بازدید 4500
۱

مسیر سنگلاخ حمایت از سهامدار خرد هموارتر می‌شود

طی ماه‌های گذشته زمزمه تغییر قوانین بازار پایه فرابورس شنیده می‌شد با جدی شدن این موضوع برخی کانال‌های تلگرامی با ایجاد هیاهو این تغییرات را دلیل افت شاخص‌ها در بازار سرمایه دانستند و حال آنکه اصلا معاملات بازار‌های پایه فرابورس در محاسبه شاخص آیفکس تاثیری ندارد.
کد خبر: ۸۷۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 18 February 2019

تابناک اقتصادیطی ماه های گذشته زمزمه تغییر قوانین بازار پایه فرابورس شنیده می شد با جدی شدن این موضوع برخی کانال های تلگرامی با ایجاد هیاهو این تغییرات را دلیل افت شاخص ها در بازار سرمایه دانستند و حال آنکه اصلا معاملات بازارهای پایه فرابورس در محاسبه شاخص آیفکس تاثیری ندارد.

به گزارش تابناک اقتصادی، زمزمه های تغییر قوانین در بازارپایه فرابورس نخستین بار در فحوای کلام صحبت های معاونت نظارت بر بازارهای خارج از بورس ، فرابورس شنیده شد و سرانجام معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از تغییر قوانین هر سه تابلوی پایه در بازار فرابورس خبر داد.

طی ماه های گذشته چنانچه روند سودآوری شرکت ها در بازار سرمایه را بررسی کنیم با کمال تعجب خواهیم دید بیشترین بازدهی در برخی نماد های بازار پایه ثبت شده که با مشکلاتی همچون نداشتن فعالیت عملیاتی و نقدشوندگی پایین در یکسال گذشته مواجه بوده اند.

بازدهی عجیب نمادهای بازار پایه در حالی است که شرایط معاملاتی این بازار متفاوت و منحصر از بازارهای اصلی فرابورس بوده و اکوسیستم شرکت‌های درج نماد شده در بازار پایه با دیگر بازارها متفاوت است.

ولی چرا برخی سرمایه‌گذاران علی رغم امضای سلب مسئولیت برای فعالیت در بازار پایه که لزوم توجه بیش از بیش به دادوستدها را ایجاب می کند بی محابا دل به دریا می زنند و راز جذابیت این بازار در چیست؟

برای پاسخ به این پرسش باید نگاهی به اکوسیستم و فلسفه وجود بازار پایه داشته باشیم، بازاری که تشکیل آن مستند به قانون بوده و فیلترخاصی نیز برای پذیرش در آن وجود ندارد، فعالیت شرکت‌های درج نماد شده دراین بازار صرفا به منظور نقل و انتقال سهام بوده وخبری از اطلاعات کافی در این بازار نیست که خود گویای عدم شفافیت معاملات این بازارهاست.

«در حقیقت برخی افراد با سوءاستفاده از اکوسیستم خاص بازارهای پایه در محدوده ساعت فعالیت این بازار با ایجاد رقابت کاذب، اقدام به ثبت تقاضا و برداشتن آن کرده و درحقیقت با فعالیت در هر دو سمت عرضه‌و‌تقاضا افکار عمومی را مدیریت می‌کنند»

«این افراد در نهایت از این سهم‌ها خارج می‌شوند و نکته جالب این است که در صورتی که این گونه معاملات مورد تایید نظارت قرار نگیرد تارگت تاییدنشده را درشبکه‌های مجازی اعلام کرده و مبنای معاملات بعدی قرار می‌دهند.»

این بخشی از سخنان بهنام محسنی مدیریت نظارت بر بازارهای خارج از فرابورس در نشستی خبری در اواسط شهریور ماه سال جاری بود، سخنانی که حکایت از توجه متولیان نظارت بورس به معاملاتبازار پایه به منظور جلوگیری از ضضر و زیان سهامداران ناآگاه و گویای این حقیقت بود که گرچه رتبه تاسف برانگیزحمایت از سهامدار خرد در بازار سرمایه کشورما مایه شرمندگی بوده لیکن گام های موثری برای بهبود و ارتقای این رتبه در راهروهای ملاصدرا برداشته می شود

البته در آن دوره زمانی و در کنار آن اقدامات بنیادی مسئولان به نوسان‌گیری‌های غیرعادی در بازارهای پایه فرابورس هشدار می دهند و سرمایه گذاران را متوجه عواقب معاملات بدون بررسی می کنند.

این داستان ادامه می یابد و در این میان تبلیغ برخی کانال ها و سایت ها برای معاملات بازار پایه ادامه می یابد و با جدی شدن تغییر قوانین این بازار، این بار نیز با هیاهو انگشت اتهام به سمت سازمان گرفته و تغییر قوانین را موجب سقوط شاخص کل می دانند.

سرانجام معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب این تغییرات خبر داده و می گوید قوانین در هر سه تابلوی بازار پایه فرابورس تغییر کرده، هم معیارهای پذیرش و هم دستورالعمل های آن و هم مباحث مربوط به افشای اطلاعات در این بازار تغییرات وسیعی خواهد داشت.

امیری از اصلاح چندین دستور العمل در این بازار سخن گفت و تصریح کرد: دیگر طبقه بندی به صورت الف، ب و ج در بازار فرابورس وجود نداشته و تابلوی بازار پایه با رنگ های زرد، نارنجی و قرمز مشخص خواهد شد.

وی همچنین از طبقه بندی شرکت های بازارپایه نیزخبر داده و از معلوم شدن معیارهای قراگیری شرکتها در گروه زرد، نارنجی یا قرمز در ادامه سخن گفت.

به گفته امیری در این دستورالعمل برخی اختیارات به فرابورس تفویض شده تا با بررسی شرکت ها در دو مرحله در طول سال بررسی کند، بنابراین در تغییرات جدید کیفیت معاملات و زمان بندی آن ها و نوع حراجشان هم متفاوت خواهد شد. تعداد روزهای معاملاتی و تعداد روزهایی که حراج در آن اتفاق می افتد هم متفاوت خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
از وقتی شاپور محمدی رئیس بورس شده اوضاع بورس بهم ریخته و فقط شاخص سازی بخوبی انجام شده مثل همه امارهای دولتی اوضاع را خوب نشان دهد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان