بازدید 3415

طرح ۲ نماینده آلمانی برای نجات آی‌ان‌اف

کد خبر: ۸۷۵۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰ 04 February 2019

دو نماینده از دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی در مجلس آلمان می‌خواهند طرحی را به روسیه و آمریکا ارائه دهند که بتواند این دو کشور را به حفظ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) ترغیب کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آلمان نمی‌خواهد به سادگی به آغاز دور جدیدی از رقابت‌های تسلیحاتی میان دو قدرت هسته‌ای جهان یعنی آمریکا و روسیه تن دهد. رودریش کیزوتر، نماینده حزب دموکرات مسیحی، و رولف موتسنیش، نماینده حزب سوسیال دموکرات در مجلس آلمان پیشنهاد کرده‌اند که روسیه موشک‌های جدید از نوع SSC-۸ خود را در شرق و در جایی مستقر کند که اروپا در تیررس آنها نباشد. در مقابل آمریکا پایگاه‌های پرتاب موشک خود را برای کنترل روسیه بگشاید. این شامل سکوهای پرتاب موشک‌های پدافند رهگیر در مجارستان و در آینده در لهستان می‌شود.

طرح ۲ نماینده آلمانی برای نجات آی‌ان‌اف

موتسنیش تاکید کرده است که روسیه نگران تراکم دائماً رو به افزایش چتر دفاع موشکی آمریکا و ناتو و کاهش توانایی پاسخگویی خود به حمله‌ای اتمی است. به گفته او، دادن امکان نظارت روسیه بر این پایگاه‌ها می‌تواند بستری برای جلب اعتماد روسیه به منظور انجام دور جدیدی از مذاکره بر سر کنترل تسلیحات باشد.

نماینده حزب دموکرات مسیحی تاکید کرد که استقرار موشک‌های SSC-۸ روسیه باید به طور مداوم زیر نظارت سیستمی دقیق قرار گیرد زیرا به گفته او «موشک‌های کروز را می‌توان شبانه و با قطار یا کامیون به سمت اروپا فرستاد. بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که هر موشک قابل کنترل است».

کیزوتر رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس آلمان از ائتلاف احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی است و موتسنیش رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در مجلس است.

البته میان رهبری سوسیال دموکرات‌ها و دموکرات مسیحی‌ها بر سر چگونگی برخورد با روسیه اختلاف نظر وجود دارد. حزب دموکرات مسیحی معتقد است که سوسیال دموکرات‌ها با سخنان خود ناتو را تضعیف می‌کنند و عملاً به پوتین خدمت می‌کنند. پاول سیمیاک، دبیرکل حزب دموکرات مسیحی، گفته است که ناتو باید از هر زمان دیگری در برابر روسیه متحدتر بماند و نباید به روسیه بابت زیرپا گذاشتن آی‌ان‌اف پاداش داد.

اشاره او به سخنان هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و عضو حزب سوسیال دموکرات است که در برابر استقرار موشک‌های هسته‌ای میان‌برد جدید ناتو در اروپا گفته است: من خواهان هیچ گونه مسابقه تسلیحاتی نیستم.

این در حالی است که وزیر امور خارجه آلمان بر لزوم همکاری تنگاتنگ با آمریکا بر سر مسائل کلیدی تاکید کرده و گفته است که آلمان و اروپا نمی‌توانند از همکاری با آمریکا چشم‌پوشی کنند.

لارس کلینگبایل، دبیرکل حزب سوسیال دموکرات، در توئیتر خود نوشته است: احزاب ائتلافی به وزیر خارجه ما هشدار می‌دهند نسبت به این که در برابر استقرار موشک‌های میان‌برد جدید هسته‌ای در آلمان و اروپا مقاومت کند. این راه اشتباه است. او گفته است که آلمان نباید تحت تأثیر پوتین و ترامپ سیاست‌گذاری کند.

آلمان و اروپا نگران آن هستند که خروج روسیه و آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد راه را برای مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای جدید بین آمریکا و روسیه هموار کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش‌تر یک مقام وزارت امور خارجه آلمان اظهار کرد: در پی خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف)، از نگاه دستگاه دیپلماسی آلمان، تصمیم روسیه جهت خروج از این پیمان جای تعجبی ندارد.

این مقام آلمانی در واکنش به تصمیم ولادیمیر پوتین برای خروج روسیه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد که در واکنش به تصمیم مشابه همتای آمریکایی او اتخاذ شده است، بیان کرد: می‌توانم به اظهارات اخیر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اشاره کنم؛ توافقی که از سوی دو کشور امضا شده و توسط یک طرف نقض شده، در حقیقت اعتبار خود را از دست می‌دهد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه تعلیق تعهدات کشورش را در قبال پیمان آی‌ان‌اف اعلام کرد. او در کنفرانسی خبری خود گفت: باید به نقض‌های روسیه در خصوص پیمان موشکی پاسخ داد.

پس از اقدام دولت دونالد ترامپ در تعلیق مشارکت آمریکا در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، ولادیمیر پوتین نیز در اقدامی مشابه تعلیق در این معاهده را اعلام کرد. رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با وزیران خارجه و دفاع روسیه گفت: شرکای آمریکایی ما اعلام کردند که مشارکت در این معاهده را تعلیق کرده‌اند؛ پاسخ روسیه نیز اقدامی مشابه خواهد بود و ما نیز این معاهده را تعلیق می‌کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان