بازدید 3249
معصومه ابتکار:

امیدوارم هیچ‌کس به دلیل فعالیت اجتماعی زندان نرود

کد خبر: ۸۷۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹ 30 January 2019

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: امیدوارم هیچ فعال اجتماعی به دلیل فعالیت اجتماعی، انتقاد و سخن گفتن دچار مشکل نشود و زندان نرود. نگاه دولت نیز همین است و در تلاشیم تا با تعامل با دستگاه‌های مختلف مشکلات حل شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در گردهمایی فعالان مشارکت اجتماعی که با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد، وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور برگزار شد، ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: دستاوردها و موفقیت‌هایی که در ۴۰ سال اخیر در کشور وجود داشته و در حوزه‌های اجتماعی نیز این دستاوردها کم نیست، بخش قابل توجه و سهم قابل توجه آنها متعلق به خیریه‌ها، تشکل‌ها، فعالین اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه‌های فرهنگی، زنان، کودکان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی و هلال احمر است.

وی ادامه داد: این حوزه‌ها و خیرینی که در حوزه‌های اجتماعی کار می‌کنند، سهمی در رشد توسعه انسانی جمهوری اسلامی ایران دارند که رتبه خوبی را بر اساس شاخص‌ها در توسعه انسانی داشته، شاخص اچ دی‌آی ما در مرز کشورهای بسیار توسعه یافته از نظر شاخص توسعه انسانی است که این سازمان‌ها و نهادها از سهم قابل توجهی در این زمینه برخوردارند. این جشن و بزرگداشت برای توجه به مشارکت‌های داوطلبانه و غیر دولتی در پیشرفت‌ها و تحول عظیم است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران فرصت‌های زیادی را برای بخش‌های مختلف سیاسی اجتماعی فرهنگی در کشور به وجود آورد و آزادی و حس اعتماد به نفس و خودباوری که بعد از انقلاب به وجود آمد، فضا را برای رشد بخش غیر دولتی و تشکل‌ها فراهم کرد و از نظر کمی شاهد رشد جدی تعداد تشکل‌ها هستیم؛ به طوری که در حوزه زنان و خانواده از حدود ۵۰ تشکل از ابتدای سال ۵۶ تا به امروز به حدود ۲۷۰۰ سازمان مردم‌نهاد رسیده‌ایم. در حوزه‌های دیگر نیز شرایط به همین صورت است.

وی افزود: همه این پیشرفت‌ها حاکی از همت و اراده مردم برای مشارکت اجتماعی و به دست گرفتن امور و حضور در فعالیت‌های داوطلبانه بشردوستانه و فعالیت‌های معنوی انسانی است.

ابتکار ضمن تشکر از برگزاری این گردهمایی و حمایتی که وزارت کشور از فعالیت تشکل‌های غیر دولتی سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه دارد، اظهار کرد: این سیاستی است که دولت تدبیر و امید و شخص رئیس‌جمهور بر آن تأکید بسیاری دارند زیرا اگر به نهادهای مدنی فرصت کافی برای حضور در سیاست‌گذاری‌ها، جلب مشارکت مردم و دیدبانی و رصد و ایجاد فضا برای طرح دیدگاه‌های داده و این فرصت فراهم شود، یقیناً تحولات بزرگی در جامعه رخ خواهد داد و ما این را طی چهل سال بعد از انقلاب مشاهده کردیم و خوشحالیم که امروز با این که مشکلات را انکار نمی‌کنیم و به رسمیت می‌شناسیم ولی شاهد رشد بسیاری از شاخص‌ها در حوزه‌های آموزش و بهداشت و ورزش هستیم که آنها را را مدیون بخش‌های غیر دولتی هستیم. بنابراین سهم غیر دولتی‌ها را باید به رسمیت بشناسیم.

وی اضافه کرد: نشست امروز یکی از تلاش‌ها برای به رسمیت شناختن این سهم و سپاس از این فعالیت‌هاست و این که امروز در شرایطی هستیم که با وجود هجمه‌ها و حمله‌هایی که از طرف دولت آمریکا به کشور و اقتصاد و فضای روانی وارد می‌شود، این سازمان‌ها و تشکل‌ها در تلاشند و حضورشان در جامعه مؤثر است.

ابتکار با بیان این که در سطح محلی و منطقه‌ای شاهد فعالیت اثرگذار این تشکل‌ها و سازمان‌ها هستیم، گفت: در معاونت امور زنان و خانواده به طور خاص برای سازمان‌های مردم‌نهادی که هم‌راستای برنامه‌های دولت فعالیت می‌کنند، طرح‌هایی داریم که برون‌سپاری کرده‌ایم و با بسیاری از تشکل‌ها در این زمینه کار می‌کنیم. در کنار آن نیز فعالیت راهبردی ما توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده است و تلاش کردیم تا نشست منطقه‌ای را در این زمینه برگزار کنیم.

وی همچنین در ادامه پیشنهاد کرد: در عین حال که گزارش‌های دولتی از ۴۰ سالگی انقلاب داریم. ارائه گزارش‌هایی نیز در بخش‌های غیر دولتی و داوطلبانه تحولات ۴۰ ساله و نقشی که سمن‌ها در این تحولات داشته‌اند داشته باشیم. تا بتوانیم ارزیابی و پس از آن قدرشناسی کنیم و برای آینده نیز افق گذاری نمائیم تا جوانان در عرصه‌های داوطلبانه و خیرخواهانه مشارکت کنند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با بیان این که تمام تلاش دولت تدبیر و امید این است که نگاه امنیتی به مشارکت اجتماعی وجود نداشته باشد و نگاه حمایتی و توسعه باشد، گفت: امیدوارم هیچ فعال اجتماعی به دلیل فعالیت اجتماعی، انتقاد یا سخن گفتن دچار مشکل نشود و زندان نرود. نگاه دولت نیز قطعاً این است. همچنین در تعامل با دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کنیم که این مشکلات نیز حل شود، زیرا دلمان نمی‌خواهد فضای امنیتی بر فعالیت این سرمایه‌های عظیم اجتماعی در کشور حاکم شود. دلمان نمی‌خواهد هر فعال اجتماعی نگرانی این را داشته باشد که اگر بخواهد فعالیت کند یا انتقادی کند، ممکن است مورد سوءظن قرار گیرد.

وی اضافه کرد: البته همه باید در چارچوب قانون فعالیت کنیم در راستای حفظ امنیت ملی و ارزش‌های باشیم اما دولت دلش می‌خواهد این فضا یک فضای سالم باشد و بتوانیم از سرمایه‌های عظیم اجتماعی به نحو درستی استفاده کرده و صداهای مردم را بشنویم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان