بازدید 3274

ترمز رشد نفت شیل آمریکا کشیده می‌شود؟

تولید نفت خام در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم‌چنان به رشد ادامه خواهد داد اما روند آن در مقایسه با سال ۲۰۱۸ آهسته‌تر خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰ 26 January 2019

تولید نفت خام در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ هم‌چنان به رشد ادامه خواهد داد اما روند آن در مقایسه با سال ۲۰۱۸ آهسته‌تر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، این جدیدترین پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکاست که برآورد کرده است تولید نفت و میعانات آمریکا سال گذشته تقریبا ۱.۶ میلیون بشکه در روز رشد کرد که بزرگترین رشد سالانه در تاریخ این کشور بود.

اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است که این روند رشد آهسته خواهد شد و به بیش از ۱.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و کمتر از ۰.۸ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ می‌رسد.

انتظار می‌رود رشد تولید ۴۸ ایالت آمریکا جز آبهای فدرال در خلیج مکزیکو، در مقایسه با ۱.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸، به ۰.۹۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و ۰.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ آهسته شود.

افزایش تولید نفت آمریکا که عمده از مناطق شیل خواهد بود، در مازاد عرضه‌ای که اواخر سال ۲۰۱۸ در بازار نفت شکل گرفت و به ریزش سنگین قیمت‌ها در سه ماهه پایانی سال گذشته منجر شد، سهیم بود.

بنابراین رشد آهسته‌تر تولید مناطق شیل، نقش مهمی در متعادل شدن بازار نفت در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ خواهد داشت. شرکت خدمات انرژی شلومبرژه هفته گذشته به سرمایه‌گذاران گفت: افت چشمگیر قیمت‌های نفت در سه ماهه چهارم تا حدود زیادی به دلیل رشد غافلگیرکننده تولید شیل در نتیجه افزایش فعالیت حفاری در اوایل سال بود.

رشد نفت شیل آمریکا به همراه صدور معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به هشت خریدار بزرگ و سقوط سنگین بازارهای سهام جهانی، طوفانی کاملی در واپسین روزهای سال ۲۰۱۸ به پا کرد اما شلومبرژه انتظار دارد بازار در صورت عدم تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حل اختلافات تجاری آمریکا و چین و فعالیت حفاری کمتر در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ تعادل بیش‌تری پیدا کند.

افت پرشتاب

بهای معاملات نفت آمریکا در اوایل اکتبر گذشته به حدود ۷۵ دلار در هر بشکه رسید و اکنون کمتر از ۵۵ دلار معامله می‌شود که بزرگترین افت از زمان ریزش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ است.

شاخص قیمت نفت آمریکا اختلاف قیمت چشمگیری با برنت پیدا کرده و تولیدکنندگان شیل ممکن است درآمد بسیار کمتری داشته باشند که منعکس‌کننده شدت مازاد عرضه داخلی است.

قیمت پایین‌تر نفت آمریکا با کاستن از عطش حفاری نفت در مقایسه با سال گذشته، به روند بازیابی تعادل بازار کمک کرده است. فرآیند تکمیل چاه پس از رشد قوی که از اواسط سال ۲۰۱۶ داشت، در فاصله مارس تا نوامبر سال ۲۰۱۸ ثابت بود زیرا برخی از تولیدکنندگان به دلیل قیمت‌های مایوس کننده، حفاری و تکمیل چاه‌ها را به تاخیر انداختند.

این اواخر رشد شمار دکل‌های نیمه حفاری شده، تولیدکنندگان را واداشت برنامه‌های حفاری خود را تعدیل کنند تا از افزایش بیشتر دارایی‌های این چنینی پرهیز کنند. شمار دکل‌های حفاری در مناطق تولید نفت در سه هفته نخست سال ۲۰۱۹ کاهش داشته است. دکل‌های حفاری نفت فعال از رکورد ۸۸۸ در اواسط نوامبر به ۸۵۲ دکل در سومین هفته ژانویه کاهش پیدا کردند. هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری نفت، ۲۱ حلقه کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از فوریه سال ۲۰۱۶ بود.

واکنش دیرهنگام

قیمت‌های نفت معمولا با تاخیر از روند تولید تاثیر می‌پذیرند زیرا بستن قرارداد حفاری، برپایی دکل و تکمیل کارکنان و عملیات بهره برداری زمان زیادی می‌برد. تجربه نشان داده که تغییر قیمت نفت ناشی از تغییرات در تولید گزارش شده، با تاخیر ۹ تا ۱۲ ماهه روی می‌دهد. از تغییر در قیمت‌ها تا تغییر در حفاری  یک فاصله سه تا چهار ماهه و یک فاصله ۶ تا ۹ ماه برای تکمیل چاه و تولید نفت وجود دارد.

تغییرات در قیمت با فاصله ۱۵ تا ۲۰ هفته در تغییرات شمار دکل‌های حفاری منعکس می‌شود. کاهش چشمگیر هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری، ۱۵ هفته پس از صعود نفت به اوج خود در اوایل اکتبر روی داد. رشد سریع تولید در سال ۲۰۱۸ عمدتا ناشی از تاثیر دیرهنگام رشد شدید قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۷ و ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۸ بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود روند رشد تولید در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند زیرا چاه‌هایی که حفاری آن‌ها در زمان قیمت‌های بالا برنامه‌ریزی و در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ حفاری شدند، تکمیل شده و تولیدشان را آغاز می‌کنند. اما افت اخیر قیمت‌ها و حفاری اگر استمرار پیدا کند، باعث کندی رشد تولید در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر