بازدید 7670

نشانه‌هایی که حکایت از محال بودن تنظیم بازار دارند!

فیلمی که از شعبه یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور در اختیارمان قرار گرفته و حکایت از مخفی کردن گوشت‌های تنظیم بازار زیر یخچال‌های بستنی فروشگاه دارد. یخچال‌هایی که محل جاسازی و نگهداری گوشت‌هایی شده‌اند که در محل ویژه فروش گوشت، جای خالی شان توی ذوق می‌زند!
کد خبر: ۸۷۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳ 05 February 2019
تابناک اجتماعی -
از پوشک بچه تا دستمال کاغذی و رب گوجه و حالا گوشت و مرغ؛ ماه‌‎هاست که مسئولان از تلاش برای تنظیم بازار خبر می‌دهند، اما در ساده‌ترین آزمون‌ها هم ناموفق هستند.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله این آزمون ها، تلاشی است که اخیر مسئولان مدعی انجام آن هستند و قرار است به تنظیم بازار گوشت و مرغ بینجامد؛ تلاشی که ظاهرا پشتوانه لجستیکی خوبی هم دارد تا جایی که واردات گوشت تازه با هواپیما نیز در دستور کار قرار دارد.

پروسه‌ای نه چندان پیچیده که با واردات گوشت با ارز دولتی از دیگر کشور‌ها آغاز می‌شود و به توزیع در شبکه مشخصی ختم می شود؛ روندی که همه عوامل دخیل در آن مشخص هستند، اما در عمل به بروز اتفاقاتی منجر شده که احتکار و گران فروشی از جمله آنهاست.

تخلفاتی که به شکل گیری پرونده‌های فراوانی منجر شده که روز به روز بر شمارشان افزوده می‌شود؛ این را می‌شود از جست‌وجو میان اخباری دریافت که به تازگی نمونه‌های زیادی، کشف گوشت احتکار شده یا توزیع گوشت وارداتی تنظیم بازار در بازار آزاد یا هدایت آن به رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها و موارد مختلف دیگری به دست آمده است.

پرونده‌هایی که به وضوح نشان می‌دهند، نظام توزیع اشکال دارد و از آن مهم تر، نظام نظارتی به شدت ضعیف است؛ ساختاری که ضعف‌های متعدد آن موجب شده قیمت گوشت به رغم واردات روند افزایشی داشته باشد و مرز یکصد هزار تومان در هر کیلوگرم را پشت سر بگذارد؛ رویدادی که معانی شوم زیادی در پس آن نهفته است.

اتفاقی که هرچند در ماه‌های اخیر بار‌ها در کمبود‌های ناگهانی محصولات مختلف خودنمایی کرده، موجب نشده مسئولان راهکاری ویژه برای رفع آفات‌ آن به کار ببندند تا در نهایت وضعیت همانی باشد که قبل‌تر بوده است؛ وضعیتی که در آن افراد سودجو نهایت تلاششان را برای بهره‌مند شدن از اوضاع نابسامان به کار می‌بندند و ناظری هم نیست که به داد مردم رسیده و گریبان این سودجویان را بگیرد.

درست مانند آنچه در کوچه و خیابان، در مغازه‌ها و حتی در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در جریان است. در میان قشرهایی که می‌کوشند با مخفی کردن گوشت و رب گوجه و امثال این‌ها از مشتریان، از بالا رفتن قیمت آن‌ها سود ببرند و گاه راه کوتاه‌تر را انتخاب کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برند؛ سودجویانی که ظاهرا به کوتاهی و قصور دستگاه‌های نظارتی اطمینان دارند.

اطمینانی که موجب شده تخلف‌ها نه در پستو و همراه با احتیاط، که تقریبا مقابل چشم عموم صورت پذیرد؛ شاید از این روی که متخلفان می‌دانند نهاد‌های نظارتی هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند، ولو گزارش‌های مردمی در خصوص تخلف به ایشان برسد. این را می‌شود از اطلاعاتی دریافت که برخی از مخاطبان در اختیار «تابناک» قرار می‌دهند.

نشانه‌هایی که حکایت از محال بودن تنظیم بازار دارند!

اطلاعاتی که گاه مستند به فیلم و عکس هم هستند، مثل فیلمی که از شعبه یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور در اختیارمان قرار گرفته و حکایت از مخفی کردن گوشت‌های تنظیم بازار زیر یخچال‌های بستنی فروشگاه دارد؛ یخچال‌هایی که محل جاسازی و نگهداری گوشت‌هایی شده‌اند که در محل ویژه فروش گوشت جای خالی شان توی ذوق می‌زند و چه بسا بخش عمده شان در جای دیگری جاخوش کرده باشند.

اشکالی که انتظار می‌رود مدیریت کلان این دست فروشگاه‌ها با آن مقابله کند، اما نه آن‌ها و نه نهاد‌های نظارتی‌ که توزیع گوشت تنظیم بازار را به این فروشگاه‌ها واگذار کرده‌اند، اقدامی در این خصوص ترتیب نمی‌دهند تا نتیجه، افزایش روزافزون قیمت این کالا در بازار باشد. در بازاری که مسئولان تأکید دارند برنامه‌های مفصلی برای تنظیم آن تدارک دیده و در دست اجرا دارند!

مسئولانی که ظاهرا قصدشان تنظیم بازار نیست که اگر بود، بی شک بعد نظارتی ماجرا را بسیار جدی می‌گرفتند و تلاش می‌کردند تا حتی موارد کوچک تخلف نیز رخ ندهد، نه آنکه خبر برسد کسب و کار‌های متعددی پیرامون این گوشت‌های تنظیم بازار شکل گرفته که موجب می‌شود ارز و بودجه اختصاص یافته به این امر، از بیت المال برود، اما به جای روانه شدن به جیب عموم، به جیب عده‌ای خاص سرازیر شود!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۹
تا وقتی که سیما نام و برند متخلفان را مخفی کند و شما هم جرات نداشته باشید اینها را با نام ذکر کنید یعنی اینکه دزد و متخلف امنیت خوبی دارد.
وقتی به جریمه کردن متخلفین اکتفاء میشود بهتر از این نخواهد شد متاسفانه جای سازمان حمایت ازمصرف کننده در کشور خالیست چرا باید مسئولان مربوطه توپ را در زمین یکدیگر می اندازند و در مصاحبه شان با افتخار میگویند برای متخلفین گران فروش و محتکر پرونده ازسوی سازمان حمایت ازمصرف کننده تشکیل وبه تعزیرات برای جریمه ارسال شد. این پرونده سازیها و جریمه کردنها ،آیا پول رفته ازجیب مردم و از همه بالاتر هدر دادن ارزکشور ،تا کی باید انجام شود چرا انیرو ی پرتوان بسیج استفاده نمی گردد تا آرامش به جامعه بازگردد.
اگه فقط چهار تا مسئول کارامد نسبت به سرنوشت میهن وهم میهن داشتیم وبرخی مسئولینمون بنده خدا بودند نه برده پست ومقام وقدرت وپول اوضاع این نبود ............کی دلش باید بسوزه .........وقتی به راحتی هر خلافی چه کوچک چه بزرگ میشه با یک تلفن یا دست خط یا نهایتا پول ندیده گرفته بشه انتظار دارید سامان داشته باشه ........وقتی اشد مجازات برای افتابه دزد هست واونایی که گنده گنده میبرند ومیخورند واب از اب تکان نمیخوره ..خدا عاقبتمان را به خیر کند ...........
دولت خیلی ضعیف است و همه تقصیر ها برای دولت است
همه شون ! برجام رو اوردن که ما رو بدبخت کنن . اون از وزیر امور خارجه دولت بنفش تدبیر و امید که حرف گوش نکرد رفت افتاد در تله غربی های نامرد و دروغ گو ، اونم از رییس جمهور
فقط باید برن و یه دولت مورد قبول بیاد تا همه چی درست بشه

خوب نوشتم تابی ؟
وقتی گوشت هشتادتومانی راسی تومان عرضه میکنی اینطوری میشودبایدده درصدزیرنرخ باشریاباکوپن
وقتی من نشسته باشم و فقط فکر اون دنیا باشم اونوقت اینطوری میشه البته هر دو دنیا رو از دست دادم
چرا سهمیه گوشت برای رستورانها و تهیه غذاها در نظر نمیگیرند تا فشارشون رو از روی بازار عمومی و در اختیار خانواده ها بردارن و در ضمن رستوران ها و آشپزخانه ها هم برای همین مردم غذا تهیه می کنند.
مشکل اعتماد نیست.
مشکل عدم برخورد قاطع با متخلفین است که اگر میشد کسی جرات تخلف حتی به ذهنش هم نمی رسید.
.
باز این خوبه زیر فریزر مخفی کرده، پارسال شب عید فروشگاه خیلی معروفی رفتم درب فریزر رو با نایلکس پوشانده بود می گفت همشو یکجا فروختم
مدیریت ناکارامد باعث شده که نود درصد افراد به سمت اختلاس و دزدی بروند...اگر مدیریت قوی باشد مثل مثلا مدیران المان یا اتریش دیگر کسی حتی فکر اختلاس و دزدی به سرش نمیرسد...
هیچ کسی به فکر این ملت بدبخت و بیچاره نیست .عجب مملکتی داریم
يه آدم کارامد پيدانميشه گشتم نبودنگردنيست
تا زمانی که گفته شود بازار آزاد و رستوان ها و ... این مشکل وجود دارد در حالی که باید برای یک مدت محدود روزانه انقدر واردات انجام شود که گوشت مورد نیاز قصابان , فروشگاه ها , بازار آزاد, رستوان ها و ... کفایت کند ان موقع مشکل حل خواهد شد
مسئولان‌اگر‌ندانند‌که‌با‌این‌اختلاف‌قیمت‌نمی‌توان‌به‌عرضه‌شدن‌کالا‌هایی‌که‌با‌دلار‌۴۲۰۰‌تومانی‌وارد‌می‌شود‌امیدوار‌بود‌هر‌آدم‌ساده‌دلی‌با‌شناختی‌که‌از‌مردم‌ایران‌دارد‌می‌داند‌‌ارزشها‌و‌صد‌ارزشها‌توسط‌چند‌مطرب‌و‌بازیگر‌و‌چند‌جوان‌ورزشکار‌به‌جامعه‌ارائه‌می‌شود‌و‌معلمان‌در‌فکر‌نان‌شب‌هستند‌و‌بقدر‌تضعیف‌شده‌اند‌که‌نمی‌توانند‌در‌جامعه‌تاثیر‌بگذارنددر‌این‌جامعه‌نه‌تنها‌تمامی‌در‌امد‌ایران‌حتی‌اگر‌در‌آمد‌تمامی‌کشورهای‌ثروتمند‌را‌صرف‌واردات‌کالای‌اساسی‌بکنید‌باز‌هم‌کمبودها‌بر‌طرف‌نمی‌شودو‌همه‌مسئولین‌و‌متنفذین‌از‌این‌مطلب‌آگاهی‌کامل‌دارند‌
دو محتکر را در ملا عام اعدام کنید بقیه حساب کار دستشون میاد . تنظیم بازار خود به خود بوجود می اید .
از قدیم همین بوده که فقط با اعدام و آویزان کردن این مشکلات حل مشود.4تا صاحب این فروشکاهها رو بیارین توی میدان شهر اعدام کنید برای همیشه این پرونده ها بسته میشه.اینا میدونن کارشون ندارن و نهایت یه جریمه ناچیز میدن وتموم.
اگرچه سعی در پنهان کردن چهار تا بسته گوشت کاری ناپسند است اما نویسنده باز بر همان طبلی کوبیده که ما را به این روز رسانده. با سطل آب نمیشود آب مصرفی هشتاد میلیون نفر را تامین کرد. با یک پرواز از این طرف و نصف کشتی از آن طرف هم نمیشود مرغ و گوشت و بقیه زندگی دعا میلیون نفر را تامین کرد. اقتصاد یک جامعه چیزی زنده و پویا باید باشد. باید تولید کننده سود بر به اندازه کافی در جامعه باشد و رقابت بین آنها باشد و داد و ستد با خارج هم زنده و پویا و سودآور باشد. با بازداشت و محاکمه که گوشت تو مغازه ها زیاد نمیشه. اشکال اینجاست که دهها سال است گفتیم تعهد مهمتر از تخصص است. متخصص فرار کرده رفته یک عده هم دیدند تعهد نمایی سخت نیست آمدند و مناسب را گرفته اند و رسیدیم به امروز.
یکی از اقتصاد دان های بزرگ کشور بزرگترین معضل مملکت ما را عدم قابلیت تصمیم گیری در بدنه سیاسی کشور می داند به گفته ایشان فقط 3 تصمیم بزرگ در این 40 سال اتخاذ شده که همگی هم با مخالفت های زیاد توسط افراطیون همراه بوده پذیرش قطعنامه 598،هدفمندی یارانه ها و برجام این 3 تصمیم عمده بوده اند.مشگلات امروزی کشور هم از همین دست هستند و بدون اخذ تصمیمات کلانی که می تواند برای خیلی ها دردناک باشد قابل حل نیستند .مثلا در بخش اقتصاد به عاملیت دولت باید ارز را در نرخ بازار عرضه و تقاضا تک نرخی کند،بساط رانت و قیمت های چندگانه را برچیند و همه یارانه های کالایی و ریالی را حذف کند و همه کالاها و خدمات به نرخ جهانی با توجه به نرخ ارز تک نرخی شده عرضه شوند،دولت پای خود را از مبحث تعیین دستمزد بیرون بکشد و در بخش دولتی بودجه ای را که متناسب با توان اقتصادی کشور است برای هر سازمان تعیین کند و نظام حقوق و دستمزد هر سازمانی را به راس ان و نظامات داخلی ان واگزار کند و ابدا دنبال پرداخت یکسان بین سازمان های غیر یکسان نباشد و در بخش کارگری هم با توجه به وضع هر صنف،هر کارگاه هر شرکت و هر شهر با مذاکره دو جانبه و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضای نیروی کار دستمزد تعیین شود و ابدا دولت دخالتی نکند،در انتها با توجه به منابع کلان به دست امده از این طرح که شاید بیشتر از 1000 تریلیون تومان در سال باشد 30 درصد این پول صرف یارانه حقوق افراد کم درامد شود و به فیش حقوقی انها در کنار حقوق اصلی واریز شود،30 درصد سهم دولت شود و 40 درصد باقی مانده صرف توسعه طرح های عمرانی سود اور با عاملیت بخش خصوصی و نه دولت شود و همچنین می توان از این بخش برای توسعه خصوصی سازی شرکت های ورشکسته دولتی استفاده کرد که اشتغال و رشد اقتصادی را به همراه می اورد.
اينها همش بخاطر پزشك ها هست كه تافته جدا بافته هستن
باید به صورت خود جوش چندتا از این آدمها و مکانها رو آتش زد...
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
یعنی آتش به اختیار!
مسولان دارن با هم سر FATF ، قیمت دلار ، جشن 40 سالگی ، انتخابات مجلس ، کی رئیس جمهور بعدی باشه.......بازی می کنن
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
نتیجه از همین اعلان معلومه،
وای بر این عده خاص که سر و کله شان همه جا پیدا میشود
فرصت طلبی، عدم وجود نظارت، ول کردن همه بحال خود
تنظیم بازار !! انقدر از این حرفها در طول چندین دهه شنیدیم دیگه خسته شدیم
قیمت پرتقال دو هزار الی دو هزار و پانصد بود یکی از آقایان تنظیم بازار لطف کرد اعلام کرد که نگران میوه شب عید نباشید به اندازه کافی موجود است فکر کنم قیمت را هم اعلام کرد از فردا پرتقال شد چهار الی پنج هزار تومان
همه مردم از این نحوه تنظیم بازار تشکر میکنند با این وضع نباشند بهتر است
اگر این حجم قاچاق انجام می شود و با این حجم زیاد نیروها جلو انها را نمی توانند بگیرند چرا به آنها حقوق می دهند بودجه آنها را کاهش دهند چون انطور که مشخص است هر کسی هر چه می خواهد از کشور خارج می کند (گوشت -دلار - بنزین - گازوئیل ----) و هر چه می خواهد وارد می کند (دارو های تقلبی - پوشاک - ---)
چرا از این همه اقتصاددان نابغه که در روزنامه کیهان جمع شده اند استفاده نمی شود؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان