بازدید 4161

تفاوت زندان‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب

کد خبر: ۸۷۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳ 06 February 2019

مدیرکل امور زندان‌های استان قم به تشریح ویژگی‌های خاص زندانیان در پیش و پس از انقلاب و تمایزان خاص انقلاب اسلامی در این زمنیه پرداخت.

‌به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین تهامی سه شنبه در جمع خبرنگاران در نمایشگاه شکوه چهل ساله در قم که در مصلای قدس برگزار شد گفت: امسال عید دهه فجر دو چندان است؛ زیرا امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است؛ در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) مباحث مختلفی پیرامون اهمیت روز چهل واقع شده است.

وی افزود: نفس عدد چهل یک ویژگی خاص دارد که اهمیت این ایام را دو چندان کرده است؛ از دیگر سوی دشمنان نظام بر این عنصر تاکید داشتند که اجازه جشن چهل سالگی را به ایران نمی‌دهند ولی امروز شاهد جشن پیروزی جمهوری اسلامی هستیم.

وی اظهارکرد: شاید این سوال مطرح شود که تفاوت زندان طاغوت و زندان نظام اسلامی در چیست؟ پاسخ آن است که آنچه موجب تفاوت است، نگاه و انگیزه زندان، زندانی، جرم، مجرم و… است.

مدیرکل امور زندان‌های استان قم بیان کرد: در نظام طاغوت، نگاه به زندان، صرف برخوردهای پلیسی بود و به همین خاطر زندان‌ها را به شهربانی واگذار کرده بودند و به همین خاطر پس از انقلاب سازمان زندان‌ها منفک شدن از شهربانی شکل گرفت.

وی گفت: در نظام طاغوتی صرف جزا دهی و سزا دهی مطرح بود؛ به همین خاطر لوازم و ابزاری که در زمان طاغوت استفاده می‌شد، متفاوت بود؛ در آن در هر اتاق میله‌هایی تعبیه شده بود که زندانیان نتوانند از اتاق خارج شود؛ همچنین تک سلول‌هایی وجود داشت مسائل امنیتی بسیاری برای آن در نظر گرفته شده بود.

مدیرکل امور زندان‌های استان قم بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی، نگاه، نگاه اصلاح و تربیت است؛ به همین دلیل سازمانی که در این زمینه تشکیل می‌شود با هدف تأمینی برای تربیتی فعالیت می‌کند؛ در واقع زندان به ندامتگاه و اندرزگاه مبدل می‌شود و مأموران زندان به افرادی مبدل می‌شوند که از نظر علمی و تخصصی با قبل از انقلاب متفاوت هستند.

وی گفت: امروز ۸۰ تا ۹۰ درصد زندانبانان ما دارای تحصیلات بالای کارشناسی و حتی دکتری هستند؛ اگر در آن زمان ابزار پلیسی و نگهداری و.. وجود داشت امروزه به برکت نظام اسلامی، ابزارهایی چون آموزش در رشته‌های مختلف مطرح است؛ آموزش قرآن، سواد، حرفه آموزی، ورزش و.... از جمله این آموزش‌ها است.

وی عنوان کرد: بحث اصلاح و تربیت با ابزار آموزشی و اشتغال و حرفه آموزی در زندان‌های ما پررنگ است؛ امروز این افتخار را داریم که هر زندانی که در زندان باشد و واجد شرایط باشد، با تمایل خود می‌تواند به راحتی ادامه تحصیل دهد؛ بسیاری از زندانیان در زندان باسواد شدند و مراحل آموزش و پرورش را طی کردند و امروز در دانشگاه هستند.

تهامی اظهارکرد: امروزه از نظر شکل و فیزیک زندان‌ها نیز با گذشته تفاوت را شاهد هستیم و حتی رنگ بندها متناسب جرم انتخاب می‌شود؛ آمار زندانیان قم نسبت به جمعیت این شهر و استان‌های دیگر، کمتر است و جزو استان‌هایی هستیم که به نسبت آمار دیگر زندانیان در شرایط بهتری هستیم.

وی گفت: بیشتر زندانیان کل کشور ناظر به بحث مواد مخدر هستند؛ جرایمی که امروزه وجود دارد در زمان طاغوت وجود نداشت؛ یک سری جرایم در گذشته جرم تلقی نمی‌شد که از جمله آنها می‌توان به شرب خمر اشاره کرد.

مدیرکل امور زندان‌های استان قم بیان کرد: خوشبختانه درصد زندانیان بخش خانواده در قم کم هستند و با تدابیری که اندیشیده شده است بسیاری از این افراد آزاد شده‌اند و با کمک نهادهایی مثل ستاد دیه این مشکلات کاهش یافته است.

وی گفت: معتادان در زندان مراقبت می‌شوند و سعی ما بر ترک این افراد است و کسانی که نمی‌توانند ترک کنند، به شیوه‌های دیگری ترک داده می‌شوند، ولی خوشبختانه در زمینه امنیتی تلاش دو چندانی انجام می‌شود.

مدیرکل امور استان‌های استان قم یادآورشد: زندانی سیاسی در زندان‌های قم وجود ندارد؛ بحث مواد مخدر و سرقت و جرایم علیه اشخاص از جمله مهمترین رده‌های جرمی در زندان هستند؛ ۲۰ درصد زندانیان از دیپلم به بالا هستند؛ ۱۰۰ نفر در سطح دبیرستان در حال تحصیل هستند.

وی گفت: برگزاری نماز جماعت، کلاس‌های قرآنی و اخلاقی، ارتقای سلامت زندانیان با اجرای تست سلامت ماهانه، راه اندازی مشاوره و روان درمانی، ایجاد کارگاه‌های اشتغال، اقدامات عمرانی و به سازی و توسعه فضاهای زندان، افزایش سرانه فضای نگاه داری زندانیان، راه اندازی نظارت الکترونیکی، اصلاح ساختار توسعه نیروی انسانی، حمایت از زندانیان، پوشش حمایتی از جرایم غیرعمد، مراقبت قبل از خروج و ایجاد مراکز حقوق شهروندی که حقوقی از آنها ضایع نشود از جمله فعالیت‌های حمایتی سازمان زندان‌ها است.

وی یادآورشد: امسال به مناسبت دهه فجر چهل نفر از مجرمان آزاد می‌شوند؛ همچنین کمیته صلح و سازی بسیاری از موارد نیز ختم به خیر می‌شود و بسیاری از این شاکیان و خانواده زندانی در این زمینه رضایت یا به آزادی زندان‌ها کمک می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس