بازدید 6096
چرا هر روز وضعیت مردم و کشور بهتر نمی‌شود؟!

بی‌عملی مسئولان یا ترس و نگرانی از برخورد قضایی در دوران پساتحریم؟!

اجازه بدهید این موضوع را با یک مثال بهتر روشن کنیم. وقتی شما در شرایط «تحریم» قرار می گیرید، طبیعی است که نمی توانید رفتار عادی گذشته را داشته باشید. در این شرایط، هر گونه مبادلات تجاری و اقتصادی، مستلزم انجام ریسک و یا هزینه هایی است که شما در شرایط عادی ناچار به انجام آن نیستید. پس این رفتار و ریسک ناشی از آن، باید موضوعی پذیرفته باشد تا یک مسئول اجازه پذیرش آن را به خود بدهد.
کد خبر: ۸۷۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱ 22 January 2019

کارها در دولت اول روحانی خیلی خوب پیش رفت و ایجاد ثبات در اقتصاد با وجود رکودی که وجود داشت و همچنین توسعه ارتباطات خارجی باعث شده بود از تنش های اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم نسبت به سال های آخر دولت دهم کاسته شود؛ اما یکباره با آغاز به کار دولت دوم «حسن روحانی» و تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، همه چیز به هم ریخت و وضعیت اقتصادی مشابه سال 91 شد.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از مردم، تحلیلگران و سیاستمداران نسبت به بی عملی مسئولان و عدم انجام کار موثر و مفید برای بهبود وضعیت گلایه کرده و می کنند و اعتقاد دارند بخش زیادی از مشکلات مردم و کشور به دلیل رخوتی است که در مسئولان ایجاد شده؛ لذا اگر تلاشی در جهت حل مشکلات مردم صورت بگیرد حتما وضعیت رو به بهبود خواهد رفت و نسبت به آنچه اکنون شاهدش هستیم، دچار تحول خواهیم شد.

برخی هم اعتقاد دارند که دولت آنچنان برنامه ها و عملکرد خود را به «برجام» گره زده بوده که با تصمیم آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک و همچنین ترس اروپایی ها از انجام اقدام عملی جدی برای حفظ این قرارداد بین المللی به شکل و شمایل قبلی، به یکباره دچار مشکل شده و نتوانسته است برنامه جدیدی را جایگزین آنچه پیشتر در مورد آن برنامه ریزی کرده بود، بکند.

هرچند خود دولتی ها بعد از هشدارهای منتقدان نسبت به اینکه نباید تمام برنامه های خود را بر مبنای برجام انجام بدهند و سرنوشت اقدامات آتی دولت را به این قرارداد بین المللی گره بزنند، بارها اعلام کرده بودند که سناریوهای مختلفی برای اجرای برنامه ها مورد نظر است و در صورت هرگونه خلف وعده از سوی طرف های مقابل، حتما برنامه های جایگزین از سوی دولت در نظر گرفته شده و به اجرا درخواهد آمد.

علیرغم اینکه این نکته بارها از سوی «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه که متولی اصلی برنامه ریزی در دولت است و البته با توجه به نزدیکی اش به رئیس جمهور بسیار مورد وثوق «حسن روحانی» است، مورد اشاره قرار گرفته بود، پس از خروج آمریکایی ها از برجام و معطل ماندن برخی امور ناشی از اجرای این قرارداد بین المللی و بازگشت تحریم ها، تازه همه متوجه شدند که سخنان معاون رئیس جمهور درباره داشتن برنامه های جایگزین، ادعایی بیش نبوده است.

صرف نظر از این مسأله، یکی از انتقاداتی که اکنون در ارتباط با چرایی عدم انجام برنامه ها و اقدامات از سوی مسئولان برای بهبود وضعیت مردم و کشور می شود، این است که چرا آنها تلاش جدی از خود نشان نمی دهند و در حقیقت، قصد دارند کشور را مشابه آنچه در شرایط عادی حاکم بوده، اداره کنند؛ این اقدام به «بی عملی» دولت و مسئولان برای بهبود وضعیت تعبیر می شود و نسبت به آن گلایه های زیادی وجود دارد.

شاید بتوان این موضوع و ریشه های آن را در تحریم قبلی یافت؛ جایی که هرچند برخی «کاسبان تحریم» شروع به سوء استفاده از وضعیت نابهنجار کشور کردند و سودهای آنچنانی به جیب زدند؛ اما بودند برخی هم که با نیت خدمت و یافتن راهکاری برای دور زدن تحریم ها پا به عرصه گذاشتند، ولی بعدها مصداق «تر و خشک با هم می سوزند» شدند و بعضا به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی با برخی مخالفانشان مورد هجمه و حتی برخورد قرار گرفتند.

اجازه بدهید این موضوع را با یک مثال بهتر روشن کنیم. وقتی شما در شرایط «تحریم» قرار می گیرید، طبیعی است که نمی توانید رفتار عادی گذشته را داشته باشید. در این شرایط، هر گونه مبادلات تجاری و اقتصادی، مستلزم انجام ریسک و یا هزینه هایی است که شما در شرایط عادی ناچار به انجام آن نیستید. پس این رفتار و ریسک ناشی از آن، باید موضوعی پذیرفته باشد تا یک مسئول اجازه پذیرش آن را به خود بدهد.

فرض کنید وقتی در قفل است شما باید تلاش کنید به راه های دیگری، خودتان و آنچه همراه دارید، به داخل منزل ببرید؛ مخصوصا اگر به آنچه همراه شماست، در داخل خانه نیاز داشته باشند. درست است که تلاش برای باز کردن قفل درب منزل، باید از طرق مختلف آزموده شود، اما نداشتن وقت برای بهبود یافتن اوضاع داخل خانه شما را ناچار می کند که ریسک کرده و از راه دیگری برای ورود خود و آنچه به همراه دارید اقدام کنید.

حالا فرض کنید برخی مخالفان نظر شما به خاطر چنین رفتاری شما را مؤآخذه یا تنبیه کنند. طبیعتا در این حالت قدرت ریسک پذیری لازم را نخواهید داشت و شاید حتی برای برخورداری از آن تلاشی نکنید. این موضوع دقیقا حکایت این روزهای کشور ماست که متأسفانه هر دو طرف اشتباه ترین راه ممکن را انتخاب کرده اند و همین باعث ایجاد فشار بر مردم و کشور شده است.

همین می شود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از تحمل هجمه هایی که به او از سوی مخالفان سیاسی اش در جریان مذاکرات و پس از آن شد، اکنون ـ چه در مجلس و چه در سایر جلسات پیرامون FATF ـ اعلام می کند که «بنده و رئیس جمهور هیچ گونه تضمینی نمی دهیم، در صورتی که لوایح مربوط به FATF تصویب شود، وضعیت بهتر خواهد شد. اما می توانم بگویم اگر این مسائل را نپذیریم، چه مشکلاتی پیش روی ما قرار خواهد گرفت.»

یا در جای دیگری، بیژن نامدار زنگنه، وزیر با تجربه نفت که این روزها و پس از بازگشت دوباره تحریم نفت ایران وظیفه بسیار خطیر و سنگینی بر دوش دارد، رسما می گوید: «من حاضرم برای کشور و نظام شهید بشوم، اما یک دقیقه به دادگاه نروم.» این سخنان و اظهارنظرها، نشان می دهد که رفتار و اقدامات ما در داخل حتی در مواقع تحریم چنان بوده که کمتر مسئولی اجازه «ریسک کردن» به خود می دهد.

قطعا وضعیت کشور، اکنون و پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها مثل گذشته یک روال عادی ندارد. در این شرایط، باید مسئولان قدرت انجام ریسک و همچنین پذیرش هزینه های احتمالی برای بهبود وضعیت مردم و کشور را داشته باشند؛ البته این موضوع محقق نمی شود، مگر با وحدت رویه بیشتر در داخل و به هر بهانه ای مخالف سیاسی را مورد هجمه قرار ندادن. تا وقتی این قدرت و رفتار را نداشته باشیم، ایجاد شرایط بهتر کار سختی خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۹
در دو دوره موسوم به « گفتگوی تمدن» و اخیرا هم « تعامل» با دادن امتیاز های فراوان ، اقتصاد به قهقرا رفت..
تا اواسط سال اینده این سردرگمی وجود دارد و بعد ازان ارام ارام شرایط ثابت می شود پس زیاد جوش نزن و خودت را به در و دیوار نزن چه با برحام و چه بی برجام چه با fatf و چه بی fatf
برای همراه کردن افکار عمومی ، وعده های اغراق امیز درباره برجام می دادند...حالا کلا موندن توش..
ترس از وجدان اخلاقی جایش را با ترس از تعقیب قضایی عوض کرده.
ممکن است نیمه خودی ها وخودی های فرعی و نفوذی کمی واهمه داشته باشند.ولی فعلا اعمال قانون ومجازات وقصاص منحصرا متعلق به غیر خودی ها است
ها چی شد پس؟ قبلا به اینجور آدما میگفتین کاسبان تحریم ولی انگار الان که نوبت خودتون شد نظرتون عوض شده
پس از ایران با رشد اقتصادی منفی 5.5، ونزوئلا با منفی 5، سودان جنوبی با منفی 4.6، گینه با منفی 2.6، سودان با منفی 1.9 و آرژانتین با منفی 1.6 قرار دارند.
این دولت از دولت احمدی نژاد گرانی های بیشتری داشت پس مغرور نباشید بگید اشتباه کردید چون نتیجه مهم هست نه ریش یا چهره
مخلص کلام اینکه اینها مرد روزهای سخت نیستند.
وضعیت دولت روحانی بعد از خروج آمریکا از برجام مانند وضعیت شخصی است که با دیدن افعی خشکش زده در صورتی که می توانست افعی را بازی دهد وبا تر دستی به سوی دیگری روانه کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
دقیقا ، همینطوره ، اما فکر می کنم از دیدن عکس افعی خشکش زده
واقعیت مسئله اینه بر بازار نظارت نیست وقتی دولت با ایران خودرو 100 درصد محصولاتش را علنی گران میکنه چه انتظاری از بازاری ها دارید
بهتر نمیشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
متوجه هستین چی میگین؟؟؟؟؟؟؟
روز به روز و لحظه به لحظه داره بدتر هم میشه........
وضع مردم از اولش اصلا" برای کسی مهم بوده که حالا باشه؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
بهتر شدن ماله زمانی هست که براش برنامه ریزی و مدیریت دارای صلاحیت و هدفمندی وجود داشته باشه.....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
یعنی ربنای شجریان هم روش تاثیری نمیذاره؟ آخه مردم در انتخابات تاکید زیادی روی ربنای شجریان داشتند
تا وقتی که برنامه ریزی ها براساس ببینیم چطور میشه و بذار این بگذره و بذار اینو یه تستی بکنیم و............باشه...همین آشه و همین کاسه......
یا باز خور اشتباهی از وضعیت مردم دارن....یا اطلاعات غلطی بهشون داده میشه.....یا منبع آمارهاشون الکیه.......یا اصلا" وضعیت مردم براشون مهم نیست ....( که متاسفانه بیشتر به نظرم همین حالته)
عزیز من وقتی یک نفر با وجود اهانت ها و جرمهایش متاسفانه با او حکمت امیز و با ملایمت برخورد می شود و همچنان بر سر کار است و مشغول خندیدن است و یا یک نفر از تریبون مردم را به شورش دعوت می کند و به دولت فحاشی می کند و هیچ برخوردی با او صورت نمی گیرد و از انطرف اقای ظریف بخاطر اینکه گفته در ایران هم پولشویی وجود دارد دایم از او مدرک می خواهند و بر این امر هنوز اصرار دارند با وجودیکه در احکام سلاطین محاکمه شده همگی جرم پولشویی وجود دارد و یا اون بنده خدایی که گفته از حصر پوسته ای باقی مانده برایش کیفر خواست صادر می کنند چطور انتظار داربد که کوچکترین ریسکی صورت بگیرد خدا ما را از جناح بازی نجات دهد
کاری نکردن و نمیتونن بکن....جالبه حتی کنارررررررررررررر هم نمیکشن!!!
طرفداران معاهدات بین المللی همیشه برای پذیرش اون ها دروغ میگن و در عمل همون چیزی رو که انکار میکنن اتفاق می افته
چرا اينترنت داخلي شده خبريه
چون به نفع خودیها نیست که وضع غیرخودیها خوب بشه!
چه دل خجسته ای داشته نویسنده این مقاله
اه اه به شرافتم قسم دیگه بیام سایت شما.شما که هیچ کانال ارتباطی هم بسمت خودتون باز نکردید.کلا اکثر خبراتون یا در مورد جنگیست که به زودی اتفاق میفته.یا در مورد اینکه پزشکان غولهای بیشاخ و دمی هستند که حق مردم رو میخورن.سوم اینکه مسئولان بدانند...مسئولان انجام دهند...
.سایت زرد پوپولیست همینه دیگه.
همه سناریوها پیش بینی شده بود
«در خبرها آمده که سه نفر از متهمان ماجرای سلطان کاغذ فرار کردند. ..... حالا این چیست که سلطان می سازد؟ این دلار 4200 تومانی است، رانت هاست، نبود شفافیت و... است مثل این که یک کامیون پول را وسط شهر خالی کنیم و هرکسی پول برداشت دستگیرش کنیم!» کاربری نوشته: «راست میگه. از بین بردن رانت راه اصلی خشکاندن ریشه هر گونه سلطان و سلطان سازی است».
چرا اینقدر بی مدیریتی و تشویش که وضعیت معیشتی مردم روز بروز بدتر میشود اگر در ایران مجلس و دولت به مرخصی میرفتند وضع بهتر میشد
نوشتید پساتحریم. در حالیکه کلمه درست پسابرجامه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر