بازدید 13470
بهرام پارسایی در گفت وگو با «تابناک»؛

خودروسازها به زودی زمین‌گیر خواهند شد/ احتمال همدستی دولتی‌ها و خودروساز‌ها در تخلفات پیش فروش خودرو

در روز‌های گذشته، برخی خریداران خودرو که ماه‌ها قبل خودرو خریده اند، تجمعات اعتراضی علیه خودروسازی‌ها برگزار کردند، به گونه‌ای که یکشنبه گذشته، شمار بسیاری از مردم و مالباختگان خودرو، جلوی مجلس و برخی شرکت‌های تولید خودرو تجمع و به افزایش‌های یک شبه قیمت خودرو و عدم تعهد خودروساز‌ها برای تحویل خودرو‌های ثبت نامی اعتراض نمودند.
کد خبر: ۸۷۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶ 23 January 2019

خودروسازی‌ها به زودی زمین‌گیر خواهند شد/ احتمال همدستی دولتی‌ها و خودروساز‌ها در تخلفات پیش فروش خودرودر روز‌های گذشته، برخی خریداران خودرو که ماه‌ها قبل خودرو خریده اند، تجمعات اعتراضی علیه خودروسازی‌ها برگزار کردند، به گونه‌ای که یکشنبه گذشته، شمار بسیاری از مردم و مالباختگان خودرو، جلوی مجلس و برخی شرکت‌های تولید خودرو تجمع و به افزایش‌های یک شبه قیمت خودرو و عدم تعهد خودروساز‌ها برای تحویل خودرو‌های ثبت نامی اعتراض نمودند.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌های گذشته، برخی نمایندگان مجلس، از احتمال تبدیل شدن مشکلات خودرو کشور به مشکلاتی شبیه به مؤسسات مالی هشدار‌هایی داده بودند و تأکید داشتند، ادامه این روند به ضرر خودروسازی و این صنعت است و چنانچه چاره زودهنگامی برای آن اندیشیده نشود، احتمال ورشکست شدن این صنعت وجود دارد.

بهرام پارسایی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: تخلفات بسیاری در پیش‌فروش خودرو‌ها از سوی خودروسازی‌ها انجام شده؛ این در حالی است که در ماده پنج آیین نامه فروش خودرو ـ که توسط هیأت وزیران صادر شده ـ سقف پیش‌فروش و شرایط در نظر گرفته شده است.

مطابق این آیین نامه، سقف پیش‌فروش برای خودرو‌های تولید داخل بر اساس رابطه زیر تعیین شده است؛

(تعهدات قبلی فروش ـ آمار تولید واقعی سه سال قبل× ۴ ×۵۰%)

به عبارت دیگر، می‌توان گفت، فروش‌های صورت گرفته، یا کاملا با فرمول ارائه شده در تضاد است و یا صدور مجوز‌های پیش‌فروش نیز وضعیتی مشابه این وضعیت دارند. هم اکنون خودروسازی‌ها ادعا می‌کنند به دلیل تحریم‌ها نتوانسته اند به تعهدات خود عمل کنند.

وی در این باره یادآور شد: به نظر می‌رسد، از این مورد نیز سوءاستفاده شده، چون بنا بر این آیین نامه صدور مجوز پیش‌فروش برای خودرو‌های تولید داخل، منوط به ارائه اسناد معتبر مبتنی بر وجود قطعات منفصله مورد نیاز در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی یا اسناد حمل و یا گشایش اعتبار است؛ بنابراین، اگر آیین نامه رعایت شده باشد، تحریم نمی‌توانست هیچ لطمه و مشکلی برای خودرو‌های پیش‌فروش ایجاد کند. هم اکنون در اوضاع کنونی، دو حالت وجود دارد: یا خودروسازی‌ها این را رعایت کرده و می‌توانند تعهدات خود را انجام دهند یا آنکه این گونه نیست و در اینجا تخلف از قانون صورت گرفته و باید هم خودروسازی‌ها و هم وزارت صمت پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس گفت: این روزها، وضعیت آشفته خودروسازی‌ها در حال تبدیل شدن به یک بحران است و اگر تدبیری برای آن اندیشیده نشود، نه تنها کسانی که از قبل پیش‌خرید کرده اند، بلکه پیش‌خریدهای جدید و حتی سهامداران نیز به معترضان اضافه خواهند شد. تعداد سهامداران خودرو بسیار گسترده‌تر از خریداران خودرو و یا شاغلان و قطعه سازان است.

وی ادامه داد: حدس من این است که عده‌ای در حال کلاه به کلاه کردن هستند؛ یعنی چه دولت و چه مجلس، فقط در حال دور زدن هستند. الان پیشنهاد آمده که مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان ریالی و ۸۰۰ میلیون دلار ارزی دیگر ـ با وجود داشتن این حجم از بدهی ـ به صورت تسهیلات به اینها می دهند؛ این یعنی کلاه به کلاه کردن و عمیق‌تر نمودن این باتلاق و نتیجه کار هم شبیه بحرانی خواهد شد، چند برابر بزرگتر از بحران مؤسسات مالی و گستردگی بسیار زیاد‌تر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی پس از چهار دهه انحصار، خروجی آن چیزی است که الان داریم، یعنی اصرار بر اشتباه. هم اکنون خدمات خودروسازی ما از نظر کیفیت، رقابت پذیری، کاهش مصرف سوخت و انجام تعهدات قابل دفاع نیست و می‌توان گفت، اصلا نمی‌شود از این صنعت دفاع کرد؛ آنها چرا باید این میزان ضرر به کشور برسانند؟!

باید گفت، به واسطه این پیش‌فروش‌ها، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های مردم دست آن‌هاست؛ اما ما به دلیل حمایت از خودروساز، این سیاست غلط را ادامه می‌دهیم، حال آنکه آخر و عاقبتی ندارند و به زودی زمین‌گیر خواهند شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۹
به امید خدا زودتر این دو لگن ساز زمین گیر شن تا ملت به نفس راحت بکشن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
یک میلیون بار گفتم نخرید
بابا جون مادرتون نخرید
فقط ماشین های برقی ، اونهم در تعداد کم بخرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
إن شاء الله
به امید آن روز که در این قمار خانه های جان مردم بسته شود.
عهههههههههههههه

زمینگیر ؟
عجب؟

بلند بگو آمین

پدر همه مارو درآوردند

مدیر محترم...سهام یک شرکت را به اروپاییها و دیگری را به کره ای ها واگذار نمایید...بدون دخالت دولت
مانند ترکیه
نه کارگر بیکار میشود ....نه ما جنس درپیت سوار میشویم
انشاله به زودی ورشکست بشه سودش به عراق و لبنان و سوریه دیگه نمیره
برای اینکه سود حاصل از تولیدات خودرو را به جای اینکه صرف ارتقاع صنعت خودرو سازی کنند صرف خرید برج و ساختمان سازی کردند در زمان احمدی نزاد و حتی بعد از ان. خواهش می کنم پیگیری کنید ببینید . و بعدا که بحران مسکن شروع شد داستان اینها هم شروع شد و تا الان ادامه دارد.
این خودزوسازی رانتی شده برای عده ای ک از قبل ان برای اهداف دیگری استفاده میشود همه جور اهداف بغیر از درست کردن خودرو برای مردم
بفضل پروردگار اتومبیل سازی بکار خود ادامه میدهند و دشمن مایوس میشه
پاسخ ها
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
انشاالله بزودی تعطیل و دلالانی که خون مردم را نعمت میدانند ذلیل میشوند
امید
| France |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
شما ها دشمن مردمید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
چقدر خون مردم گردن شماست؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
دشمن تو و امثال تو هستین که قطعا به زودی مایوس میشین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
دشمن واقعی درون ماست که با تفکرات ضعیف باعث شده اینها خون مردم را بمکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
انشالله تعطیل می شود و کیسه رانت خوارانی مثل جنابعالی خالی می ماند .
ایکاش دوباره کمپین خودرو بی کیفیت ایرانی وگران نخریم تکشکیل بشود ودوسال بعد وضعیت تولید این خودروسلزها را ببینیم
اوف بر این ملت
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
قفل بر اون ملت
خیالتون راحت، این مافیای خودرو زمین گیر بشو نیست. دو سال پیش داشت زمین گیر می شد با پویش"نه به خودروی صفر" ولی دولت چند هزارمیلیارد تومان وام خودرو به مردم داد.
هرچند تو رو نماینده شایسته ای برای شیراز نمیدونم.ولی این قضیه رو پیگیری کن.
احتمالا برنامه خصوصی سازی صنعت خودرو با نابودی ظاهری آنها و تحویل این صنعت به بخش خصوصی واجد شرایط در جریان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
همین الان هم متعلق به یک بخش خصولتی است. قطعه سازهای بزرگ و مدیران سابق و اسبق بر این کسب پر منفعت چنگ انداخته اند. قطعه ساز و پیمانکار و کارفرما و ناظر در صنعت خودرو یکی است
ان شاالله
باتشکر از عوامل سازنده سایت وزین تابناک و پشت صحنه و همه زحمتکشان خواهش داشتم با توجه به مراتب علمی بالا و مطالعاتهای زیاد و نخبه بودن اینجانب کامنتهای بنده را در صدر بالای همه کامنتها قرار دهید تا همه بخوانند و مشکلات زودتر حل شود.
ارادتمند شمایگان نعمت
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
باشه
به همین خیال باش
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
نعمت مگه دستم بهت برسه
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
نعمت چه خبر !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
از لحن نوشته ها و انشا جنابعالی معلومه که چه مراتب علمی بالایی داری !!!!!!! اولین صدمه این خودرو سازی به افرادی مثل جنابعالی که خودرو پیش خرید کرده اید خواهد خورد .
مشکلات ما با کامنت شما حل شد :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
شاعر میگه : خودگویی و خود خندی راستی که هنرمندی
دمت گرم، نخبه رو خوب اومدی
خدا را شکر و ایشالله اگر قراره هر روز کیفیت تولیدات پست تر و قیمتها و دزدی ها بیشتر گردد کاملا درش تخته گردد
آنوقت شاید کسی بیاید و بفهمد و کارخانه را به بخش خصوصی واقعی ونه خصولتی واگذار کند و ببینند که مدیریت یک کارخانه خودرو سازی در این حجم اندازه چه شکلی است و دست مدیران ناکارامد بیسواد و رانت خوار وابسته به حلقه مافیای قدرت که فقط بفکر جیب خود و خانواده و جناح خود هستند خاتمه یابد
عجیب است،طوری صحبت نموده اید که انگار یا مردم مطلع نیستند ،یا این که شما تازه از خواب ناز بیدار شده اید.
برادر عزیز ،شما که نماینده مردم هستید ،چه کرده اید؟گوش مردم از این صحبت ها پر است!!!!
شما ها که بنا به گفته امور هستید ،الله فی مابین وزیر صمت کنونی را بر اساس شایستگی انتخاب نمودید؟گویند خود کرده را تدبیر نیست.با این انتخاب بهترین جمله ای که می توانید بگوئید این است(ما برخی از نمایندگان محترم مجلس وزیری را منصوب کردیم که با توجه به شناخت کامل از ایشان ،برایمان روشن بود که شرایط وزارت مذکور از جمله خودرو به مراتب بدتر خواهد شد.
خوب است بدانید که ان چه دهان به دهان می چرخد،لابی گری محض در انتخاب جناب رحمانیست.
پس باز به خود بگوئید که از ماست که بر ماست.
چهار دهه اصرار بر اشتباه!!! گل گفتی
خودروسازی های کشور هم مثه موسسات مالی کذایی و صندوق های مالی من در آوردی فقط ابزاری برای چاپیدن و سرکیسه کردن ملت و سوء استفاده از بوجه ی عمومی کشور و غارت منابع نفتی توسط متولیان آن شده که به هیچ کس نیز پاسخگو نیستند .
من حیران موندم یعنی یک ماشین ساخته میشه وبه مردم فروخته میشه و ضرر میده . این یعنی چی؟ تازه فروش بالا بطوری که از خیلی شرکت بین المللی هم بیشتره . والا من نمی فهمم پیدا کنید پرتقال فروش را یا دزد را
خودروسازان؟؟؟؟؟؟ از كدوم خودروساز حرف ميزنيد؟. اينها کسانی هستند. دستشون توي جيب مردمه. جان مردم هم براشون اهميتي نداره.
خودرو که چه عرض کنم لگن هم نمیشه اسمشون گذاشت تازه با این خودرو با مصرف بالاشون میخان بنزین رو به قیمت فوب هم بفروشن فوبمون کجا بوده
آخ جون.گرچه دیگه پیرمون کردن.
شما نماینده مردم نیستید. شما نمایندگان به دنبال منافع خودتون هستید. اگه عرضه دارید دولت رو به صلابه بکشید تا این قدر حقوق مردم رو ضایع نکنه. چن تا حرکت حماسی در مجلس انجام دادید که بالاخره یکیش نتیجه بده. با قصه گفتن چیزی حل نمیشه
ایجاد دلهره در مردم برای انصراف از تحویل خودرو و پس گرفتن پول.
فکر می کنم نتیجه این مصاحبه این باشد و کسی که برنامه ریزی کرده خوب به هدفش میرسد.
و پولی که بی هدف مجدد به عرصه نظام اقتصادی کشور باز خواهد گشت که احتمالا دوباره گیر حباب طلا و دلار خواهد افتاد.
الحمدالله....خبر شیرین ومسرت بخشی بود.البته اینو هم بگم که آرزوی ورشکستگی واسه یه شرکت بزرگ داخلی و مثلا وطنی خیلی نامردی و بی معرفتیه چون هزاران کارگر بینوا و خانواده هاشون از اونجا نون میخورن.امااااااا این مافیای کثیف خودروسازهای داخلی باعث شده که ملت چشماشونو ببندن و از ته دل و از سویدای وجود آرزوی به خاک سیاه نشستن لگن سازهای خون آشام رو بکنن.ما هم از ته وجود میگیم اللهی آمیییییییییییییین
یعنی دولتی‌ها هم از کلاه گذاشتن سر ملت لذت میبره، البته مقصر همان مردمی هستند که این فرغون های موتور دار و بی جهت گران را پیش خرید کردند و به همه فهماندند که ملت از گران خریدن و کلاه بر سرخود گذاشتن لذت میبرد
واقعا خجالت نمیکشید ................................اصلا
من نمي دونم چرا دولت و مسئولين اصرار دارن ايران رو خودرو ساز نشون بدن با اينهمه فساد و رانت موجود. وقتي نمي تونين اين صنعت رو درست مديريت كنيد ، چرا اصرار به ادامه فعاليتش داريد تا هر روز فربه تر بشه و مشكل ساز تر. ما با اين مديريت موجود صد سال ديگه هم خودرو ساز نمي شيم . چند سال قبل از يكي از وزراي سويس پرسيده بودن ، شما كه امكانات مالي و علمي و صنعتي توليد خودرو رو داريد ، چرا خودرو توليد نمي كنيد؟ ايشون جواب داد : ما وقتي كه مي توانيم يك ساعت مچي با برند ..... توليد كنيم و با فروش آن يك مرسدس بنز بخريم ، چرا خودرو سازي كنيم؟ كاش مسئولين م ما هم كمي به پاسخ اين سياستمدار سويسي توجه كنند. ايجاد اشتغال فقط بهانه اي است براي رانت خواران صنعت خودرو براي هر چه بيشتر چاپيدن منابع ملي كشور .
بابا همش سركاريه
الان نزديك 22 بهمن هستيم
اينا هم يكم ميان شعار ميدن
22 بهمن كه گذشت ديگه محلتونم نميزارن
تازه ميگن درستم هست
لگن سازهای کنونی انشا ا... هر چه زودتر ورشکسته و نابود شوند تا مردم نفس راحتی از دست این ارابه های مرگ بکشند. خودروای روز دنیا (فورد ، هیوندای، کیا ، هوندا و...) متوسط قیمتی حدود 10 هزار دلار دارند که با دلار آزاد حدود 100 میلیون می شود. اونوقت ما لگن چینی رو باید دویست میلیون بخریم . چهل سال حمایت دولت از یه مشت مفت خور دزد ، شده بلای جان مردم.
چرا از تعطیلی خودروساز میترسید
از مرگ جوانان خیر
تصادفات و اتلاف منابع مهمتر از چند هزار نفر
در ثانی شما نگاه کنید خودرو برقی اولویت دنیاست ما؟
فقط فساد باج جواب اینه
امیدوارم به زودی این دو شرکت مونتاژکار ( سایپا و ایران خودرو ) ورشکشت و زمینگیر بشن تا دل ملت خنک بشه با این ظلم هایی که کردن !
من هم موافقم با اين سياست دو خودرو ساز زمين گير شوند ولي
1: بساط رانت خوري مسئولان چه ميشود
2: رديفهاي مالي كه از اين دو خودروساز پول ميگيرند چه ميشود
3: تبعات اجتماعي و سياسي و غير قابل كنترلي پيش مياد
واقعیت اینه که خودروسازان الان سالهخاست که زمینگیر هستند.

فقط حمایتهای بی دریغ دولتی و بدبختی مردم که مجبورن خودروهای اینهارو بخرن ؛ نذاشته که این ورشکستگی شون آشکار بشه.
گرحکم شود که مست گیرند
درشهرهرآنچه هست گیرند

تادیدگاههای کلان کشور وآحاد جامعه عوض نشود
همینست که هست
تا منافع جامعه برمنافع شخصی وگروهی ترجیح داده نشود هیچ چیز عوض نخواهد شد
تغییر دیدگاه و تغییر نگرشها اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه فرهنگ جامعه
اصلاح شود . که آنهم فقط با تغییر یک نسل امکانپذیر خواهد بود
تابناک جون با ما چپ افتادی ها.یه بار کامنتامو نذاشتی. این بار بیا ومهربونی کن...

از همه مردم شریف ایران میخوام دوباره کمپین نخریدن خودرو... رو راه بندازن..........
بانک مرکزی بجای حمایت از تولید کنندگان دلار در سطح بازار پخش می کند که قیمت ان بالا نرود نمی داند تا تامین و تولید نباشد پول اززش را از دست میدهد . و می گوید ماشین های لوکس نباید... . این جماعت از ازادی و ثروتمند شدن مردم رنج می برند و همکارانش روش اعدام و ایشان روش قفل را برای بازار تولید کار و تجارت را انتخاب کرده است
بخاطر این دو شرکت درپیت کلی مردم توی جاده ها و آلودگی هوای ناشی از محصولات بیکیفیت و خطرناک اونا میمیرند و ناقص میشن و به خاطر حمایت به ناحق از اونا مسئولین مردم را از داشتن خودروهای به روز، ایمن ، با کیفیت و مرغوب محروم میکنن و در جرم خودروسازها شریک و مدیون مردم هستند
شما نمایندگان را به همان قران داخل پراید قسم از حق مردم دفاع کنید
لطفا کاملا خصوصی سازیش کنید که تا چند مدت دیگه تولیدش قطع و شروع کنن زمین ها و ماشین آلات ش هم حراج بزارن تا لکه ننگ بر صنعت خودرو سازی جهان پاک بشه .امین یا رب العالمین
یک خبر خیلی خوش توی این روزها می تواند همین باشد.
تنها مرجعی که بایستی مردم مطالباتشان در همه موارد آز آنان پیگیری کنند نمایندگانی هستند که به آنان رای داده اند و واردمرجع قانونی گذاری شده اند .اجتماع کردن جلوی خودرو سازان یا نمایندگی ها چه فایده ای دارد.من نماینده انتخاب کرده ام که حافظ منافع من به عنوان یکی از مردم و عضوی از ملت ایران اسلامی باشد و با نظارت خود بتواندباعث نگاه مثبت همه نسبت به انقلاب واهداف آن باشد ونگذارند عده ای که تجربه ای از مدیریت ندارند در جایگاهی قرار گیرند که برای مردمی تصمیم گیری کنند که با شرف وغیرت شان از این انقلاب و کشور پاسداری و حفاظت کردند و می کنند .این مدیران نالایق اگر خوب دقت کنیم ماموریت دارند مردم را نسبت به انقلاب و کارآمدی حکومت اسلامی بدبین کنند .
تمام این سناریو ها مربوط به خودرو سازان است به چپاول جیب مردم عادت کردن حاضر نیستند تولید انحصاری خود راکه هیچ رقابتی هم در جهت اصلاح ندارند به قیمت ارزش
لگن توایدیشان بفروشند در این میان کرمان موتور ازخدا بی خبر درفروش قطعی هم کلاهبرداری میکند واقعا در این میان چه جایگاهی به داد مردم مظلوم و مالبا خته برسه اینها مار بلعیدند اژدها شدند.حمایت های دولت اینهارا چاق وفربه کرده ودر سایه این ضعف تدبیر به زالو صفتی ادامه میدهند
من پیش فروش خودور ثبت نام کردم و تحویل نخواهم گرفت.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر