بازدید 10128

شائبه حقوق‌های نجومی در جشنواره فیلم فجر / «متری شش و نیم» با حدود دو هزار رأی، فیلم اول جشنواره شد؟!

در کشوری چون آمریکا با وجود ساختار سیاسی پراشکالش، کاخ سفید لیست حقوق تک تک اعضای کاخ سفید را منتشر می‌کند؛ اما در ایران، این اتفاق نه تنها درباره مدیران ارشد کشور، بلکه حتی در سطح عوامل جشنواره فیلم فجر نیز هنوز رخ نداده است! حسین انتظامی در انتقاد از مقاومت پیرامون شفافیت توسط برخی دستگاه‌ها توییت می‌کند اما مجموعه‌اش و همچنین دیگر نهادهایی که از طرف مجموعه‌اش مأمور به برگزاری جشنواره و بخش‌های مختلف آن شده‌اند، مقابل شفاف سازی این گونه ایستادگی می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ 16 February 2019

شائبه حقوق‌های نجومی در جشنواره فیلم فجر / «متری شش و نیم» با حدود دو هزار رای، فیلم اول جشنواره شد؟!با وجود ادعای شفاف‌سازی توسط رئیس سازمان سینمایی، درخواست‌ها درباره شفاف‌سازی پیرامون جزئیات مالی سی‌و‌ششمین و سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر بی‌پاسخ گذاشته شده و این مقاومت شائبه‌برانگیز با تداوم ابهام‌ها درباره آرای مردمی، این پرسش را پیش آورده که در پشت صحنه این دو دوره جشنواره چه اتفاقاتی افتاده که بیان جزئیات آن، سیاست شفاف سازی‌ را تحت الشعاع خود قرار داده است؟

به گزارش «تابناک»؛ با پایان جشنواره سی و هفتم فیلم فجر، مسئولان جشنواره به بیان توضیحاتی بسنده کرده‌اند و در مقابل هیأت داوران و عناصر کلیدی جشنواره برخلاف استانداردهای جشنواره معتبر نه تنها در نشست خبری شرکت نکرده‌اند، بلکه اساساً سکوت پیشه کرده‌اند. در این شرایط ابراهیم داروغه زاده، دبیر دو دوره اخیر جشنواره ملی فیلم فجر در برنامه هفت حاضر شد اما اطلاعات و آمارهای دقیقی ارائه نکرد و از قضا با برخی اظهارنظرهایش به شائبه‌ها درباره این رویداد دامن زد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که داروغه‌زاده مطرح کرد، انتخاب از سر ناچاری او به دلیل عدم پذیرش دبیری جشنواره توسط دیگر سینماگران بود! پس از طرح این ادعای عجیب، چنین پرسشی مطرح شد که دقیقاً به کدام سینماگران پیشنهاد دبیری جشنواره فیلم فجر داده شده و آنها نپذیرفته‌اند؟! به نظر نمی‌رسد، به طیف وسیعی این پیشنهاد داده شده باشد، چرا که سینماگران خبره‌ای هستند که مشتاق پذیرش این مسئولیت هستند و ای کاش دبیری جشنواره فجر در چهلمین سال انقلاب به جای یک پزشک، به هر نحو ممکن به یکی از این سینماگران سپرده می‌شد.

البته انتخاب یک سینماگر برجسته دردسرهایی برای مدیران سینمایی دارد. با توجه به آنکه این سینماگران اعتبارشان نزد اهالی سینما برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد، زیر بار هر خواسته نمی‌رود و مسئولیت و اختیارات کامل جشنواره را یک جا می‌خواهند؛ خواسته‌ای که قاعدتاً باعث می‌شود گزینه‌ها یک به یک خط بخورند و سینماگرانی در لیست نماند! بعید است سینماگری حاضر شود دبیری جشنواره فیلم فجر را بپذیرد و مثل داروغه زاده از دولتی بودن جشنواره و هماهنگی امور جشنواره با بالادستی‌هایش سخن بگوید.

شائبه حقوق‌های نجومی در جشنواره فیلم فجر / «متری شش و نیم» با حدود دو هزار رای، فیلم اول جشنواره شد؟!

با این حال آنچه از این مسأله پراهمیت‌تر است، افزایش شائبه‌ها درباره ابعاد مالی این رویداد سینمایی است. با وجود آنکه زمان قابل توجهی از درخواست برای انتشار جزئیات قراردادها و درآمد و هزینه‌ها به همراه ریز پرداخت‌های مالی به اشخاص در جشنواره سی و ششم می‌گذرد و اخیرا درخواست مشابهی برای جشنواره سی و هفتم فیلم فجر نیز ضمیمه شده، همچنان جزئیات مالی جشنواره فیلم فجر از طریق سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، در اختیار دبیر فرهنگی «تابناک» قرار نگرفته است.

این مسئله شائبه‌هایی را پیش آورده و شایعات درباره حقوق‌های نجومی برخی عوامل جشنواره فیلم فجر در دو دوره اخیر دامن زده است. آیا اشخاصی ماه‌ها پیش از جشنواره فیلم فجر سی و ششم و هفتم که اساساً خبری از این رویداد نبوده، دستمزد دریافت کرده‌اند و اساساً رقم دریافتی هریک از عوامل جشنواره چه میزان بوده است؟ در کشوری چون آمریکا با وجود ساختار سیاسی پراشکالش، کاخ سفید لیست حقوق تک تک اعضای کاخ سفید را منتشر می‌کند اما در ایران، این اتفاق نه تنها درباره مدیران ارشد کشور، بلکه حتی در سطح عوامل جشنواره فیلم فجر نیز هنوز رخ نداده است!

نکته دیگر آنکه رئیس ستاد آرای مردمی جشنواره فیلم فجر به تازگی گفته است: «33 فیلم در جشنواره فیلم فجر در بخش آرای مردمی شرکت کرد که برای هر فیلم حداقل 7300 فرصت رای‌گیری ایجاد شده بود و در مجموع امکان اخذ 26 هزار رأی وجود داشت. میزان رای‌های اخذ شده برای فیلم‌های مختلف متفاوت بود؛ اما به صورت میانگین برای هر فیلم حدود 30 درصد آرا اخذ شده است و مردم براساس کدهایی که داشتند رأی دادند.»

این اظهارات متناقض ابهام‌ها را درباره سیمرغ بهترین فیلم مردمی افزایش داده است. اگر حداقل رأی بالقوه برای هر فیلم 7300 برگ رأی بوده، چیزی حدود 240 هزار فرصت رأی گیری در اختیار عموم مردم قرار داشته است؛ اما در تجمیع آرا، آشتیانی پور اظهار کرده، امکان اخذ 26 هزار رأی وجود داشت! اگر عدد 26 هزار رأی صحیح باشد، برای هر فیلم ظرفیت اخذ رأیی معادل 787 رأی وجود داشته که به نظر نمی‌رسد این رقم با توجه به تعداد نمایش‌ها فیلم منطقی باشد!

او همچنین ادعا کرده، به طور متوسط 30 درصد آرا برای هر فیلم اخذ شده است. یعنی اگر در رویکرد خوشبینانه تصور کنیم، «متری شیش و نیم» به 30 درصد آرای مردمی دست یافته باشد؛ یعنی با رأیی نزدیک به 2190 به عنوان فیلم برتر جشنواره انتخاب شده است! آیا دو هزار نفر، جمعیت هشتاد و یک میلیونی مردم ایران را نمایندگی می‌کنند که این سیمرغ را به اسم سیمرغ مردمی به یک سینماگر ـ ولو اینکه فیلم خوبی ساخته باشد ـ می‌دهیم؟!

امتناع از اعلام مجموع آرا و همچنین اعلام تعدادی آرای ده فیلم برتر آرای مردمی که منافاتی با توافق تهیه کنندگان مبنی بر عدم اعلام آرای فیلم‌های پایین جدول ندارد، این شائبه را تقویت کرده که وضع از آنچه آشتیانی پور گفته بدتر است و آنها به همین دلیل از بیان ارقام طفره می‌روند و به جای ارائه اعداد دقیق، «درصد» می‌دهند! نکته قابل تأمل اینکه حسین انتظامی در انتقاد از مقاومت پیرامون شفافیت توسط برخی دستگاه‌ها توییت می‌کند اما مجموعه‌اش و همچنین دیگر نهادهایی که از طرف مجموعه‌اش مامور به برگزاری جشنواره و بخش‌های مختلف آن شده‌اند، مقابل شفاف سازی این گونه ایستادگی می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
وسط ذکر مصیبت نابسامانی جشنواره فیلم فجر، این سیستم پراشکال آمریکا خیلی خوب بود
ای کاش فقط شائبه در مورد سازمان سینمایی وجود داشت؟؟؟؟؟؟ مگه در وضعیت فعلی نهاد و دستگاه پاکی هم در کشور داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
متری شش اسمشم قزمیته چه برسه به خودش . کی میره به این فیلما پول میده؟
به داروران دستور داده شده همه جایزها مال فیلمهای جنگ ودفاع مقدس باشه
در کشوری چون آمریکا با وجود ساختار سیاسی پراشکالش?????!!!!!!!!!!
چندتا اشكالش را بگو لطفا.
برادر ما قانون شکن نیستیم بقیه هستند ایرانیا اینجورند . بگم - ایرانیا قانون را رعایت نمیکنند . ایرانیا مشکلات زیادی دارند . ما منزهیم و پاک
در کشوری چون آمریکا با وجود ساختار سیاسی پراشکالش...

هنوزم دارم به اول خبرتون ميخندم

آخه اگه مشكل داشت كه پيشرفت نميكرد و آرزوي هر شخص از هر كشور براي زندگي تو امريكاست

واقعا فكر كردين چهارتا هنرمند با اون لباساي جلف و مزخرف باكلاسند و شماهم از امريكا انتقاد ميكني.....
چه مقايسه مع الفارقي
اگر شما موفق شدید حقوق مدیران را شفاف کنید تازه وارد فاز دوم افاضات مدیران می شوید که خواهند گفت با تلاشی که ما می کنیم حقوق بالا حق ما است و کار خود را با آبدارچی مقایسه می کنند. اصولا مدیرانی که نمی توانند انگیزه به دیگران بدهند و قدرت سازماندهی ندارند تمام مشکلات را بدست خودشان حل می کنند و از وقت کم همه چیز را خراب می کنند. اما مدیران لایق سیستم را بگونه ای طراحی می کنند که مشکلات در همان رده های پایین حل شود. علت اینکه در آمریکا حقوق مدیران شفاف است بخاطر این است که نگاه مردم آمریکا به مدیران این است که ما پول می دهیم تا عده ای با عنوان مدیر برای ما کار کنند اما در ایران اینگونه تصور می شود که هر کس مدیر شد حق دارد بر اساس سلیقه خود عمل کند و آقایی و یک سر و گردن بالاتر از بقیه باشد.
سیستم امریکا پر اشکاله کاشکی شما یه خرده کمکشون کنید صواب داره
در کشوری چون آمریکا با وجود ساختار سیاسی پراشکالش!:)))))
خیلی خوب بود
جا داره در صفحه تلخند کار کنیدش.
بعد شما با چه صلاحیتی ایراد و اشکال آمریکا رو میگیری؟ حودمون در چه زمینه ای بی اشکال یا حداقل اشکال و داریم؟
کشاورزی خوبه صنعت پیش رفته هست مردم راضین و رفاه داریم و ... کدومش؟
تابناک جون فیلتر نشی یه وقت چون درباره مزایای کاخ سفید گفتی
حقوق نجومی مدیران و پاداش بی حساب به افراد غیر مرتبط به جشنواره یه بخشی از هزینه هاست، بستن قرار دادهای ثانویه بدون رعایت موارد و بندهای قانونی ، اجاره سینماها و صدور بلیت برای نهادها حهت توزیع بین پرسنل دوستان و آشنایان و افراد غیر مرتبط با سینما و بعضا فروش در بازار آزاد ،که البته سالهاست این سیکل ادامه دارد و ادامه خواهد داشت دقیقا مانند اسکار آمریکا !!!! و خلاصه بقولی علی برکت ا...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر