بازدید 6428

مکالمات شنودشده بن‌سلمان درباره قتل خاشقجی

کد خبر: ۸۷۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵ 08 February 2019

ولیعهد سعودی در یک گفت‌وگوی تلفنی که سال ۲۰۱۷ انجام شده گفته که اگر «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به کشور بازنگردد و به انتقادش از حکومت سعودی پایان ندهد با یک گلوله او را به قتل خواهد رساند.
مکالمات شنودشده بن‌سلمان؛ تازه‌ترین شواهد از نقش ولیعهد در ترور «خاشقچی»

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، مقام‌های مطلع در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز مدعی شده‌اند «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در یک گفت‌وگوی تلفنی که سال ۲۰۱۷ انجام شده گفته که اگر «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به کشور بازنگردد و به انتقادش از حکومت سعودی پایان ندهد با یک گلوله او را به قتل خواهد رساند.

این گفت‌وگو که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا آن را شنود کرده‌اند دقیق‌ترین شاهدی است که نشان می‌دهد محمد بن سلمان مدت‌ها پیش از کشته شدن جمال خاشقچی داخل کنسولگری سعودی در استانبول به دنبال تررو او بوده است.

خاشقچی اکتبر سال ۲۰۱۸ بعد از ورود به ساختمان کنسولگری توسط تیمی که از عربستان اعزام شده بودند خفه و بعد، بدنش قطعه قطعه شد. قتل او تا چندین هفته در صدر اخبار بین‌المللی در سراسر جهان قرار داشت و با خشم عمومی مواجه شد.

شمار زیادی از نمایندگان کنگره آمریکا گفته‌اند که محمد بن سلمان را صادرکننده دستور قتل خاشقچی می‌دانند. روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) هم به این جمع‌بندی رسیده که او دستور ترور روزنامه‌نگار منتقد را صادر کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته سخنان بن سلمان درباره کشتن خاشقچی با گلوله اخیراً به متن تبدیل شده و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در تحقیقاتشان برای یافتن عامل ترور این روزنامه‌نگار، آن را مورد بررسی قرار داده‌اند. «آژانس امنیت ملی» و سایر سازمان‌های جاسوسی آمریکا هم‌اکنون در حال کار کردن روی صداهای ضبط‌شده بن سلمان و پیام‌های متنی او در سال‌های گذشته هستند. شنود و ذخیره این پیام‌ها در سال‌های گذشته بخشی از فعالیت‌های مرسوم سازمان‌های جاسوسی آمریکا بوده است.

آژانس امنیت ملی آمریکا در چند ماه گذشته گزارش‌های اطلاعاتی درباره ارتباطات بن سلمان را در اختیار سایر سازمان‌های جاسوسی، کاخ سفید و متحدان نزدیک آمریکا قرار داده است.

گفت‌وگوی محمد بن سلمان با «ترکی الدخیل»، در سپتامبر سال ۲۰۱۷ انجام شده، زمانی که مقام‌های حکومت سعودی، روی انتقادهای خاشقچی از عملکردشان حساس شده بودند. در همان ماه بود که خاشقچی فعالیتش را به عنوان ستون‌نویس واشنگتن‌پست آغاز کرد و مقام‌های ارشد سعودی شروع به بررسی راه‌هایی برای تطمیع و بازگرداندن او به عربستان کردند.

ولیعهد سعودی در مکالمه ضبط‌شده مذکور می‌گوید اگر نتوان با تطمیع خاشقچی او را به عربستان برگرداند باید به زور متوسل شد و اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها موثر نبودند، خودش «با گلوله» به سراغ خاشقچی خواهد رفت.

تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که احتمالاً منظور ولیعهد سعودی از این عبارت، اجرای عین آن نبوده و او آن را به عنوان استعاره‌ای به کار برده، مبنی بر اینکه حاضر است در صورت امتناع خاشقچی از بازگشت به عربستان، تا حد کشتن او پیش برود.

چند روز قبل از گفت‌وگو با الدخیل، محمد بن سلمان با یکی دیگر از دستیارانش به نام «سعود القحطانی» از گسترش نفوذ روزافزون خاشقچی گلایه کرده؛ بن سلمان به این دستیارش گفته که مقاله‌ها و پیام‌های توئیتری خاشقچی وجهه او به عنوان یک اصلاح‌طلب متجدد را مخدوش کرده و از آن جهت که از جانب روزنامه‌نگاری مطرح می‌شوند که زمانی حامی سیاست‌هایش بوده‌، اثرگذاری روزافزونی دارد.

القحطانی به بن سلمان گفته که هر گونه اقدام علیه خاشقچی خطرناک است و خشم بی‌المللی را به همراه خواهد داشت؛ ولیعهد سعودی، با گفتن این جمله او را سرزنش کرده است: «عربستان سعودی نباید در خصوص رفتار با شهروندان خودش اهمیتی برای واکنش‌های بین‌المللی قائل شود.»

یک مقام که گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را خوانده می‌گوید بن سلمان به القحطانی گفته که «راهکارهای نصفه و نیمه‌کاره» را دوست ندارد و اعتقادی به آنها ندارد.

چند روز بعد از این مکالمات بن سلمان، خاشقچی اولین مقاله‌اش در واشنگتن‌پست را با این عنوان به چاپ رساند: «عربستان سعودی، هیچ وقت تا این حد سرکوبگر نبوده؛ اوضاع، الان غیرقابل تحمل است.»

خاشقچی در آن مطلب نوشته است: «من خانه و کاشانه و شغلم را ترک کرده‌ام تا صدایم را به گوش دیگران برسانم. انجام کاری از غیر از این، خیانت در حق کسانی است که در زندان‌ها پژمرده می‌شوند. من می‌توانم حرف بزنم، کاری که خیلی‌های دیگر نمی‌توانند بکنند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر