بازدید 6124

ادعای پمپئو درباره پرتاب موشک توسط ایران

کد خبر: ۸۷۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 08 February 2019

وزیر خارجه آمریکا بامداد جمعه در توئیتر مدعی شد اقدام جدید ایران در «پرتاب موشک» نشان می‌دهد توافق هسته‌ای برجام کاری برای متوقف کردن برنامه موشکی این کشور انجام نداده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا دقایقی پیش در حساب کاربری‌اش در توئیتر مدعی شد آنچه به ادعای وی «پرتاب موشک اخیر توسط ایران» خوانده شده را نشان‌دهنده ناکارآمدی توافق هسته‌ای «برجام» در متوقف کردن برنامه موشکی ایران دانسته است.

وی در توئیتر نوشت: «پرتاب موشک اخیر در ایران بار دیگر اثبات می‌کند که توافق [هسته‌ای ایران] اقدامی در زمینه متوقف کردن برنامه موشکی ایران انجام نداده است. ایران با پیشبرد قابلیت‌های موشکی خود در حال سرپیچی از قطعنامه شورای امنیت است. بایستی برای مهار برنامه موشکی ایران محدودیت‌های بین‌المللی سخت‌گیرانه‌تر را برگردانیم.»

پیش از این وب‌سایت «رادیو ملی آمریکا» در گزارشی که هنوز تأییدنشده مدعی شده بود ایران راکت‌ ماهواره‌بر «دوستی» را به فضا پرتاب کرده است.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود این اقدام ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مغایرت دارد.

این قطعنامه تیرماه سال ۱۳۹۴ برای تأیید توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ به تصویب اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. همراه با تصویب این قطعنامه، سایر قطعنامه‌های شورای امنیت که علیه ایران صادر شده بود لغو شد.

قطعنامه ۲۲۳۱ با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران «می‌خواهد» موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. ایران تصریح کرده که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

در حالی که در قطعنامه پیشین یعنی ۱۹۲۹ در مورد برنامه موشکی ایران عنوان شده بود که «شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک داشته باشد، در قطعنامه ۲۲۳۱ این لحن تغییر کرده است. در این قطعنامه عنوان شده است که «شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد» که فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک نداشته باشد.

نکته دوم در مورد قطعنامه اینکه در بخش مربوط به برنامه موشکی، از ایران خواسته شده از کار بر روی موشک‌هایی خودداری کند که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده‌اند و ایران برنامه‌ای برای ساخت چنین موشک‌هایی ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان