بازدید 5165

در ۴۰ سال بعد انقلاب، گران‌فروشی تا این حد نبوده

کد خبر: ۸۷۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 26 January 2019

دادستان تهران گفت: مردم از موضوع گران‌فروشی رنج می‌برند؛ چرا که در طول چهل سال پس از انقلاب، گران‌فروشی تا این حد وجود نداشته، اختلاف قیمت اقلام مصرفی برای مردم قابل توجیه نیست و تنوع، تعدد و تکثر قیمت‌ها در اقلام مشابه قابل دفاع نیست.

به گزارش ایسنا، اولین نشست کمیته مقابله با گران‌فروشی در دادستانی تهران، روز چهارشنبه سوم بهمن ماه با حضور سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت، اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران، برخی معاونان دادستان، معاونان وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان دامپزشکی و نمایندگان دستگاه‌های متولی به ریاست دادستان تهران برگزار شد.

جعفری دولت‌آبادی در این نشست در رابطه با علت ورود دستگاه قضائی به موضوع مقابله با گران‌فروشی، اظهار داشت: مطابق قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، گران‌فروشی کلان از موارد اخلال در نظام اقتصادی است و در این زمینه در شعب ویژه نیز به عنوان اولین پرونده، موضوع گران‌فروشی تلفن همراه به نحو سازمان یافته رسیدگی شده است که حکم محکومان در حال اجرا است.

وی گفت: مردم از موضوع گران‌فروشی رنج می‌برند؛ چرا که در طول چهل سال پس از انقلاب، گران‌فروشی تا این حد وجود نداشته، اختلاف قیمت اقلام مصرفی برای مردم قابل توجیه نیست و تنوع، تعدد و تکثر قیمت‌ها در اقلام مشابه قابل دفاع نیست.

دادستان تهران با اشاره به تشکیل تیم‌های مشترک بازرسی با حضور معاونان دادستان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و تعزیرات در دادستانی تهران گفت: از همه مراکز بزرگ توزیع بازدید و شیوه‌های توزیع مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و از دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود که نمایندگان تام الاختیار، مسؤولیت‌پذیر و با تدبیر را برای حضور در این اکیپ‌ها معرفی نمایند.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر تأثیرگذار بودن استفاده از ظرفیت دادستانی در مبارزه با گران‌فروشی، اظهار داشت: بازدید‌های هدفمند و هوشمندانه تأثیرگذار خواهد بود و موجب خواهد شد تا متخلفان بدانند که اخلال در توزیع اقلام اساسی و ضروری مردم پیگیری و حسب مورد قابل تعقیب قضائی خواهد بود.

وی افزود: هدف از تشکیل تیم‌های مشترک، برخورد انتظامی - امنیتی با گران‌فروشی نیست؛ بلکه فرصتی است که ظرفیت دادستانی‌ها در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد و شرط لازم موفقیت، به میدان آوردن تمامی دستگاه‌های مرتبط با موضوع است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به تجربه موفق دادستانی و پلیس در برخورد با فروش ارز در معابر، تاکید کرد: نسبت به برخورد با قاچاق و گران‌فروشی نیز باید همین‌گونه اقدام شود.

دادستان تهران در بیان نکاتی پیرامون وضعیت فعلی کشور، تصریح کرد: آمریکا یک جنگ اقتصادی تمام عیار را علیه جمهوری اسلامی رقم زده و در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و روانی تلاش دارد که به نحوی مردم را ناامید کند و در این زمینه اقداماتی از قبیل: برگزاری کنفرانس ضد ایرانی لهستان و تشدید اعمال تحریم‌ها توسط خزانه‌داری آمریکا را در دستور کار قرار داده است.

جعفری دولت‌آبادی با بیان این که چهلمین سال انقلاب باید باشکوه برگزار شود، افزود: نباید مردمی که امروز پرچم دار مبارزه با دشمن هستند، با سختی‌ها دست و پنجه نرم کنند و مسؤولان نظاره‌گر باشند.

لزوم همکاری دستگاه‌های دولتی در مبارزه با گران‌فروشی

وی با تاکید بر این که اگر دستگاه‌های دولتی در بحث گران‌فروشی و گرانی همکاری نکند، اقدامات دادستانی مؤثر نخواهد بود، فلسفه تشکیل این جلسه را استفاده از ظرفیت‌های مردمی، دستگاه‌های اجرایی و همکاری با دولت دانست و یادآور شد: علاوه بر همکاری، هماهنگی بین دستگاه‌های متولی نیز ضروری است.

دادستان تهران با تاکید بر این که در مرحله اول، در مورد گرا‌ن‌فروشی اقلام گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و میوه ورود خواهد شد، گفت: بازرسی و مقابله با گران‌فروشی را باید از مراکز بزرگ عرضه و توزیع کالا، فروشگاه‌های بزرگ، میادین عرضه میوه و و انبار‌هایی که کالا را احتکار کرده و عرضه نمی‌کنند آغاز گردد.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌ها از جمله اصناف، اتحادیه‌ها، دولت و مردم، اظهار داشت: مردم نشانی مراکز گران‌فروشی‌های کلان را به پلیس، دادستانی و تعزیرات اعلام کنند.

وی با اشاره به آیات سوره مبارکه مطففین (۳-۱)، گفت: باید به سراغ کم فروشان و گران فروشانی رفت که خون مردم را در شیشه می‌کنند و از خدا و هیچ مقامی هم نمی‌ترسند.

گران‌فروشی از مصادیق نقض حقوق عامه است

دادستان تهران با تاکید بر این که در صورت عدم برخورد با گران‌فروشی، گرانی‌ها تشدید و مردم ناامید خواهند شد، افزود: در این زمینه باید اقدامات هدفمند و هماهنگ صورت گیرد تا مردم بدانند که در حوزه مقابله با گران‌فروشی، اتفاق جدیدی در حال بروز و ظهور است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به این که گرانی امری اقتصادی است که بیشتر در حوزه اقتصادی و اقدامات دولت قابل بررسی است؛ ولی گران‌فروشی بیشتر مرتبط با حقوق عامه است، به عنوان مصداق، گران کردن خودرو‌ها توسط شرکت‌های خودرو سازی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: دولت باید این قبیل موضوعات را مدیریت کند؛ چرا که گران کردن کالا در شرایطی که با گران‌فروشی مبارزه می‌شود، کار را مشکل می‌کند.

گران‌فروشی کلان در اولویت قرار گیرد

وی توجه به گران‌فروشی کلان را در اولویت قرار داد و در ذکر برخی سؤال‌های بی‌جواب که جامعه با آن مواجه است گفت: افکار عمومی در خصوص گرانی گوشت قرمز و این که چرا دام زنده قاچاق می‌شود، سوال می‌کنند و مسؤولان نیز در پاسخ، موضوعاتی از قبیل: این که نمی‌توان جلوی قاچاق دام را گرفت مطرح می‌کنند؛ در حالی که واژه نمی‌توانیم برای مردم قابل درک نیست.

دادستان تهران با اعلام آمادگی برای برخورد با قاچاق دام، افزود: در صورتی که از سوی مردم یا نهاد‌های مرتبط گزارش مستندی در این زمینه به دادستانی ارائه شود، مورد بررسی و اقدام قرار می‌گیرد.

تشکیل کمیته‌های استانی برای مقابله گران‌فروشی

جعفری دولت‌آبادی از ورود دادستانی تهران به موضوع گران‌فروشی با تشکیل کمیته استانی خبر داد و تاکید کرد که نباید اجازه داد این اقدام به شکست منجر شود و حال که دادستانی برای حمایت از اقدامات دستگاه‌ها در مقابله با گران‌فروشان اعلام حمایت کرده، همکاری و هماهنگی بیشتر دستگاه‌ها مؤثر خواهد داد.

وی هدف از تشکیل کمیته مقابله با گران‌فروشی را کمک به دولت و رفع مشکلات مردم عنوان کرد و یادآور شد: قوه قضائیه مسؤول مبارزه با گران‌فروشی نیست و مقابله با گرانی و گران‌فروشی باید از سوی دولت و سازمان تعزیرات صورت گیرد؛ ولی شرایط کشور اقتضا می‌کند که همه کمک کنند و به دنبال خنثی‌سازی نقشه دشمن باشند.

دادستان تهران تجربه موفق راه‌اندازی شعب ویژه در دادسرای تهران را مرهون ویژگی‌های رسیدگی در این شعب شامل سرعت، دقت، قاطعیت و شفافیت از جمله علنی بودن محاکمات دانست و افزود: این شاخص‌ها به کسانی که قصد اخلال در نظام اقتصادی کشور را دارند، نشان داد عزم قوه قضائیه در مقابله با جرایم اقتصادی جدی است.

وی در جمع‌بندی مباحث نمایندگان دستگاه‌ها اظهار داشت: کشور با توجه به شرایط اقتصادی، نیاز به مدیریت جهادی دارد و اقتضا می‌کند که در رابطه با حل مشکلات از جمله گران‌فروشی، همه به دولت کمک کنند.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر ضرورت اتخاذ مدیریت کارآمد در مقابله با گران‌فروشی، گفت: مردم اگر احساس کنند که دولت به مسائل آن‌ها توجه دارد، با مشکلات کنار می‌آیند؛ و این امر زمانی محقق می‌شود که مسؤولین در جایگاه پرچمداری مبارزه با مشکلات ظاهر شوند.

جرایم مرتبط با گران‌فروشی

دادستان تهران رویکرد دستگاه قضائی برای مقابله با گران‌فروشی را هدفمند، در حد ضرورت و با اولویت‌دهی به جرایم مهم دانست و با اعلام آمادگی دادستانی تهران برای کمک به دستگاه‌های نیازمند به حمایت قضائی در برخورد با گران‌فروشی، افزود: قوه قضائیه باید به جرایم سازمان یافته‌ای، چون قاچاق دام، احتکار و عدم عرضه عمدی کالا‌ها در فروشگاه‌های بزرگ، گران‌فروشی کلان و فساد در توزیع ورود کند.

جعفری دولت‌آبادی چهار حلقه مهم مرتبط با گران فروشی شامل تأمین کالا، قیمت‌گذاری عادلانه، توزیع و نظارت را یادآور شد و گفت: اقدامات دادستانی تهران بیشتر نیز در حوزه نظارت متمرکز خواهد شد.

وزارت صمت قیمت کالا‌ها را اعلام کند

وی قیمت‌گذاری همراه با مدیریت را تأثیرگذار دانست و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست که با قیمت‌گذاری عادلانه، قیمت کالا‌ها را رسماً به رسانه‌ها و اصناف و دادستانی تهران اعلام نماید تا در مبارزه با گران‌فروشی ملاک قرار گیرد.

جعفری دولت‌آبادی از دستگاه‌های دولتی خواست که نظارت‌ها را تشدید کنند و یادآور شد: دستگاه‌های دولتی باید پس از تأمین کالا، قیمت‌گذاری و توزیع، نسبت به چگونگی عرضه نظارت جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی نشانی سایت‌هایی که قیمت‌های صوری ارائه می‌کنند را اعلام نمایند تا دادستانی همان گونه که با سایت‌های اعلام کننده قیمت‌های لحظه‌ای ارز اقدام کرد، با آن‌ها نیز برخورد نماید.

دادستان تهران از دکتر جهانی معاون دادسرا خواست در کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه‌ها، شیوه‌های نظارت را مورد بررسی قرار دهد.

استفاده از ظرفیت بسیج محلات و اتحادیه‌ها در برخورد با گران‌فروشی

جعفری دولت‌آبادی بر استفاده از ظرفیت بسیج، مردم و اتحادیه‌ها برای برخورد با گران‌فروشی تاکید کرد و گفت: از این طریق می‌توان گزارش‌های گران‌فروشی را دریافت و با آن برخورد کرد.

وی بار دیگر هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر در مبارزه با فساد موفق شدیم، به این دلیل است که هر هفته جلساتی با حضور متولیان امر در دادستانی تهران برگزار می‌شود و همفکری صورت می‌گیرد.

دادستان تهران با اعلام این‌که تشکیل کمیته مقابله با گران‌فروشی به منزله دخالت در وظایف دستگاه‌های اجرایی نیست افزود: هدف از تشکیل این کمیته، همراهی بیشتر با دستگاه‌های دولتی برای مقابله با گران‌فروشی است‌؛ تا با کمک یکدیگر، از توطئه دشمن که بزنگاه اقتصاد و مشکلات سیاسی است عبور کنیم و احساس رضایت مردم تحصیل شود.

بازرسی سه تیم دادستانی از مراکز بزرگ عرضه کالا

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران روز پنجشنبه (۱۳۹۷/۱۱/۴) در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد عصر روز چهارشنبه (۱۳۹۷/۱۱/۳) سه تیم مشترک با حضور معاونان دادستان، نمایندگان سازمان تعزیرات و سایر دستگاه‌های مرتبط با گران‌فروشی از سه فروشگاه بزرگ توزیع کالا در شمال، غرب و جنوب تهران بازدید کردند که این بازدید‌ها در دو مورد منجر به جریمه مدیران مراکز عرضه کننده و فروش کالا‌های موجود (گوشت قرمز، مرغ، ماهی) در فروشگاه‌های شمال و غرب تهران شد و وضعیت توزیع گوشت قرمز در بازدید از فروشگاه واقع در جنوب تهران، نامناسب گزارش شده است.

دادستان تهران با تاکید بر این که بازدید‌ها ادامه خواهد یافت، اظهار امیدواری کرد که با حضور فعال نمایندگان دستگاه‌های دولتی بازدید‌ها هدفمند و تأثیرگذار باشد.

در این جلسه، نمایندگان دستگاه‌های متولیِ مبارزه با گران فروشی، به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان