بازدید 2162
وزیر علوم عنوان کرد

عدم تناسب آموزش‌های دانشگاهی با نیاز صنایع

کد خبر: ۸۷۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸ 23 January 2019
وزیر علوم گفت: تعداد دانش آموختگان سال به سال افزایش یافته است ولی شغل‌های متناظر رشته‌های تحصیلی در کشور ایجاد نشده؛ ضمن آنکه دانشگاه‌ها سعی می‌کنند دانشجویان را با علوم و فنون جدید آموزش دهند و انتظار ما این است که مطالب جدید به دانشجویان ارائه شود. قطعا این حرکت در دانشگاه‌ها شروع شده است اما آموزش‌های دانشگاهی خیلی متناسب با مشاغل، صنایع و تجهیزاتی که در بخش‌های مختلف نیروی فنی استخدام می‌کنند، نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در حاشیه جلسه نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در جلسه گزارشی از سوی وزارت علوم درباره وضعیت اشتغال دانش آموختگان ارائه شد، افزود: در این جلسه گزارشی را که وزارت علوم با همکاری دانشگاه‌ها درباره فارغ التحصیلان سال‌های ۹۴-۱۳۹۳ تهیه شده بود، ارائه کردیم.

وی با بیان اینکه این اطلاعات بر اساس کد ملی فارغ التحصیلان جمع آوری شد، اظهار کرد: با استفاده از مرکز داده وزارت کار و رفاه اجتماعی تطبیق داده شد و بر اساس آن هر کد ملی که برای آنها هزینه بیمه اجتماعی پرداخت شده در سازمان تامین اجتماعی، به عنوان شاغل در نظر گرفته شد.

غلامی اضافه کرد: بر اساس آماری که از این طریق تهیه شد آمارهای خوبی در زمینه اینکه تعداد شاغلین در دوره کارشناسی ارشد چه میزان است و چه تعداد از میان زنان و چه تعداد از میان مردان مشغول به فعالیت هستند، استخراج شد.

وزیر علوم با بیان اینکه استخراج آمارهای مربوط به شاغلین فارغ التحصیلان برای سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: علاوه بر این آمارهایی از سوی مرکز مطالعات استراتژیک  ریاست جمهوری تهیه شده است. در این گزارش ارتباط مدرک تحصیلی با شغل فارغ التحصیلان مورد بررسی قرار گرفته بود.

به با بیان اینکه داده‌های این گزارش بر اساس خود اظهاری و برخی از آمارها استخراج شده بود، یادآور شد: این در حالی است که آمارهای وزارت علوم بر اساس کد ملی بود نه مشخصات فردی.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در این آمارها عدم تطابق‌ها وجود دارد، خاطر نشان کرد: تعداد دانش آموختگان سال به سال افزایش یافته است ولی شغل‌های متناظر رشته‌های تحصیلی در کشور ایجاد نشده بود ضمن آنکه دانشگاه‌ها سعی می‌کنند دانشجویان را با علوم و فنون جدید آموزش دهند و انتظار ما این است که مطالب جدید به دانشجویان ارائه شود. قطعا این حرکت در دانشگاه‌ها شروع شده است اما آموزش‌های دانشگاهی خیلی متناسب با مشاغل، صنایع و تجهیزاتی که در بخش‌های مختلف نیروی فنی استخدام می‌کنند نیست.

غلامی از اجرای طرح مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه را از برنامه های این وزارت علوم نام برد و گفت: این طرح به منظور اشتغال پذیری بیشتر اجرایی شده است و در طی آن بررسی که برای رشته‌های مختلف دانشگاهی چه شغل‌هایی در کشور وجود دارد و هر شغل نیاز به چه مهارت‌هایی دارد و بر این اساس کارگاه‌های آموزشی برگزار شد و دانشجویان از این کارگاه‌ها استقبال کردند.

وزیر علوم ادامه داد: گزارشی که برای یک سال گذشته در این زمینه داشتیم بسیار خوب بود و متعاقب آن برای با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور توافق نامه‌ای را امضا کردیم و بر اساس آن برای برگزاری این دوره‌های آموزشی از امکانات سازمان فنی و حرفه‌ای موجود در همه استان‌ها و شهرستان‌هایی استفاده خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه‌های وابسته به وزارت علوم عموما کلاسیک است، ادامه داد: ولی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای به صورت حرفه‌ای است به این صورت که اگر قرار است یک برقکار حرفه‌ای تربیت شود مدت زمان معینی فرد تحت آموزش قرار می‌گیرد و به وی گواهینامه اعطا می‌شود و این امر نیز مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.

غلامی ابراز امیدواری کرد که در حین آموزش‌های ارائه شده، دانشجویان بتوانند شغل متناسب با رشته تحصیلی پیدا کنند، اضافه کرد: در همه دنیا نیز این امر مرسوم است که حتما نباید فرد در رشته تحصیلی خود موفق باشد و برخی افراد در رشته‌های به غیر از رشته تحصیلی موفق‌تر هستند.

وزیر علوم با بیان اینکه باید در این زمینه باید مشکلات را شناسایی کرد، یادآور شد: ما در آموزش عالی آمایش سرزمینی را آغاز کردیم بخشی از اهداف ما ماموریت‌گرا کردن آموزش و پژوهش در مراکز آموزش عالی است. در این راستا هیات علمی جذب می‌شود، تجهیزات تهیه می‌شود تا به جای ایجاد اقیانوسی به اندازه یک سانتی‌متر، دریای عمیق ایجاد کنیم.

وی همچنین با اشاره به گفته‌های رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه های کشور اظهار کرد: آقای صالحی مسئولیت فعالیت‌های انرژی اتمی را برعهده دارندو تصمیمات مربوط به انرژی اتمی مبتنی بر تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است و باید از همین طریق هم پیگیری های لازم انجام شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل