بازدید 5069

بالاترین نرخ تورم مربوط به کدام استان‌ است؟

کد خبر: ۸۷۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ 30 January 2019

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی بالاترین میزان تورم ثبت‌شده در استان‌های ایران پرداخت. بر این اساس استان آذربایجان شرقی در حوزه شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی، بالاترین نرخ تورم ماهانه را به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در حوزه شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی بالاترین تورم ماهانه به استان آذربایجان شرقی، با ۲.۹ درصد اختصاص یافته و پس از آن استان‌های ایلام با ۲.۸ و کردستان و کرمان با ۲.۴ قرار گرفتند.

براساس این گزارش، کم‌ترین تورم ماهانه نیز به استان سیستان و بلوچستان، با تورم ۰.۰۶ درصد اختصاص یافته و پس از آن، استان‌های خراسان شمالی با یک و آذربایجان غربی با ۱.۱ درصد قرار دارند.

اما در حوزه تورم نقطه به نقطه دی‌ماه، استان کردستان، با ۴۹.۲ درصد بالاترین تورم را داشته و پس از آن چهارمحال بختیاری با ۴۶.۶ درصد ایستاده است. کم‌ترین تورم نقطه به نقطه هم به استان قم با ۳۱.۹ درصد بازمی‌گردد و پس از آن استان‌های کرمان با ۳۳ و هرمزگان با ۳۴ درصد قرار گرفتند.

تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز در میان استان‌ها با فاصله‌ای حدوداً هشت درصدی میان بالاترین تا پایین‌ترین تورم تعیین شده است؛ بر این اساس، استان لرستان با ۲۴.۸ بالاترین تورم را داشته و پس از آن ایلام با ۲۴.۴ و چهارمحال و بختیاری با ۲۳.۷ در رده‌های بعدی هستند. اما کمترین تورم ثبت شده در این ماه به استان کرمان با ۱۶.۳ باز می‌گردد و پس از آن استان‌های قم و هرمزگان قرار دارند.

از سوی دیگر، در حوزه تغییرات شاخص خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات نیز آمارها در هر سه گروه تورمی ارائه شده است. در این گزارش آمده که استان اصفهان با تورم ماهانه چهار درصد، بالاترین افزایش را داشته و پس از آن دو استان کرمان و لرستان، با تورم ۳.۹ درصد قرار دارند. در حوزه کم‌ترین میزان تورم ماهانه در قیمت خوراکی‌ها نیز استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار دارند.

اما بالاترین تورم ثبت‌شده در این آمار مربوط به تورم نقطه به نقطه است؛ بر این اساس، استان بوشهر با ثبت بیش از ۷۰ درصد بالاترین تورم را داشته و پس از آن چهارمحال و بختیاری با حدود ۶۷ و خراسان رضوی با حدود ۶۲ درصد در رده‌های بعدی هستند. پایین‌ترین نرخ تورم در این حوزه، به زنجان با ۴۸، سمنان با ۵۰ و قزوین با ۵۲ درصد تورم اختصاص یافته است.

تورم ۱۲ ماهه منتهی به دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز در استان هرمزگان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری در عدد بالای ۳۰ درصد ایستاده و استان سمنان با ۲۳.۸ و کهکیلویه و بویراحمد با ۲۴ کمترین تورم را به خود اختصاص داده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر