بازدید 2682

تب و تاب دلالان برای اثرگذاری در بازار ارز

کد خبر: ۸۷۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳ 28 January 2019

بازار ارز علی‌رغم آرامشی که طی ماههای گذشته داشته، طی روزهای اخیر با نوساناتی مواجه بوده که برخی نسبت به آن دیدگاه بدبینانه داشته و معتقدند که فشار برای تصویب FATF، بازار را متلاطم کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، از مهرماه امسال با وجود حدود ۷ ماه سفته‌بازی و نرخ‌های نجومی برای انواع ارز در بازار، شرایط رو به آرامش گذاشته و نرخ‌های معقولی در بازار حاکم شده است که البته به دست آمدن آنها، حاصل برخی برنامه‌ریزی‌ها و بخشنامه‌های بانک مرکزی و عرضه بیشتر ارز صادراتی است. آن‌گونه که بانک مرکزی می‌گوید اجرای دستورالعمل‌های بازگشت ارز صادراتی و معافیت ارائه ارز به سامانه «نیما» از سوی صادرکنندگان کمتر از یک میلیون دلاری، سبب شده تا بازار ارز روی آرامش به خود ببیند و در کنار مجموعه تدابیر دیگر بانک مرکزی، روندی پیش‌بینی‌پذیر را طی نماید.

در این میان البته برخی بر این باورند که هنوز بازار ارز از عمق لازم برخوردار نشده و مرحله بعدی اقدامات بانک مرکزی برای هدایت بازار ارز، باید عمق‌بخشی و تنوع هر چه بیشتر عرضه‌کنندگان ارز باشد.

حال اما چند روزی است که با مطرح شدن تصمیم‌گیری در مورد FATF و پالرمو، بازار ارز با نوساناتی مواجه شده و در برخی ساعات روزهای گذشته، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا از مرز ۱۲ هزار تومان هم عبور کرده؛ این در حالی است که طی ماههای گذشته، بازارساز هیچگاه اجازه ماندگاری نرخ در کانال 12هزار تومان به بالا را نداده بود.

در این میان، دو سناریو در مورد شکل‌گیری قیمت‌های کنونی در بازار ارز میان فعالان این بازار رواج دارد. برخی بر این باورند که دلالان و سفته‌بازان با طرح موضوعات سیاسی و چانه‌زنی میان دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوسان‌گیری را آغاز کرده و به همین دلیل با اقدامات سفته‌بازانه، تلاش دارند تا ضرر ماه‌های گذشته خود را جبران نمایند، اما برخی دیگر نیز در یک سناریویی متفاوت و البته بدبینانه، این نکته را مطرح می‌کنند که برخی طرفداران تصویب لوایح مذکور، تلاش دارند تا با ایجاد نوسان در بازار ارز، نهادهای تصمیم‌گیر را تحت فشار قرار دهند تا از ترس جهش قیمت ارز هم که شده، این لوایح را مصوب نمایند؛ چرا که خاطره‌ تلخ ماه‌های اخیر در بازار ارز ایران، علاوه بر دولت و مردم و حتی نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

گزارش‌های میدانی خبرنگار مهر از روزهای گذشته بازار ارز حکایت از آن دارد که برخی بدشان نمی‌آید که این نوسانات اوج گیرد تا بتوانند سود بیشتری را تجربه کنند؛ اما به هر حال برخی صرافی‌ها هم با اعلام شرایط جدید، تلاش کرده‌اند تا از حضور سفته‌بازان در بازار جلوگیری نمایند؛ به نحوی که روز گذشته بر پشت شیشه‌ برخی صرافی‌ها، اطلاعیه‌هایی نصب شده بود که بر مبنای آن، خرید و فروش ارز تنها با ارائه کارت ملی جدید، شناسنامه و یا گذرنامه معتبر امکان‌پذیر بود.

حال باید منتظر ماند و دید بازارساز امروز چه کنترل و برنامه‌ای را برای جلوگیری از تحرکات سفته‌بازانه در بازار ارز تدارک خواهد دید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار