بازدید 7726

پیگری ازدواج کودک ١١ ساله ایلامی با مرد ۵۰ ساله

کد خبر: ۸۷۷۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ 10 February 2019
امروز برخی منابع خبری محلی از ازدواج کودک ۱۱ ساله‌ای با مرد ۵۰ ساله در یکی از روستا‌های شهرستان ایلام خبر دادند. به گفته آن‌ها این ازدواج به علت بدهی خانواده کودک به مرد ۵۰ ساله که گویا در حدود ۱۵ میلیون تومان بوده انجام شده است. البته رییس سازمان بهزیستی ایلام در بیان جزییات این ازدواج گفت: در گزارش تیم بازرسی مشخص شده کودک ۱۱ ساله به نام رها متولد سال ۱۳۸۵ بوده و مرد هم ۴۴ سال دارد.

به گزارش «آزادی» دادستان ایلام در رابطه با این موضوع با صدور دستوری به مدیرکل بهزستی استان ایلام از وی خواست که در اجرای دستور قضایی، موضوع ازدواج کودک ۱۱ ساله با مرد ۵۰ ساله در «زردلان» ایلام را بررسی و علل و انگیزه آن را به مقام قضایی گزارش دهد.

زهرا همتی مدیرکل بهزیستی استان ایلام هم با توجه به دستور دادستان ایلام اعلام کرد:با توجه به دستور دادستان استان مبنی بر بررسی ویژه وضعیت ازدواج رها کودک ۱۱ ساله هلیلانی با مردی بزرگسال این موضوع صبح امروز در دستور کار قرار گرفت. پس از بررسی تیم کارشناسی اعزامی این اداره کل به منزل رها و شوهرش مشخص شد که صیغه ازدواج این کودک در خارج استان انجام شده است.

وی با ذکر اینکه رها متولد فروردین ماه سال ۸۵ است ادامه داد: در بررسی این تیم و تایید این کودک مشخص شد که او به ازای بدهی پدرش به عقد این مرد 44 ساله درآمده است. به گفته وی، گزارش تیم کارشناسی اعزامی به منزل رها و شوهرش به دادستان اعلام و با توجه به غیرقانونی بودن ازدواج این کودک به علت سن زیر ۱۱ سال رها با همکاری و تعامل دادستان حکم سلب سرپرستی این کودک اخذ شد. وی گفت: رها اکنون به اداره کل بهزیستی ایلام تحویل و مورد حمایت قرار گرفته و پدرو شوهر رها نیز به علت این اقدام غیر قانونی تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

گفتنی است در گذشته به دنبال برخی از رسوم فرهنگی کودک همسری اتفاق می‌افتاد، اما در حال حاضر معمولاً این اتفاق در خانواده‌های آسیب‌دیده که دچار مشکلات مالی، اعتیاد، فقر فرهنگی و …هستند رخ می‌دهد.

گفته می‌شود بیش از ۵ درصد ازدواج‌ها مربوط به ازدواج با کودکان زیر ۱۵ سال است که رقمی بیش از ۲۸ هزار کودک دختر را در هر سال شامل می‌شود. بیشترین آمار ازدواج و طلاق کودکان هم در استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، زنجان، تهران، همدان و مازندران ثبت شده است.

آمار‌های غیررسمی از اوضاع وخیم‌تر ازدواج کودکان حکایت دارد. شهلا اعزازی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، پیش‌تر از آمار سالانه ۴۳ هزار ازدواج دختربچه ۱۰ تا ۱۵ ساله در کشور خبر داده بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار