بازدید 13518
مرور روزنامه‌های یکشنبه چهاردهم بهمن ماه؛

آیا واقعا می‌توان به INSTEX امیدوار بود؟ /آیا حقیقتاً در این چهل سال پیشرفت کرده‌ایم؟ /سازوکار جدید اروپایی را سیاه و سفید نبینیم

هدف انقلاب چه بود؟ چانه‌زنی دولت و کارگران بر سر افزایش حقوق، واکنش‌ها به لغو سخنرانی لاریجانی در کرج، گلایه ظریف از خنجر زدن‌های داخلی ها، بدون داشتن مشکل طلاق ممنوع، پوپولیسم و پولشویی میراث احمدی نژاد، استقبال بخش خصوصی از «اینستکس»، پشتیبانی مجدد ایران از دولت قانونی ونزوئلا، جولان جوانان در جشنواره فجر، مالیات علیه سوداگران در دستور کار دولت، خندوانه تهدید، قهر یا پایان؟، تراکنش‌های بانکی در تور بانک مرکزی و درخشش معنادار ارتش در چهل سال اخیر، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۷۵۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۹ 03 February 2019

هدف انقلاب چه بود؟ چانه‌زنی دولت و کارگران بر سر افزایش حقوق، واکنش‌ها به لغو سخنرانی لاریجانی در کرج، گلایه ظریف از خنجر زدن‌های داخلی ها، بدون داشتن مشکل طلاق ممنوع، پوپولیسم و پولشویی میراث احمدی نژاد، استقبال بخش خصوصی از «اینستکس»، پشتیبانی مجدد ایران از دولت قانونی ونزوئلا، جولان جوانان در جشنواره فجر، مالیات علیه سوداگران در دستور کار دولت، خندوانه تهدید، قهر یا پایان؟، تراکنش‌های بانکی در تور بانک مرکزی و درخشش معنادار ارتش در چهل سال اخیر، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه چهاردهم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که موضوع کانال تجاری INSTEX و نقد و بررسی‌ها پیرامون آن برای دومین روز در روزنامه‌های امروز برجسته شد. تیتر‌هایی همچون استقبال بخش خصوصی از INSTEX و «اینستکس» تکرار آرزوی ترامپ است؛ تکلیف مجمع روشن شد، دو رویکرد روزنامه‌های دو جریان سیاسی عمده به اینستکس است. ماجرای لغو سخنرانی علی لاریجانی در کرج و حواشی آن در کنار موضوعاتی همچون حمایت روحانی از دولت قانونی ونزوئلا و یادداشت‌ها و مقالاتی درباره چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز در روزنامه‌های امروز مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

آیا حقیقتاً در این چهل سال پیشرفت کرده‌ایم؟

روزنامه جوان در بخشی از یادداشتی که در شماره امروز خود به مناسبت چهلمیت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده در مطلبی با تیتر «آیا حقیقتاً پیشرفت کرده‌ایم» به قلم محمدجواد اخوان نوشت: مطالعه دقیق تحولات سیاسی اجتماعی اقتصادی ایران، خصوصاً در دهه ۵۰ شمسی نشان می‌دهد روندی که در سال‌های حکومت پهلوی دنبال می‌شد، دقیقاً در خلاف مسیری بود که در این سال‌ها پیمودیم و پیروزی انقلاب رویدادی بود که این روند را متوقف و روند جدیدی مبتنی‌بر اهداف و آرمان‌های انقلاب ترسیم کرد. برخی از مصادیق مهم این تغییر روند عبارت‌اند از:  الف- در مدل توسعه پهلوی، با الگوی تمدن‌نمایی ویترینی تلاش می‌شد در مرکز کشور و به‌ویژه شمال تهران نماد‌هایی از توسعه از قبیل: ساختمان‌ها، بزرگراه‌ها و... ساخته شود و این در حالی بود که بیشتر کشور در محرومیت مطلق قرار داشتند. هنگامی‌که در سال ۱۳۵۷ شاه ایران را ترک کرد، نیمی از جمعیت کشور از بی‌سوادی و فقدان برخورداری از اولین تسهیلات زندگی مانند آب و برق رنج می‌بردند. وقوع انقلاب اسلامی، این رویکرد توسعه را متوقف و توجه ویژه‌ای را به مناطق محروم کشور کرد و عدالت در توسعه را حاکم ساخت.
آیا واقعا می‌توان به INSTEX امیدوار بود؟ /سازوکار جدید اروپایی را سیاه و سفید نبینیم
ب- در سال‌های پایانی دوره شاه روند متکی ساختن کشور به صادرات نفت خام تا حدی پیش رفت که ایران به مسابقه صادرات نفت خام با عربستان سعودی روی آورد و بی‌شک اگر این روند منفی ادامه می‌یافت علاوه بر آلودگی هرچه بیشتر اقتصاد ایرانی به خام‌فروشی نفت، ثروتی که برای چندین نسل باید به مصرف برسد، در اثر جاه‌طلبی پهلوی‌ها به باد می‌رفت.
ج- هر چند رژیم پهلوی از ابتدا در راستای مأموریت وابسته‌سازی فرهنگی، کمر همت به نابودی مظاهر دینی و ایمانی جامعه بسته بود، اما در دهه ۴۰ و ۵۰ سرعت و وسعت تلاش پهلوی‌ها برای دین‌زدایی از جامعه ایران، شدت بیشتری گرفت و با کمک درآمد نفتی، تقلای شدیدی را برای بی‌دین و فاسد کردن نسل جوان را در پیش گرفتند. بی‌شک اگر دم مسیحایی روح خدا موجب بیداری جامعه و خیزش علیه دشمنان دین و خدا نمی‌شد، اکنون شاهد بروز ناهنجاری‌های به‌مراتب تلخ‌تری در حوزه فرهنگی و سبک زندگی از وضع کنونی بودیم. چراکه اگر اکنون نیز ضعف‌هایی در حوزه فرهنگی به چشم می‌خورد، اما کلیات حکومت برخلاف رژیم گذشته در مسیر فاسدسازی و بی‌دین سازی جوانان حرکت نمی‌کند و بر عکس حمایت‌هایی هرچند ناکافی از تبلیغ دین و ارزش‌های اسلامی می‌کند.
۵- علاوه بر موارد فوق بخشی از رهاورد‌های انقلاب کبیر اسلامی ناشی از بعد پیش برندگی و تأثیر شگرفی است که این انقلاب بر اندیشه و روحیه انسانی گذارده است. باور به «می‌توانیم» و «امکان حیات بدون وابستگی به ابرقدرت‌ها» در تقویت روحیه «اعتمادبه‌نفس ملی» خصوصاً در جوانان، ایران را از کشوری تحت سلطه بیگانه و مدیریت مستشاران خارجی به کشوری در حال پیشرفت با اراده و اندیشه جوانان و نخبگان خود تبدیل کرد.
۶- اگر در دوره پیش از انقلاب اسلامی، در برخی از حوزه‌ها و مناطق محدود پیشرفت‌هایی رخ داده، عمدتاً با حضور و نظارت کارشناسان و مستشاران خارجی بوده و در بسیاری از کشور‌های دیگری که هنوز هم جزو اقمار قدرت‌های بین‌المللی هستند، این روند ادامه دارد. اما آنچه پس از انقلاب اسلامی و در طول ۴۰ سال گذشته رخ داد، جهش‌های بزرگی بود که عمدتاً بدون کمک خارجی و با ظرفیت‌های درونی ملت ایران رخ داده است.
هزار نکته باریک‌ترازمو همین‌جاست که اتفاقاً قدرت‌های غربی در طول ۴۰ سال گذشته نه‌تن‌ها هیچ کمکی به پیشرفت ایران نکردند، بلکه از هیچ تلاشی برای توقف، مانع‌تراشی و انحراف مسیر پیشرفت ملت ایران فروگذار نکردند. تمام پیشرفت‌هایی که در چهلمین بهار انقلاب از آ‌نها یاد می‌شود، در حالی رخ‌داده است که هشت سال جنگ تحمیلی و ۴۰ سال تحریم‌های متعدد و روزافزون اقتصادی بر کشور ما تحمیل شد و اگر الطاف آشکار و پنهان الهی و ایمان و اراده ملت ایران نبود، این پیشرفت‌ها محقق نمی‌شد. از این منظر باید گفت: مسیر ما در پیشرفت طی این ۴۰ بسیار متفاوت و دشوارتر از بسیاری از کشور‌های مشابه بوده، در نتیجه پیشرفت ایران در ۴۰ سال اخیر از عیار بالاتری برخوردار است. در مجموع باید گفت: هرچند هنوز راه درازی را تا رسیدن ایران به قلل متعدد پیشرفت داریم، اما طی ۴۰ سال گذشته به‌رغم فراز و نشیب‌ها، دامنه‌های این قلل را پیموده‌ایم و در جهت مسیر همه‌جانبه رهاورد‌های بسیاری داشته‌ایم

سازوکار جدید اروپایی را سیاه و سفید نبینیم
هادی محمدی طی یادداشتی که روزنامه خراسان در شماره امروز خود منتشر کرده درباره INSTEX نوشت: هرچند تأخیر ۹ ماهه به ثبت رسیدن سازوکارمالی اروپایی موسوم به INSTEX و ابهامی که باقی مانده، نتوانسته نگرانی‌های ایران را از بین ببرد، همین ابتدا در داخل برخی این سازوکار را بی فایده، نمایشی و بدون کاربرد‌های مؤثر در دور زدن تحریم‌ها توصیف می‌کنند. فارغ از نیت خوانی این سیاه نمایی‌ها که سم مهلکی در سیاست خارجی به حساب می‌آیند، می‌توان گفت: ادامه چنین نگاهی به مباحث سیاست خارجی که قطعا سیاه و سفید نیست و باید به صورت برایندی مورد تحلیل قرار گیرد تنها به ناامیدی بیشتر مردم می‌انجامد ضمن این که از سوی دیگر بزرگ نمایی خیالی چنین سازوکاری باعث افزایش بی اعتمادی و مطالبات غیرواقعی خطرناکی خواهد شد. اما در خصوص چند ابهام این سازوکار جدید به صورت اجمالی می‌توان گفت: این سازوکار - هر چند هنوز در مراحل اولیه است -دقیقا برای دور زدن تحریم‌ها طراحی شده که اگر چنین نبود اولا برای ایران اهمیتی نداشت و نیازی هم به این اتلاف وقت نبود و ثانیا اروپا نیز می‌توانست در همان هفته‌های ابتدایی طرح ناپخته و ساده‌ای را اعلام کند که هم آمریکا خیالش راحت باشد و هم ایران فشار نیاورد.
آیا واقعا می‌توان به INSTEX امیدوار بود؟ /راز لغو سخنرانی لاریجانی در کرج چیست؟ /سازوکار جدید اروپایی را سیاه و سفید نبینیم
برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه هم ساعاتی قبل از اعلام سازوکار اینستکس در توئیتی نوشت: " در ساعات آینده، فرانسه به همراه آلمان و بریتانیا، یک نهاد مالی مستقل اروپایی ایجاد خواهد کرد که به ما اجازه می‌دهد با ایران تجارت کنیم و تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا را دور بزنیم. "


از سوی دیگر، برخی می‌گویند ما در دارو و غذا تحریم نیستیم که البته حرف درستی است، اما بیانیه اروپا تصریح دارد که دارو و غذا برای شروع است. این که در گام آغازین، مراجعه کنندگان به این مسیر بیشتر از میان کسانی باشند که در حوزه‌های غذایی، دارویی و کشاورزی فعال هستند به دلیل ترس کمتر این فعالان اقتصادی از تحریم‌های آمریکاست ضمن این که در عمل به رغم تحریم نبودن کالا‌های انسانی، به دلیل مشکلات انتقال پول عملا این کالا‌ها نیز دچار مشکلات تحریمی بودند و گشایش در این اقلام اهمیت زیادی خواهد داشت. موضوع دیگر پوشش دادن پول نفت است در حالی که می‌دانیم به زودی شرکت‌های بزرگ نفتی اروپا به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند از ایران خریدی داشته باشند و عملا پول نفتی در اروپا باقی نمی‌ماند تا این سازوکار بر اساس آن عمل کند، بیشتر فایده «اینستکس» زمانی است که بتوان پول نفت ایران در کشور‌های دیگر همچون هند، کره جنوبی، ژاپن و ... را از طریق آن مبادله کرد تا مجبور به استفاده از ارز محلی یا مسدود شدن حساب‌ها نشویم. نکته دیگر این که اصولا قرار نبوده و نیست که با وجود این سازوکار ابزار اقتصادی دیگر برای تامین نیاز‌های کشور کنار گذاشته و بقیه مسیر‌ها قربانی اس پی وی شود. بلکه باید از هر روزنه و معبری برای تامین نیاز‌های کشور استفاده کرد. با همه این‌ها همان طور که مقامات کشورمان نیز گفته اند INSTEX تنها قدم اول و با تاخیر اروپاست و این سازوکار اگر آب‌نباتی کوچک یا اقدامی قابل توجه باشد باز هم پایان مطالبات ایران از ۴+۱ نیست و ما باید همچنان مطالبه گر تعهدات ۴+۱ در قبال تداوم انجام تعهدات برجامی ایران و عملی کردن قدم‌های اروپایی برای دور زدن تحریم‌ها و افزایش منافع اقتصادی برجام باشیم.

آیا واقعا می‌توان به INSTEX امیدوار بود؟
مهدی مطهرنیا آینده‌پژوه سیاسی و اجتماعی در یادداشتی که روزنامه آرمان امروز منتشر کرده، درباره INSTEX نوشت: سازوکار مالی میان ایران و اروپا که تحت عنوان سازوکار مالی ویژه برای اینستکس اکنون از آن یاد می‌شود در محافل گوناگون خبری و محافل سیاسی مختلف مطرح است. با ثبت رسمی سازوکار مالی اروپایی که به همین نام INSTEX یاد می‌شود و از تغییر نام SPV به وجود آمده است پرسش‌های متفاوتی را در اذهان زنده کرده و سوالات گوناگونی در این زمینه پرسیده می‌شود. اصلی‌ترین سوال که ستون فقرات سوالات را تشکیل می‌دهد آن است که آیا این سازوکار واقعا در عمل کار خواهد کرد و می‌توان دریچه‌های امیدی را در چارچوب این سازوکار مورد عنایت قرار داد؟ SPV تلاشی بود که اتحادیه اروپا برای زنده نگاه داشتن برجام از طریق ایجاد یک سازوکار ویژه بین اتحادیه اروپا و ایران دنبال می‌کرد. امروز این سازوکار مالی اروپایی، INSTEX نام گرفته است تا نکات چندی در این زمینه مشخص شود. این نکات را می‌توان در چند مورد بررسی کرد. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد اظهارات مقامات اروپایی از جمله وزیر امور خارجه آلمان در ارتباط با فراگیری این سازوکار برای مبادلات کالا و خدمات انسان‌دوستانه نظیر مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی شکل و محتوا پذیرفته است. به عبارت دیگر همان رویکرد‌های بشردوستانه به SPV اضافه شده و نام INSTEX به خود گرفته است. از سوی دیگر نباید فراموش شود که این‌سازوکار پس از تاخیر‌های بسیار اعلام ثبت رسمی شده و همچنان هم به گفته مقامات اروپایی تا زمانی که FATF پذیرفته نشود و لوایح چهارگانه آن مانند پالرمو به ثبت نرسد، مسائل دیگر حل و فصل نخواهد شد.
آیا واقعا می‌توان به INSTEX امیدوار بود؟ /راز لغو سخنرانی لاریجانی در کرج چیست؟ /سازوکار جدید اروپایی را سیاه و سفید نبینیم
اروپایی‌ها به سادگی حتی پیش از اعلام رسمی و چگونگی گستره این سازوکار و فعلیت بخشی به آن در ابعاد گوناگون محتمل موجود در این سازوکار مالی از ایران درخواست دارند که به توافقات ضد پولشویی ملحق شود و آن را به طور کامل به اجرا دربیاورد، امری که باید تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران به صورت جدی از آن عبور نمایند و تصمیم نهایی را در این زمینه اخذ کنند. تجدید فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپایی مبنی بر عدم تاثیرگذاری این سازوکار بر روابط فراآتلانتیکی که شائبه هماهنگی و توافقات قبلی آمریکا و اروپا را در این زمینه تقویت می‌کند مساله دیگری است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. اروپای متحد سال‌هاست که قصد دارد تا از قید تسلط و چیرگی ایالات متحده آمریکا خارج شود، اما در عمل هیچ‌گاه این عارضه سیاسی نخبگان کشور‌های اروپایی که می‌توان در کتاب «استراتژی بزرگ برای غرب» مطالعه کرد، عملیاتی نشده و هنوز هم اروپا نمی‌تواند از چیرگی اقتصاد جهانی ایالات متحده آمریکا خود را رها کند. از سوی دیگر باید قبول کرد که از این سازوکار هیچ توضیحی مبنی بر عملکرد مالی این ساختار ارائه نشده است. هنوز ابهامات بسیاری درباره تامین مالی این سازوکار وجود دارد و اینکه در چه کمیتی و با چه کیفیتی این کار انجام خواهد شد. در شرایط نیاز ایران به تامین مالی به این موضوع چه تضمینی در زمینه فروش نفت و تسهیلات مرتبط با این فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شکل خواهد گرفت؛ لذا با توجه به تاکید عناصر اروپایی در ارتباط با کارکرد این سازوکار در زمینه‌های انسان‌دوستانه باید اذعان کرد که نیاز مالی ایران به تامین این شرکت در زمینه فروش نفت و محصولات مرتبط و خرید محصولات و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز ایران در این‌سازوکار مالی چندان دیده نشده است. باید قبول کرد که زمانی که اظهارات مقامات اروپایی از جمله وزیر امور خارجه آلمان در این زمینه مطرح می‌شود، بررسی و تعمق در این زمینه تا حدود زیادی نشان‌دهنده آن خواهد بود که این سازوکار مالی با هماهنگی شکل گرفته است، تلاش دارد تا خط ارتباطی اروپا و آمریکا از یک سو حفظ شود و از سوی دیگر پل ارتباطی اتحادیه اروپا با ایران از سوی اتحادیه اروپا منقطع نگردد. این موضوع از معنای مندرج در این‌سازوکار مالی و بررسی و تعمق در ابعاد آن می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. اگر اراده وجود داشته باشد سازوکار‌های درونی می‌تواند فعال‌تر و با ایجاد یک وحدت ملی مبتنی بر منافع و اهداف ملی تعریف‌شده مشارکت‌خیزانه و انگیزه‌مندانه در جهت ایجاد فضای مناسب و برای مدیریت آینده منابع طبیعی حرکت کرده و بدین ترتیب در گذار تاریخی خود به خوبی عمل کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۴
با توجه به حیله ها و بد عهدی های انگلیس و فرانسه ،و آلمان ،و روسیه ،و اینکه چین فقط بفکر منافع خود میباشد ،‌اینگونه مسایل ،و راهکارها در دراز مدت ، چه نتیجه ای در بر خواهد داشت ؟،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
چرا همیشه میگویید انگلیس و امریکا حیله گر هستند . روس و چین حیله گر نیستند وقتی به همین روس که چند کشور را از ما صد سال پیش جدا کرد حیله گر نیست . بجای دعوای حقوقی بین اعراب و اسراییل بیاییم حقوق خودمان از خزر . خلیج فارس و جمهوریهای شوروی که از خاک کشور ما جدا شد بحث کنیم یا به اینده نیامده گیر دادید یا به گذشته ۸۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
فعلا تنها راه ارتباط تجاری با اروپا و چین و حتی روسیه و ترکیه که برایمان مانده اند همین اینتسکس
است و باید هر طور شده آنرا تصویب و بعدا ارتقا داد
حضراتی که ایراد میگیرند یا قصد زمین زدن دولت را دارند تا جناح خودشان بر سر کار بیاید

و یا اصلا نقشه جایگزینی ندارند و فقط مخالفت می کنند
بهر حال این تحریم های قطعنامه ای سازمان ملل که میراث احمدی نژاد و جلیلی است را باید با درایت و گام به گام بلا اثر کرد
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
واقعیت امر اینه که در دراز مدت نه تنها منفعتی نخواهد داشت، بلکه دارن از این طریق ایران رو مجبور به پذیرش لایحه هایی می کنن که اگر حتی بخواهد اونها رو بپذیره، در این شرایط نتیجش فقط امیتاز دادنه. البته چون منافع برخی به پذیرش همچین معاهده هایی گره خورده به شدت کشور رو در تنگنای این امضاها قرار می دن.
لغو سخنرانی لاریجانی در کرج اولین شکست انتخاباتی را رقم زد
جالبه که تلویزیون برنامه میذاره میگه برق و آب و گاز و مترو و راه آهن و... کلی پیشرفت کرده در مقایسه با قبل ... عزیزم اینا پیشرفت طبیعی دنیاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
ده تا دیگر هم می گوید که سرامد هستیم ان وقت از ظن شما انها حساب نیست
!!!
آنهایی که دم از اقتصاد می‌زنند و زیربنای همه چیز را اقتصاد می‌دانند از باب اینکه انسان را نمی‌دانند یعنی چه، خیال می‌کنند که انسان هم یک موجودی است که همان خورد و خوراک است. ما باید باورمان بیاید به اینکه مردم ما برای اسلام انقلاب کرده‌اند نه غذا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
خخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
باورمان نمی آید !
اصلا !
کشوری که امروز یکی را به اوج می رسانیم و فردا وی را با خاک یکسان می کنیم. با هیجان انتخاب می کنیم و با تنفر دورش می کنیم. این دست آور سال های ما است.
برای اینکه بفهمی پیشرفت کرده ای یا نه نباید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم بلکه باید گذشته و حال خودمان را با گذشته و حال دیگران مقایسه کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
باید خودمان را با کره جنوبی مقایسه کنیم کشوری بدون نفت و گاز کوچک که حتی زمین صاف هم نداره وقتی رئس رجمهورشون تخلفی کرد برکنارش کردن دیگه نگفتن اخی نا اهل هستن ایشون
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
با دبی و ترکیه و کره جنوبی و مالزی مقایسه کنیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اولا باید دید با ان سرعت رشد توسعه کشور که دو رقمی بود و برنامه های ۵ ساله که قرار بود تا سال ۶۷ جزو ده کشور توسعه یافته جهان باشیم چقدر فاصله داریم ؟
و مقایسه با کشورهای همطراز و حتی عقب تر از خود که الان از ما دهها سال سبقت گرفته اند
و میزان درآمدی که از محل فروش
فقط نفت و گاز که در این ۴۰ سال بدست آوردیم که حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار بوده میتوانستیم به درستی چطور صرف پیشرفت کشور و رفاه مردم کنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
در زمینه رفاه اقتصادی که باید پیشرفت می کردیم و نکردیم را بگذاریم کنار بقیه موارد از کشورهای دیگر جلوتر هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
الان ایران در هر زمینه علمی صاحب نام است اگر ترکیه و ایران را کنار بگذاریم هنوز کشورهای منطقه در گیر این چیز ها نشدند
مردم پیشرفت نکردن ولی بعضی ها چرا پیشرفت کردن
هر چند که در بعضی زمینه ها نسبت به کشورهای منطقه پیشرفت داشته ایم ولی مقایسه ی امروز با چهل سال پیش یا بهتر بگوییم حدود نیم قرن پیش ،کار چندان درستی نیست.این روش در رژیم گذشته هم مورد استفاده قرار میگرفت و رژیم وقت با دوران قاجار مقایسه میشد.
بهتر است خودمان را نهایتا با ده سال گذشته ی خود و دنیا مقایسه کنیم و ببینیم کشور چه پیشرفتهایی داشته .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
نهایت بیسوادی است که الآن خودمان را با 40 سال پیش مقایسه کنیم .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
فقط کافی است خود را با ترکیه و کره جنوبی و برزیل و آفریقای جنوبی و مالزی مقایسه کنیم که آرزو داشتند تا شاید روزی به ما برسند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
مثلا ارزوی چی داشتند که مثل ما باشند؟
اصلا چی داشتیم؟
به غیر از نفت که چیزی تولید نمی کردیم و در زمینه های تکنولوژی و علمی هم وابسته صدرصد بودیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
الان ایران در اکثر حوزه ها جز کشورهای قدرتمند است ولی مالزی کجای ان است و یا افریقای جنوبی و ...
ولی کره جنوبی از ایران جلو زده ولی قبلا در ۴۰ سال پیش در یک سطح بودیم
جمعیت مردم ایران که زیر خط فقر زندگی می‌کردند به ۱۰ درصد رسید !!!!!!!.....
در مجموع باید گفت: هرچند هنوز راه درازی را تا رسیدن ایران به قلل متعدد پیشرفت داریم، اما طی ۴۰ سال گذشته به‌رغم فراز و نشیب‌ها، دامنه‌های این قلل را پیموده‌ایم و در جهت مسیر همه‌جانبه رهاورد‌های بسیاری داشته‌ایم اما
متاسفانه اختلاس ...
اگر در هر سال در هر زمینه ای فقط 10 درصد رشد میکردیم، امروز در هر عرصه ای باید بیش از 45 برابر رشد داشته باشیم. اگر فقط 10 درصد به طول جاد ها اضافه میشد امروز باید بیش از 45 برابر جاده داشته باشیم. با احتساب 10 سال برای تثبیت انقلاب و جنگ پس از 30 سال باید قریب به 18 برابر در هر زمینه ای رشد کرده باشیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اگر دولت خاتمی مثل احمدی نژاد کار میکرد ودنبال خاله بازی نبود پیشرفت می شد ولی متاسفانه در دولت خاتمی که انقد طرفدار داره در عرصه علمی ساخت ساز هیچ کاری نکردن
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
آلان برنامه برای جمعیت چی هست . دکل های انتقال برق در حال فرسایش مقره ها شده اند . پل های جاده ها عمرشان به ۹۰ سال رسیده . ریل های راه اهن در حال فرسودگی هستند جاده ها در شهر ما حتی داخل شهر ترافیک شدید شده . بخش درمان و بیمارستان ها در حال مستهلک شدن هستند . چرا چون نگاه به بیرون مرزها هست نه داخل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
خوب شده عزیز
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
متاسفانه امارت را باید منفی در نظر گرفت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
اصلا ۱۰۰ سال پیش زیر ساخت ها ساخته شده و در این ده ها اصلا ساخت و سازی نشده از نظر این پرچم فرانسه
بابا خیلی باحالی
بورس درسراشیبی سقوط !!!
درادامه ریزشهای سهمگین بورس درماههای اخیرکه منجربه سقوط شاخق کل ازحدود۲۰۰ هزار واحددرمهرماه به ۱۵۹ هزارواحددربهمن ماه شده است امروز یکشنبه ۱۴ بهمن هم شاخص کل درهمان ابتدای شروع به کارتالارلورس حدود ۵۰۰ واحددیگرسقوط کرد
صف های فروش بسیارپر حجم شده اند
اینستکس . تا زمانی کار آمد خواهد بود که طرفین مواردی که قید شده پای بند بمانند یعنی این مجوزی نیست که از فردا اگر اختلاف سیاسی با انگلیس و فرانسه داشته باشید دوباره با تنش روبرو شود یعنی اگر در موارد دیگر ایران با مجامع اروپایی اختلاف دارد ولی اروپا ندارد . بنابراین چون تفاهم و اشتراکات وجود ندارد بی فایده هست .
برای اینکه بفهمیم پیشرفت داشته ایم یا نه باید نتایج این چهل سال را بررسی کنیم : اقتصادمان کجاست سیاستمان کجاست امور نظامیمان کجاست فرهنگمان کجاست همه را با جهان مقایسه کنیم
بورس درسراشیبی سقوط !!!
درادامه ریزشهای سهمگین بورس درماههای اخیر امروز یکشنبه ۱۴ بهمن هم شاخص کل تاساعت ۱۱صبح حدود ۲۰۰۰واحددیگرسقوط کرد و واردکانال ۱۵۷۰۰۰ واحدی شد.لازم به ذکراست که شاخص کل درابتدای مهرماه در استانه فتح کانال ۲۰۰۰۰۰ واحدی قرارداشت
دوستان این پیشرفت هایی که دولتمردان در حوزه نانو، پزشکی ، صنایع دفاعی مطرح می کنند تکنولوژی است. بدیهی است که اینها کم و چه بسا بیشتر بود. کشور خود را مالزی مقایسه کنیم
این که میگین برگردیم به گفتگو یک شوخی بسیار لوسه که بچه 4ساله هم خندش میگیره.با این همه بن بست داخلی و جهانی باز هم بر خودکامگی اصرار دارن.. مردم بارها توی انتخابات خواسته هاشونو گفتن
پیشرفت چیه
به نام خدا
قرار داد های بین المللی مختلف.
از - 45-40 سال پیش 7 کشور صنعتی جهان قرار داد و معاهده های به ظاهر زیبایی را برای هماهنگی کل کشور های جهان با خودشان بدون در نظر گرفتن شرایط فرهنگی آن کشورها وضع کردند.
از قبیل روش‌های آموزشی و معاهده های mpt، برجام ,INSTEX, FATF, CFT, SPV, PALERMO, x و حقوق بشر ، و چند ده معاهده و قوانین دیگر ..... که تماما و باطنا چماق ها و ابزار سیاسی است در دست قدرت های بزرگ : این کشورها تفسیر خواص خودشان را برای هر قانونی داشته و کشورهای ضعیف تر و آنها را که از مدارآنها خارج شده را، وادار کرده تا آنچه را که آنها تفسیر می‌کنند به پذیرند.
و در کل اهداف جامع تری در پس این قراداد های بین المللی و مختلف وجود دارد :
1- برای فشار آوردن ،کند کردن پیشرفت های علمی واقتصادی آن کشورها،
2- تلف کردن وقت با ارزش مملکت ها و مجلس و مردم کشور ها, به بحث های طولاني و بی حاصل در مورد هر یک از این قوانین.
3- ایجاد اختلاف بین گروه‌های مختلف فکری و سیاسی.
4-با قصد تضعیف حکومت های مرکزی و تجزیه کشورهای مد نظر آنها و کشورهایی که از مدار آنها خارج شده و قصد استقلال و آزادی را دارند.
5- من باب مثال قراداد ننگین و ذلت بار SPV ، چیزی جز مبادله و پرداخت قیمت فروش نفت ایران به اروپا و حتی هندوستان، در قبال خرید دارو و مواد غذایی از اروپا نمی باشد.
در واقع پول نقدی دست ایران را نمی‌گیرد.
غرب با هماهنگی با آمريکا، قصد نابودی اقتصاد ایران را دارند. یعنی ایران موظف است در قبال نفتی که به هندوستان و اروپا می‌فروشد، می‌تواند دارو و مواد غذایی از اروپا وارد کند و این یعنی تعطیلی کارخانه های تولید کننده مواد غذایی و شرکت های تولیدی دارو.
اشگال متفاوتی را طرح کرده. دیگر قرارداد های بین المللی آنها هم از همين قماش هستند.
امیدوارم ملت عزیز ایران در این دامهای خطرناک گرفتار نشوند.
با آرزوی موفقیت همه هم وطنان عزیزم.
امیر از سوئد
تو سال 2019 هنوز داریم پراید و پژو 405 سوار میشیم
ﺩﺭ اﻳﻦ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﻪ 1.5 ﺗﺮﻳﻠﻴﻮﻥ ﺩﻻﺭ ﻧﻔﺖ ﻓﺮﻭﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ و ﺩﺭ ﻛﻞ ﺑﺎ اﺣﺘﺴﺎﺏ ﻃﻼ, ﻓﻮﻻﺩ و ﻏﻴﺮﻩ ﺑﻴﺶ اﺯ 2 ﺗﺮﻳﻠﻴﻮﻥ ﺩﻻﺭ اﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻠﺖ اﻳﺮاﻥ اﺯ ﺯﻳﺮ ﭘﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻛﺸﻴﺪﻩ و ﻓﺮﻭﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ. ﭘﻪ ﻧﭙﻪ اﻧﺘﻆﺎﺭ ﺩاﺷﺘﻴﺪ ﺑﻪ اﺯاﻳﺶ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺩاﺩﻩ ﺷﻮﺩ.
اﻟﺒﺘﻪ ﻛﻪ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪﻩ و ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻢ ﻣﻴﺸﺪﻩ ﻣﻨﺘﻲ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ.ﻭﻟﻲ ﺳﻮاﻝ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻴﺮاﻥ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺑﺎ ﺩﺭ اﻣﺪ 2 ﺗﺮﻳﻠﻴﻮﻥ ﺩﻻﺭﻱ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ ﻳﺎ ﻧﻪ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
عدد ها که مهم نیست عزیز مهم نحوه دخل و خرج است کشور بیشتر هزینه ای اداره ای می شود و نه درامد زایی
بله پیشرفت کردیم اما نه رو به جلو
انقد ناشکری نکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار