کنند تا حمایت مردم را به دست آورند و مدت زمان بقای خود در کشور [عراق] را افزایش دهند».

«کاظم الحاج» از کارشناسان امنیتی عراق هشدار داد، آمریکا در تلاش است با استفاده از مزدوران خود، نیروهای امنیتی، الحشد الشعبی و برخی از شخصیت های حاضر در غرب عراق به ویژه نینوی را هدف قرار دهد.

الحاج همچنین تأکید کرد، «آمریکا در حال برنامه‌ریزی است تا نیروهای دیگر به جز داعش را [در عراق] تشکیل دهد تا برنامه‌های جدید خود را در عراق اجرا کند».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۶
امثال بن سلمان اره هر کشوری را به طمع می اندازند می توانند بیایند خاورمیانه خوردن، بکوشند و ببرند، یعنی در قبیله آل سعود نخبه تر از بن سلمان اره نیست؟ کشتن زنان و کودکان و بمباران مراسم عزا و عروسی و بیمارستان یمنی ها چه افتخار است؟ تربیت و پرورش داعش چه افتخار است؟آل سعود با این همه پول نمی تواند تکنولوژی ساخت دستمال جیبی یا دستمال توالت را وارد عربستان سعودی بزرگ کند چرا؟ یک گام برای حل مشکلات بشریت برنداشته اند، آن همه پول خرج داعشی هاکردند ولی سیاستمداران اروپایی هیچی ندیدند؟ ولی مردم عادی اروپا در خون خود غلتیدندچرا؟ همه می دانند وهابیت تندرو از کجا تامین مالی می شود، و چه بلایی سر مردم عادی جهان و منطقه آورده است. ولی چه کسی این سکوت را می شکند چه کسی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دند این آمریکایی ها و اروپایی ها نرم که هرچی ملت عربستان سعودی احتیاج داره را تولید می کنند..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تابناک برایت متأسفم این حرف های تکراری و مسخره به اصطلاح یمن را در هر نظراتی منتشر می کنید ؟
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
این سکوت را ظریف وبخصوص شما شکوندید
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مگه بن سلمان چقدر بهت می ده، که نمی بینی این همه ناامنی در خاورمیانه رو، یعنی اونقدر می گیری که داعشی هارو هم نبینی، خوش به حالت،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بدترین بلا را سر ملت عرب آمده که تخم وهابیت تندرو را بین ملت عرب کاشته و بین ملت عرب اختلاف انداخته است، یک آقای تونسی به من می گفت چرا شما شیعه ها حضرت علی را بالاتر از پیامبر می دانید. این باورهای مسموم حاصل فعالیت شبانه روزی وهابیت آل سعود در سرزمین کشورهای عربی است.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
آل سعود با پول همه چیز را می خرند. هر موجودی که مقابل شان به ایستد، اگر خریدنی نباشد اره اش می کنند و در اسید ذوبش می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
جناب یمن ناشناس 14:13 هم به تو اخطار داد هم به تابناک، از همون نوع اخطارهایی که به قبل از اره شدن به خاشقچی دادند.
کشوری که تشنه تایید و به رسمیت شناختن بود را مفت و مجانی تاییدش کردند، اسراییل طلاست، کلی سهام، کارخانه و بانک دارند بدون گرفتن یک سنت اسراییل را تایید کردند، بعضی ها می گویند سران عرب دنبال منافع ملی کشورشان هستند، اگر عمان عربستان بحرین و... 100 میلیارد دلار هم بابت به رسمیت شناختن اسراییل طلب می کردند اسراییل با کمال رضایت می پرداخت. بدون گرفتن هیچ امتیازی اسراییل را به رسمیت شناختن آن وقت به ما می گویند سران عرب دنبال منافع ملی کشورشان هستند. مارو چی فرض کردین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
منافع ملی رو باید از شما یاد بگیرند؟ خوشم میاد از رو نمیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
دلار چرک کف دست است. پول پرست دلار ندیده.
سران امارات و عربستان به قطر که این همه تامین مالی شان می کرد با بی احترامی حرف می زنند تحریم می کنند می خواهم بدانم یعنی این سران امارات و عربستان چیزی از روابط بین الملل یا روابط سیاسی سردر می آورند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
مهم است مگه؟
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
باید بیان از ما یاد بگیرند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
بهتره به وضعیت اقتصادی مردم این دو کشور نگاه کنی ، بعد بگی از روابط بین الملل سر در می آورند یا نه .
نیروهای نظامی که سالها توسط ایران آموزش دیده بودند حالا در یک چشم به هم زدن از کشورهای درگیر با ایران در حال اخراجند
این اشتباه نظامی و سیاسی را چه کسی جبران خواهد کرد ؟
داعش هم شده نون دونی اکراد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
کرد ها تنها نیرو های صادق در جنگ علیه داعش بودند و هستند،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تنها نیروهایی که صادقانه با داعش جنگیدند فقط کردها بودند .
آمریکا با کمک عرب های مانند عربستان در حال اجرای دو استراتژی برای تحت فشار گذاشتن ایران است. اول اینکه با کمک عربستان شرق ایران را نا امن جلوه بدهد تا ایران را از پرداختن به اوضاع عراق خارج کند دوم اینکه با فشار به دولت و مسئولین ذی نفوذ عراق و خالی کردن مرز عراق و سوریه از نیروهای مردمی بتدریج در رشد و نمو دوباره داعش اقدام و آن را علیه دولت عراق بکار گرفته دولت عراق را بتدریج در اختیار نیروهای وابسته و دوستدار آمریکا و عربستان قرار دهد و با گسترش پایگاه های خود ایران را رصد و تحت فشار قرار دهد. بنابراین کشور ما با بیدار کردن مسئولین عراقی مانع از خروج الحشد و الشعبی از مناطق غربی عراق و بالعکس فشار نیروهای نزدیک به ایران بر دولت آمریکا برای خروج از عراق نماید. در سمت شرق هم عربستان به شدت در حال تطمیع پاکستان و تا حدودی افغانستان (البته با نفوذ امارات)برای نا امن کردن بخش شرقی کشور ماست و اصلا ابایی از برخورد نظامی ایران و پاکستان هم ندارد و آمریکا هم از این قضیه ناخشنود نخواهد بود.
گروه های تروریستی کرد دست کمی از داعش ندارند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
پیام نابخردانه هموطنانی که بخاطر اشتراک زبانی با اردوغان خلیفه ستمگر عثمانی همزادپنداری میکنند
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چه جالب! اردوغان تو سایت تابناک نظر میده
مهدی
| Germany |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
زنده باد اردغان ،سلطان ترک ها
!!!!
حاضرم شرط ببندم که تو طرفدار اردوغانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اردوغان پدر خوانده داعش است جنایت هایش بر علبه مردم مظلوم سوریه نباید کسی از یاد ببرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار