بازدید 2316

صعود قیمت نفت خاورمیانه

کد خبر: ۸۷۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 12 February 2019

قیمت نفت در بازار جهانی روز دوشنبه، تحت تأثیر رشد فعالیت حفاری در آمریکا که بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان است، حدود یک درصد سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاساینترمدیت آمریکا با ۶۳ سنت یا معادل ۱.۲ درصد کاهش نسبت به روز جمعه، به ۵۲.۰۹ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، با ۴۹ سنت یا معادل ۰.۸ درصد کاهش، به ۶۱.۶۱ دلار در هر بشکه رسید.

طبق گزارش هفتگی شرکت بیکر هیوز، شرکت‌های انرژی در آمریکا، هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری فعال را برای دومین بار در سه هفته گذشته افزایش دادند. شرکت‌های آمریکایی در هفته منتهی به هشتم فوریه، شمار دکل‌های نفتی را هفت حلقه افزایش داده و به ۸۵۴ حلقه رساندند. این افزایش به رشد بیش‌تر تولید آمریکا اشاره دارد که در حال حاضر به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

قیمت وست تگزاس اینترمدیت همچنین از تعطیلی یک واحد شرکت پالایش فیلیپس ۶۶ در ایلینویز با ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار بشکه در روز که به دنبال یک آتش سوزی در روز یکشنبه روی داد، تحت فشار کاهشی قرار گرفت.

از سوی دیگر، ایگور سچین، رئیس روس‌نفت در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است توافق مسکو با اوپک برای کاهش تولید نفت، یک تهدید استراتژیک بوده و توسط آمریکا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

توافق اوپک پلاس از سال ۲۰۱۷ آغاز و چندین بار تمدید شده و در آخرین دور، مشارکت کنندگان توافق کردند تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز تا پایان ژوئن محدود نگه دارند. اوپک و متحدانش روزهای ۱۷ و ۱۸ آوریل برای بازنگری در این توافق در وین دیدار خواهند کرد.

به گفته تحلیلگران، نگرانی‌های اقتصادی نیز روی بهای معاملات نفت تأثیر منفی گذاشته است. واندانا هاری از شرکت "واندا اینسایتس" در یادداشتی نوشت: قیمت نفت با بازگشت چین از تعطیلات سال نوی یک هفته‌ای و ریزش بازارهای سهام آسیا به دلیل نگرانی‌ها از اختلافات آمریکا و چین کاهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، مذاکرات پکن و واشنگتن هفته جاری با سفر یک هیأت آمریکایی به پکن، از سر گرفته می‌شود. آمریکا تهدید کرده است اگر تا اول مارس دو طرف به توافق نرسند، تعرفه روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد. عامل دیگری که مانع از ریزش بیش‌تر قیمت‌های نفت شده است، تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا است.

صعود قیمت نفت ترش در نتیجه تحریم‌های آمریکا

به گفته معامله گران، شاخص قیمت نفت دوبی و DME عمان در نتیجه تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و ایران و کاهش تولید اوپک که عرضه نفت سنگین و مدیوم را محدودتر کرده است، در یک اتفاق غیرمعمول نسبت به نفتبرنت افزایش یافت. گریدهای نفت ترش معمولاً در خاورمیانه، کانادا و آمریکای لاتین تولید می‌شوند و سولفور بالایی دارند و معمولاً ارزان‌تر از برنت هستند که سولفور کمتری دارد.

اما آمار بازار بورس کالای دوبی، ICE و رفینیتیو آیکان نشان داد قیمت نفت دوبی برای تحویل فوری و بهای معاملات آتی DME عمان برای تحویل در آوریل، بالاتر از نفت برنت رفته است.

تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، صادرات نفت این کشور به آمریکا را در ماه گذشته متوقف کرد و تعادل بازار نفت مدیوم تا سنگین ترش را برهم زده است.

تحریم‌هایی که هدف آن‌ها محروم کردن دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از درآمدهای نفتی است، از ۲۸ آوریل شامل حال خریداران نفت غیرآمریکایی خواهد شد و پرداخت پول نفت ونزوئلا به دلار آمریکا را متوقف می‌کند.

از سوی دیگر، تمدید معافیت از تحریم‌های ایران پس از پایان مهلت شش ماهه در ماه مه، مشخص نیست. واشنگتن در نوامبر به هشت کشور از جمله چین، هند، ژاپن و کره جنوبی برای ادامه خرید نفت ایران معافیت شش ماهه صادر کرد.

هم‌چنین تصمیم اوپک و روسیه برای محدود کردن عرضه نفت، قیمت نفت ترش را تقویت کرده است. ناظران بازار انتظار دارند تحت توافق کاهش تولید، تولیدکنندگان خاورمیانه تولید نفت سنگین را کاهش دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی