بازدید 11446
۳
وضعیت قرمز در روابط عربستان و مراکش؛

خروج مراکش از ائتلاف سعودی و فراخواندن سفیر از ریاض

در پی بالا گرفتن تنش های سیاسی میان عربستان و مراکش به ویژه بر سر بحران یمن، مراکش از سفیر خود در عربستان سعودی خواسته است برای پاره ای مشاوره های سیاسی و دیپلماتیک در «رباط» پایتخت این کشور بماند.
کد خبر: ۸۷۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 10 February 2019

در پی بالا گرفتن تنش های سیاسی میان عربستان و مراکش به ویژه بر سر بحران یمن، مراکش از سفیر خود در عربستان سعودی خواسته است برای پاره ای مشاوره های سیاسی و دیپلماتیک در «رباط» پایتخت این کشور بماند.

به گزارش «تابناک»، گویا در پی یک سلسله اتفاقات ناخوشایند سیاسی و دیپلماتیک میان مراکش و عربستان سعودی، روابط این دو کشور به تدریج به پایین ترین سطح خود در حوزه دیپلماسی رسیده و شکاف های سیاسی بین ریاض و رباط به تدریج عمیق تر و وسیع تر می شود.

مقامات دولتی مراکش از مصطفی منصوری، سفیر این کشور در عربستان خواسته اند به دنبال سفر هفته گذشته خود از ریاض به خانه اش در مراکش، دیگر به ریاض بازنگردد؛ حرکتی که توسط ناظران به عنوان راهی برای ابراز نارضایتی این پادشاهی در آفریقای شمالی از رژیم سعودی دیده می شود. مقامات مراکش همچنین تأیید کردند این کشور نیروهایش را از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ داخلی یمن ـ که این کشور را به بدترین وضعیت بحران انسانی رسانده است ـ خارج می کنند.

خروج مراکش از ائتلاف سعودی و فراخواندن سفیر از ریاض

به نظر می رسد، این تصمیم به خاطر پخش یک مستند در هفته گذشته از شبکه خبری سعودی العربیه ـ که در آن ادعای مراکش بر بخش غربی منطقه موسوم به صحرا را زیر سؤال می برد ـ گرفته شده است. این مستند فقط یک ماه پس از آن پخش شد که ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مراکش، در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره قطر در مورد وضعیت بحران انسانی در یمن ابراز نگرانی کرده بود.

سال 2018 همزمان با رسیدن محمد بن سلمان به ولیعهدی و قدرت در عربستان سعودی، شاهد افزایش تنش بین این دو متحد تاریخی بوده است، که با یکسری از تلافی جویی ها همراه بود که نشان دهنده نارضایتی دو پادشاهی نسبت به مواضع دیپلماتیک یکدیگر است.

مراکش در سال 2017 از پیوستن به ائتلاف عربستان علیه قطر و برای تحریم این کشور خودداری کرد که در عوض این حرکت منجر به آن شد که پیشنهاد این کشور برای میزبانی جام جهانی 2026 با رأی مخالف عربستان مواجه شده و رأی نیاورد. رباط نیز در ماجرای قتل جمال خاشقجی به طور مشخص سکوت کرد، در حالی که خانواده سلطنتی عربستان سعودی سال گذشته تور تعطیلات سالانه خود را به مراکش لغو کردند. منصوری سفیر مراکش در ریاض، تلاش کرد تا اهمیت این رویداد را کم جلوه دهد و گفت که رابطه بین عربستان سعودی و مراکش، «محکم» است.

او به مجله Le360 مراکش گفت: «کاملا طبیعی است که اختلاف نظر بین کشورها باشد، و از زمانی به زمان دیگر تنهایی پیدا شوند. من مطمئنم این تنها یک بحران موقت است و روابط دو کشور ما به زودی به حالت عادی بازخواهد گشت.» مراکش جایگاه مهمی به لحاظ ژئوپولیتیک دارد و با توجه به سیاست و حکومت با ثبات و موقعیت جغرافیایی خود، پل ارتباطی مهمی بین اروپا و خاورمیانه است.

 

  * در مورد کشور مراکش بیشتر بخوانید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
اعراب زمانی که پیامبر هم میخواستند شهید کنند دسته خیلی هارا میخواستند الود کنند مثل اینکه هنوز در 1400 پیس سران سعودی گیر افتادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
خودت فهمیدی چی گفتی خدایی
با توجه به وضعیت سیاسی که کشورهای عربی در آن هستند قطع روابط بین عربستان و مراکش خیلی بعید به نظر میرسد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان