بازدید 12314
۱
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه؛

سه دسته‌ای که در ارزیابی کارنامه انقلاب نباید به آن‌ها اعتماد کرد/بهترین قدردانی حاکمیت از ملت چیست؟ /دستان خالی ترامپ در ورشو

بیانیه گام دوم؛ منشور ایران فردا، جزئیات حمله انتحاری گروهک جیش‌العدل در زاهدان، کلید خوردن تحقیق و تفحص از وزارت خارجه، دلواپس‌ها مقابل نگران ها، تأیید صلاحیت لاهه پیروزی ایران، برنامه اصلاح ساختار بودجه یک‌شنبه روی میز دولت، نشست ورشو شتاب زدگی دیپلماتیک آمریکا، دغدغه نان چالش معیشت، حجاب بر سر پلنگ ها، کاهش ۱۴ درصدی آمار طلاق، اهتمام دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی و برداشت مجهول از صندوق، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۷۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۹ 14 February 2019

بیانیه گام دوم؛ منشور ایران فردا، جزئیات حمله انتحاری گروهک جیش‌العدل در زاهدان، کلید خوردن تحقیق و تفحص از وزارت خارجه، دلواپس‌ها مقابل نگران ها، تأیید صلاحیت لاهه پیروزی ایران، برنامه اصلاح ساختار بودجه یک‌شنبه روی میز دولت، نشست ورشو شتاب زدگی دیپلماتیک آمریکا، دغدغه نان چالش معیشت، حجاب بر سر پلنگ ها، کاهش ۱۴ درصدی آمار طلاق، اهتمام دولت برای کاهش مشکلات اقتصادی و برداشت مجهول از صندوق، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب در صفحات اول همه روزنامه‌های امروز به عنوان اصلی‌ترین محور روز برجسته شده است. روزنامه‌های مختلف بخش‌هایی همچون «انقلاب اسلامی آماده تصحیح خطا‌های خویش است»، «تکیه بر داخل و تصحیح خطاها» «۷ مأموریت جوانان در گام دوم انقلاب» و چند فراز دیگر از این بیانیه را تیتر یک امروز خود کردند. حادثه تروریسی شب گذشته گروهک تروریسی جیش العدل در سیستان و بلوچستان نیز دیگر موضوعی است که در روزنامه‌های امروز همراه با گزارشی از آخرین آمارجان باختگان و مجروحین این حادثه منتشر شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

سه دسته‌ای که در ارزیابی کارنامه انقلاب نباید به آن‌ها اعتماد کرد
آیت الله هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری طی یادداشتی که در روزنامه آرمان امروز چاپ شده با موضوع قرار دادن گام دوم انقلاب نوشت: صدور بیانیه راهبردی و مهم مقام معظم رهبری بسیار دقیق و به موقع بود، چرا که باید تمام مسئولان نظام در مراتب مختلف مراتب قدردانی و تشکر را از مردم به جا آورند. از این جهت است که بیانیه مقام معظم رهبری ضرورت داشت. مسئولان باید بدانند که مردم با مشکلات و مسائلی که دارند همچنان پایبند به نظام وانقلاب هستند. پیش از این دشمن به این شرایط امیدوار شده بود و فکر می‌کرد که این مشکلات می‌تواند اراده مردم را در حمایت از نظام و انقلاب سست کند، اما مردم با وجود فشار‌ها و تنگنا‌های اقتصادی و معیشتی به میدان آمدند و با حضوری گسترده در ۲۲ بهمن نه بزرگی به دشمنان گفتند. این نشان می‌دهد که با وجود این همه مشکلات مردم درد‌های خود را زیر پا گذاشتند و برای حمایت ازانقلاب خود به صحنه آمدند.
سه دسته‌ای که در ارزیابی کارنامه انقلاب نباید به آن‌ها اعتماد کرد/بهترین قدردانی حاکمیت از ملت چیست؟ /دستان خالی ترامپ در ورشو
حال پس از تشکر زبانی نوبت به تشکر عملی از مردم رسیده همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند که انقلاب اسلامی آماده تصحیح خطا‌های خویش است. مردم چهل سال با این انقلاب بودند، همه چیز را متحمل شده و شهید و جانباز داده‌اند، اما مسائل در این چهل سالگی به اتمام نمی‌رسد چرا که چهل سالگی تازه دوران ورزیدگی و استفاده از تجربه‌های گذشته است. از ابتدای انقلاب تاکنون دوران آزمایش بود و مسائل مختلفی را آزمایش نمودیم، اما امروز در چهل سالگی انقلاب دوران آزمایش تمام شده و دیگر وقت آزمون و خطا نیست؛ لذا کلی تجربه و اندوخته داریم که می‌توانیم برای ساختن آینده‌ای بهتر از آن‌ها بهره ببریم. در این چهل سال به پشت سر خود نگاه نکردیم که ببینیم کجا‌ها اشتباه کرده و کج رفتیم، حالا باید بنشینیم و تمام عملکرد‌های انجام شده منفی و مثبت این چهار دهه را ارزیابی کنیم؛ عملکرد‌هایی که خوب بوده و نقصی نداشته را پرورش داده و تقویت کنیم و هرجا که اشتباه بوده، برطرف کنیم. برای این مساله باید گروهی از متخصصین تشکیل شوند و عملکرد چهل ساله را مورد بررسی قرار دهند. البته برای انتخاب کارشناسان نیز باید دقت نظر به خرج داد، چرا که برخی از کارشناسان سیاسی پیش‌زمینه ذهنی دارند و نمی‌توانند بی‌طرفانه به تحلیل و ارزیابی بپردازند. دسته دیگر از کارشناسان که کم هم نیستند متملق و چاپلوس هستند و نظر کارشناسی خود را باب طبع برخی از مسئولان ارائه می‌کنند که دردی را دوا نمی‌کند. دسته سوم افراد دلواپس و تندرو هستند که شاید نظرات کارشناسی بدهند، اما نظراتشان تند و غیرقابل مصرف است. برای بررسی و ارزیابی کارنامه چهل ساله باید از این ۳ دسته پرهیز کرد؛ چرا که اگر این افراد نبودند انسجام ملی خیلی بیش از این بود و با برخی عملکرد‌های این‌ها بسیاری از افراد طرد شده و از قطار انقلاب به ناروا پیاده شده‌اند. باید افراد معتقد، معتدل، دلسوز و شجاع دانشگاهی وحوزوی را جمع کرده و آن‌ها انقلاب را بازخوانی کنند. مسلما املای نوشته شده در این چهل‌ساله غلط‌هایی را نیز دارد چرا که اگر غلط نداشت مشکلات کنونی پیش نمی‌آمد. مقام معظم رهبری در بیانیه خود به مساله مهم عدالت پرداخته که باید این مهم را همواره هدف اصلی انقلاب قرار دهیم. حال باید ببینیم عدالت را در این دوران چگونه گذراندیم و تاکنون چه میزان در جامعه عدالت جاری است؛ لذا در بازخوانی عملکرد‌ها این مسائل باید مدنظر قرارگیرد که چه مسائل و مشکلاتی وجود داشته و عیب و ایراد‌های آن را شناخت و برطرف کرد تا با امید به آینده‌ای روشن گام دوم را محکم‌تر برداریم.

بهترین قدردانی حاکمیت از ملت چیست؟
روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی با عنوان بهترین قدردانی حاکمیت از ملت نوشت: که در شماره امروز خود منتشر کرده مقاومت مردم ایران و حضور آن‌ها در صحنه‌های مختلف انقلاب و دفاع مقدس و مقابله با توطئه‌های رنگارنگ دشمنان، قطعاً فصل برجسته‌ای از تاریخ ملت‌ها را تشکیل می‌دهد. این فصل برجسته باید در تاریخ ثبت شود و به عنوان یک درس مهم برای نسل‌های آینده و تمام ملت‌ها باقی بماند و البته هیچکس نباید این حضور حماسی مردم را به حساب خود بگذارد. این، نشانه وفاداری مردم به اسلام، انقلاب، نظام جمهوری اسلامی و شهداست.
سه دسته‌ای که در ارزیابی کارنامه انقلاب نباید به آن‌ها اعتماد کرد/بهترین قدردانی حاکمیت از ملت چیست؟ /دستان خالی ترامپ در ورشو
امروز، وظیفه حاکمیت در قبال این مردم مقاوم که در یوم‌الله ۲۲ بهمن امسال در اوج ناباوری دشمنان، وفاداری خود را به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نشان دادند، این است که از این زمینه بسیار مناسب برای بالا بردن عیار وحدت و انسجام بهره‌برداری کند و جامعه را از مزاحمت‌های عناصر خودسری که حتی از مناسبت‌های مهمی مانند ۲۲ بهمن هم نمی‌گذرند، نجات دهد. در ۲۲ بهمن امسال که حضور مردم در راه‌پیمائی‌ها اختصاص به یک جناح و گروه و حزب نداشت و مردم از تمام گرایش‌های سیاسی و فکری در آن حضور داشتند، عده‌ای برخلاف معیار‌های عقلی و اخلاقی و بر خلاف مصالح ملی، شعارهائی دادند و نوشته‌هائی با خود حمل کردند و حتی در بعضی شهر‌ها از تریبون‌های رسمی مراسم ۲۲ بهمن مطالبی گفتند که با اقتضائات ۲۲ بهمن و جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی سازگاری نداشت. راه پیمائی ۲۲ بهمن امسال، علاوه بر جشن ۴۰ سالگی انقلاب، جشن ناکامی ترامپ و دارودسته او هم بود. در چنین جشنی دامن زدن به اختلاف و تفرقه، آب به آسیاب دشمن ریختن است، کاری که متاسفانه عده‌ای کردند.


حاکمیت می‌تواند مانع اقدامات عناصر ضد وحدت شود و راه را برای رسیدن به وحدت و انسجام کامل جامعه در جهت اهداف انقلاب اسلامی هموار نماید. با این اقدام، قدرت نظام جمهوری اسلامی دو چندان می‌گردد، دشمنان ناامید خواهند شد و بسیاری از موانع پیشرفت نیز برطرف خواهد گردید. دهه پنجم انقلاب اسلامی را با چنین عزم راسخی آغاز کنیم. این، بهترین قدردانی حاکمیت از ملت خواهد بود.

دستان خالی ترامپ در ورشو
حنیف غفاری طی یادداشتی که روزنامه رسالت در شماره امروز پنجشنبه چاپ کرده با اشاره به اجلاس ورشو نوشت: "قدرت تشویقی"، "قدرت تنبیهی" و " قدت اقناعی" سه مولفه‌ای هستند که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و جان بولتن مشاو ر. امنیت ملی وی در مسیر تقویت " ایران هراسی" در نظام بین الملل به آن استناد می‌کنند. این قاعده درخصوص برگزاری نشست ورشو نیز صدق می‌کند. کاخ سفید با استناد به گزاره‌های اجباری، تشوقی و قناعی سعی کرد متحدان نزدیک و دور خود را در نشست ورشو گرد هم آورده و از ایران به عنوان اصلی‌ترین خطر امنیتی در منطقه غرب آسیا و نظام بین الملل یاد کند. با این‌حال عدم استقبال دیگر بازیگران بین المللی از دعوت ضد ایرانی ترامپ، نشست ورشو را به صحنه شکست دوباره واشنگتن در تقابل با کشورمان تبدیل کرده است.


ازسوی دیگر، دونالد ترامپ از ابتدای حضور خود در کاخ سفید سعی کرد پیش فرض"تفکیک ملت و نظام ایران "را به گزاره‌ای مبنایی و پررنگ تبدیل کند. او سعی کرد این گزاره مجازی و کاذب در جریان برگزاری نشست ورشو تثبیت کرده و متعاقبا، سلسله عملیات‌های روانی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را با کمک دیگر بازیگران بین المللی ادامه دهد.
سه دسته‌ای که در ارزیابی کارنامه انقلاب نباید به آن‌ها اعتماد کرد/بهترین قدردانی حاکمیت از ملت چیست؟ /دستان خالی ترامپ در ورشو
با این‌حال حضور پرشور و گسترده ملت ایران در راهپیمایی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، این پیش فرض کاذب را به‌طور کامل ابطال کرد. به عبارت بهتر، ترامپ عملا با دستانی خالی در نشست ورشو حضور پیدا کرد و اگر وعده قبلی مایک پمپئو مبنی بر برگزاری این نشست اعلام نمی‌شد، مقامات آمریکایی در برگزاری آن تجدید نظر می‌کردند.
واقعیت امر این است که علی‌رغم خواسته افرادی مانند ترامپ و بولتون، مفهوم "ایران قدرتمند" در نظام بین الملل کاملا نهادینه شده است. زبگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا و استراتژیست مطرح حوزه سیاست خارجی این کشور در دوران حیات خود اظهار کرده بود: «ایران همواره در این منطقه وجود خواهد داشت و چه خوش‌مان بیاید، چه نیایددر منطقه مهم خواهد بود. این به نفع ماست که در درجه اول از هرگونه درگیری اجتناب ورزیم؛ زیرا درگیری ایران و آمریکا چه تعمدی باشد، چه تصادفی، آمریکا را درگیر کشمکشی می‌کند که هم ایران و هم عراق را در بر می‌گیرد. من نمی‌خواهم آمریکا خواهان نزاع با ایران باشد؛ چرا که به نظر من آمریکا بدون جنگ با ایران حال و روز بهتری خواهد داشت.» هر اندازه ترامپ و دیگر مقامات امریکایی در پذیرش مطلق این واقعیت محض  (ایران قدرتمند) تعللل کنند، محکوم به پرداخت هزینه‌های راهبردی بسیار سنگینی خواهند بود. بر این اساس «ایران قدرتمند» نه یک مفهوم انتزاعی، بلکه خروجی و محصول یک محاسبه رئالیستی تمام عیار ازسوی اکثر استراتژیست‌های آمریکایی محسوب می‌شود. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پارادوکس رفتاری ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی در قبال ایران، معلول سردرگمی آن‌ها در مواجهه با «ایران قدرتمند» می‌باشد.


در نهایت اینکه نشست ورشو بر خلف تبلیغات سنگین کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا، به نقطه آشکارساز استیصال و شکست واشنگتن در برابر تهران تبدیل شده است. بدیهی است که در این معادله طرف بازنده کسی جز رئیس‌جمهور ایالات متحده و همراهان وی نیستند. از این‌رو عصبانیت افرادی مانند جان بولتون و مایک پمپئو از ملت و نظام ایران کاملا قبال درک است! خشمی که تا زمان سقوط این افراد و حتی بعد از آن، گریبانگیر ترامپ و همراهانش خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
بهترین قدردانی چیست؟
فشار بیشتر تا جایی که تحمل کنند ساختن موزه گوشت برای تماشای ملت و برنامه آینده افزایش قیمت بنزین به 5000 تومن
با تشکر روحانی مچکریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل