بازدید 5294

حاضرید با وام ۳۰ میلیونی ازدواج کنید؟

کد خبر: ۸۷۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹ 05 February 2019

دولت در لایحه بودجه سال 98، مبلغ وام ازدواج برای هر کدام از زوجین را 15 میلیون تومان در نظر گرفته بود اما کمیسیون تلفیق هفته گذشته این مبلغ را به 30 میلیون تومان افزایش داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، وام ازدواج برای اولین بار در سال 88 پراخت شد، آن زمان مبلغ وام برای هر کدام از زوجین سه میلیون تومان بود، این مبلغ به مدت هفت سال تغییری نکرد تا اینکه در لایحه بودجه 95 مبلغ وام ازدواج از سه میلیون تومان به 10 میلیون تومان رسید و حال برای دومین بار این وام افزایش یافته و به 30 میلیون تومان رسیده است، اما سوال اینجاست که با توجه به نوسانات اخیر و افزایش بسیاری از هزینه‌ها آن هم فقط در چندماه، 30 میلیون تومان می‌تواند در جوانان مجرد انگیزه‌ای برای ازدواج ایجاد کند؟

همین سوال را از چند نفر پرسیدیم، بسیاری از مخاطبان به این پرسش که آیا با 30 میلیون تومان ازدواج می‌کنید؟ پاسخ دادند که به علت شفاف نبودن وضعیت اقتصادی در آینده، حاضر به ازدواج نیستند، برخی این مبلغ را هم کم می‌دانستند، برای عده‌ای هم در ازدواج دغدغه مالی موضوعیت نداشت و فقط تمایلی به ازدواج نداشتند و فقط عده کمی بودند که افزایش وام در آنان انگیزه ازدواج ایجاد کرده بود.

به طور مثال احمد در پاسخ می‌گوید حاضر به ازدواج در چنین شرایطی نیست. امید به طور کلی با ازدواج مخالف است و می‌گوید اگر 500 میلیون تومان هم بدهند حاضر نیستم ازدواج کنم.

سمانه در مورد ازدواج نظر دیگری دارد، او معتقد است مساله مالی و غیر مالی در این موضوع آنقدر هم مهم نیست و می‌گوید در راستای فرهنگسازی برای داشتن یک زندگی خوب آن طور که باید در طول این سال‌ها عمل نشده است.

محسن، عاطفه و فاطمه هم به این پرسش که آیا افزایش وام ازدواج در آنان انگیزه‌ای برای ازدواج ایجاد کرده است پاسخ منفی می‌دهند.

محمد هم می‌گوید این افزایش وام کمی تأثیر داشته اما در کل اراده‌ای برای ازدواج آن هم در این شرایط ندارم.

احسان یکی دیگر از مخاطبان این پرسش است، او می‌گوید "سنم برای ازدواج هنوز پایین است اما به عنوان یک جوان ایرانی می‌توانم بگویم که با فشار کنونی افسردگی خواهم گرفت و یکی از تأثیرات افسردگی هم بی انگیزه بودن است.

مریم بر خلاف اکثر مخاطبانی این پرسش معتقد است این افزایش وام می‌تواند انگیزه ایجاد کند چون خودش می‌تواند با آن جهیزیه تهیه کند.

منصور اگر چه عنوان می‌کند که برای شروع زندگی این مبلغ می‌تواند راهگشا باشد اما معتقد است در شرایط فعلی ادامه یک زندگی مشترک دشوار است.

اشکان برای پاسخ به این سوال به زعم خودش کمی دقیق‌تر نیازهای حداقلی برای شروع یک زندگی را برآورد می‌کند، او در یک حساب سرانگشتی عنوان می‌کند که چطور وقتی هر پرس چلومرغ برای مراسم عروسی به 18 هزار تومان رسیده با این مبالغ می‌توان ازدواج کرد، یا هزینه خرید، رهن و اجاره خانه را چگونه می‌توان پرداخت کرد؟

رقیه هم می‌گوید به فرض که وام افزایش پیدا کند چگونه باید قسط آن را پرداخت کرد آن هم در این شرایط که یک شغل ثابت به زحمت پیدا می‌شود و چیزی به نام شغل کیمیا شده است.

حمید هم تا حدی هم نظر رقیه است، او می‎‌گوید مساله فقط پول نیست در این شرایط مبهم که مشخص نیست در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد چگونه می‌توان ازدواج کرد. میلاد هم نظر حمید را تایید می‌کند و می‌گوید من انگیزه‌ای برای ازدواج پیدا نمی‌کنم چون شرایط اقتصادی مناسب نیست و شغلی هم وجود ندارد.

مسعود می‌گوید اگر از 30 میلیون بالاتر برود حاضر است ازدواج کند اما با این مبلغ انگیزه‌ای ندارد.

تعدادی از مخاطبان این سوال هم می‌گویند انگیزه در آنان ایجاد شده و یا اصلاً موضوع مالی مطرح نیست و فقط مورد مناسبی برای ازدواج پیدا نکرده‌اند حامد و الهه از جمله مخاطبینی هستند که چنین پاسخی داده‌اند.

احسان اما موافق است که افزایش وام ازدواج انگیزه هم ایجاد می‌کند، او می‌گوید این اقدام قطعاً در کاهش فشار اقتصادی شروع ازدواج موثر خواهد بود.

ابراهیم، نیوشا، اشکان، لیدا، محمدعلی، صهبا، میلاد، باقر و عباد هم بدون هیچ توضیحی پاسخ منفی می‌دهند.

آرش هم می‌گوید اگر اقساط آن در طول زمانی بسیار طولانی بازپرداخت می‌شد انگیزه ایجاد می‌کرد، حجت هم با اشاره به همین موضوع می‌گوید اگر هم به فرض با این وام ازدواج کند در بازپرداخت اقساط به مشکل خواهد خورد، امین هم همین موضوع را مطرح می‌کند.

مریم معتقد است اگرچه این وام افزایش سه برابری نسبت به قبل داشته و مجموعاً به 60 میلیون تومان رسیده اما با توجه به کاهش ارزش پول و افزایش هزینه‌ها در مدت اخیر، این 30 میلیون با مبلغ 10 میلیونی که از قبل تعیین شده بود تفاوتی ندارد و بنابراین انگیزه‌ای هم ایجاد نمی‌کند.

این اگرچه آیینه تمام نمای جامعه جوان ایرانی در مساله ازدواج نیست اما تا حدی می‌تواند نشانگر دلایل بالا رفتن سن ازدواج باشد؛ از میان مخاطبان این پرسش، بیشتر پاسخ دهندگان برای ازدواج، شرایط با ثبات و شفاف و امنیت اقتصادی را مهمترین دغدغه خود عنوان کرده‌اند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی پیشنهاد کرد که رقم وام ازدواج باید حداکثر 20 میلیون تومان باشد، چراکه اگر مبلغ بالا برود، افراد کمتری می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند و ممکن است مانند سال‌های گذشته صف برای دریافت وام ازدواج تشکیل شود.

محمدرضا حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان، اظهار کرد: منابع قرض‌الحسنه محدود است و هر چقدر منابع باشد، همان‌قدر اختصاص خواهد یافت و اگر مبلغ بالا برود، افراد کمتری می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ممکن است مانند سال‌های گذشته صف برای دریافت وام ازدواج تشکیل شود، اظهار کرد: منابع قرض‌الحسنه در بانک‌ها مشخص است و فقط از آن محل است که وام ازدواج پرداخت می‌شود، بنابراین اگر مبلغ وام ازدواج افزایش پیدا کند، منابع ثابت بوده و ممکن است به همه نرسد.

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به مبلغ پیشنهادی و مناسب برای وام ازدواج، تصریح کرد: با توجه به نرخ تورم، تصور این است که رقم وام ازدواج باید ۱۵ تا حداکثر ۲۰ میلیون تومان باشد و اگر این مبلغ به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند باعث ایجاد صف خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۱۱
اره. البته ازدواج مجدد
اگه بلاعوض بود با اجازه بزرگتر ها بله
تو بگوو صد میلیون!
بشور و بپز و بچه داری کن
اخرش هم طرف خیانت کنه
یا معتاد از اب در بیاد
یا بی عار
همین موضوع برای خیلی از خانم ها هم صادقه
پسره بره کار کنه جونش دراد خانم فقط خرج کنه و مصرف گرا و پرتوقع

هم دخترها و هم پسرها باید به خودشون بیان و اصلاح کنن و به خودشون بیان اگرنه همین آش و همین کاسه ست
نه
بله
وام ازدواج باید حداقل بتواند نیازهای اولیه زندگی را تامین کند .باید به صورت منطقه ای باشد کلانشهرا با روستاها باید متغیر باشد.هر کسی 10سال و محا تولدش برای هرکجا بود نسبت به ان باید وام پرداخت شود
برای تهران حداقل باید نفری 50میلیون باشد
اما برای کسی که در شهرستان و روستا زندیگی میکند باتوجه به اجاره خانه و بقیه مسایل 30میلیون کافی است
سلام، ایا مسکن و سکونت با ۳۰ میلیون حل میشه؟ در کجای کشور پهناور سراغ دارید که اجاره کمتر از ۲ میلیون تومان باشه....
کو ازدواج که حالا صف هم تشکیل بشه؟؟
بر فرض با 60 میلیون رفتی جهیزیه تو خریدی! الباقیش چی؟
خونه چی؟ بازپرداختش چی؟ هزینه های جاری زندگی چی؟؟؟
شروع کردن که هنر نیست! با 500 هزار تومن پول دفتر ازدواج میشه ازدواج کرد!! مهم ادامه زندگیه که با ماهی 5 میلیون و سالی 60 میلیون تازه میرسی به خط فقر!!
کار با ثبات دهید
جلوی تورم را بگیرید
وام پیش کش.
ازدواج با چه امیدی
مگه برا وام ازدواج میکنن؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان