بازدید 16827
خطر نابودی یک صنعت بالادستی با کشتار گاوهایی که قرار بود شیر تولید کنند!

هشدار نسبت به بحرانی مهم تر از گرانی و واردات گوشت؛ آیا برای تأمین شیر هم باید به فکر واردات باشیم؟

رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران می گوید، اگر مسئولین مربوطه در وزارتخانه‌های مسئول و ستاد تنظیم بازار به فکر نباشند و به داد صنعت دامپروری و دامداری کشور نرسند و قیمت شیر را اصلاح نکنند، با مشکلات بسیار خطرناکی روبه رو و دو ماه دیگر دچار بحران کمبود شیر خواهیم شد.
کد خبر: ۸۷۶۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 05 February 2019

تابناک اقتصادیاین روزها خبرهای امیدوارکننده‌ای از صنعت دامپروری کشور به گوش نمی‌رسد. صنعتی که تأثیر مستقیم در تأمین سلامت افراد جامعه دارد، حالا در فضایی مه‌آلود و بدون تدبیر، در سراشیبی قرار گرفته است. برای درک این وضعیت، کافی است به آماری که به تازگی در مرکز آمار منتشر شده است، نگاهی داشته باشید. آمار نشان می‌دهد، در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته، تولید گوشت قرمز با کاهش 20 درصدی مواجه شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از نتایج تلخ این کاهش، در افت عرضه گوشت به بازار در مقابل افزایش تقاضا بوده که در کنار عواملی دیگر باعث جهش قیمت گوشت در سبد مصرفی خانواده‌ها شده است. اما در این میان، خبرهای بدتر از افت تولید گوشت هم در میان صحبت‌های متولیان این صنعت شنیده می‌شود؛ از جمله می‌توان به افزایش قاچاق دام (سبک و سنگین) و بدتر از همه کشتار دام مولد (گاو شیری) اشاره کرد.

سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران معتقد است که دامدار در شرایط بسیار سخت اقتصادی به سر می‌برد و برای تأمین نقدینگی لازم جهت خرید غذا برای دام، مجبور به فروش دام مولد شده است.

هشدار نسبت به بحرانی مهم تر از گرانی و واردات گوشت؛ آیا برای تأمین شیر هم باید به فکر واردات باشیم؟

این فعال صنعت دامپروری و دامداری کشور در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت: امسال وقتی قیمت شیر خام به 2000 تومان تعیین شد، صنایع لبنی مدعی شدند روزی 3000 تن کمبود تولید داریم، یعنی در سال حدود 2 میلیون تن شیرخام. این در حالی است که امسال تولید شیرخام نه تنها کم نشده است، بلکه 5.7 درصد هم رشد تولید داشته‌ایم، ولی نکته اساسی اینجاست که شیرخام تولیدی، جابجا شده است. یعنی قبلاً کارخانه‌های لبنی، شیر خام را از گاودار می‌خریدند و به کارخانه تولید شیر خشک می‌دادند و کارمزدی شیرخشک را در انبارهای خود ذخیره می‌کردند. ولی الآن رابطه گاودار با کارخانه تولید شیرخشک مستقیم شده است.

مقدسی معتقد است که این اتفاق باعث تحریک بازار شد و همچنین به دلیل نوسانات نرخ ارز، صادرات غیرنفتی ازجمله صادرات شیرخشک، رونق پیدا کرد. به گونه‌ای که در سه چهار ماه اول سال، حدود 30 میلیون دلار صادرات شیر خشک با کیفیت بسیار عالی به نوزده کشور داشتیم. بازارهای این کشورها با تلاش بسیار به دست آمده بود، ولی یک‌باره با ممنوعیت صادرات، بازارهای جهانی را از دست دادیم.

مقدسی در ادامه گفت وگو با بیان اینکه کارخانه‌های لبنی در کشور از طریق دو ابزار شیرخشک و کره، همواره گاودار، کارخانه‌های شیرخشک و همچنین دولت را مدیریت می‌کردند، اظهار داشت: اما روند تولید شیرخشک و صادرات آن، باعث شد که کارخانه‌های لبنی احساس خطر کرده و فکر کردند که ابزارهای کنترلی خود را از دست داده‌اند؛ بنابراین، کارخانه‌های لبنی با لابی خیلی قوی با وزارت صمت از اول شهریورماه 97، صادرات شیرخشک و حتی پودر آب‌پنیر را هم ممنوع کردند.

همچنین نکته جالب اینجاست که وزارت صمت صادرات کره را هم ممنوع کرد، ولی در ابلاغیه خود این ممنوعیت را محدود به وزن بالای 500 گرم تعیین کرد. این در حالی است که هم‌زمان با ممنوعیت صادرات کره، کارتن‌هایی با وزن 25 کیلوگرم کره با ارز 4200 کشور وارد می‌شود و درنهایت به بسته‌بندی‌های 50 گرمی یا 100 گرمی تبدیل و از کشور صادر می‌کردند. یعنی با ارز دولتی وارد و با ارز آزاد صادر می‌شود. همچنین کارخانه‌های که اهرم‌های شیرخشک و کره را از دست ‌رفته می‌دیدند، درخواست واردات 25 هزار تن شیرخشک با ارز دولتی به کشور را از وزارت صمت داشتند؛ هرچند با مقاومت وزیر جهاد کشاورزی، این درخواست مورد قبول هیأت وزیران و شورای اقتصادی دولت قرار نگرفت. پس در نتیجه اهرم شیرخشک از دست کارخانه‌های گرفته شد و حالا به سراغ اهرم کره رفته‌اند تا بتوانند دوباره به گاودار فشار وارد کنند و نرخ خرید شیرخام را پایین بیاورند.

هم اکنون کارخانه‌ها به بهانه حمایت از مصرف‌کننده و کنترل بازار، کره وارد می‌کنند. درحالی‌که صادرات کره تولید داخل ممنوع است. این کارخانه‌های به‌جای مصرف خامه تازه داخلی در تولید محصولات، شروع به استفاده از کره با ارز 4200 تومانی در تولید محصولات لبنی خود کردند. این کار ازنظر اقتصادی توجیه ندارد، زیرا هر یک‌دهم چربی تولید داخل را 20 تومان نرخ‌گذاری کرده‌اند، ولی هر یک‌دهم چربی (کره) وارداتی را با ارز دولتی، به 35 تومان است. این کار کارخانه‌ها، گواه این ضرب‌المثل هست که "مرغ همسایه غازه؟!" این در حالی است که دبیر ستاد تنظیم بازار سؤال کردند که این چه منطق اقتصادی است؟ پاسخ دادم: کارخانه با این کار ضرر نمی‌کند بلکه سرمایه‌گذاری می‌کند. زیرا درنهایت به دنبال این است که قیمت ماده اولیه تولید محصول یعنی شیر خام را کاهش دهد و به نرخ دلخواه خود بخرد و در نتیجه دامدار دچار مشکلات بیشتری شود.

درنتیجه حالا کارخانه‌های لبنی به‌ جای مصرف خامه در تولیدات، از کره وارداتی استفاده می‌کنند. قیمت خامه تولید داخل (هر یک درصد) که 280 تومان بود، امروز به 205 تومان کاهش پیدا کرده و در نتیجه قیمت هر کیلو شیر خشک هم که 18900 تومان بود امروز به 16000 تومان رسیده است. در این شرایط بزرگ‌ترین کارخانه لبنی کشور که مدعی بود روزی 1200 تن شیر کمبود دارم و درخواست مجوز واردات شیر خشک را داشت، الآن روزی 500 تن شیر در کشور خشک می‌کند و خودش تبدیل به فروشنده شیرخشک در کشور شده است. زیرا با این کار به دنبال مدیریت و کاهش نرخ شیرخشک به مرز 16000 تومان است. در پاسخ به این که نتیجه این مسیر کارخانه‌های چه خواهد بود باید گفت: وقتی قیمت خامه تولیدی در کارخانه شیرخشک، به 205 برسد و پس‌ازآن بهای شیرخشک هم به 16000 تومان کاهش پیدا کند، شاهد افت نرخ شیرخام از رقم مصوب 2000 تومان به 1800 تومان خواهیم بود. که در حال حاضر در استان‌های اصفهان و خراسان رضوی که قطب تولید شیرخام در کشور هستند، شاهد نرخ 1800 تومانی برای خرید شیر خام هستیم و دامداری که در شرایط فعلی، بهای تمام‌شده شیر را 2300 تومان برآورد می‌کند، چگونه می‌توان با نرخ 1800 تومان به فعالیت خود ادامه دهد؟

دامدار در حال حاضر با بحران تأمین نهاده‌های دامی روبروست، زیرا کشتی‌ها به بنادر رسیده و بار موجود است، ولی مشکل انتقال ارز داریم، هرچند در این روزها این مشکل تا حدودی برطرف شده است، حدود یک ماهی که مشکل انتقال ارز وجود داشت، تأثیر منفی در روند تولید صنعت دامداری گذاشت.

سویای وارداتی که دولت 2450 تومان تعیین کرده است تا 3500 تومان هم افزایش داشته و به دست دامدار می‌رسد آن‌هم به‌صورت نقدی. این در حالی است که دامدار شیر تولیدی را به کارخانه‌ها می‌فروشد و دو ماه بعد باید منتظر واریز پول شیرخام باشد. این در حالی است ماشین تولید دامدار، ماشین زنده (گاو) است و نمی‌تواند دامدار این ماشین را خاموش کند تا پول بدست آورد. درنتیجه گاودار بیچاره مجبور می‌شود علی‌رغم میل باطنی، گاو مولد (گاو شیری) را که 25 کیلو شیر در روز تولید می‌کند به کشتارگاه بفرستند، مثلاً از هر ده گاو، دو گاو را به کشتارگاه بدهد تا بتواند با پول این دام‌ها، غذای گران برای بقیه دام‌ها بخرد. توجه به اینکه نکته ضروری است که بدانیم کشورمان در این سال‌ها توانسته است در کنار کشور کانادا، سرانه تولید گاوهای شیری را به رقم 10 تن و 200 کیلوگرم برساند و پس از آمریکا جایگاه دوم را کسب کند؛ هرچند باید توجه داشت که گاوی که در این ایران به این سطح از تولید رسیده است، متعلق به هلند بوده و سرانه تولید این گاو در کشور هلند، 9 تن و 800 کیلوگرم است؛ درنتیجه نشان می‌دهد که توجه به این صنعت بسیار مهم است.

مقدسی در ادامه بیان کرد: شما ببینید وقتی قیمت شیر خام را در مسیر کاهشی قرار داده‌اند و پرداخت‌ها را هم طولانی‌مدت (بیش از 2 ماه) کرده‌اند و از طرفی هم هزینه‌های دامدار روزبه‌روز رو به افزایش است و نهاده‌ها گران‌تر می‌شود و فروشنده نهاده‌ها هم پول را قبل از تحویل به‌صورت نقدی درخواست می‌کند، خب گاودار نقدینگی هم ندارد و نمی‌تواند تولید را هم متوقف کند، پس ناچار می‌شود گاو شیری را از چرخه خط تولید خود حذف کند.

هشدار نسبت به بحرانی مهم تر از گرانی و واردات گوشت؛ آیا برای تأمین شیر هم باید به فکر واردات باشیم؟

نتیجه این کار ابعاد خطرناکی درپی دارد: تولید گوساله پایه نر پرواری کشور کاهش پیدا می‌کند. (هم گاو مادر از این چرخه حذف می‌شود و هم گوساله تولیدی) و همچنین شاهد کاهش تولید شیر خواهیم بود. مقدسی تأکید کرد با این روند، زنگ خطر کاهش تولید شیر و گوشت در کشور به صدا درآمده است.

امروز بازار گوشت داغ شده و معضل قاچاق دام در کشور بیداد می‌کند. مقدسی بابیان اینکه امروز خارج از مرزهای کشور، هر کیلو گوشت دام زنده سبک و سنگین، بین 5 تا 7 دلار فروخته می‌شود، اظهار داشت: امروز وقتی نرخ شیر تولیدی دامدار کاهش پیداکرده و هزینه‌هایش هم بالاتر می‌رود و پول شیر فروخته‌شده را هم با تأخیر زیاد از کارخانه دریافت می‌کند، پس از فروختن دام گوشتی، ناچار می‌شود به سراغ فروش دام مولد خود برود.

در حال حاضر استان اصفهان به‌عنوان قطب تولید شیر در کشور با تولید روزانه 3500 تن شیر خام می‌باشد و پس ‌از آن تهران با 3000 تن شیر رتبه دوم را دارد.

در این شرایط، بحران الآن از اصفهان شروع شده است، زیرا گاودار بیچاره بُریده است و ناچارا علی‌رغم میل باطنی‌اش، گاوهای مولد (گاو شیری) را می‌فروشد تا بلکه اندکی نقدینگی داشته باشد.

وی بابیان اینکه سیستم‌های کنترلی و نظارتی ما ضعیف است، اظهار داشت: نهادهای وارداتی با ارز دولتی درنهایت در چرخه دلالی با نرخ‌های گران‌تر به دست دامدار می‌رسد. باید بررسی و مشخص شود شرکتی که با ارز دولتی نهاده وارد کرده است، این نهاده را به چه کسانی داده است؟ اگر برخی می‌گویند مشکل انتقال ارز وجود دارد، پس چگونه در بازار با نرخ گران‌تر موجوده؟ تولیدکننده ناچار به خرید با نرخ‌های گران است. چراکه نمی‌تواند بگوید نمی‌خرم تا ارزان شود، زیرا ماشین تولید یک ماشین زنده است و در صورت عدم تأمین غذا، از بین خواهد رفت. پس ناچار به خرید با نرخ‌های بالاتر است. و متأسفانه از این ضعف صنعت و مدیریت، دلالان بسیار منتفع می‌شوند و سود خوبی به جیب می‌زنند.

مقدسی در ادامه دوباره تأکید کرد که اعلام خطر می‌کنیم که اگر مسئولین مربوطه در وزارتخانه‌های مسئول و ستاد تنظیم بازار به فکر نباشند و به داد صنعت دام‌پروری و دامداری کشور نرسند و قیمت شیر را اصلاح نکنند، با مشکلات بسیار خطرناکی روبه رو خواهیم شد و دو ماه دیگر دچار بحران کمبود شیر خواهیم شد. دوباره باید ارز تخصیص بدیم برای واردات لبنیات به کشور... .

مقدسی با انتقاد از چرخه توزیع نهادهای وارداتی با ارز دولتی اظهار داشت: به گفته یکی از نمایندگان مجلس، در حال حاضر دولت 14 میلیارد دلار بابت واردات کالای اساسی هزینه می‌کند، که اختلاف این رقم با نرخ آزاد بالغ‌بر 100 هزار میلیارد تومان می‌شود.

مقدسی در ادامه بیان کرد: این کالای وارداتی به من تولیدکننده به‌درستی نمی‌رسد و ناراضی هستم، مصرف‌کننده هم ناراضی است، پس چرا دولت هنوز به این مسیر پرهزینه ادامه می‌دهد؟ چرا ارز را تک‌نرخی واقعی نمی‌کند؟ دولت کالای تولیدشده را با نرخ جهانی محاسبه کند، تا با عرضه و تقاضا قیمت مشخص شود. امروز اگر هر یک کیلوگرم شیر در اتحادیه اروپا، 43 سنت یورو است، بخواهد با یورو آزاد وارد شود، به نرخ 6300 تومان می‌رسد.

دولت ادعا می‌کند که کالای یارانه به دامدار می‌دهد، آن‌هم با منت زیاد. درحالی‌که به‌درستی و از کانال صحیح به دست دامدار نمی‌رسد. خب این سه قلم را هم به دامدار ندهید بگذارید با ارز آزاد وارد شود و دامدار هم با ارز آزاد شیر را بفروشد.

هشدار نسبت به بحرانی مهم تر از گرانی و واردات گوشت؛ آیا برای تأمین شیر هم باید به فکر واردات باشیم؟

به گفته سید احمد مقدسی، الآن نرخ‌های نهاده‌های دامی بازار نسبت به آذرماه امسال که نرخ جدید شیرخام تعیین شد، با افزایش روبرو شده است ولی نرخ مصوب تغییری نداشته و حتی کمتر هم شده است. برخی از این نهادها با تغییر قیمت عبارت‌اند از:

سویا وارداتی با ارز دولتی با نرخ 2300 تعیین شد ولی در ادامه دولت این رقم را به 2450 تومان افزایش داد، هرچند همین سویا دولتی به دست دامدار، امروز به نرخ 3500 تومان می‌رسد. همچنین ذرت وارداتی با ارز دولتی 1200 تومان بود که دوباره به رقم 1350 تومان افزایش داشته ولی همین ذرت وارداتی به دست دامدار با نرخ 1800 تومان می‌رسد. جو وارداتی با ارز دولتی، 1250 تومان بود که به رقم 1350 تومان رسید، هرچند این مورد نیز با افزایش نرخ یعنی 1700 تومان به دست دامدار می‌رسد. کنجاله کلزا 1700 تومانی آذرماه با نرخ 2750 تومان رسیده است و یونجه نیز از 2100 به 2500 تومان افزایش داشته است. مقدسی در ادامه تأکید کرد، خرید این نهادها با نرخ نقدی است و حال آنکه پول شیرخام فروخته شده با کارخانه‌های، با دو ماه تأخیر بدست گاودار می‌رسد که نتیجه چرخ معیوب، فروختن دام مولد برای تأمین نقدینگی لازم جهت خرید غذا برای دام می‌باشد.

وی در پایان پیشنهاد داد دولت دوباره صادرات شیرخشک را آزاد کند تا چرخه تولید و نقدینگی دامدار فعال شود همچنین ارز کره وارداتی حذف شود. مقدسی معتقد است اگر دولت محترم، مشکلات صنعت شیر را حل کند، درنتیجه به دنبال آن، مشکلات تولید گوشت و عرضه آن‌هم حل خواهد شد. زیرا در شرایط اقتصادی مناسبت و بهینه، گوساله نر در همین واحدهای دامداری به وزن مناسب برای عرضه بازار می‌رسد و دامدار مجبور به فروش با وزن کمتر آن نخواهد بود و شاهد افزایش تولید گوشت خواهیم بود.

گفت‌وگو از: محمدرضا مقامی فرد

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
این که می خوام بگم سنگینه ولی واقعیت است. همه تلاش پمپئو و ترامپ این است که الگوی شوروی را در ایران اجرا کنند. و متاسفانه باید گفت به همان سمت با نااگاهی و تعصب و ندیدن واقعیت داریم حرکت می کنیم. شوروی را به جایی رساندند که با 8 هزار کلاهک اتمی و دهها هزار موشک و تانگ و هواپیما که می توانست چند بار امریکا که هیچ کره زمین را نابود کند ولی در تولید قوت و غذا و سرویس مردم خودش با گرفتاری عظیم روبرو شده بود و سیستم تولید ان دیگر کارایی خود را از دست داده بود. وقتی خبر ها ایران را می شنویم که دولت گوشت را با هواپیما ارتش به ایران حمل می کند یعنی گرانترین روش حمل گوشت و باز هم قیمتها این چنین است و یا مصرف شیر هر روز کم می شود متاسفانه نشانه ان است که بنیانهای تولید حتی در کشاورزی مانند شوروی به مشکل برخورد کرده . وقتی می شنویم که دولت در این وانفسای کمبود درامد می خواهد 40 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی یا جیب مردم ایران به بنگاههای تولید صنعتی مانند خودرو و... کمک کند تا انها درشان بسته نشود متوجه می شویم دولت به دنبال فضای گلخانه ای برای نشان دادن موفقیت است که متاسفانه همانطور که پرداخت سی هزار میلیارد تومن ضرر و زیان سو مدیریت موسسات اعتباری در سال گذشته از بانک مرکزی موجب این تورم فاجعه امیز در امسال شده پرداخت این 40 هزار میلیارد تومن هم فاجعه بزرگتری در سال اینده ایجاد خواهد کرد. از ان طرف هم که وزیر محترم نفت می گه صادرات نفت ایران از 2800 به زیر 800 هزار بشکه کاهشی یافته و ایتالیا و یونان و تایوان با وجود داشتن معافیت حاضر نیستند از ایران نفت بخرند. به هر حال اگر در خانه کس است همین هشدار ها بس است. هر روز که در این مسیر ادامه دهیم خدای نکرده شوروی شدن ایران قطعی تر خواهد شد. تا به انجا نرسیدیم باید شجاعت و از خود گدشتگی برای بر گشت از غرور خود و بازنگری در سیاستهای خارجی و داخلی داشته باشیم. فرصت تنگ است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
ما کره شمالی و کوبا را هم دیدیم که چگونه رو پای خودشان ایستادند
نسخه پیچی درست نیست برای همه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
شما که اینقدر زحمت کشیدی و مطلب گذاشتی هنوز خبر نداری که اگر نفت را هم از صادرات برداریم با کالاهای غیر نفتی تراز تجاری کشور سر به سر می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
کره شمالی وضعش خوبه ؟به زور مردمش رو ساکت نگه داشته،تازه جمعیت این دو کشور رو با ایران مقایسه کن،همینطور میزان فساد،درضمن کوبا در شرف فروپاشی اقتصادی بود که با اباما مذاکره کرد و قراردادهایی بست که کشورش رو نجات داد.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
ایران در حال نابودی است. آمار غلط عده ای را به این تصور انداخته که راه نجاتی باقی مانده است. سیاست اقتصاد را نابود کرده و نفس های آخر به گوش میرسند
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
صادرات غیر نفتی؟! یعنی می فرمایید میعنات نفت و گاز و قراورده های نفتی و پتروشیمی و پروپان و روغن های نفتی و گاز طبیعی و.... همه صادرات غیر نفتی است؟! نکند انتظار دارید صادرات کشمش و فرش ماشینی و پسته که انها هم چهل درصد صادرات ان به امریکا بود و حالا با تحریم نیست جواب دهد؟ نه دوست عزیز. اینها فقط تبلیغ است. صاردات اصلی و درامد اصلی ایران نفت ونفت است و برای تغییر ان هم بیست تا سی سال زمان نیاز دارد تازه اگر سخت کار کنیم. همین امروز اقای زنگنه فرمود حتی عراق هم حاضر نیست پول صاردات گاز و برق ما را به بهانه تحریم بدهد. در مورد کره شمالی و کوبا هم دوستان متوجه نیستند انها هفتاد سال است به نخوردن عادت کردند کما اینکه همان انها هم همه جوره کوتاه امدند و به علاوه اینکه انها مانند مقامات و مسئولان ما نیستند که بیشتر انها فرزندان خود را به امریکا با هزینه های بسیار سنگین شهریه دلاری فرستاده باشند. اینها نیاز به دلار و خرج دارد. حالا ملت به کنار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
کوبا بهترین پزشکان را دارد
در ضمن صادرات گاز و این چیزها زیر ۱۰ میلیارد دلار صادرات می شود و بقیه ان چیزهای دیگر است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
یا خدا اینو نگا کن میگه کوبا وکره شمالی رو ببین چقدر وضعشون
خوبه رو پای خودشون وایسادن! خدایا چیکار کنیم کجا بریم از دست اینا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
شما که اینقدر از شنیدن نام کوبا واهمه دارید چرا از شوروی شدن سابق چیزی نمی گی که ان پرآم امریکا می گه؟
الان ۲۰ سال است که داریم می شنویم کره شمالی می شیم و مثل شوروی سابق و الان چند سالی هم ونزوئلا
الان چه اتفاقی افتاد جانم بعد از تحریم سال۹۱ ؟ غیر از این است که در خیلی از زمینه ها به خاطر تحریم خود کفا شدیم
چرا این را نمی گویید؟
و یا چرا این را نمی گویی و یا اصلا نمی دانی که همین کوبا ثبات اقتصادی دارد و تورم پایین؟
حالا شما گیرت فقط کمونیستی بودن ان است
جهان یک جور نیست عزیز جان
با روندی که پیش می رود باید آموزش و پرورش نظان تغذیه دانش آموزان را انجام دهد تا از فقر غذایی و کمبود مواد غذایی دانش آموزان آسیب نبینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
بعد دستور می دهند تا مردم بچه زیاد بیاورند !؟
مردم شکم خودشان را نمی توانند سیر کنند
یک سوال از اقای مقدسی چرا با کارخانجات قرار داد نمی بندید؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
چه قراردادی؟
قیمت که دوبرابر کردند وبعد همین اقایان می گفتند که ما مشکلی برای تولید نداربم
خودت فهمیدی چی گفتی و چی نوشتی
از یک طرف می گی با کمبود شیر مواجه هستیم و از یک طرف هم می گویی که صادرات ممنوع شده و بازارها جهانی را از دست دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
با دقت نخوندی. من الان متوجه شدم. ببین موضوع اینه که کارخانه ها وقتی شیرخشک انبارشده باشه و صادرنشه، خب میگن شیرخام نیمخواییم میریم شیر خشک میخریم. خب چی میشه؟ قیمت شیر خام میاد پایین.
بحث عرضه و تقاضاست.
چند ماه پیش هم همین چیزها می گفتند و اتفاقی نیافتاد و معلوم است دنبال سود خودشون هستند
این حرفا زمینه سازی برای گرون کردن لبنیاته . شرکت های لبنی با پشتوانه ای که دارن تو روز روشن دارن مردم رو سرکیسه میکنن و کسی هم یقه شونو نمیگیره و اگه بگیره با چند میلیارد جریمه به چاپیدنشون ادامه میدن.
تولید کننده ایرانی از شمر بدتر شده و تا میتونه از جیب مردم میکنه. هم یارانه و سوبسید میگیره و هم گرون میفروشه و هم کیفیت و کمیت رو پایین آورده.
باید در این تولیدی ها رو گل گرفت.
فاتحه ما داریم خودمون خودمونو نابود میکنیم و بنظر من دشمن همینجاست نه خارج از کشور وقتی مسولین هر کدام جایگاه خود را ارث پدری و بیت المال را ارثیه خود بدانند وقتی همه مسولین جناحی عمل کنند و منافع خود را بر منافع کشور ارجح بدانند نتیجه همان میشود که امریکا یا به اصطلاح دشمنان میخواهند مناسفم
توجه کنید ، به جای اینکه دلت و وزارتخانه ها برای اهداف کلان برنامه ریزی کنن و به فکر پیشرفت باشن ، در گیر تامین احتیاجات روزمره مردم اون هم با اعمال شاغه هستند
خودتون چی فکر می کنید. به مجا خواهیم رسید
چه کاری با برکت تر از زراعت و دامداری؟؟؟
اگر بروکراسی اداری کاهش یابد سرمایه گذاران رغبت بیشتری به تولید محصولات کشاورزی دارند.
مالیات، بیمه، بهداشت، شهرداری و دهداری و ... همه اینها در راه تولید سنگ اندازی می کنند!
کدامیک بهتر است:
واردات گوشت از قزاقستان یا اعلام معافیت مالیاتی دو ساله برای دامداران؟
باید سعی کنیم تولید در کشور به صرفه تمام شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
احسنت
صادرات غير نفتي ؟؟؟؟؟ شوخي مي كنيد ! خدمت اقاياني كه فكر مي كنند صادرات غيرنفتي با واردات سربسر ميشه عرض مي كنم كه خواب ديدين خير باشه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
فعلا شما خواب هستید و از دنیا بی خبر
بنده خودم در این صنعت مشغول کارم ایشان دنبال موضوعی هستند که در سه ماه پیش اتفاق افتاد یعنی علوفه با ارز4200 بیاورند بدهند کارخانجات شیر خشک با اشتغالزایی 3 نفر خشک کنند و بعد با ارز 12000 بفروشند و سودهای کلان ببرند.همینطور که الان دامهایی که باعرض 4200 بزرگ شده اند را دارن با ارز 12000 میفروشند.آقای مقدسی چطور با این همه ضرر تولید شیرتان 5.7 رشد کرده.امیدوارم این صحبتها را ایشان بخوانند و دست از این حرفها بردارند.
دقیقا نظر ایشان درست است حذف دامهای مولد یعنی مرگ صنعت دامداری و به دنبال آن نبود امنیت غذایی و فقر و گرسنگی
واقعا هنر میخواد مملکتی با این عظمت ومنابع وثروت به این روز بندازی که کلا دست رو هر جاش می‌ذاری مصیبت‌ه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
در زمان جنگ جهانی اول زمانی که روسها از شمال و انگلیسی ها از جنوب ایران را اشغال و تقسیم کردند
روسها و انگلیسی ها تمام آذوقه های انبار شده در سیلوهای سنتی در شهرها و روستاها و بازارها را با قیمت بالاتر خریدند و هر کسی نفروخت مصادره کردند و به بیابان بردند و آتش زدند و قحطی ایجاد کردند و از جمعیت ۱۷ میلیونی آنزمان کشور ۹ میلیون نفر از گرسنگی و وبا و فلاکت اشغال روسها و انگلیسی ها مردند
یعنی بیش از نصف جمعیت ایران را کشتند
حالا ولی خودمان با اتخاذ تصمیمات اشتباه و سوء مدیریت و ناکارآمدی و جنگ جناحی و لجبازی و سرشاخ شدن بیجا با ابرقدرتها همان بلا را بر سر مردم و کشور می
آوریم
من نمیدونم این روال پسرفت تا کی ادامه خواهد داشت
فقط میدونم اخر و عاقبت خیلی بد و تلخی در انتظار ماست.
در بهترین حالت میشیم ونزوئلا و در حالت بدش هم سوریه یا لیبی.
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای
فرشته اش به دودست دعا نگه دارد !!!
زنان حامله ، مادر و نوزاد ،کودکان،دانش آموزان اگر دچار سو تغذیه بشوند فاجعه به بار خواهد
آمد.هرچه سریعتر برای این گروه های آسیب پذیر فکری کنید و گر نه دودش به چشم همه ملت خواهد رفت
اصلا این کارها عمدی هست چرا که سود تو واردات هست
بنده جهت تاسیس گاوداری 5 سال در تنگناهای مسدود ادارات دویدم و مسعولان و قوانین حکومتی چنان مرا چرخاندند که در این مدت تمام اموال در مقابل تورم و بیکاری تحمیلی نابود و با 5 نفر نان خور بیکار و خانه نشین شدم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی